1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


ДЕРЖАВНА ФІСКАЛЬНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
НАКАЗ
17.07.2015 № 511
Про затвердження Методичних рекомендацій щодо організації та проведення органами державної фіскальної служби зустрічних звірок, обміну податковою інформацією при здійсненні податкового контролю
( Із змінами і доповненнями, внесеними наказами Державної фіскальної служби України від 19 жовтня 2015 року № 806, від 07 червня 2017 року № 410 )
Відповідно до пункту 73.5 статті 73 Податкового кодексу України , з метою впровадження єдиного порядку організації роботи з обміну та опрацювання податкової інформації при здійсненні податкового контролю, направлення запитів на проведення зустрічних звірок, а також оформлення, передачі та накопичення матеріалів зустрічних звірок органами ДФС,
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Методичні рекомендації щодо організації та проведення органами державної фіскальної служби зустрічних звірок, обміну податковою інформацією при здійсненні податкового контролю, що додаються.
2. Визнати такими, що втратили чинність:
наказ Державної податкової адміністрації України від 22.04.2011 № 236 "Про затвердження Методичних рекомендацій щодо організації та проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок";
наказ Державної податкової служби України від 10.05.2012 № 390 "Про внесення змін до Методичних рекомендацій щодо організації та проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок, затверджених наказом ДПА України від 22.04.2011 № 236";
наказ Державної податкової служби України від 17.12.2012 № 1138 "Про внесення змін до Методичних рекомендацій щодо організації та проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок, затверджених наказом ДПА України від 22.04.2011 № 236";
наказ Державної фіскальної служби України від 01.09.2014 № 93 "Про внесення змін до наказу ДПА України від 22.04.2011 № 236".
3. Департаменту податкового та митного аудиту (Рубан Н.І.) у двотижневий термін після видання наказу надати Департаменту ІТ узгоджену заявку на внесення змін до Інформаційної системи "Податковий блок" для забезпечення виконання цього наказу.
4. Департаменту розвитку ІТ (Доронін Д.В.) внести зміни до діючого програмного забезпечення у терміни, визначені в заявці.
5. Керівникам головних управлінь ДФС в областях, м. Києві, Міжрегіонального головного управління ДФС - Центрального офісу з обслуговування великих платників забезпечити доведення цього наказу до підпорядкованих територіальних органів та врахування при організації та проведенні зустрічних звірок та обміну податковою інформацією відповідно до вимог законодавства.
6. Координаційно-моніторинговому департаменту (Мокляк М.В.) забезпечити внесення змін до Репозиторія звітної і статистичної інформації Державної фіскальної служби України відповідно до наказу ДФС від 07.10.2014 № 168.
Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
Голова Р.М. Насіров
ЗАТВЕРДЖЕНО
наказ Державної
фіскальної служби України
17.07.2015 № 511
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
щодо організації та проведення органами державної фіскальної служби зустрічних звірок, обміну податковою інформацією при здійсненні податкового контролю
( зі змінами, внесеними наказом ДФС від 19.10.2015 № 806, від 07.06.2017 № 410 )
1. Загальні положення
1.1. Методичні рекомендації щодо організації та проведення органами державної фіскальної служби (далі - органи ДФС) зустрічних звірок, обміну податковою інформацією при здійсненні податкового контролю (далі - Методичні рекомендації) рекомендуються для застосування з метою впровадження єдиного порядку організації роботи з обміну та опрацювання податкової інформації при здійсненні податкового контролю, направлення запитів про проведення зустрічних звірок, а також оформлення, передачі та накопичення матеріалів зустрічних звірок органами ДФС.
При організації та здійсненні обміну документально оформленими результатами опрацювання зібраної податкової інформації щодо платників податків ризикових категорій - учасників схем ухилення від оподаткування ПДВ, які відпрацьовуються в рамках виконання наказів ДФС щодо комплексного відпрацювання податкових ризиків з ПДВ, доцільно використовувати інші методичні рекомендації та роз'яснення з цього питання.
