1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 29 жовтня 2021 року № 447
Про схвалення Концепції створення Єдиної автоматизованої інформаційно-аналітичної системи Центральної виборчої комісії
З метою створення, розвитку та забезпечення функціонування Єдиної автоматизованої інформаційно-аналітичної системи Центральної виборчої комісії, керуючись частиною другою статті 3, статтями 11 - 13, 17, 25 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", Центральна виборча комісія постановляє:
1. Схвалити Концепцію створення Єдиної автоматизованої інформаційно-аналітичної системи Центральної виборчої комісії (додається).
2. Секретаріату Центральної виборчої комісії до 30 листопада 2021 року розробити проєкт плану заходів щодо реалізації Концепції, зазначеної у пункті 1 цієї постанови, і подати його на затвердження Голові Центральної виборчої комісії.
3. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.
Голова
Центральної виборчої комісії
О.ДІДЕНКО
Додаток
до постанови Центральної виборчої комісії
від 29 жовтня 2021 року № 447
КОНЦЕПЦІЯ
створення Єдиної автоматизованої інформаційно-аналітичної системи Центральної виборчої комісії
1. Загальні положення
Ця Концепція визначає основні підходи до створення, розвитку та забезпечення функціонування Єдиної автоматизованої інформаційно-аналітичної системи Центральної виборчої комісії (далі - ЄІАС ЦВК), що повинна об’єднати з урахуванням вимог виборчого та референдумного законодавства автоматизовані інформаційні системи та забезпечити єдину платформу і шляхи її подальшого розвитку.
Концепція ЄІАС ЦВК визначає:
- основні принципи створення ЄІАС ЦВК;
- стратегію формування, функціонування і розвитку засобів автоматизації та інформаційно-аналітичного забезпечення Центральної виборчої комісії, регіональних і територіальних представництв Комісії (у разі їх створення), а також окружних і дільничних виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, територіальних і дільничних виборчих комісій з місцевих виборів, окружних і дільничних комісій з референдуму (далі - виборчі комісії, комісії з референдуму);
- засоби автоматизації та інформаційного забезпечення взаємодії суб’єктів виборчого та референдумного процесів відповідно до законодавства;
- основні принципи інтеграції складових ЄІАС ЦВК та засоби взаємодії із зовнішніми інформаційними системами.
У Концепції ЄІАС ЦВК визначено структуру, організацію та принципи побудови системи з використанням сучасних інформаційних технологій.
2. Проблеми, що потребують вирішення
Виборчий та референдумний процеси є основою для розбудови демократичного суспільства. Без ефективної та прозорої реалізації виборчих прав громадян подальший розвиток демократії неможливий. Центральна виборча комісія - постійно діючий колегіальний державний орган, який на підставі Конституції та законів України наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, всеукраїнського і місцевих референдумів у порядку та в межах, установлених законами України.
В умовах глобальних світових викликів, характерних сучасному суспільству, виборчий та референдумний процеси не є сталими, їх ефективна організація потребує постійного розвитку та вдосконалення. Упровадження найкращих світових практик з використання сучасних інформаційних технологій в організації виборчого та референдумного процесів, забезпечення постійного розвитку засобів інформаційної підтримки та автоматизації діяльності Центральної виборчої комісії, їх поширення на виборчі комісії/комісії з референдуму нижчого рівня є необхідними умовами виконання Комісією своїх повноважень. 
Зміни виборчих систем, визначені Виборчим кодексом України (далі - Кодекс), а також набрання чинності Законом України "Про всеукраїнський референдум" визначають нові, розширюють існуючі функції Комісії, права суб’єктів виборчого та референдумного процесів, обсяг права на інформацію щодо перебігу виборчого та референдумного процесів під час проведення виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, а також всеукраїнського референдуму. Для належного виконання таких функцій необхідними є створення та впровадження засобів автоматизації та інформаційної підтримки діяльності Комісії, її регіональних і територіальних представництв (у разі їх створення), виборчих комісій та комісій з референдуму відповідно до виборчого та референдумного законодавства.
