1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ТРАНСПОРТУ УКРАЇНИ
Н А К А З
25.06.2003 N 461
( Наказ скасовано на підставі Наказу Міністерства транспорту та зв'язку N 548 від 30.07.2010 )
Про затвердження Методичних рекомендацій визначення рівня тарифів на послуги пасажирського автотранспорту загального користування
На виконання рішення колегії Міністерства транспорту України від 31.05.2002 N 29 "Про затвердження транспортної політики України"
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Методичні рекомендації визначення рівня тарифів на послуги пасажирського автотранспорту загального користування (далі - Методичні рекомендації), що додаються.
2. Державному департаменту автомобільного транспорту (Закіров Є.О.) довести Методичні рекомендації до відома всіх суб'єктів господарювання, які здійснюють перевезення пасажирів автомобільним транспортом загального користування.
3. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Державного секретаря Л.Ф.Дунаєва.
Державний секретар Е.Ф.Абдуллаєв
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
транспорту України
25.06.2003 N 461
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
визначення рівня тарифів на послуги пасажирського автотранспорту загального користування
1. Загальні положення
1.1. Методичні рекомендації визначення рівня тарифів на послуги пасажирського автотранспорту загального користування (далі - Методичні рекомендації) розроблені на виконання положень Закону України "Про автомобільний транспорт".
1.2. Методичні рекомендації розроблені з метою:
- забезпечення єдиного методичного підходу і порядку визначення рівня тарифів, їх прозорості і прогнозованості;
- створення рівних економічних умов для діяльності на ринку пасажирських транспортних послуг суб'єктів господарювання всіх форм власності;
- захисту прав споживачів пасажирських послуг - пасажирів; перевізників, які надають послуги з перевезень пасажирів на автобусних маршрутах загального користування.
1.3. Методичні рекомендації розроблені з урахуванням положень Законів України "Про автомобільний транспорт", "Про ціни і ціноутворення", "Про оподаткування прибутку підприємств" та інших нормативно-правових актів, які є базою при формуванні вартісної основи послуг з перевезень пасажирів автотранспортом загального користування, ведення господарської діяльності суб'єктів господарювання (додаток 1).
1.4. Дія Методичних рекомендацій поширюється на всі суб'єкти господарювання, які здійснюють перевезення пасажирів автомобільним транспортом загального користування.
1.5. Методичні рекомендації визначають:
- порядок формування тарифів на автобусні перевезення маршрутами загального користування в міському, приміському і міжміському сполученнях з урахуванням конкретних умов експлуатації;
- порядок розрахунків собівартості перевезень на основі економічно обгрунтованих величин витрат;
- порядок розрахунку тарифів на автобусні перевезення в міському і приміському сполученнях з урахуванням обсягів перевезень пільгових категорій пасажирів та фінансових можливостей відповідних бюджетів щодо відшкодування втрат доходів перевізників.
1.6. Терміни, що наведені в положеннях Методичних рекомендацій, мають таке значення:
Дотація - державна допомога суб'єктам господарської діяльності на відшкодування збитків чи інших цілей, доплата.
Зарплата тарифна - зарплата (грошовий доход), яка нарахована працівнику за відпрацьований час (виконану роботу) за тарифними ставками, посадовими окладами чи відрядними розцінками.
Калькулювання собівартості - визначення розміру витрат у грошовій формі на виробництво продукції, виконання певного виду робіт (послуг) за окремими статтями витрат.
Субвенція - вид грошової допомоги місцевим органам влади із загальнодержавного бюджету, яка надається на фінансування цільових заходів і підлягає поверненню у випадку порушення її цільового використання.
Суб'єкт господарювання - юридичні особи і громадяни, які займаються діяльністю з виробництва, реалізації продукції, робіт (послуг).
Тариф - ставка плати за послуги пасажирського автотранспорту загального користування.
2. Порядок визначення рівня тарифів
2.1. Тарифи на послуги пасажирського транспорту загального
користування визначаються на:
- перевезення одного пасажира (міські перевезення);
- виконання одного пасажирокілометра транспортної роботи
(приміські і міжміські перевезення).
