1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
25.12.2008 N 459
( Постанова втратила чинність на підставі Постанови Національного банку N 262 від 30.04.2009 )
Про затвердження Тимчасового положення про надання Національним банком України кредитів для підтримки ліквідності банків у разі реальної загрози стабільності банківської системи
Відповідно до статей 6, 7, 15, 42 Закону України "Про Національний банк України" та статей 66, 67 Закону України "Про банки і банківську діяльність", з метою забезпечення стабільності банківської системи шляхом надання Національним банком України кредитів для підтримки ліквідності банків у разі реальної загрози стабільності банківської системи Правління Національного банку України
ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Затвердити Тимчасове положення про надання Національним банком України кредитів для підтримки ліквідності банків у разі реальної загрози стабільності банківської системи, що додається.
2. Департаменту нормативно-методологічного забезпечення банківського регулювання та нагляду (Н.В.Іваненко) довести зміст цієї постанови до відома структурних підрозділів центрального апарату, територіальних управлінь Національного банку України і банків України (згідно з додатком) для використання в роботі.
3. Постанова набирає чинності з дня її підписання.
4. Контроль за виконанням цієї постанови покласти на першого заступника Голови Національного банку України А.В.Шаповалова.
Голова В.С.Стельмах
ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова Правління
Національного банку України
25.12.2008 N 459
ТИМЧАСОВЕ ПОЛОЖЕННЯ
про надання Національним банком України кредитів для підтримки ліквідності банків у разі реальної загрози стабільності банківської системи
1. Загальні положення
1.1. Положення про надання Національним банком України кредитів для підтримки ліквідності банків у разі реальної загрози стабільності банківської системи (далі - Положення) розроблено відповідно до вимог Законів України "Про Національний банк України", "Про банки і банківську діяльність", інших законодавчих актів України та нормативно-правових актів Національного банку України з метою захисту інтересів вкладників банків.
Це Положення визначає порядок надання Національним банком України (далі - Національний банк) кредитів банкам у разі реальної загрози стабільності банківської системи, спричиненої нестабільністю та падінням курсу гривні, іншими обставинами, які викликали суттєве зниження платоспроможності значної частини банків або позичальників банків.
1.2. Рішення про надання Національним банком кредиту для підтримки ліквідності окремого банку приймається постановою Правління Національного банку.
1.3. Кредит для підтримки ліквідності може надаватися банку строком до 365 днів як одноразово, так і у формі траншів залежно від потреби в ньому.
1.4. Кредит для підтримки ліквідності банку надається за процентною ставкою, що не нижча, ніж облікова ставка Національного банку. У разі зміни облікової ставки Національного банку процентна ставка за користування кредитом за рішенням Національного банку може бути скоригована.
1.5. Для нарахування процентів строк користування кредитом згідно з умовами кредитного договору між Національним банком та банком починається з дня надходження коштів на кореспондентський рахунок банку і закінчується в день, який передує даті повернення коштів.
1.6. Департамент з управління валютним резервом та здійснення операцій на відкритому ринку Національного банку (далі - відповідний структурний підрозділ) здійснює операції, пов'язані з наданням Національним банком кредитів для підтримки ліквідності банків.
1.7. Банк може достроково повернути кредит і проценти за користування ним повністю або частково, письмово повідомивши, але не пізніше ніж за один робочий день до повернення коштів, територіальне управління Національного банку за місцезнаходженням банку - юридичної особи (далі - територіальне управління), відповідний структурний підрозділ та Операційне управління Національного банку.
2. Вимоги до предметів застави, що надаються під забезпечення кредитів Національного банку
2.1. Банки під забезпечення кредитів Національного банку для підтримки ліквідності можуть надавати:
нерухоме майно (будівлі і споруди), яке може бути предметом застави, за умови, що на час укладення договору застави немає жодних обтяжень щодо цього майна;
майнові права, що виникли в банку в результаті укладення кредитних договорів між ним і відповідними суб'єктами господарювання (далі - майнові права), за кредитами, які визначені як стандартні, під контролем та субстандартні відповідно до нормативно-правових актів Національного банку з питань формування та використання резерву для відшкодування можливих втрат за кредитними операціями банків, забезпеченням за якими є застава (іпотека) нерухомості;
майнові права на майбутні надходження на кореспондентський рахунок банку.
Зазначений перелік не є вичерпний і банки можуть пропонувати Національному банку інше високоліквідне забезпечення.
Банки під додаткове забезпечення кредитів Національного банку для підтримки ліквідності зобов'язані укласти договори застави акцій/паїв (не менше 50% акцій/паїв + одна акція/пай) власників істотної участі банку, вигодонабувачем (заставодержателем) за якими є Національний банк.
2.2. Нерухоме майно приймається під забезпечення за ринковою вартістю за умови його оцінки незалежними суб'єктами оціночної діяльності відповідно до законодавства України.
2.3. Кредит для підтримки ліквідності під забезпечення майновими правами може надаватися банку, якщо:
строк дії кредитного договору між банком і суб'єктом господарювання не менший, ніж строк, на який Національний банк надає кредит для підтримки ліквідності;
кредит банку, що наданий суб'єкту господарювання, забезпечений заставою нерухомості, яка не обтяжена іншими зобов'язаннями і щодо якої немає будь-яких спорів;
банки здійснили оцінку майна, майнових прав, які надаються під забезпечення кредиту, відповідно до законодавства України.
Територіальне управління одночасно з укладенням кредитного договору, договору застави майнових прав приймає на зберігання нотаріально посвідчені копії кредитного договору та договору застави (іпотеки) між банком-позичальником і суб'єктом господарювання.
2.4. Банк під забезпечення кредиту може запропонувати як однорідне, так і неоднорідне забезпечення з предметів застави, зазначених у пункті 2.1 цього Положення.
3. Порядок розгляду документів та прийняття Національним банком рішення про надання кредиту для підтримки ліквідності банку
3.1. Банк для отримання кредиту для підтримки ліквідності має подати до Дирекції з банківського регулювання та нагляду Національного банку (далі - Дирекція) або територіального управління такі документи:
а) клопотання банку про надання кредиту для підтримки ліквідності з обґрунтуванням потреби його отримання, зазначенням суми кредиту, строку користування ним, інформації про види та розмір забезпечення. Клопотання має бути засвідчене підписом уповноваженої особи банку, зареєстроване в банку, скріплене відбитком печатки банку;
б) економічне обґрунтування розміру кредиту для підтримки ліквідності з описом спрямування коштів, прогнозних розрахунків фінансових результатів діяльності банку, дотримання економічних нормативів, тощо, засвідчене підписом голови правління (ради директорів) і голови спостережної ради банку;
в) план заходів з підвищення ліквідності банку із зазначенням строків їх виконання, засвідчений підписом голови правління (ради директорів) і голови спостережної ради;
г) графік погашення кредиту, засвідчений підписом голови правління (ради директорів) і голови спостережної ради;
ґ) документи на право власності на забезпечення за кредитом;
д) документи, які підтверджують майнові права на нерухомість, що є предметом застави за укладеними договорами;
е) висновок незалежного суб'єкта оціночної діяльності (що не є пов'язаною особою банку) про оцінку нерухомого майна, майнових прав, які є забезпеченням кредиту, із зазначенням їх ринкової вартості.
3.2. Територіальне управління за результатами розгляду пакета документів про отримання кредиту для підтримки ліквідності банку приймає рішення про доцільність (недоцільність) надання банку кредиту для підтримки ліквідності з урахуванням вимог глави 2 цього Положення.

................
Перейти до повного тексту