1.2. При організації і проведенні зустрічних звірок та обміні органами ДФС податковою інформацією при здійсненні податкового контролю необхідно керуватись вимогами розділу II Податкового кодексу України (далі - Кодекс), постанови Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2010 року № 1232 "Про затвердження Порядку проведення контролюючими органами зустрічних звірок" із змінами, постанови Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2010 року № 1245 "Про затвердження Порядку періодичного подання інформації органам державної податкової служби та отримання інформації зазначеними органами за письмовим запитом" із змінами та іншими нормативно-правовими актами.
1.3. При проведенні зустрічних звірок під час здійснення документальних перевірок дотримання законодавства з питань державної митної справи необхідно керуватись вимогами статті 348 Митного кодексу України та інших нормативно-правових актів з цього питання. При проведенні зазначених зустрічних звірок Методичні рекомендації рекомендується використовувати у частині розділу 6 "Алгоритм направлення запитів на проведення зустрічних звірок та обміну податковою інформацією, їх обліку та опрацювання, внесення даних та передача результатів проведених зустрічних звірок та обміну податковою інформацією" за допомогою підсистеми "Податковий аудит" Інформаційної системи "Податковий блок") (далі - Інформаційна система).
2. Відбір суб'єктів господарювання для здійснення зустрічних звірок та обміну податковою інформацією
2.1. Для проведення зустрічних звірок відбираються суб’єкти господарювання (контрагенти такого платника податків, у т.ч. самозайняті особи та суб’єкти підприємницької діяльності - фізичні особи), у випадках визначених пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2010 року № 1232 "Про затвердження Порядку проведення контролюючими органами зустрічних звірок" із змінами.
2.2. Відбір суб'єктів господарювання для здійснення зустрічних звірок доцільно проводити шляхом ґрунтовного аналізу наявної в органах ДФС податкової інформації, зібраної у встановленому законом порядку (у т.ч. яка відповідно до статті 74 Кодексу зберігається та опрацьовується в інформаційних базах даних органів ДФС, виявлена у ході податкового контролю та при виконанні інших покладених на органи ДФС функцій та завдань).
Зокрема, доцільно проводити аналіз:
реєстраційних даних суб'єкта господарювання, даних фінансової звітності та податкових декларацій і додатків до них, інформації про попередні перевірки (звірки), даних митних декларацій, інформації про здійснені контрольовані операції (з використанням Інформаційної системи);
наявності розбіжностей між податковими зобов'язаннями та податковим кредитом з ПДВ (з використанням Системи автоматизованого співставлення податкового зобов'язання та податкового кредиту у розрізі контрагентів);
відомостей, що містяться у податкових та акцизних накладних та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до них, а також доданих до реєстру документів, наявність або відсутність факту їх реєстрації (з використанням Єдиного реєстру податкових накладних та Єдиного реєстру акцизних накладних);
інформації щодо провадження у справах про адміністративне та судове оскарження податкових повідомлень-рішень (з використанням АІС "Скарга" та АІС "Суди");
наявності та стану діяльності господарських одиниць, через які платник податків здійснює роздрібну торгівлю, даних про реєстрацію та зняття з обліку реєстраторів розрахункових операцій (далі - РРО), а також обсягів здійснених операцій (з використанням підсистеми системи "Реєстрація суб'єктів господарювання" "Реєстрація та облік реєстраторів розрахункових операцій та книг обліку розрахункових операцій");
інформації про кількість та динаміку працівників, які працюють за трудовими договорами (контрактами) або цивільно-правовими договорами у звітному періоді, нарахування та виплату доходів на користь фізичних осіб, сум утриманого з них податку з використанням Державного реєстру фізичних осіб;
наявності взаємовідносин із суб’єктами господарювання, які мають ознаки фіктивних, інформація щодо яких внесена до АІС "Суб’єкти фіктивного підприємництва" Інформаційної системи;
наявності інформації щодо порушень суб’єктом господарювання податкового, валютного, законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи;
наявності інформації про проведення фінансових операцій, які можуть бути пов’язані з легалізацією доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванням тероризму та фінансуванням розповсюдження зброї масового знищення;
іншої інформації, отриманої у передбачений законом спосіб.