Крім того, у Методичних рекомендаціях викладений порядок
визначення рівня тарифів на 1 годину роботи автобуса (на
замовлення) та на 1 км пробігу за моделями автобусів.
2.2. Рівень тарифів на маршрутах загального користування
повинен забезпечувати перевізнику:
- відшкодування обгрунтованих поточних витрат;
- прибутковість роботи;
- можливість оновлення рухомого складу.
2.3. Величина тарифу розраховується за формулою:
Т = S х (1 + R),
де: Т - величина тарифу на послуги пасажирського транспорту
(грн./пас., грн./пкм, грн./год., грн./км);
S - собівартість перевезень (грн./пас., грн./пкм, грн./год.,
грн./км);
R - коефіцієнт рентабельності перевезень, який дозволяє
враховувати рівень прибутковості роботи перевізника.
Наприклад, тариф на виконання 1 пасажирокілометра
визначається:
Т = S х (1 + R)
грн./пкм грн./пкм
2.4. Собівартість перевезень розраховується за такими
аналітичними виразами:
2.4.1. Перевезення 1 пасажира S :
пас
S х l
1 км сер
S = ------------------, грн./пас.,
пас q х гамма х бета
де: S - собівартість виконання 1 км пробігу, грн./км;
1 км,
l - середня відстань поїздки 1 пасажира, км (l в містах
сер сер
встановлюється за даними обстеження пасажиропотоків);
q - пасажиромісткість одиниці рухомого складу, місць для
сидіння (для міських перевезень - загальна пасажиромісткість);
гамма - коефіцієнт використання пасажиромісткості;
бета - коефіцієнт використання пробігу;
q х гамма х бета - транспортна робота одиниці рухомого складу
в пас. км на 1 км пробігу, пас. км/км.
Реальні умови експлуатації автобусів на конкретних маршрутах
ураховуються через показники q, гамма, бета, l :
сер
q - тип рухомого складу;
гамма - оптимальність вибору типу рухомого складу для роботи
на конкретному маршруті з урахуванням реального пасажиропотоку.
2.4.2. Виконання 1 пас. км S :
пас.км
S
1 км
S = ------------------, грн./пкм
пас.км q х гамма х бета
2.4.3. Одна година роботи автобуса S :
год.
S = S х V ,
год. 1 км е
де V - експлуатаційна швидкість, км/год. (пробіг автобуса м
е
одну годину роботи).
Експлуатаційна швидкість визначається за виразом:
L
заг
V = --------, км/год.,
е Т
нар
де: L - загальний пробіг рухомого складу, км;
заг
Т - час в наряді рухомого складу, за який виконано
нар
пробіг L , год.
заг
2.5. Витрати суб'єктів господарювання та калькуляція
собівартості перевезень відповідно до Програми реформування
бухгалтерського обліку та до їх економічного змісту групуються за
такими елементами:
- матеріальні витрати;
- витрати на оплату праці;
- відрахування на соціальні заходи;
- амортизація основних фондів та нематеріальних активів;
- інші операційні витрати.
2.6. Розрахунок рівня тарифів, обгрунтування їх величини
здійснюється за такими статтями калькуляції (згідно з Методичними
рекомендаціями з формування собівартості перевезень (робіт,
послуг) на транспорті, затверджених наказом Міністерства
транспорту України від 05.02.2001 р. N 65:
1. Заробітна плата.
2. Відрахування на соціальні заходи.
3. Паливо.
4. Мастильні матеріали.
5. Автомобільні шини.
6. Ремонт і технічне обслуговування автомобілів.
7. Амортизація автотранспорту.
8. Загальновиробничі витрати.
Вартісна основа собівартості перевезень за статтями витрат
наведена в додатку 2.
2.7. До складу витрат для визначення рівня тарифів не
включаються: страховий платіж з пасажира за страхування від
нещасних випадків на транспорті, автостанційний збір з пасажира,
податок на додану вартість.
3. Порядок визначення собівартості перевезень за статтями
Собівартість автобусних перевезень розраховується за моделями
рухомого складу на 1 км пробігу за статтями, перелік яких
наведений в п. 2.6 Методичних рекомендацій.
