1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


ОФІС ГЕНЕРАЛЬНОГО ПРОКУРОРА
НАКАЗ
16.10.2020 № 489
Про затвердження Стратегії розвитку прокуратури на 2021-2023 роки
З метою підвищення ефективності діяльності органів прокуратури, керуючись пунктом 7-1 частини 1 статті 9 Закону України "Про прокуратуру", НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Стратегію розвитку прокуратури на 2021-2023 роки, що додається.
2. Контроль за реалізацією Стратегії розвитку прокуратури на 2021-2023 роки залишаю за собою.

Генеральний прокурор

І. Венедіктова
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Генерального прокурора
16 жовтня 2020 року № 489
СТРАТЕГІЯ РОЗВИТКУ ПРОКУРАТУРИ
на 2021-2023 роки
( Див. текст )
Вступ
Упродовж останніх років в Україні проведено реформи, спрямовані на створення демократичної та правової держави, забезпечення її економічного й соціального розвитку.
Наразі Україна підтримує стійкі темпи у впровадженні ґрунтовних структурних реформ із визначенням цілей і пріоритетів реформування, конкретних заходів, спрямованих на розвиток тієї чи іншої галузі, виду діяльності.
Реформа прокуратури, що триває в Україні, усебічно позначилася на зовнішніх і внутрішніх процесах функціонування відповідної системи. Після загальноінституційних і функціональних перетворень, зміни конституційних повноважень прокуратуру України згідно з міжнародно-правовими стандартами прокурорської діяльності та статусу прокурорів позбавлено функції нагляду за додержанням і застосуванням законів, а з початком роботи Державного бюро розслідувань - і функції досудового розслідування.
На сьогодні створюються передумови для імплементації в діяльність прокуратури принципів ефективності, професійності, незалежності та відповідальності; здійснюються заходи з оцінювання відповідності прокурорів критеріям фахової компетентності, доброчесності та професійної етики, а також надання можливості всім доброчесним кандидатам, які мають належні теоретичні знання та практичні навички, на конкурсних засадах зайняти посаду прокурора у будь-якому органі прокуратури; посилюються гарантії професійного розвитку працівників прокуратури.
Загальноінституційні, функціональні, організаційні, кадрові та матеріально-технічні чинники реформування свідчать про об’єктивну необхідність розвитку прокуратури з урахуванням програмно-цільового методу.
Незважаючи на успішне реформування окремих напрямів, з одного боку, та низку законодавчих, організаційних і правозастосовних проблем, з другого, на теперішній час у прокуратури наявний невикористаний потенціал, що має реалізовуватись у межах концепції збалансованого, послідовного та поступового стратегічного планування.
Мета Стратегії - підвищення рівня ефективності діяльності органів прокуратури, зокрема щодо забезпечення виконання конституційних функцій і повноважень, удосконалення зовнішніх та внутрішніх комунікацій, впровадження сучасної системи управління людським капіталом, покращення ресурсного забезпечення діяльності органів прокуратури, що є необхідним складником системних перетворень у державі, зокрема і в умовах євроінтеграції.
Завдання Стратегії:
- створити умови для оптимального організаційно-правового забезпечення високоефективної діяльності органів прокуратури;
- удосконалити нормативно-правову базу за окремими напрямами діяльності прокуратури;
- імплементувати нові пріоритети кримінально-правової політики, вжити заходи щодо їх законодавчого, кадрового, наукового й інформаційного забезпечення;
- забезпечити усталення нових рекомендацій та стандартів для прокурорів за основними напрямами діяльності;
- ввести в практику нові стандарти і критерії оцінювання якості роботи прокурора, новий порядок вимірювання та регулювання навантаження на прокурора;
- впровадити сучасну систему управління людським капіталом, запровадити систему електронного кримінального провадження та інші актуальні інформаційні технології.
Операційний план виконання є складником Стратегії розвитку прокуратури на 2021-2023 роки та розробляється після затвердження Стратегії.
1. Бачення, місія, цінності діяльності прокуратури
1.1. Бачення
Люди в Україні довіряють і використовують правові механізми доступу до правосуддя, протидії та запобігання злочинності.
Прокуратура ефективно реалізовує конституційні функції на підставі найкращих стандартів професійної компетентності, етики та доброчесності.
Прокурори забезпечують дотримання прав та інтересів потерпілих, свідків, а також фундаментальних прав підозрюваних і обвинувачених, інших учасників процесу згідно з високими стандартами захисту прав людини.
1.2. Місія
Прокуратура, керуючись принципами верховенства права, забезпечує дотримання конституційних прав і свобод людини, координує формування кримінально-правової політики та діяльність органів правопорядку з метою забезпечення громадської безпеки та законності.
Прокурор представляє інтереси Українського народу (суспільства та держави) у кримінальному процесі (у виключних випадках - в інших видах проваджень) з метою забезпечення права на справедливий суд для потерпілого, обвинуваченого й інших учасників процесу.
1.3. Цінності
1.3.1. Права та свободи людини
Повага до прав і свобод, честі та гідності людини, прагнення захищати людину, її життя і здоров’я, недоторканність та безпеку, висока довіра до роботи прокурорів - найважливіші орієнтири у діяльності прокуратури.
Прокурори усвідомлюють, що добробут людей значною мірою залежить від забезпечення верховенства права, законності та правопорядку, зокрема прокуратура докладає зусиль для захисту економічних свобод, інвестицій і бізнесу.
У своїй діяльності прокурор керується затвердженими стандартами, які відповідають найвищим міжнародним вимогам і практиці Європейського суду з прав людини.