Водночас існуючі інформаційні системи (розроблені в 2003-2007 роках) здебільшого є морально та фізично застарілими, що унеможливлює приведення їх у відповідність із вимогами нового виборчого та референдумного законодавства шляхом модернізації.
У Стратегічному плані Центральної виборчої комісії на 2020-2025 роки (далі - Стратегічний план), затвердженому постановою Комісії від 11 червня 2020 року № 102, йдеться про низку системних проблем виборчого процесу, зокрема значну кількість помилок під час складання протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці через їх громіздкість і труднощі заповнення.
Помилки в протоколах, допущені під час їх складання, призводять до необхідності подання уточнених протоколів, уповільнення процесів підрахунку голосів та встановлення результатів виборів і референдумів, що також є однією з найболючіших проблем виборчого процесу.
Такі проблеми можуть бути вирішені, зокрема, шляхом автоматизації процесів на рівні дільничних виборчих комісій (складання, автоматизована перевірка, друк та надсилання протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці засобами ЄІАС ЦВК), а також упровадження автоматизованих систем, що обробляють документи в електронному вигляді.
Слід зауважити, що в законодавстві немає єдиної термінології щодо застосування Комісією інформаційних систем та сервісів під час організації підготовки та проведення виборів і референдумів.
Так, Кодекс передбачає функціонування інформаційно-аналітичної системи (пункт 3 частини першої статті 18), автоматизованої інформаційно-аналітичної системи (частина десята статті 36, частина четверта статті 37, частина одинадцята статті 121;частина п’ята статті 179 ), аналітично-інформаційної системи (частина дев’ята статті 150, стаття 153), що не сприяє єдиному розумінню учасниками виборчого та референдумного процесів механізму застосування відповідних систем та сервісів.
Стратегічним плано м передбачено створення відповідно до положень Кодексу системи електронних сервісів. Указана система повинна дати можливість подання електронних документів та електронних копій паперових документів з накладанням кваліфікованого електронного підпису (КЕП), забезпечити впровадження автоматизованих перевірок під час подання документів, створити умови для доступу до державних реєстрів та інформаційних ресурсів з метою отримання необхідної інформації, забезпечити автоматизоване подання та обробку фінансової звітності.
Отже, потрібно забезпечити запровадження інформаційних технологій в організації виборчих та референдумних процесів усіх рівнів, зокрема у виборчих комісіях та комісіях з референдуму; спростити та зробити зручнішим процес подання документів для реєстрації суб’єктів виборчого процесу, їх опрацювання виборчими комісіями, прийняття ними відповідного рішення та його оприлюднення; забезпечити взаємодію виборчих комісій з іншими суб’єктами виборчого процесу шляхом подання документів в електронному вигляді, у тому числі через електронні сервіси, та інформування про етапи та результати їх розгляду виборчими комісіями за допомогою електронних сервісів.
Таким чином, законодавчі новели в регулюванні виборчих та референдумних процедур, запроваджені Кодексом та Законом України "Про всеукраїнський референдум", не можуть бути реалізовані без побудови єдиної інформаційно-аналітичної системи, яка має сприяти реалізації функцій та повноважень Центральної виборчої комісії, визначених виборчим та референдумним законодавством, функціонувати за єдиними правилами інформаційної взаємодії та інтеграції, що в свою чергу забезпечить централізоване управління різними компонентами, одноразовість уведення та обробки даних та доступ до цих даних з різних систем, унеможливить дублювання їх та програмних алгоритмів, дасть змогу формувати єдині правила авторизації та ідентифікації користувачів, правила розподілу повноважень та прав доступу до різних видів інформації.