При проведенні аналізу доцільно дослідити схему діяльності платника податків щодо регулярності взаємовідносин з контрагентами, проаналізувати наявність причинно-наслідкового зв'язку між фактом придбання товарів (послуг), інших (супутніх) витрат з основною господарською діяльністю платника податків, обґрунтованість використання товарів (послуг) у господарській діяльності, особливості предмета господарсько-правових взаємовідносин.
Необхідність проведення зустрічних звірок суб’єктів господарювання посадовим (службовим) особам органів ДФС доцільно визначати також за результатами аналізу документів, отриманих із внутрішніх або зовнішніх джерел (у т.ч. від платників податків), які свідчать про порушення такими платниками податків податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи ДФС.
2.3. За результатами аналізу, з урахуванням вимог пунктів 2.1 та 2.2 Методичних рекомендацій, розглядається питання доцільності направлення запиту щодо проведення зустрічної звірки до органу ДФС до компетенції якого віднесено реалізацію повноважень щодо здійснення податкового контролю стосовно суб’єкта господарювання.
Направляти запит про проведення зустрічної звірки доцільно при виявленні за результатами аналізу податкової інформації фактів, які свідчать про порушення платником податків податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, та є підставою для направлення суб'єкту господарювання запиту відповідно до вимог пункту 73.3 статті 73 Кодексу .
У разі встановлення за результатами аналізу відсутності необхідності проведення зустрічних звірок, до матеріалів перевірки можуть долучати ся дані, які це підтверджують, із фіксацією на них дати та часу роздрукування з інформаційних баз даних органів ДФС.
2.4. При встановленні за результатами аналізу факту відсутності передбачених пунктом 73.3 статті 73 Кодексу підстав для направлення запиту суб’єкту господарювання про проведення зустрічної звірки або якщо суб’єкт господарювання, взаємовідносини з яким необхідно дослідити, має стан відмінний від основного та який при цьому унеможливлює проведення зустрічної звірки, з метою отримання податкової інформації до відповідного органу ДФС доцільно направляти запит щодо обміну податковою інформацією, наявною в такому органі.
Такий запит направляється виключно для отримання належним чином оформленої податкової інформації, яка відсутня в інформаційних базах даних органів ДФС або перегляд якої обмежений (зокрема, результати проведених перевірок, стан адміністративного та судового оскарження результатів перевірок, інформація про наявність ознак фіктивного підприємництва (банкрутства), інформація щодо встановлення місцезнаходження (місця проживання) платника податків тощо).
3. Направлення запитів про проведення зустрічних звірок та запитів щодо обміну податковою інформацією
3.1. З метою проведення зустрічної звірки орган ДФС, що ініціює проведення такої звірки (далі - орган ДФС - ініціатор), надсилає органу ДФС, до компетенції якого віднесено реалізацію повноважень щодо здійснення податкового контролю стосовно суб’єкта господарювання (далі - орган ДФС - виконавець), Запит про проведення зустрічної звірки суб’єкта господарювання (рекомендований зразок форми запиту про проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання наведено в додатку 1 до Методичних рекомендацій) за допомогою Інформаційної системи для підтвердження даних, отриманих від платника податків та інших суб’єктів інформаційних відносин.
З метою отримання податкової інформації, яка відсутня в інформаційних базах даних органів ДФС або перегляд якої обмежений відповідно до рівня органу ДФС - ініціатора, останній надсилає до органу ДФС - виконавця запит щодо обміну податковою інформацією (рекомендований зразок форми запиту щодо обміну податковою інформацією наведено в додатку 2 до Методичних рекомендацій) за допомогою Інформаційної системи.
Запити про проведення зустрічних звірок та запити щодо отримання податкової інформації, надіслані іншими засобами (транзитними файлами тощо), відпрацюванню не підлягають.