3.1. Заробітна плата (ЗП) включає три складові:
1) ЗП водіїв та кондукторів;
2) ЗП ремонтних робітників;
3) ЗП інших категорій (інженерно-технічних працівників,
службовців тощо).
3.1.1. ЗП водіїв розраховується за формулою:
ЗП х (1 + К + К + ... + К )
вод/год. 1 2 n
ЗП = ---------------------------------------, грн./км,
вод1км V
е
де: ЗП - годинна тарифна ставка водія, грн./год.;
вод/год.
К , К , ... К - коефіцієнти, які враховують мінімальні
1 2 n
розміри доплат і надбавок до тарифних ставок водіїв у відносних
величинах, згідно з Угодою між Міністерством транспорту України і
профспілками працівників автомобільного транспорту по галузі
автомобільного транспорту (далі - Угода), яка укладається на
визначений період.
Другий спосіб розрахунків ЗП водіїв:
ЗП
вод/год.
ЗП = ------------, грн./км,
вод1км V х У
е тар
де: У - питома вага тарифної частини в заробітній платі
тар
водія.*
---------------
* Примітка. Для цілей планування питома вага тарифної частини в заробітній платі водіїв на маршрутних автобусних перевезеннях повинна бути не нижчою ніж 0,5-0,6.
3.1.2. ЗП ремонтних робітників включається до статті "Ремонт
і технічне обслуговування автомобілів" та визначається на один км
пробігу автотранспортних засобів за виразом:
З
Пр.р.
ЗП = --------, грн./км,
р.р.1км L
р
де: ЗП - річна заробітна плата ремонтних робітників, які
р.р.
забезпечують підтримування роботоздатного стану рухомого складу,
грн.;
L - річний пробіг рухомого складу, км.
р
Розрахунок ЗП базується на трудомісткості робіт з
р.р.
технічного обслуговування і ремонту, середньому розряді
робітників, їх тарифній годинній ставці і виконується за формулою:
ЗП = ST х ЗП х (1+ SК), грн.,
р.р. р р.р./год.
де: T - трудомісткість робіт з технічного обслуговування і
р
ремонту, люд.год.;
ЗП - годинна тарифна ставка ремонтних робітників,
р.р./год.
грн./год.;
S - знак суми;
SК - визначення, викладене в п. 3.1.1.
ЗП визначається із Угоди, додаток 1, таблиця 7
р.р./год.
"Робітники, зайняті на ремонті рухомого складу, устаткування, на
верстатних роботах і на роботах в спеціалізованих цехах
(з нормальними умовами праці)".
Середній розряд ремонтних робітників при виконанні ЩО, ТО-1,
ТО-2, ПР визначається із таблиці 3 "Норми витрат на ТО і ПР
по базових марках автомобілів", які затверджені Мінтрансом
14.10.95 р.
Трудомісткість робіт з ТО і Р конкретних марок автобусів
розраховується за формулою:
SТ = АД х Т + Т х N + T х N + L/1000 х Т , люд.год.,
р.ТО і Р р. р.ЩО р.ТО-1 ТО-1 р.ТО-2 ТО-2 рПР
де: АД - кількість днів роботи рухомого складу за L пробігу
р
(кількість щоденних обслуговувань), днів;
Т , Т , Т і Т - трудомісткість робіт
р.ЩО р.ТО-1 р.ТО-2 р.ПР
відповідно одиниці щоденного обслуговування, ТО-1, ТО-2, поточного
ремонту (на 1000 км), люд.год.
N , N - кількість обслуговувань ТО-1, ТО-2 рухомого
ТО-1 ТО-2
складу за пробіг L, од.
Кількість N , N розраховується на основі річного
ТО-1 ТО-2
пробігу рухомого складу L та нормативів періодичності ТО ДТЗ, які
визначаються із таблиці 1 Положення про технічне обслуговування і
ремонт дорожніх транспортних засобів автомобільного транспорту,
яке затверджене наказом Міністерства транспорту України від
30.03.98 р. N 102.
S - знак суми.
