1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ ДПА України
21.07.2008 N 482
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
щодо взаємодії між підрозділами органів державної податкової служби України під час роботи з безхазяйними речами та майном, що переходить у власність держави
I. Загальні положення
1. Ці Методичні рекомендації визначають принципи взаємодії між підрозділами державної податкової служби України під час виконання покладених на них згідно з законодавством України завдань із виявлення, обліку і розпорядження безхазяйним майном та майном, що переходить у власність держави, і відповідає вимогам Законів України "Про державну податкову службу в Україні", "Про міліцію", Цивільного кодексу України, постанови Кабінету Міністрів України від 25 серпня 1998 року N 1340 "Про Порядок обліку, зберігання, оцінки конфіскованого та іншого майна, що переходить у власність держави, і розпорядження ним", інших нормативно-правових актів.
2. Дія цих Методичних рекомендацій поширюється на безхазяйне майно, виявлене органами державної податкової служби або отримане ними від інших органів виконавчої влади, юридичних та фізичних осіб, а саме:
майно, яке не має власника або власник якого невідомий;
майно та кошти, від яких власник відмовився;
майно та кошти, подаровані державі власником;
майно та кошти, щодо яких право власності припинено у зв'язку з припиненням юридичної особи чи смертю власника;
майно та кошти, що за правом успадкування перейшли у власність держави;
конфісковане та інше майно та кошти, набуті за рішенням суду; знахідка;
скарби, передані органу державної податкової служби або виявлені ним;
бездоглядна домашня тварина;
інше майно, яке на законних підставах переходить у власність держави.
3. Метою цих Методичних рекомендацій є встановлення єдиного механізму виявлення, обліку, оцінки, зберігання та розпорядження безхазяйним майном, оформлення необхідних документів під час роботи з таким майном.
4. Форми взаємодії підрозділів органів державної податкової служби України під час роботи з безхазяйним майном:
4.1. проведення спільних заходів підрозділами державної податкової служби, які здійснюють контрольно-перевірочну роботу (у тому числі під час проведення комплексних перевірок), податкової міліції та погашення прострочених податкових зобов'язань у частині виявлення безхазяйного майна;
4.2. створення спільних робочих груп для проведення інвентаризації безхазяйного майна та вирішення (у разі потреби) проблемних питань, пов'язаних із виявленням і розпорядженням безхазяйним майном;
4.3. своєчасний обмін інформацією між підрозділами органів державної податкової служби про вірогідність виявлення безхазяйного майна;
4.4. супроводження у судах справ, пов'язаних з виявленням, обліком та розпорядженням безхазяйним майном, з обов'язковою участю працівників підрозділів погашення прострочених податкових зобов'язань на всіх етапах провадження;
4.5. визначення спільно із зацікавленими підрозділами причин недотримання вимог нормативно-правових актів органами державної податкової служби та суб'єктами господарювання при проведенні роботи з виявлення, обліку, оцінки, зберігання та розпорядження безхазяйним майном;
4.6. підведення підсумків роботи із виконання спільних заходів та розробка нових дієвих заходів і форм взаємодії;
4.7. узгодження питань дотримання норм Порядку обліку, зберігання, оцінки конфіскованого та іншого майна, що переходить у власність держави, і розпорядження ним, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 серпня 1998 року N 1340 "Про Порядок обліку, зберігання, оцінки конфіскованого та іншого майна, що переходить у власність держави, і розпорядження ним" (далі - Порядок N 1340).
II. Взаємодія підрозділів органів державної податкової служби під час виявлення, опису та попередньої оцінки безхазяйного майна
1. Якщо у ході виконання функцій підрозділами податкової міліції виявлено майно, яке не має власника або власник якого невідомий, останнє не пізніше 10-денного терміну від дня виявлення передається до підрозділу погашення прострочених податкових зобов'язань службовою запискою з копіями документів, які містять інформацію щодо обставин виявлення майна, його місцезнаходження, перелік із зазначенням кількісних і зовнішніх характеристик для його подальшої однозначної ідентифікації, з метою постановки на облік як безхазяйного.
У разі необхідності за письмовим погодженням з начальником підрозділу податкової міліції, для вилучення безхазяйного майна, виявленого працівниками інших підрозділів залучаються працівники податкової міліції.
2. Якщо працівникам інших підрозділів органів державної податкової служби під час виконання службових обов'язків стало відомо про майно, зазначене у пункті 2 розділу I цих Методичних рекомендацій та яке може бути звернуто у власність держави, відповідні особи негайно (не пізніше наступного робочого дня) службовою запискою повідомляють про це керівника органу державної податкової служби. До службової записки додається акт виявлення майна, яке не має власника або власник якого невідомий (додаток 1). Керівник органу державної податкової служби не пізніше наступного робочого дня дає доручення підрозділу погашення прострочених податкових зобов'язань поставити на облік це майно.