3.2. У Запиті про проведення зустрічної звірки органу ДФС - ініціатору доцільно чітко та повно вказати інформацію щодо здійснених господарських операцій платника податків із суб’єктом господарювання, інформацію, що може бути підставою для направлення запиту суб'єкту господарювання, та вказати повний і чіткий перелік питань, які потребують дослідження при проведенні зустрічної звірки для співставлення даних, отриманих від платників податків та інших суб’єктів інформаційних відносин, з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій та розрахунків, що здійснювалися між ними, повноти їх відображення в обліку платника податків, підтвердження відповідності умов контрольованих операцій принципу "витягнутої руки", передбачених статтею 39 Кодексу тощо.
З метою забезпечення результативності та оперативності проведення зустрічної звірки у Запиті про проведення зустрічної звірки доцільно наводити інформацію, відповідно до якої виникли сумніви та/або необхідність дослідження факту та обставин здійснення операцій, щодо наявних або можливих порушень податкового, валютного законодавства, законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи з дотриманням вимог, визначених пункті 73.3 статті 73 Кодексу .
Зустрічна звірка може бути проведена органом ДФС-ініціатором самостійно, якщо здійснення податкового контролю щодо цього суб’єкта господарювання віднесено до його компетенції.
3.3. У запиті щодо обміну податковою інформацією зазначаються обґрунтування необхідності його направлення за результатами опрацювання податкової інформації, отриманої в установленому законом порядку, обсяг та зміст інформації, яка необхідна для здійснення податкового контролю.
3.4. Не рекомендовано надсилати запити до органу ДФС:
3.4.1. щодо проведення зустрічних звірок
до завершення граничного терміну виконання первинного запиту на проведення зустрічної звірки;
без належного обґрунтування підстав для направлення запиту суб'єкту господарювання про надання інформації та її документального підтвердження для проведення зустрічної звірки (з врахуванням вимог, передбачених пунктом 73.3 статті 73 Кодексу );
з метою отримання лише інформації щодо загальних відомостей про суб'єкта господарювання та показників його податкової звітності, наявної в інформаційних базах даних органів ДФС, у т.ч. що є достатньою для підтвердження відносин між платниками податків;
щодо контрагентів, які мають відмінний від основного стан, який при цьому унеможливлює проведення зустрічної звірки, з урахуванням пункту 2.4 Методичних рекомендацій;
повторно з одного і того самого питання.
3.4.2. щодо обміну податковою інформацією:
до завершення граничного терміну виконання первинного запиту щодо обміну податковою інформацією;
з метою отримання лише інформації щодо загальних відомостей про суб’єкта господарювання та показників його податкової звітності, наявної в інформаційних базах даних органів ДФС.
3.5. Обов’язок здійснення відповідних заходів (направлення запитів, повторних запитів, здійснення моніторингу відповідей, що надходять тощо) з метою забезпечення отримання податкової інформації та своєчасного й у повному обсязі проведення зустрічних звірок, в т.ч. і по ланцюгу проходження ТМЦ (робіт, цінних паперів, нематеріальних активів тощо), покладається на орган ДФС - ініціатора. При цьому обов’язок направлення запиту на адресу суб’єкта господарювання та забезпечення проведення зустрічної звірки, покладається на орган ДФС - виконавця (крім випадків, визначених у абзаці третьому пункті 3.2 Методичних рекомендацій).
3.6. Керівник структурного підрозділу органу ДФС - ініціатора забезпечує належний контроль за своєчасністю отримання інформації та моніторинг виконання направлених запитів за допомогою Інформаційної системи.
За результатами моніторингу розглядається питання доцільності вжиття додаткових заходів з метою забезпечення подальшого проведення таких звірок та обміну податковою інформацією.
4. Проведення зустрічних звірок суб’єктів господарювання та оформлення їх результатів
4.1. Зустрічні звірки проводяться органом ДФС - виконавцем або органом ДФС - ініціатором - у випадках, встановлених абзацом третім пункту 3.2 Методичних рекомендацій.