3.1.3. ЗП інших категорій
ЗП інших категорій включається до статті "Загальновиробничі
витрати" та розраховується в процентному відношенні, яке фактично
склалось у суб'єкта господарювання, до ЗП водіїв.
ЗП = ЗП х У ,
ік в ік
де: У - частка ЗП по відношенню до ЗП за попередній
ік ік в
період.
3.1.4. Заробітна плата
Витрати на оплату праці визначаються як сумарні по категоріях
працюючих:
ЗП = ЗП + ЗП + ЗП .
1км в р.р. ік
3.2. Відрахування на соціальні заходи
До цієї статті належать відрахування на обов'язкове соціальне
страхування, обов'язкове пенсійне страхування, інші обов'язкові
збори і відрахування на соціальні заходи, що визначені
законодавством, за встановленими законодавством нормами та
порядком, і визначаються за виразом:
В = К х ЗП ,
сз сз 1км
де: К - ставка відрахувань на соціальні заходи у відносних
сз
величинах, яка визначається згідно з чинним законодавством.
Наприклад, ставка фактичних відрахувань на соціальні заходи в
2002 році склала 0,3864 (див. примітку таблиці 5 додатка 3).
3.3.Паливо
Витрати палива В на 1 км пробігу автобуса розраховуються за
п
виразом:
В = 0,01 Н х (1 + 0,01К ) х Ц , грн./км,
п п S п
де: Нп - базові лінійні норми витрат палива для автобусів,
л/100 км (куб.м/100 км);
0,01 Н - витрати палива на 1 км пробігу, л/км (куб.м/км);
п
S - знак суми;
К - сумарний коригуючий коефіцієнт до лінійної норми, яким
S
враховуються конкретні умови експлуатації, %;
Ц - ціна палива, грн./л (грн./куб.м).
п
Норми витрат палива, перелік коригуючих коефіцієнтів, їх
величини наведені в Нормах витрат палива і мастильних матеріалів
на автомобільному транспорті, затверджених наказом Мінтрансу від
10.02.98 р. N 43.
Сумарний коригуючий коефіцієнт розраховується при одночасному
застосуванні кількох коригуючих коефіцієнтів як їх сума (зменшуючі
коригуючі коефіцієнти є від'ємними).
3.4. Мастильні матеріали
Витрати на мастильні матеріали в грошовому виразі
розраховуються пропорційно до витрат палива за формулою:
В = 0,01 х В' х (N х Ц + N х Ц + N х Ц + N х Ц ), грн./км,
м п м м тр тр пл пл с с
де: В' - загальні нормативні витрати палива на 1 км пробігу
п
за певних умов експлуатації, л/км.
Розрахунок В' здійснюється відповідно до визначень,
п
наведених у пункті 3.3 Методичних рекомендацій, за формулою:
В' = 0,01 х Н х (1 + 0,01 SК )
п п S
N , N , N , N - норми витрат відповідно моторних,
м тр с пл
трансмісійних, спеціальних олив (л/100 л палива) та пластичних
мастил (кг/100 л палива);
Ц , Ц , N , Ц - ціна відповідно моторних, трансмісійних,
м тр с пл
спеціальних олив (грн./л) та пластичних мастил (грн./кг).
Норми витрат мастильних матеріалів надані в Нормах витрат
палива і мастильних матеріалів на автомобільному транспорті в
додатку В.
3.5. Технічне обслуговування і ремонт
Витрати на ТО і Р включають витрати з заробітної плати
робітників, зайнятих виконанням ТО і Р автомобілів, матеріалів і
запасних частин.
Порядок розрахунку ЗП наведений в п. 3.1.2 Методичних
р.р.
рекомендацій.
Витрати на матеріали та запасні частини за видами технічних
обслуговувань, на поточний ремонт по базових марках автомобілів
наведені в Нормах витрат на технічне обслуговування і поточний
ремонт по базових марках автомобілів, затверджених Мінтрансом
14.11.95 р.