3. Мета і завдання створення ЄІАС ЦВК
Метою створення ЄІАС ЦВК є:
- досягнення високого рівня прозорості, відкритості та доступності інформації щодо виборчих і референдумних процесів;
- підвищення рівня довіри громадян до виборчого та референдумного процесів та органів адміністрування виборів і референдумів;
- підвищення ефективності діяльності виборчих комісій та комісій з референдуму за рахунок застосування цифрових технологій та автоматизації виборчих та референдумних процесів;
- забезпечення повноти, актуальності та достовірності відомостей, що використовуються у виборчому та референдумному процесах, підвищення швидкості їх обробки за рахунок взаємодії з державними інформаційними системами, централізованого збору та обробки таких відомостей;
- пришвидшення процесу приймання та обробки протоколів виборчих комісій, комісій з референдуму про підрахунок голосів виборців, підсумки та результати голосування під час проведення виборів та референдумів, підвищення якості складання цих протоколів;
- забезпечення високого рівня безпеки інформації та кіберзахисту інформаційної інфраструктури в Комісії. 
ЄІАС ЦВК має забезпечити виконання таких функцій та завдань:
- автоматизація процесів діяльності Центральної виборчої комісії, її регіональних та територіальних представництв (у разі їх створення), виборчих комісій та комісій з референдуму відповідно до законодавства;
- автоматизація інформаційно-методичного забезпечення виборчих комісій та комісій з референдуму всіх рівнів; узагальнення та оприлюднення результатів виборів на офіційному вебсайті Комісії; забезпечення інформаційної взаємодії між складовими ЄІАС ЦВК;
- організація ведення електронного документообігу в Центральній виборчій комісії, її регіональних та територіальних представництвах (у разі їх створення), виборчих комісіях та комісіях з референдуму всіх рівнів;
- обмін документами та інформацією (надсилання та отримання) в електронній формі між відповідними виборчими комісіями, комісіями з референдуму та іншими суб’єктами виборчого та референдумного процесів, зокрема з використанням електронних сервісів;
- захищене зберігання, автоматизована аналітична і статистична обробка інформації, що обробляється в ЄІАС ЦВК;
- зберігання в електронному архіві документів, отриманих або створених виборчими комісіями та комісіями з референдуму в процесі виконання своїх повноважень;
- ідентифікація користувачів та підписання електронних документів з використанням КЕП, логування дій користувачів усіх рівнів;
- формування і ведення автоматизованого реєстру учасників виборчого та референдумного процесів; облік членів виборчих комісій та комісій з референдуму; автоматизація процесів подання документів для реєстрації осіб у випадках, передбачених виборчим та референдумним законодавством, їх опрацювання виборчими комісіями та комісіями з референдуму, прийняття ними відповідного рішення та його оприлюднення;
- автоматизована перевірка достовірності відомостей про виборців, які поставили свої підписи у підписних листах на підтримку проведення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради та сільського, селищного, міського голови за народної ініціативи, а також відомостей, що подаються до відповідних виборчих комісій стосовно кандидатів, представників, уповноважених та довірених осіб, членів ініціативної групи всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, кандидатур до складу виборчих комісій з використанням відомостей Державного реєстру виборців
- віддалений захищений доступ користувачів ЄІАС ЦВК до інформації, що в ній зберігається в електронній формі, згідно з диференційованими правами доступу;
- забезпечення функціонування офіційного вебсайту Центральної виборчої комісії та інших інформаційних ресурсів Комісії;
- автоматизована взаємодія ЄІАС ЦВК з іншими державними автоматизованими, інформаційними, інформаційно-телекомунікаційними системами та реєстрами в обсязі, визначеному законодавством;
- інші функції, передбачені законодавством.