3. Не пізніше другого робочого дня після одержання повідомлення про наявність безхазяйного майна підрозділ погашення прострочених податкових зобов'язань проводить необхідну перевірку щодо підтвердження наявності цього майна.
При підтвердженні наявності безхазяйного майна підрозділ погашення прострочених податкових зобов'язань за участю інших працівників органу державної податкової служби, які виявили це майно, осіб, які повідомили про наявність безхазяйного майна (за згодою), у той же день складає акт опису і попередньої оцінки майна за формою згідно з додатком 2 до Методичних рекомендацій.
4. Попередня оцінка майна проводиться комісією чисельністю не менше трьох осіб у складі представників органу державної податкової служби з обов'язковим залученням працівника підрозділу погашення прострочених податкових зобов'язань, органу (організації), що здійснив вилучення майна або зберігає його, та суб'єкта господарювання, якому майно передається на зберігання, з дотриманням вимог пункту 8 Порядку N 1340.
У разі виникнення розбіжностей в оцінці майна між представниками комісії оцінка проводиться суб'єктами оціночної діяльності - суб'єктами господарювання.
При цьому комісією складається акт опису і попередньої оцінки в необхідній кількості примірників, з яких один залишається у справі державної податкової інспекції, а інші передаються суб'єкту господарювання, якому це майно передано на зберігання, та представнику органу, який передав майно.
Акт підписується членами комісії. В акті зазначається, в якій кількості примірників його складено і кому вони передані (вручені).
Акт затверджується керівником органу державної податкової служби або його заступником у термін не пізніше трьох робочих днів після його складання.
5. В акті опису і попередньої оцінки майна зазначаються повна і точна назва кожного окремого предмета або групи однорідних рівноцінних предметів, докладний опис ознак кожного предмета, назва матеріалу, з якого виготовлено кожний з предметів, їх кількість, вага, довжина, якість, відсоток зносу, наявні пошкодження, а також орієнтовна ринкова ціна предмета. Опис майна має забезпечити його однозначну ідентифікацію.
6. Безхазяйне майно на підставі акта опису та попередньої оцінки у той же день береться на облік підрозділом погашення прострочених податкових зобов'язань.
7. Безхазяйне майно, поставлене на облік, передається на відповідальне зберігання суб'єкту господарювання, включеному до Єдиного реєстру торговельних підприємств, яким надається право реалізації та зберігання безхазяйного та іншого майна, що переходить у власність держави, крім випадків, передбачених у пункті 8 цього розділу.
Передача проводиться за актом опису та попередньої оцінки майна із зазначенням назви, адреси цього суб'єкта господарювання, прізвища, імені та по батькові особи, яка приймає майно, з обов'язковим підписом цієї особи за прийняття майна та наданням довіреності, а також відмітки про те, що особу, яка прийняла майно на зберігання, попереджено про відповідальність за нестачу, заміну або псування цього майна.
Із суб'єктом господарювання, який прийняв майно на відповідальне зберігання, укладається відповідний договір. Взяте на облік майно відображається на позабалансовому рахунку "Активи на відповідальному зберіганні" цього суб'єкта господарювання.
8. У разі коли безхазяйне майно залишається на відповідальному зберіганні в органах державної податкової служби, його облік здійснюється на позабалансовому рахунку "Активи на відповідальному зберіганні" відповідного органу державної податкової служби. При цьому визначається посадова особа, яка несе матеріальну відповідальність за збереження цього майна.
9. Про кожний факт виявлення безхазяйного майна на суму 5 тис. грн. і більше до Державної податкової адміністрації України направляється окреме спецповідомлення про виявлення (постановку на облік) майна за встановленою формою (додаток 3).
III. Ведення обліку безхазяйного майна
1. Облік безхазяйного майна ведеться підрозділами погашення прострочених податкових зобов'язань органів державної податкової служби на підставі акта опису та попередньої оцінки майна. Для обліку актів опису та попередньої оцінки майна в цих підрозділах ведеться книга обліку актів опису та попередньої оцінки майна, прийнятого на облік за формою, згідно з додатком 4 до Методичних рекомендацій. Акти опису та попередньої оцінки майна реєструються у цій книзі у день їх надходження. Записи повинні проводитись своєчасно, чітко і без помарок. Акту опису та попередньої оцінки майна присвоюється порядковий номер, що відповідає порядковому номеру у книзі обліку актів опису та попередньої оцінки майна.