Витрати на матеріали та запчастини розраховуються за
формулою:
N х Н + N х Н + N х Н + L х (Н + Н )
1 ЩО ЩО,М ТО-1 ТО-1,М ТО-2 ТО-2,М р.М р.ЗЧ
В = --- + [----------------------------------------------------------------------],
М,ЗЧ,км L 1000
де N , N , N - кількість ЩО, ТО-1, ТО-2 за пробіг L
ЩО ТО-1 ТО-2
автобуса, од;
N - АД за пробіг L автобуса;
ЩО роб
Н , Н , Н - нормативи витрат матеріалів на одне
ЩО,м ТО-1,м ТО-2,м
технічне обслуговування, грн.;
Н , Н - норми витрат на ремонт відповідно матеріалів і
р.м р.ЗЧ
запасних частин, грн./1000 км.
3.6. Автомобільні шини
Витрати на автомобільні шини на 1 км пробігу визначаються за
виразом:
Ц х К
ш ш
Вш = ---------, грн./км,
Н х К
ш к
де: Ц - ціна автомобільної шини, грн.;
ш
К - кількість шин, встановлених на автомобілі, од.;
ш
Н - норма експлуатаційного пробігу шин, км;
ш
К - коефіцієнт коригування, який враховує умови експлуатації
к
(із Норм).
Н - визначена в Нормах експлуатаційного пробігу
ш
автомобільних шин, затверджених наказом Міністерства транспорту
України від 08.12.97 р. N 420.
3.7. Амортизація автотранспорту
Амортизаційні відрахування нараховуються згідно з порядком,
нормами та умовами, встановленими чинним законодавством України, а
саме: Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств"
( 334/94-ВР ) та Положення бухгалтерського обліку 7 "Основні
засоби" (далі - ПБО-7), затвердженого наказом Міністерства
фінансів України від 27.04.2000 р. N 92, який
зареєстрований в Міністерстві юстиції України 18.05.2000 р. за
N 288/4509.
Згідно з положеннями ПБО-7 ( z0288-00 ) суб'єкти
господарювання самостійно визначають терміни експлуатації основних
засобів і в залежності від термінів обирають один із
запропонованих ПБО-7 п'яти методів нарахування амортизації
(прямолінійний; зменшення залишкової вартості; прискореного
зменшення залишкової вартості; кумулятивний; виробничий)
відповідно до власних економічних інтересів.
Амортизаційні відрахування визначаються за виразом:
Ц х N
а а
В = ---------, грн./км,
а 100 х L
р
де: Ц - залишкова або первісна балансова вартість автобуса,
а
грн.;
N - річна норма амортизації;
а
L - річний пробіг автобуса, км.
р
Наприклад, якщо суб'єкт господарювання визначив термін
експлуатації нових автобусів 8 років, тоді річна норма амортизації
при застосуванні прямолінійного методу складатиме 12% від
первісної вартості.
3.8. Загальновиробничі витрати
До цієї статті належать витрати, які включаються у
собівартість перевезень і не враховані в наведених вище статтях,
тобто витрати, пов'язані з управлінням та обслуговуванням
виробничого процесу, а також податки, збори та інші передбачені
законодавством обов'язкові платежі, що включаються до собівартості
перевезень (валових витрат).
Обсяг інших витрат визначається на базі їх питомої ваги у
витратах на перевезення по відношенню до фонду оплати праці
водіїв. Співвідношення приймається таким, яке склалось у
попередньому періоді.
4. Порядок визначення рівня тарифів (вартості проїзду) в регіоні
4.1. Вартість проїзду в регіоні, в місті визначається з
урахуванням обсягів перевезень на маршрутах, моделей автобусів,
які їх обслуговують, їх структури за таким виразом:
Т = SТ х сигма м,
р м
де: Т - рівень тарифів в регіоні (грн./пас., грн./пкм);
р
S - знак суми;
Т - рівень тарифів на конкретному маршруті (грн./пас.,
м
грн./пкм);
сигма м - частка обсягів перевезень (автобусів) на
конкретному маршруті.
Сума сигма м дорівнює 1.
Величина тарифу на конкретному маршруті визначається згідно з
порядком, викладеним у розділах 2 та 3 Методичних рекомендацій.