4. Шляхи вирішення проблем, структура та цільова архітектура ЄІАС ЦВК
Вирішення зазначених проблем здійснюється шляхом:
- створення та забезпечення функціонування ЄІАС ЦВК;
- забезпечення безперервного розвитку (удосконалення) компонентів ЄІАС ЦВК;
- розроблення пропозицій щодо удосконалення виборчого та референдумного законодавства стосовно функціонування автоматизованих, інформаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем та реєстрів;
- удосконалення реалізації політики відкритих даних у Комісії;
- автоматизація роботи виборчих комісій та комісій з референдуму під час підготовки та проведення виборів і референдумів.
Основними принципами побудови ЄІАС ЦВК є забезпечення гнучкості та інформаційної повноти за рахунок інтеграції, регламентованої доступності функцій та даних для конкретних компонентів, користувачів ЄІАС ЦВК. Компоненти ЄІАС ЦВК мають функціонувати за єдиними стандартами та технологіями, що забезпечують перенесення даних, належний рівень захисту інформації та кібербезпеки інформаційних систем Комісії, ефективне управління обчислювальними ресурсами, багаторазове використання програмних компонентів та сервісів.
Усі компоненти ЄІАС ЦВК повинні функціонувати відповідно до положень  законодавства України.
Під час створення ЄІАС ЦВК необхідно передбачити можливість масштабування, модернізації, розширення функціональних можливостей її компонентів, зокрема  в разі внесення змін до законодавства, без суттєвих змін у прикладному програмному забезпеченні.
Для забезпечення доступності та надійності передбачається повне резервування як програмних, так і апаратних складових усіх інформаційних ресурсів.
Кожна зі складових ЄІАС ЦВК повинна забезпечити безпечний регламентований обмін даними та повідомленнями з іншими компонентами ЄІАС ЦВК. Взаємодія між компонентами та користувачами здійснюється через локальну обчислювальну мережу та захищену телекомунікаційну мережу Комісії, яка об’єднує централізовані ресурси Комісії та віддалених користувачів у регіональних і територіальних представництвах Комісії (у разі їх створення), виборчих комісіях та комісіях з референдуму.
ЄІАС ЦВК повинна створюватись як функціонально єдина система, що складається з таких окремих функціонально пов’язаних між собою компонентів:
офіційний вебсайт Центральної виборчої комісії є офіційним джерелом її інформації, на якому розміщуються рішення Комісії, інформація про вибори, референдуми, інші матеріали про діяльність Комісії, відомості щодо прав та порядку забезпечення виборчих прав громадян, а також інші матеріали, передбачені виборчим та референдумним законодавством.
Офіційний вебсайт має відповідати технічним вимогам до створення (модернізації) офіційних вебсайтів, установленим Кабінетом Міністрів України, для безперешкодного доступу користувачів із порушеннями зору та слуху.
На офіційному вебсайті Комісії в мережі "Інтернет" з дотриманням принципів публічності і відкритості повинно здійснюватися висвітлення діяльності Центральної виборчої комісії, оперативне оприлюднення інформації щодо виборів та референдумів, а також надання відомостей про стан  розгляду звернень громадян, запитів на інформацію,  з урахуванням вимог Законів України "Про Центральну виборчу комісію", "Про звернення громадян", "Про доступ до публічної інформації","Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги";
автоматизована інформаційно-аналітична система з організації виборів (далі - АІС-Вибори) - автоматизована інформаційно-аналітична система, призначена для накопичення, обробки, обліку, пошуку, узагальнення та зберігання даних та користування ними, створена для забезпечення автоматизації виборчих процесів у Комісії, її регіональних і територіальних представництвах (у разі їх створення), виборчих комісіях під час проведення виборів у порядку, визначеному законодавством.
АІС-Вибори має забезпечити в установленому порядку регламентовану взаємодію з іншими компонентами ЄІАС ЦВК, у тому числі інтеграцію з системою електронного документообігу Комісії, автоматизованою системою "Електронні сервіси" для отримання верифікованих даних, що подаються суб’єктами виборчого процесу до виборчих комісій через відповідні електронні кабінети, з іншими компонентами у складі ЄІАС ЦВК.