1.3.2. Незалежність
Прокурор є вільним від незаконного зовнішнього чи внутрішнього втручання під час виконання своїх обов’язків щодо дотримання і застосування закону та верховенства права, прагне до справедливості у кожному випадку. Прокурор використовує передбачені законом засоби захисту від незаконного політичного, матеріального чи іншого впливу в ході виконання службових обов’язків.
Реалізовуючи конституційні функції, прокурор самостійно приймає рішення, виконує лише ті вказівки прокурора вищого рівня, які надані йому із дотриманням вимог закону.
Добір і призначення прокурорів здійснюються на основі оцінки за об’єктивними критеріями, незалежно від статі, етнічної приналежності чи політичного впливу.
1.3.3. Відкритість та прозорість
Прокурори в межах компетенції відкрито і відповідно до затверджених стандартів комунікують із громадянами та суспільством як безпосередньо, так і через засоби масової інформації.
Прокуратура збирає, аналізує та оприлюднює дані про свою діяльність для того, щоб кожен міг упевнитись в ефективності використання державних ресурсів під час забезпечення прокурорами законності заради загального суспільного блага.
1.3.4. Професійний розвиток
Прокуратура проводить відкриті конкурси з добору прокурорів і державних службовців із метою залучення найбільш кваліфікованих кандидатів.
Прокурори постійно навчаються, удосконалюючи свої фахові компетенції, з метою формування професійної культури. Прокурори працюють у команді на основі взаємної поваги та взаємної відповідальності, сповідують рівне ставлення до всіх.
Тренінговий центр прокурорів України, застосовуючи найкращі світові напрацювання, а також прикладне спрямування діяльності, сприяє постійному підвищенню кваліфікації працівників прокуратури, які обмінюються досвідом, усталеними практиками та чутливо реагують на зміни.
1.3.5. Довіра людей
Суспільство є ключовим партнером прокуратури, тому довіра до прокуратури й органів правопорядку - необхідна умова для подолання злочинності та корупції.
Прокурори мають нульову толерантність до будь-яких проявів порушень прав і свобод людини, безкарності та корупції як у команді, так і в державі загалом, жорстко на них реагують.
2. Стратегічні пріоритети розвитку прокуратури
2.1. Забезпечення високого рівня якості й ефективності реалізації конституційних функцій прокуратури
2.1.1. Визначення пріоритетів і вдосконалення роботи прокурорів під час реалізації конституційних функцій прокуратури.
2.1.1.1. Удосконалення реалізації прокурорами повноважень із підтримання публічного обвинувачення, організації і процесуального керівництва досудовим розслідуванням та представництва інтересів держави в суді, зокрема й шляхом запровадження галузевої та тематичної спеціалізації, уніфікації прокурорської і судової практики.
2.1.1.2. Формування кримінально-правової політики, згідно з якою у прокурора є, серед іншого, дискреційні повноваження щодо пріоритизації під час організації та процесуального керівництва досудовим розслідуванням, вирішення відповідно до закону інших питань під час кримінального провадження.
2.1.1.3. Забезпечення ефективного представництва інтересів держави в суді виключно у випадках і в порядку, визначених законом.
2.1.2. Удосконалення методів і заходів забезпечення високого рівня якості реалізації конституційних функцій прокуратури.
2.1.2.1. Використання новітніх технологій з метою оптимізації системи документообігу, поступової мінімізації паперового документообігу (інтеграція інформаційних електронних систем, впроваджених у роботу органів прокуратури, в єдину систему; розроблення та впровадження системи електронного управління кримінальним провадженням; автоматизація обміну даними з іншими системами та базами даних; поетапна інтеграція системи електронного управління кримінальним провадженням у роботу всіх органів досудового розслідування та суду в усіх регіонах України).
2.1.2.2. Впровадження системи автоматизованого розподілу кримінальних проваджень серед прокурорів із урахуванням встановлених чітких об’єктивних критеріїв (включно з критерієм спеціалізації) у поєднанні з гарантіями захисту від можливого зловживання.
2.1.2.3. Розроблення та впровадження єдиних стандартів роботи прокурора, зокрема стандартів досудового розслідування, а також впровадження вивчення затверджених стандартів у навчальні програми первинної, спеціальної підготовки, підвищення кваліфікації прокурорів і в інші навчальні програми; зосередження уваги на розвитку лідерських компетентностей прокурорів.
2.1.2.4. Запровадження сучасних методів реалізації функцій прокуратури та досудового розслідування.
2.1.2.5. Удосконалення структури та внутрішнього адміністрування прокуратури, раціональний розподіл кадрів і ресурсів відповідно до конституційних функцій прокуратури. Оптимізація чисельності та збалансування співвідношення прокурорів і державних службовців, удосконалення розподілу кримінальних проваджень і робочих процесів. Інституційне й операційне вдосконалення діяльності з урахуванням спеціалізацій у межах виконання основних функцій прокуратури. Акумулювання людського капіталу й інституційних ресурсів відповідно до пріоритетів, визначених кримінально-правовою політикою.
2.1.2.6. Ефективна взаємодія у межах міжнародного співробітництва з урядами та компетентними органами інших держав, міжнародними інституціями; підвищення якості надання міжнародної правової допомоги.
2.2. Ефективна координація діяльності у сфері протидії злочинності та функціонування системи кримінальної юстиції загалом
2.2.1. Координування розробки та впровадження кримінально-правової політики задля злагодженої роботи органів прокуратури та відповідних органів правопорядку; забезпечення сучасних підходів до протидії злочинності.

................
Перейти до повного тексту