4.2. Рівень тарифів на міських і приміських перевезеннях
визначається з урахуванням обсягів субвенцій із загальнодержавного
бюджету та дотацій з місцевих бюджетів на відшкодування втрат
доходів перевізників від перевезень пільгових категорій пасажирів
за формулою:
S х Q + П - Д
пл
Т = -----------------,
Q
пл
де: Т - рівень тарифів (грн./пас., грн./пкм);
S - собівартість перевезень (грн./пас. - міські перевезення;
грн./пкм - приміські);
Q - обсяги перевезень платних пасажирів (пас. - міські
пл
перевезення, пкм - приміські);
П - обсяги планового прибутку, грн.;
Д - обсяги дотації перевізникам, грн.
4.3. Величина необхідної дотації перевізникам залежить від
обсягів перевезених пасажирів Q , що користуються правом
бк
безкоштовного проїзду на регулярних автобусних маршрутах, на яких
працюють автобуси у звичайному режимі руху.
Q визначається за виразом:
бк
Q = Q х К,
бк пл
де: Q - обсяги перевезень пільгових категорій пасажирів,
бк
пас. - міські перевезення, пкм - приміські;
Q - обсяги перевезень платних пасажирів, пас. (пкм);
пл
К - коефіцієнт співвідношення обсягів безкоштовно перевезених
до обсягів платних пасажирів.
Загальна сума дотації на відшкодування збитків від перевезень
пільгових категорій пасажирів визначається за формулою:
Д = Q х Т
бк
4.4. Значення коефіцієнта "К" розраховує регіональне
управління статистики один раз на рік на підставі діючої державної
статистичної звітності та встановленої середньомісячної частоти
поїздок окремих пільгових категорій громадян з правом
безкоштовного проїзду в автобусах міського (приміського)
регулярного сполучення, які працюють у звичайному режимі руху.
Значення "К" визначається окремо для обласного
(республіканського) центру та для іншої місцевості регіону.
Обсяги безкоштовно перевезених пасажирів визначаються на
підставі форми централізованої державної статистичної звітності
N 1 (пас. безпл.) "Про чисельність громадян, яким надано право
безплатного проїзду у громадському транспорті у міському і
приміському сполученні".
4.5. Приклади розрахунку тарифів на послуги (перевезення)
пасажирського автотранспорту загального користування в міському,
приміському та міжміському сполученнях наведені у додатку 3.
Додаток 1
до пункту 1.3 Методичних
рекомендацій визначення
рівня тарифів на послуги
пасажирського автотранспорту
загального користування
ПЕРЕЛІК
нормативно-правових документів
1. Норми витрат палива і мастильних матеріалів на автомобільному транспорті, затверджені наказом Міністерства транспорту України від 10.02.98 р. N 43.
2. Норми експлуатаційного пробігу автомобільних шин, затверджені наказом Міністерства транспорту України від 08.12.97 р. N 420.
3. Норми витрат на технічне обслуговування і поточний ремонт по базових марках автомобілів, затверджені наказом Міністерства транспорту України 14.10.95 р.
4. Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 7 "Основні засоби", затверджене наказом Міністерства фінансів України від 27.04.2000 р. N 92, який зареєстрований в Міністерстві юстиції України 18.05.2000 р. за N 288/4509.
5. Положення про технічне обслуговування і ремонт дорожніх транспортних засобів автомобільного транспорту, затверджене наказом Міністерства транспорту України від 30.03.98 р. N 102, який зареєстрований в Міністерстві юстиції України 28.04.98 р. за N 268/2708.
6. Угода між Міністерством транспорту України та профспілками працівників автомобільного транспорту по галузі автомобільного транспорту на 2002-2003 роки.
7. Інструкція про порядок обліку пасажирів, що перевозяться громадським транспортом на маршрутах, затверджена наказом Міністерства статистики України від 27.05.96 р. N 150 (зі змінами і доповненнями), який зареєстрований в Міністерстві юстиції України 30.05.96 р. за N 258/1283.
8. Методичні рекомендації з формування собівартості перевезень (робіт, послуг) на транспорті, затверджені наказом Міністерства транспорту України від 05.02.2001 р. N 65.