АІС-Вибори повинна забезпечувати автоматизацію виборчих процесів, зокрема:
- формування відомостей у форматі відкритих даних та оприлюднення їх у цьому форматі на офіційному вебсайті Комісії у випадках, передбачених законодавством;
- облік політичних партій та місцевих організацій політичних партій як суб’єктів відповідних виборчих процесів і суб’єктів внесення кандидатур до складу виборчих комісій;
- облік виборчих округів та виборчих дільниць (у тому числі спеціальних виборчих дільниць, що існують на тимчасовій основі) на відповідних виборах;
- утворення (формування складу) виборчих комісій та внесення змін до їх складу;
- подання документів для реєстрації кандидатів на пост Президента України, кандидатів у народні депутати України, кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та на посаду сільських, селищних, міських голів, їх опрацювання виборчими комісіями, прийняття ними відповідного рішення та його опублікування; контроль повноти поданих документів;
- подання документів для реєстрації представників, уповноважених та довірених осіб, офіційних спостерігачів, їх опрацювання виборчими комісіями, прийняття ними відповідного рішення та його оприлюднення;
- верифікацію даних учасників виборчого процесу з використанням відомостей Державного реєстру виборців;
- проведення автоматизованих розрахунків щодо потреби кількості виборчих бюлетенів для кожної виборчої дільниці, аналіз забезпеченості виборчих дільниць виборчими бюлетенями, контроль та облік виборчих бюлетенів для голосування;
- організацію ведення електронного документообігу у виборчих комісіях, обмін інформацією між виборчими комісіями всіх рівнів, облік документів, що створюються виборчими комісіями під час організації підготовки та проведення загальнодержавних та місцевих виборів, та оприлюднення відповідно до Кодексу рішень виборчих комісій на офіційному вебсайті Комісії, регіональних або територіальних представництв Комісії (у разі їх створення);
- збір та оприлюднення на офіційному вебсайті Комісії інформації про хід виборчого процесу;
- складання протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, забезпечення автоматизованої перевірки відомостей протоколів на стадії їх внесення, передачу відомостей, що містяться в протоколах дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців, до Комісії та виборчих комісій відповідних рівнів;
- проведення жеребкування у порядку, визначеному виборчим законодавством.
- автоматизацію процесу формування відомостей для встановлення підсумків та результатів як загальнодержавних, так і місцевих виборів;
- оприлюднення інформації на всіх етапах виборчого процесу відповідних виборів в мережі "Інтернет" відповідно до вимог Кодексу;
- інших виборчих процедур, передбачених законодавством;
автоматизована інформаційно-аналітична система з організації референдумів (далі - АІС-Референдум) - автоматизована інформаційно-аналітична система, призначена для накопичення, обробки, обліку, пошуку, узагальнення та зберігання даних та користування ними, створена для забезпечення автоматизації процесів з організації та проведення референдумів Комісією, окружними та дільничними комісіями з референдуму під час проведення референдуму в порядку, визначеному законом.
АІС-Референдум має забезпечити в установленому порядку регламентовану взаємодію з системами та компонентами ЄІАС ЦВК, зокрема інтеграцію з системою електронного документообігу Комісії, автоматизованою системою "Електронні сервіси" для отримання верифікованих даних, що подаються суб’єктами процесу референдуму до комісій з референдуму через відповідні електронні кабінети, з іншими компонентами ЄІАС ЦВК.
АІС-Референдум повинна забезпечувати автоматизацію, зокрема, але не тільки, таких процесів референдуму:
- облік членів ініціативної групи всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, уповноваженого представника ініціативної групи;
- облік відомостей щодо ініціативи проведення всеукраїнського референдуму;
- формування відомостей для отримання виборцем інформації щодо себе, чи були використані його персональні дані для підтримки ініціативи проведення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою у визначеному Комісією порядку;

................
Перейти до повного тексту