2. За кожним фактом виявлення безхазяйного майна обов'язково заводиться окрема облікова справа, до якої в ході роботи заносяться необхідні документи, а саме:
акт опису та попередньої оцінки майна;
супровідні, службові, доповідні записки, рапорти;
пояснення;
запити до підприємств, установ і організацій про інформацію щодо виявленого майна та відповіді на них;
копія листа про знахідку, направленого до міліції або органу місцевого самоврядування відповідно до статті 338 Цивільного кодексу України, з відміткою про його вручення;
листування щодо зберігання та реалізації майна;
протоколи засідань комісій;
експертна оцінка;
акт опису, оцінки та передачі майна;
довіреності;
висновок про повернення (зняття з обліку) майна;
рішення про повернення (зняття з обліку) майна;
картка обліку розрахунків за майно;
акти приймання-передачі майна;
роздрукована з веб-сайта Державної податкової адміністрації України об'ява про передачу на реалізацію майна вартістю 5 тис. грн. і більше;
копії документів, що стосуються претензійно-позовної роботи;
копії платіжних документів про перерахування до бюджету виручки від реалізації майна;
усі документи, які підтверджують право власності на майно, надані власником, та акт приймання-передачі (у разі повернення майна);
інші документи, які складаються під час роботи з цим майном.
Кожній справі присвоюється порядковий номер відповідно до номера акта опису і попередньої оцінки майна.
3. Право власності держави на безхазяйне майно, взяте на облік органами державної податкової служби України відповідно до пункту 12 статті 10 Закону України "Про державну податкову службу в Україні", може наступати згідно з положеннями статей 335, 336, 338, 341, 343, 344 Цивільного кодексу України, а також за рішенням суду.
4. Підставами для зняття майна з обліку є:
надходження до бюджету в повному обсязі коштів, отриманих від реалізації майна;
повне відшкодування вартості майна, яке було зіпсоване або втрачене під час його збереження або реалізації;
акт переробки, знищення або утилізації майна;
повернення майна власнику відповідно до розділу VIII Методичних рекомендацій;
акт приймання-передачі органом місцевого самоврядування нерухомого майна, яке відповідно до законодавства передано у комунальну власність;
акт приймання-передачі знайдених транспортних засобів до міліції;
рішення керівника органу державної податкової служби у разі неможливості повернення майна або відшкодування його вартості у зв'язку із винесенням судом ухвали про ліквідацію юридичної особи - банкрута, якій майно було передано на зберігання або реалізацію; постанова слідчого правоохоронного органу про прилучення речей (майна), поставленого на облік як безхазяйне, до речових доказів у кримінальній справі.
5. Зняття майна з обліку за підставами, вказаними в абзацах третьому - дев'ятому пункту 4 цього розділу, здійснюється за рішенням про повернення (зняття з обліку) майна (додаток 5) керівника органу державної податкової служби з дотриманням процедур, визначених у пунктах 6 і 7 розділу VIII Методичних рекомендацій. Перед прийняттям рішення державні податкові адміністрації в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі направляють Державній податковій адміністрації України спецповідомлення згідно з додатком 6.
IV. Контроль за збереженням безхазяйного майна
1. Відповідно до пункту 19 Порядку N 1340 органи державної податкової служби здійснюють постійний контроль за збереженням безхазяйного майна, поставленого на облік, у тому числі шляхом проведення інвентаризації за їх місцезнаходженням, що в обов'язковому порядку обумовлюється у договорі про відповідальне зберігання та реалізацію безхазяйного майна.
Інвентаризація проводиться щоквартально станом на перше число другого місяця кварталу робочими групами, до складу яких включаються працівники підрозділів погашення прострочених податкових зобов'язань, фінансового забезпечення (у разі зберігання майна безпосередньо органом державної податкової служби), боротьби з корупцією в органах державної податкової служби та юридичної служби.
2. Інформація про результати інвентаризації за формою згідно з додатком 7 та детальні пояснення щодо кожного факту виявлених порушень (нестачі) із зазначенням вжитих заходів щодо відшкодування вартості втраченого або пошкодженого майна надаються Державній податковій адміністрації України до 20 числа другого місяця кварталу.
3. У період між інвентаризаціями контроль за збереженням майна, переданого на відповідальне зберігання або реалізацію, здійснюється підрозділами погашення прострочених податкових зобов'язань шляхом щомісячної звірки звітів про рух матеріальних цінностей, які обліковуються на позабалансових рахунках "Активи на відповідальному зберіганні" суб'єктів господарювання, яким передане безхазяйне майно, з даними податкових органів.
4. Для забезпечення проведення звірки суб'єкти господарювання, які прийняли майно на відповідальне зберігання або реалізацію, щомісячно до 20 числа місяця, наступного за звітним, подають відповідному органу державної податкової служби звіт про рух матеріальних цінностей, які обліковуються на позабалансових рахунках "Активи на відповідальному зберіганні", що передбачається умовами договору про збереження або реалізацію безхазяйного майна.