Додаток 2
до пункту 2.6 Методичних
рекомендацій визначення
рівня тарифів на послуги
пасажирського автотранспорту
загального користування
ВАРТІСНА ОСНОВА
собівартості перевезень за статтями витрат
1. Заробітна плата
До статті "Заробітна плата" належать пов'язані з веденням господарської діяльності витрати на виплату основної і додаткової заробітної плати, обчислені згідно із системою оплати праці, прийнятою суб'єктом господарювання, включаючи будь-які виплати у грошовій або натуральній формі.
Основна заробітна плата - це винагорода за виконану роботу відповідно до встановлених норм праці. Вона встановлюється у вигляді тарифних ставок (окладів), годинних розрахункових ставок, кілометрових та інших відрядних розцінок для робітників, посадових окладів для службовців.
В додатку N 1 до Угоди по галузі автомобільного транспорту (далі - Угода), укладеної між Міністерством транспорту України і профспілками працівників автомобільного транспорту України, наведені тарифні ставки і оклади робітників автомобільного транспорту на конкретний рік. Дія Угоди поширюється на працівників автомобільного транспорту, що працюють на умовах найму на підприємствах незалежно від форм власності і підпорядкування.
Додаткова заробітна плата - винагорода за працю понад установлені норми, за трудові успіхи та винахідливість і за особливі умови праці. Вона включає доплати, надбавки, гарантійні і компенсаційні виплати, передбачені чинним законодавством, премії, пов'язані з виконанням виробничих завдань і функцій.
Перелік та розміри доплат і надбавок до тарифних ставок і посадових окладів працівників автомобільного транспорту наведені в додатку N 2 Угоди.
Виплати, які відносяться до додаткової заробітної плати:
1) виплати, передбачені законодавством про працю за невідпрацьований на виробництві час:
- оплата щорічних і додаткових відпусток відповідно до законодавства, грошових компенсацій за невикористану відпустку;
- оплата працівникам днів відпочинку, що надаються їм при підсумованому обліку робочого часу та інших випадках, передбачених законодавством;
- оплата спеціальних перерв у роботі у випадках, передбачених законодавством (оплата перерв працюючим матерям для годування дитини і оплата часу, пов'язаного з проходженням обов'язкових медичних оглядів, оплата пільгового часу працюючим підліткам, яким не виповнилось 18 років);
- оплата працівникам - донорам днів обстеження, здачі крові та відпочинку;
- оплата робочого часу працівників, які залучаються до виконання державних або громадських обов'язків, якщо ці обов'язки виконуються у робочий час відповідно до законодавства;
- доплата за роботу у вихідні і святкові дні та в наднормативний час;
- оплата за час вимушеного прогулу або виконання нижчеоплачуваної роботи у випадках, передбачених законодавством;
- виплати вихідної допомоги, що передбачені чинним законодавством;
- інші виплати за невідпрацьований на виробництві час, які передбачені законодавством.
2) передбачені законодавством доплати до тарифних ставок та посадових окладів, пов'язані з організацією праці (доплати за керівництво бригадою не звільненим від основної роботи бригадирам з числа робітників; доплата працівникам за роботу в багатозмінному режимі та за роботу в нічний час).
3) надбавки та доплати до тарифних ставок у розмірах, передбачених законодавством, і виплати, що мають компенсуючий характер, а саме:
- доплати працівникам за шкідливі умови праці (за роботу у важких, шкідливих умовах);
- плата працівникам за роботу у вихідні та святкові (неробочі) дні, в наднормативний час за розцінками, встановленими законодавчими актами;
- винагорода працівникам за вислугу років, стаж роботи (надбавки за стаж роботи за спеціальністю на даному підприємстві), передбачені законодавством;
- доплата працівникам за суміщення професій (посад), розширення зон обслуговування або збільшенім обсягу виконуваних робіт;
- надбавка за класність водіям автомобілів;
- надбавка за знання та використання в роботі іноземної мови;
- персональні надбавки;
- надбавки керівникам, спеціалістам, службовцям за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливих завдань на термін їх виконання;
- доплата працівникам до середнього заробітку у випадках, передбачених законодавствам;
- інші передбачені законодавством надбавки, доплати і виплати, що мають компенсуючий характер.
