- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ
НАКАЗ
Про затвердження Методичних рекомендацій щодо розроблення Державних стандартів професійно-технічної освіти з конкретних професій на основі компетентнісного підходу
1. Затвердити Методичні рекомендації щодо розроблення Державних стандартів професійно-технічної освіти з конкретних професій на основі компетентнісного підходу, що додаються.
2. Інституту інноваційних технологій і змісту освіти (Удод О.А.):
2.1. Забезпечити розроблення пілотних державних стандартів професійно-технічної освіти з конкретних професій на основі компетентнісного підходу.
2.2. Здійснити апробацію проектів пілотних державних стандартів професійно-технічної освіти з конкретних професій на основі компетентнісного підходу у 2012/2013 навчальному році.
3. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Жебровського Б.М.
Тимчасово виконуючий обов'язки Міністра |
Є.М. Суліма |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
освіти і науки, молоді
та спорту України
26.04.2012 № 522
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
щодо розроблення Державних стандартів професійно-технічної освіти з конкретних професій на основі компетентнісного підходу
I. Загальні положення
1.1. Методичні рекомендації щодо розроблення Державних стандартів професійно-технічної освіти з конкретних професій на основі компетентнісного підходу (далі - Методичні рекомендації) спрямовані на допомогу фахівцям щодо розроблення освітніх стандартів з урахуванням вимог законодавства.
1.2. Сучасне суспільство характеризується активними соціально-економічними перетвореннями. В умовах динамічних ринкових відносин актуалізується потреба в якісному трудовому потенціалі, здатному успішно конкурувати на ринку праці та задовольняти сучасні вимоги роботодавців. Це, в свою чергу, потребує модернізації системи професійно-технічної освіти, перегляду структури й змісту Державних стандартів професійно-технічної освіти з конкретних професій (далі - ДСПТО), оновлення нормативно-правової бази.
1.3. Метою розроблення Державних стандартів професійно-технічної освіти з конкретних професій (далі - ДСПТО) є проведення єдиної державної політики у сфері професійно-технічної освіти, тобто:
забезпечення у всіх регіонах і в різних галузях економіки еквівалентності професійно-технічної освіти й визнання кваліфікації та документів про професійно-технічну освіту;
формування єдиного освітнього простору в Україні;
усунення відмінностей у змісті підготовки конкурентоспроможних на ринку праці кваліфікованих робітників та в термінології, що використовується у професійно-технічній освіті;
забезпечення належної підготовки кваліфікованих робітників усіх кваліфікаційних рівнів, формування активної життєвої позиції особистості, здатної орієнтуватися в сучасних соціально-економічних змінах;
1.4. Об'єктами ДСПТО є результати навчання учнів, слухачів професійно-технічних навчальних закладів (далі - ПТНЗ), система формування компетентностей та критерії оцінювання навчальних результатів.
1.5. Розроблення ДСПТО на основі модульно-компетентнісного підходу ґрунтується на принципах: системності, що забезпечує формування змісту професійної підготовки з конкретної професії як системи взаємопов'язаних структурних компонентів ДСПТО; гнучкості, що дозволяє змінювати зміст і строки оволодіння професією відповідно до вимог ринку праці, запитів роботодавців, потреб особистості; прозорості, згідно з яким забезпечується чіткий й зрозумілий опис кінцевих результатів, вимог, понять, термінів; безперервності, згідно з яким забезпечується наступність в оволодінні новими знаннями, вміннями, компетенціями впродовж професійної діяльності; індивідуалізації, що передбачає організацію навчального процесу з урахуванням особистісних (індивідуальних) потреб; орієнтації на кінцевий результат, що визначає відповідність кінцевих навчальних результатів запланованим.
1.6. Наведені в цих Методичних рекомендаціях терміни і поняття вживаються в такому значенні:
стандарт (від англ. standart) означає норму, зразок, еталон, модель, що приймаються за вихідні, для порівняння з ними інших подібних об'єктів;
освітній стандарт - документ, який визначає обсяг знань, умінь і навичок (компетенцій), якими особа має оволодіти для набуття компетентностей, відповідно до вимог професійного стандарту;
державний стандарт професійно-технічної освіти з конкретної професії - це документ, у якому визначені державні вимоги до результатів навчання професійно-технічної освіти, рівня професійної кваліфікації випускників професійно-технічних навчальних закладів та освітнього рівня вступників до зазначених навчальних закладів;
професійний стандарт - документ, який у межах виду трудової діяльності визначає трудові функції, кваліфікацію робітника відповідно до
рівнів Національної та галузевих рамок кваліфікацій, умови праці, особистісні якості, вимоги до професійної освіти і навчання, можливі місця роботи. Професійний стандарт складається з окремих одиниць професійного стандарту, що охоплюють трудові функції та трудові дії;
трудова функція - складова частина виду трудової діяльності, що є інтегрованим (відносно автономним) набором трудових дій, яка визначається технологічним процесом і передбачає наявність здатностей (компетенцій), необхідних для їх виконання;
трудова дія - найпростіша виробнича операція, яка здійснюється для виконання окремої трудової функції;
компетенції - це сукупність знань, умінь і навичок, що визначають здатність робітника виконувати трудові дії в конкретній сфері діяльності;
компетентність/компетентності - здатність особи до виконання певного виду діяльності, що виражається через знання, розуміння, уміння, цінності та інші особистісні якості;
професійні компетентності - результат набуття робітником компетенцій, які дають йому змогу виконувати трудові функції, швидко адаптовуватися до змін у професійній діяльності;
ключові компетентності - загальні здібності й уміння (психологічні, когнітивні, соціально-особистісні, інформаційні, комунікативні), що дають змогу особі розуміти ситуацію, досягати успіху в особистому і професійному житті, набувати соціальної самостійності та забезпечують ефективну професійну й міжособистісну взаємодію;
кваліфікація - офіційний результат оцінювання і визнання уповноваженим органом компетентностей (результатів навчання), яких особа досягла у відповідності до стандарту;
кваліфікаційний рівень - структурна одиниця
Національної рамки кваліфікацій , що визначається певною сукупністю компетентностей, типових для кваліфікації даного рівня;
результати навчання - компетентності, які набуває та/або здатна продемонструвати особа після завершення навчання;
навчальний модуль - це логічно завершена складова ДСПТО, що базується на окремій одиниці професійного стандарту, містить навчальний матеріал, необхідний для досягнення професійних і ключових компетентностей та належить до певного рівня кваліфікації. Засвоєння навчального модуля може підтверджуватися відповідним документом (сертифікат, посвідчення, свідоцтво);
модульно-компетентнісний підхід - це комплексний підхід до модульної побудови змісту навчання з конкретної професії, зорієнтований на результати навчання - набуття особою необхідних компетенцій для виконання трудової діяльності;
кваліфікований робітник - це освітньо-кваліфікаційний рівень особи, яка володіє сукупністю знань, умінь, навичок, компетенцій, особистісних якостей, має відповідний досвід їх застосування для вирішення професійних завдань у певній галузі економіки.
1.7. ДСПТО є обов'язковим і єдиним для всіх ПТНЗ, підприємств, установ та організацій, що здійснюють підготовку кваліфікованих робітників, незалежно від їх підпорядкування і форм власності.
................Перейти до повного тексту