1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
П О С Т А Н О В А
22.09.2007 N 471
Про скаргу Соціалістичної партії України, зареєстровану в Центральній виборчій комісії 19 вересня 2007 року за N 21-34-8511
( Додатково див. Постанову Окружного Адміністративного суду міста Києва N 1/87 від 28.09.2007 )
До Центральної виборчої комісії 19 вересня 2007 року надійшла скарга Соціалістичної партії України в особі представника цієї партії у Центральній виборчій комісії з правом дорадчого голосу Ходаківського Леоніда Болеславовича щодо проведення незаконної агітації.
У скарзі суб'єкт звернення просить визнати дії посадової особи - Президента України Ющенка Віктора Андрійовича щодо участі у передвиборній агітації з метою спонукати виборців голосувати за Блок "НАША УКРАЇНА - НАРОДНА САМООБОРОНА", втручання у виборчий процес та упередженого ставлення до суб'єктів виборчого процесу протиправними; визнати дії суб'єкта виборчого процесу - Блоку "НАША УКРАЇНА - НАРОДНА САМООБОРОНА" щодо залучення до передвиборної агітації Президента України, безоплатного використання ефіру телекомпанії для проведення передвиборної агітації протиправними; визнати дії аудіовізуального засобу масової інформації - товариства з обмеженою відповідальністю "Телерадіокомпанія "НБМ" (5 канал) щодо порушення принципу рівності умов використання засобів масової інформації, безоплатного поширення інформації з ознаками політичної реклами та з метою спонукання виборця голосувати за чи проти конкретного суб'єкта виборчого процесу протиправними; зобов'язати Президента України Ющенка Віктора Андрійовича утриматися від дій щодо участі у передвиборній агітації, втручання у виборчий процес, порушення засад виборчого процесу, порушення принципу рівного та неупередженого ставлення до суб'єктів виборчого процесу; зобов'язати Блок "НАША УКРАЇНА - НАРОДНА САМООБОРОНА" утриматися від дій щодо залучення до участі у передвиборній агітації Президента України та безоплатного використання телеефіру для проведення передвиборної агітації; зобов'язати товариство з обмеженою відповідальністю "Телерадіокомпанія "НБМ" (5 канал) утриматися від дій щодо порушення принципу рівності умов використання засобів масової інформації, безоплатного поширення інформації з ознаками політичної реклами з метою спонукання виборця голосувати за чи проти конкретного суб'єкта виборчого процесу; оголосити попередження Блоку "НАША УКРАЇНА - НАРОДНА САМООБОРОНА" за порушення обмежень щодо проведення передвиборної агітації; оприлюднити оголошене попередження Блоку "НАША УКРАЇНА - НАРОДНА САМООБОРОНА" у загальнодержавних засобах масової інформації.
Відповідно до пункту 2 частини першої статті 103 Закону України "Про вибори народних депутатів України" (далі - Закон) суб'єктом звернення зі скаргою, що стосується процесу виборів депутатів, може бути, зокрема, партія - суб'єкт виборчого процесу в особі її керівника, представника партії у Центральній виборчій комісії, уповноваженої особи партії чи іншої особи, уповноваженої рішенням центрального керівного органу партії.
Соціалістична партія України висунула кандидатів у народні депутати України 4 серпня 2007 року на XIII з'їзді Соціалістичної партії України, відтак набувши статусу суб'єкта виборчого процесу з позачергових виборів народних депутатів України 30 вересня 2007 року.
Згідно зі статтею 104 Закону скарга, що стосується призначення, підготовки і проведення виборів депутатів, з урахуванням особливостей, встановлених статтями 111-115 Закону, може бути подана відповідним суб'єктом звернення зі скаргою, зокрема, на дію органу державної влади, засобу масової інформації чи іншого суб'єкта виборчого процесу відповідно до статті 12 Закону.
Відповідно до частини першої статті 105 Закону суб'єктом розгляду скарги, передбаченої статтею 104 Закону, є виборча комісія або суд.
При визначенні можливості оскарження дій Президента України у порядку, передбаченому Законом, Центральна виборча комісія виходить з того, що на Президента України поширюються засадничі положення частини другої статті 19 Конституції України, згідно з якими органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Це дає Центральній виборчій комісії підстави розглядати оскаржувані дії Президента України як дії органу державної влади.