2. Відрахування на соціальні заходи
До цієї статті відносяться відрахування на державне (обов'язкове) пенсійне страхування (до Пенсійного фонду України), до Фонду соціального страхування на випадок безробіття, до Фонду соціального страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, до Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань.
Відрахування здійснюються за встановленими законодавством нормами та порядком від витрат на оплату праці незалежно від джерел їх фінансування.
3. Паливо та мастильні матеріали
До цих статей включається вартість усіх видів пальномастильних матеріалів, (включаючи транспортно-заготівельні витрати), що використані як безпосередньо на виконання перевезень (робіт, послуг), так і на технологічні операції в процесі підготовки рухомого складу до експлуатації (витрати пальномастильних матеріалів при виконанні робіт з технічного обслуговування і ремонту, внутрішньогаражні роз'їзди т.і.).
4. Технічне обслуговування і ремонт
До цієї статті включаються такі витрати:
- витрати на всі види ремонту, технічний огляд і технічне обслуговування рухомого складу, що безпосередньо приймає участь у перевезеннях;
- витрати, пов'язані з поліпшенням рухомого складу і/або забезпеченням відповідності його технічного стану експлуатаційним вимогам та вимогам безпеки руху;
- вартість запасних частин, матеріалів, які витрачаються для виконання ремонту власними підрозділами;
- витрати на оплату прані і відповідні відрахування від неї працівникам, які виконують ремонт і технічне обслуговування транспортних засобів;
- вартість ремонтних робіт і технічних послуг, виконаних сторонніми підприємствами.
5. Автомобільні шини
До цієї статті включаються всі витрати, пов'язані з експлуатацією автомобільних шин:
- витрати, пов'язані із заміною та встановленням автомобільних шин на колеса;
- транспортно-заготівельні витрати і націнка підприємств-постачальників у частині, що припадає на вартість автомобільних шин, виданих зі складу в поточному місяці;
- витрати, пов'язані з ремонтом автомобільних шин.
6. Амортизація автотранспорту
Амортизаційні відрахування автотранспорту нараховуються згідно з порядком, нормами та умовами, встановленими чинним законодавством та ПБО-7 "Основні засоби".
Суб'єкти господарювання самостійно визначають термін експлуатації рухомого складу і обирають метод нарахування амортизації відповідно до власних економічних інтересів.
7. Загальновиробничі витрати
До цієї статті калькуляції включаються витрати, пов'язані з управлінням та обслуговуванням виробничого процесу:
- витрати на утримання апарату управління виробництвом (оплата праці, відрахування на соціальні заходи, витрати на оплату службових відряджень працівників апарату управління виробничих структурних підрозділів підприємства, технічне та інформаційне забезпечення управління виробництвом тощо);
- амортизація основних засобів та нематеріальних активів загальновиробничого призначення;
- витрати на утримання, експлуатацію, капітальний та поточний ремонт, страхування, операційну оренду основних засобів, інших необоротних активів, обладнання загальновиробничого призначення, в т.ч. утримання резервного рухомого складу;
- витрати на вдосконалення технології і організації виробництва (оплата праці та відрахування на соціальні заходи працівників, зайнятих удосконаленням технології і організації виробництва, поліпшенням якості робіт, послуг, підвищенням їх надійності, інших експлуатаційних характеристик у виробничому процесі, витрати матеріалів, купівельних комплектуючих виробів і напівфабрикатів, оплата послуг сторонніх організацій тощо);
- витрати на утримання виробничих будівель, споруд і приміщень (опалення, освітлення, водопостачання, водовідведення тощо);
- витрати на обслуговування виробничого процесу (оплата праці, в тому числі за невідпрацьований, але оплачений час на виробництві, відрахування на соціальні заходи, обов'язкове страхування загальновиробничого персоналу, сума пільг у зв'язку з продажем форменого одягу виробничого персоналу за зниженими цінами, витрати на відрядження та на переміщення виробничого персоналу, витрати на здійснення технологічного контролю за виробничими процесами та якістю робіт, послуг, утримання воєнізованої, пожежної та сторожової охорони);

................
Перейти до повного тексту