- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 3 листопада 2020 року № 444 |
Про окремі питання діяльності Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області
До Центральної виборчої комісії надійшла окрема ухвала Одеського окружного адміністративного суду від 30 жовтня 2020 року у справі № 420/11491/20, якою доведено до відома Центральної виборчої комісії встановлені судом обставини щодо порушень, допущених Кароліно-Бугазькою сільською територіальною виборчою комісією Білгород-Дністровського району Одеської області (далі - Кароліно-Бугазька сільська виборча комісія).
Указаною окремою ухвалою Центральну виборчу комісію зобов’язано здійснити заходи з поновлення порушеного виборчого права позивача Задир А.В. бути обраною у багатомандатному виборчому окрузі № 7 з виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради, а також повідомити суд про вжиті заходи.
Зі змісту вказаної окремої ухвали вбачається, що до дня голосування Кароліно-Бугазька сільська виборча комісія двічі приймала протиправні постанови про скасування реєстрації Задир А.В. як кандидата в депутати Кароліно-Бугазької сільської ради, що були скасовані рішеннями Одеського окружного адміністративного суду від 9 жовтня 2020 року (залишено без змін постановою П’ятого апеляційного адміністративного суду від 13 жовтня 2020 року) у справі № 420/10281/20 про визнання протиправною та скасування постанови Кароліно-Бугазької сільської виборчої комісії № 142 від 6 жовтня 2020 року; від 21 жовтня 2020 року у справі № 420/10910/20 (залишено без змін постановою П’ятого апеляційного адміністративного суду від 24 жовтня 2020 року) про визнання протиправною та скасування постанови Кароліно-Бугазької сільської виборчої комісії про повторне скасування її реєстрації як кандидата в депутати.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 19 жовтня 2020 року у справі № 420/10803/20 (залишено без змін постановою П’ятого апеляційного адміністративного суду від 22 жовтня 2020 року) зобов’язано Кароліно-Бугазьку сільську виборчу комісію "прийняти рішення про внесення змін до виборчих бюлетенів з виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської об’єднаної територіальної громади щодо внесення відомостей до його змісту про зареєстрованих кандидатів у депутати, зокрема, про Задир А.В.".
Однак, як установлено судом під час розгляду справи, рішення судів відносно кандидата в депутати Задир А.В. не виконано до дня голосування.
До Комісії також надійшла окрема ухвала Одеського окружного адміністративного суду від 30 жовтня 2020 року у справі № 420/11494/20, якою доведено до відома Комісії про встановлені у змісті ухвали обставини щодо порушень прав громадян України Кісенко В.П., Бачуровського В.Б., Бєлград С.М. бути обраними в багатомандатному виборчому окрузі № 4 з виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради та зобов’язано Комісію здійснити заходи з поновлення порушеного виборчого права указаних громадян бути обраними в багатомандатному виборчому окрузі № 4 з виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради, а також повідомити суд про вжиті заходи.
Постановою П’ятого апеляційного адміністративного суду від 22 жовтня 2020 року у справі № 420/10802/20 достроково припинено повноваження усього складу Кароліно-Бугазької сільської виборчої комісії у зв’язку із встановленням численних порушень вимог
Конституції України та
Кодексу, у тому числі невиконанням рішень суду, що призвели до грубого порушення виборчих прав громадян. Білгород-Дністровська районна територіальна виборча комісія Одеської області постановою від 24 жовтня 2020 року № 56 сформувала новий склад Кароліно-Бугазької сільської виборчої комісії.
Крім того, постановою Центральної виборчої комісії від 22 жовтня 2020 року
№ 416 "Про окремі питання діяльності Білгород-Дністровської районної територіальної виборчої комісії Одеської області та Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області" зобов’язано Кароліно-Бугазьку сільську виборчу комісію невідкладно вжити заходів щодо забезпечення належної організації голосування в день виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради та Кароліно-Бугазького сільського голови 25 жовтня 2020 року відповідно до вимог виборчого законодавства України. При цьому Комісія звертала увагу Кароліно-Бугазької сільської виборчої комісії на необхідність неухильного дотримання вимог
Кодексу під час виконання її повноважень та зобов’язувала її невідкладно привести свою діяльність та рішення у відповідність із вимогами виборчого законодавства України.
Проте, як вбачається з указаних окремих ухвал, судом установлено, що новоутворена Кароліно-Бугазька сільська виборча комісія не усунула жодного порушення виборчих прав громадян, рішення судів не виконала, тобто вказана комісія на виконання рішень судів не усунула порушення виборчих прав осіб, у тому числі позивачів.
Також суд під час розгляду зазначених справ висловив позицію, що вказані порушення були допущені Кароліно-Бугазькою сільською виборчою комісією "свідомо, незважаючи на те, що їй було достеменно відомо як новоутвореної виборчої комісії про причини припинення повноважень попередньої територіальної виборчої комісії".
Як вбачається з окремих ухвал суду у справах № 420/11491/20, № 420/11494/20, невиконання рішень судів до дня голосування призвело до порушення виборчих прав позивачів, "що свідчить про неможливість визначення таких виборів що відбулися демократичним шляхом".
Отже, судом під час розгляду справ установлено, що відповідач (Кароліно-Бугазька сільська виборча комісія) "до дня голосування свідомо порушив законодавство, не виконав рішення судів та порушив права позивачів, скориставшись безперервністю виборчого процесу та тим, що він не може бути скасованим, зупиненим або перенесеним, усунувши від участі у виборах згідно наявних рішень суду не тільки позивачів, але і інших осіб".
У зв’язку з викладеним Комісія зазначає, що згідно зі статтею
129-1 Конституції України суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов’язковим до виконання.
Частиною другою статті
14 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що судові рішення, що набрали законної сили, є обов’язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об’єднаннями на всій території України.
За змістом частин першої, третьої статті
272 Кодексу адміністративного судочинства України судові рішення за наслідками розгляду судами першої інстанції справ, пов’язаних із виборчим процесом, набирають законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а в разі їх апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції. Судові рішення суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду такої категорії справ набирають законної сили з моменту проголошення і не можуть бути оскаржені.
Відповідно до частини другої статті
1 Закону України
"Про Центральну виборчу комісію" Комісія здійснює контроль за діяльністю виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів.
Згідно з частиною першою статті
16 указаного
Закону , якщо Комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори, виборчих прав громадян України з результатів проведених нею перевірок або із засобів масової інформації чи інших джерел, що не суперечать законодавству України, Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, що належать до її повноважень, та прийняти з цього приводу рішення в установленому вказаним Законом порядку.
Центральна виборча комісія зазначає, що згідно з частинами першою, четвертою, восьмою статті
33, частиною першою статті
206 Кодексу територіальні виборчі комісії є постійно діючими колегіальними органами, що в межах своїх повноважень та в порядку, передбачених законами України, забезпечують організацію та проведення місцевих виборів.
Частиною третьою статті
32 Кодексу визначено, що виборчі комісії зобов’язані діяти на підставі, в межах повноважень та у спосіб, установлені
Конституцією України, Кодексом та законами України.
До повноважень відповідної територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати виборів депутатів сільської ради, виборів сільського голови, належить забезпечення підготовки та проведення відповідних місцевих виборів; затвердження тексту виборчих бюлетенів на відповідних місцевих виборах, забезпечення виготовлення виборчих бюлетенів та передача їх відповідним територіальним, дільничним виборчим комісіям (пункти 1, 7 частини другої статті
206 Кодексу).
................Перейти до повного тексту