5. У разі псування або втрати майна, переданого на відповідальне зберігання, орган державної податкової служби протягом трьох робочих днів від дати виявлення нестачі направляє суб'єкту господарювання претензію з вимогою відшкодування вартості такого майна за цінами, вказаними в акті опису і попередньої оцінки майна.
6. У разі псування або втрати майна, переданого на реалізацію, орган державної податкової служби протягом трьох робочих днів від дати виявлення нестачі направляє суб'єкту господарювання претензію з вимогою відшкодування вартості такого майна за цінами, вказаними в акті опису, оцінки та передачі майна.
7. У разі невідшкодування підприємством (організацією) вартості переданого йому майна протягом місяця від дати отримання претензії орган державної податкової служби у 10-денний термін після вказаної граничної дати відшкодування вартості майна направляє матеріали щодо стягнення суми нестачі до суду.
8. При виявленні випадків розкрадання, заміни або навмисного пошкодження майна, переданого на відповідальне зберігання або реалізацію, орган державної податкової служби надсилає відповідні матеріали правоохоронним органам і одночасно звертається до суду щодо відшкодування вартості такого майна.
9. У випадку порушення справи про банкрутство суб'єкта господарювання, якому безхазяйне майно передано на зберігання або реалізацію, відшкодування вартості такого майна здійснюється у черговості, визначеній чинним законодавством.
V. Формування Єдиного реєстру торговельних підприємств, яким надається право реалізації та зберігання безхазяйного та іншого майна, що переходить у власність держави
1. Для включення суб'єктів господарювання до Єдиного реєстру торговельних підприємств, яким надається право реалізації та зберігання безхазяйного та іншого майна, що переходить у власність держави (далі - Єдиний реєстр), створюється комісія з представників органів державної податкової служби, митних, правоохоронних та інших заінтересованих органів, яку очолює заступник голови регіональної державної податкової адміністрації, який згідно розподілом, відповідає за зазначений напрям роботи.
До складу комісії обов'язково включаються керівники підрозділів погашення прострочених податкових зобов'язань та організації роботи з безхазяйним майном (у разі наявності).
2. До Єдиного реєстру можуть бути включені суб'єкти господарювання - юридичні особи, незалежно від форми власності, що мають право здійснювати реалізацію майна шляхом проведення біржових торгів (аукціонів) або через роздрібну торговельну мережу, які б забезпечували найбільш повний комплекс послуг з реалізації безхазяйного та іншого майна, мають відповідні ліцензії, крім суб'єктів господарювання, які згідно зі статутними документами не є юридичними особами або не зареєстровані платниками податку на додану вартість.
3. Для формування Єдиного реєстру на наступний рік комісія не пізніше 1 грудня поточного року розміщує в засобах масової інформації регіонального рівня та на офіційному веб-сайті Державної податкової адміністрації оголошення із зазначенням переліку документів, необхідних для участі в конкурсі, місця та дати проведення засідання комісії з формування Єдиного реєстру.
Перше засідання комісії з формування Єдиного реєстру на наступний рік проводиться не пізніше 20 грудня року.
Включення або виключення підприємств з Єдиного реєстру може проводитись впродовж року.
4. Для участі в конкурсі суб'єкти господарювання подають такі документи:
заяву про включення до Єдиного реєстру;
копію довідки про державну реєстрацію;
копію довідки з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України (ЄДРПОУ);
копії установчих документів;
довідку про взяття на облік платника податків;
копію свідоцтва платника податку на додану вартість;
довідку про відсутність податкового боргу;
копії ліцензій на право здійснення окремих видів господарської діяльності за їх наявності;
довідку про власні складські приміщення або копію договору оренди складських приміщень на наступний рік у тому регіоні, де подається заява;
довідки з установ банків про відкриті поточні рахунки у національній валюті України;
документи, які підтверджують можливість проведення біржових торгів та організації аукціонів;
фінансову звітність за останній звітний період, що передує даті подачі документів;
довідку про кількість працівників на підприємстві.
5. Критерії, які враховуються комісією при винесенні рішення про включення суб'єктів господарювання до Єдиного реєстру:
досвід роботи не менше одного року у відповідній сфері діяльності;
наявність брокерського місця на біржі, яка має право організації і проведення біржових торгів та цільових аукціонів з реалізації активів платника податків, що перебувають у податковій заставі, визначеній відповідно до наказу ДПА України від 24.03.2005 N 120 "Про затвердження Положення про умови і порядок проведення конкурсів з визначення уповноважених товарних бірж з продажу активів, що перебувають у податковій заставі". Цей критерій не обов'язковий для лісогосподарських та рибогосподарських підприємств, у випадку реалізації лише профільної продукції, а також суб'єктів господарювання щодо яких комісією прийнято рішення передавати майно виключно у роздрібну торгівлю;

................
Перейти до повного тексту