Таким чином, суб'єктом звернення із зазначеною скаргою оскаржено дії органу державної влади, виборчого блоку - суб'єкта виборчого процесу, та загальнодержавного засобу масової інформації.
Скарга до виборчої комісії може бути подана суб'єктом звернення зі скаргою протягом п'яти днів після вчинення дії суб'єктом оскарження (частина перша статті 106 Закону) . Публічний захід передвиборної агітації Блоку "НАША УКРАЇНА - НАРОДНА САМООБОРОНА", на якому Президент України вчинив оскаржувані дії, відбувся у місті Львові 15 вересня 2007 року. Отже, скаргу подано належному суб'єкту розгляду в установлений Законом строк оскарження.
Таким чином, розгляд скарги Соціалістичної партії України на дії Президента України Ющенка В.А., Блоку "НАША УКРАЇНА - НАРОДНА САМООБОРОНА", товариства з обмеженою відповідальністю "Телерадіокомпанія "НБМ" (5 канал) належить до повноважень Центральної виборчої комісії.
На виконання вимог частини одинадцятої статті 108 Закону копії зазначеної скарги та доданих до неї документів надіслано Центральною виборчою комісією Президенту України, Блоку "НАША УКРАЇНА - НАРОДНА САМООБОРОНА", товариству з обмеженою відповідальністю "Телерадіокомпанія "НБМ" (5 канал), а також їх повідомлено про передбачене цією нормою Закону право подати Центральній виборчій комісії письмові пояснення по суті скарги. Суб'єктів оскарження також повідомлено про час та місце розгляду скарги.
Президент України своїх пояснень Центральній виборчій комісії не надав. Натомість у поясненнях Секретаріату Президента України, які надійшли до Центральної виборчої комісії 21 вересня 2007 року, міститься прохання залишити скаргу в частині оскарження дій Президента України без розгляду по суті.
До Центральної виборчої комісії також 21 вересня 2007 року надійшли письмові пояснення Блоку "НАША УКРАЇНА - НАРОДНА САМООБОРОНА" та товариства з обмеженою відповідальністю "Телерадіокомпанія "НБМ" (5 канал), в яких зазначено, що викладені у скарзі вимоги не підлягають задоволенню.
Розглянувши скаргу та додані до неї матеріали, вивчивши пояснення суб'єктів оскарження, Центральна виборча комісія встановила.
У місті Львові 15 вересня 2007 року відбувся публічний захід передвиборної агітації під назвою "Народне Віче". У своєму виступі на цьому заході Президент України Ющенко В.А., зокрема, зазначив таке: "Я прошу вас підтримати мою команду - "Нашої України - Народної Самооборони". Я як Президент, як громадянин, переконаний, маю право на це прохання, бо саме вони є тією силою - патріотами і професіоналами, яка здатна ефективно допомогти мені здійснити наші плани". Цей факт підтверджується, зокрема, й повідомленням на загальнодоступному офіційному Інтернет-сайті Президента України (http://www.president.gov.ua/news/data/print/18970.html).
Такі висловлювання Президента України є передвиборною агітацією у розумінні частини першої статті 66 Закону, згідно з якою передвиборна агітація - це здійснення будь-якої діяльності з метою спонукання виборців голосувати за або проти певного суб'єкта виборчого процесу. Пункт 8 частини другої цієї ж статті серед форм передвиборної агітації визначає, зокрема, публічні заклики голосувати за чи проти партій (блоків) - суб'єктів виборчого процесу або публічні оцінки діяльності цих партій (блоків) чи кандидатів у депутати.
Центральна виборча комісія відзначає, що участь Президента України Ющенка В.А. в передвиборної агітації у формі публічних закликів голосувати за Блок "НАША УКРАЇНА - НАРОДНА САМООБОРОНА" є несумісною з його статусом глави держави та особи, яка виступає від її імені, визначеним у частині першій статті 102 Конституції України. Такі дії Президента України також порушують принцип рівності прав і можливостей усіх партій (блоків) - суб'єктів виборчого процесу брати участь у виборчому процесі, встановлений частиною четвертою статті 3 Закону, а отже, є такими, що не відповідають вимогам законодавства України про вибори депутатів, порушують виборчі права громадян, права та законні інтереси всіх інших (крім Блоку "НАША УКРАЇНА - НАРОДНА САМООБОРОНА") партій (блоків) суб'єктів виборчого процесу.

................
Перейти до повного тексту