Відповідно до пункту 73.5 статті 73 Кодексу контролюючим органам заборонено повторно здійснювати зустрічні звірки з одного і того самого питання.
4.2. У разі необхідності до проведення зустрічних звірок органом ДФС - виконавцем можуть залучатися працівники інших органів ДФС (в тому числі органу ДФС - ініціатора) за погодженням з керівником (його заступником або уповноваженою особою) цього органу.
4.3. При отриманні запиту про проведення зустрічної звірки суб’єкта господарювання структурний підрозділ органу ДФС, визначений керівником (його заступником або уповноваженою особою) органу ДФС відповідальним за її проведення (далі - відповідальний підрозділ), у той же день проводить аналіз інформації та документального її підтвердження, які містяться в інформаційних базах даних органу ДФС та справі суб’єкта господарювання.
У разі встановлення невідповідності запиту про проведення зустрічної звірки вимогам підпункту 3.4.1 пункту 3.4 Методичних рекомендацій та/або наявності обставин визначених пунктом 4.11 Методичних рекомендацій, відповідальний підрозділ в день отримання опрацьовує такий запит, визначає причину відмови від надання відповіді та вносить відповідні дані до Інформаційної системи.
4.4. З метою спрощення процедури проведення зустрічних звірок суб’єктів господарювання (насамперед тих, які віднесені до категорії великих платників податків) за наявності в органі ДФС інформації, зазначеної у запиті органу ДФС - ініціатора, та її документального підтвердження, орган ДФС - виконавець протягом трьох робочих днів проводить на їх підставі зустрічну звірку та складає Довідку про результати проведення зустрічної звірки, за рекомендованим зразком відповідно до підпункту 4.6 пункту 4 Методичних рекомендацій.
При цьому інформація на запит та її документальне підтвердження можуть бути наявними в органі ДФС - виконавця у зв’язку із направленням суб’єктом господарювання відповідно до вимог статей 72 та 73 глави 7 розділу II та інших норм Кодексу , за результатами попередньо проведених перевірок, отриманих відповідних документів суб’єкта господарювання, у т.ч. документації з трансфертного ціноутворення, виконання органом ДФС функцій та завдань тощо.
У разі відсутності в органі ДФС - виконавця запитуваної інформації та її документального підтвердження, такий орган протягом двох робочих днів з дня наступного за днем отримання запиту, надсилає суб’єкту господарювання завірений печаткою запит контролюючого органу на проведення зустрічної звірки за формою, затвердженою наказом Міністерства фінансів України від 28.02.2017 № 299 "Про затвердження форми запиту контролюючого органу на проведення зустрічної звірки", зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 17.03.2017 за № 370/30238, у порядку, визначеному статтею 42 Кодексу Такий запит реєструється як вихідна кореспонденція органу ДФС у загальному порядку.
4.5. При отриманні від суб’єкта господарювання (у встановлений статтею 73 Кодексу термін) інформації, визначеної у запиті, та її документального підтвердження відповідальний підрозділ органу ДФС - виконавця проводить зустрічну звірку суб’єкта господарювання протягом трьох робочих днів з дня, наступного за днем отримання такої інформації та її документального підтвердження.
Якщо суб’єктом господарювання протягом 10 робочих днів з дня, наступного за днем отримання запиту, не надано для проведення зустрічної звірки інформацію, визначену у запиті органу ДФС, то відповідно до підпункту 78.1.19 пункту 78.1 статті 78 Кодексу це може бути підставою для проведення позапланової документальної перевірки такого суб’єкта господарювання.
Зазначена перевірка проводиться виключно з питань, наведених у запиті органу ДФС. Матеріали такої перевірки оформлюються у порядку, передбаченому статтею 86 Кодексу .
4.6. За результатами проведення зустрічної звірки складається довідка про результати проведення зустрічної звірки (далі - Довідка) (рекомендований зразок форми довідки про результати проведення зустрічної звірки наведено у додатку 4 до Методичних рекомендацій) у двох примірниках.
Довідка реєструється в Журналі реєстрації довідок про результати проведення зустрічної звірки (актів про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання, актів неявки для підписання, відмови від писання довідки про результати проведення зустрічної звірки) (зразок форми Журналу реєстрації довідок про результати проведення зустрічної звірки (актів про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання, актів неявки для підписання, відмови від писання довідки про результати проведення зустрічної звірки) наведено в додатку 3 до Методичних рекомендацій) не пізніше останнього робочого дня терміну, відведеного для проведення зустрічної звірки відповідно до пунктів 4.4 або 4.5 Методичних рекомендацій.
У разі встановлення фактів, що свідчать про непідтвердження господарських відносин платника податків із суб’єктом господарювання або про можливі порушення платником податків норм податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, Довідка про результати зустрічної звірки одночасно із направленням електронних копій надсилається органу ДФС - ініціатору поштою із повідомленням про вручення, при цьому отримана від суб’єкта господарювання інформація та її документальне підтвердження залишається органу ДФС - виконавцю.
Отримана від суб’єкта господарювання інформація та її документальне підтвердження в подальшому використовується для проведення заходів податкового контролю та повинна бути відпрацьована в комплексі з іншими документами суб’єкта господарювання при проведенні документальної планової або позапланової перевірки суб’єкта господарювання із метою підтвердження повноти відображення результатів здійснених господарських операцій у податковому та бухгалтерському обліках.
4.7. Довідка підписується та вручається або надсилається суб’єкту господарювання у порядку, передбаченому пунктом 7 Порядку проведення контролюючими органами зустрічних звірок, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2010 року № 1232 , не пізніше наступного робочого дня від дати її складання.
4.8. У разі відмови суб’єкта господарювання (законного чи уповноваженого представника) від підписання Довідки (неявки для підписання), посадовими особами органу ДФС складається відповідний акт в довільній формі, що засвідчує факт такої відмови (неявки).
Акт відмови від підписання Довідки (неявки для підписання) реєструються в Журналі реєстрації довідок про результати проведення зустрічної звірки (актів про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання, актів неявки для підписання, відмови від писання довідки про результати проведення зустрічної звірки) (зразок форми Журналу реєстрації довідок про результати проведення зустрічної звірки (актів про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання, актів неявки для підписання, відмови від писання довідки про результати проведення зустрічної звірки) наведено в додатку 3 до Методичних рекомендацій) у день складання.
4.9. У разі встановлення фактів, що не дають змогу провести зустрічну звірку суб’єкта господарювання у зв’язку із зняттям з обліку, встановленням відсутності суб’єкта господарювання та/або його посадових (уповноважених) осіб за місцезнаходженням (податковою адресою), ненаданням інформації та документів для проведення зустрічної звірки, контролюючий орган (виконавець) в той же день складає акт про неможливість проведення зустрічної звірки суб’єкта господарювання (рекомендований зразок форми акта про неможливість проведення зустрічної звірки наведено в додатку 5 до Методичних рекомендацій).
В акті про неможливість проведення зустрічної звірки доцільно відображати інформацію, наведену у запиті ДФС - ініціатора, фактичні обставини, які унеможливлюють проведення зустрічної звірки, та інформацію про вжиті заходи для забезпечення її проведення в подальшому.
Не рекомендується зазначати в акті про неможливість проведення зустрічної звірки будь-яку іншу інформацію, зокрема щодо діяльності платника податків, показників податкової звітності тощо, крім інформації, наведеної у абзаці другому цього пункту.
Акт про неможливість проведення зустрічної звірки суб’єкта господарювання підписується посадовими особами органу ДФС - виконавця та не пізніше наступного робочого дня реєструється в Журналі реєстрації довідок про результати проведення зустрічної звірки (актів про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання, актів неявки для підписання, відмови від писання довідки про результати проведення зустрічної звірки).

................
Перейти до повного тексту