- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
ОФІС ГЕНЕРАЛЬНОГО ПРОКУРОРА
НАКАЗ
29.12.2021 № 400
Про організацію діяльності прокурорів з протидії порушенням прав людини у правоохоронній та пенітенціарній сферах
Відповідно до
статей 2,
9,
25,
26 Закону України "Про прокуратуру",
статті 22 Закону України "Про попереднє ув'язнення",
статті 22 Кримінально-виконавчого кодексу України,
статті 7 Кодексу України про адміністративні правопорушення з метою належної організації роботи органів прокуратури з протидії порушенням прав людини у правоохоронній та пенітенціарній сферах НАКАЗУЮ:
1. Першим заступникам та заступникам Генерального прокурора, керівникам обласних, окружних, спеціалізованих прокуратур у військовій та оборонній сфері (на правах обласних та окружних прокуратур), відповідних структурних підрозділів Офісу Генерального прокурора, обласних та спеціалізованих (на правах обласних) прокуратур забезпечити належну реалізацію наданих законом повноважень щодо протидії порушенням прав людини у правоохоронній та пенітенціарній сферах, організацію нагляду за додержанням законів при виконанні судових рішень у кримінальних справах, а також при застосуванні інших заходів примусового характеру, пов'язаних з обмеженням особистої свободи громадян (далі - нагляд).
2. Під час здійснення цієї діяльності першочергову увагу приділяти питанням:
2.1. Забезпечення реагування на факти смерті особи внаслідок застосування сили працівником правоохоронного органу під час затримання, проведення масових заходів, слідчих та процесуальних дій, режимних заходів, а також неналежного матеріально-побутового забезпечення та умов праці, ненадання або неналежного надання медичної допомоги у місцях несвободи.
2.2. Протидії катуванням та іншим формам неналежного поводження, у тому числі заподіяння особі фізичних чи моральних страждань унаслідок непропорційного застосування сили під час затримання, проведення слідчих та процесуальних дій, режимних заходів у місцях несвободи, ненадання чи неналежного надання медичної допомоги, тримання затриманих, взятих під варту та засуджених осіб у неналежних умовах, використання праці ув'язнених з порушенням вимог законодавства та заходів безпеки.
2.3. Забезпечення законності та обґрунтованості обмеження права на свободу та особисту недоторканність, належного реагування на факти безпідставного затримання і тримання осіб у територіальних підрозділах правоохоронних органів, порушення прав осіб на дострокове звільнення від відбування покарання.
2.4. Реалізації заходів, передбачених державними програмними документами щодо захисту прав людини у правоохоронній та пенітенціарній сферах, міжнародними договорами, ратифікованими Україною.
3. Основними завданнями на зазначених напрямах визначити:
3.1. Організацію та здійснення процесуального керівництва та підтримання публічного обвинувачення у кримінальних провадженнях:
- про кримінальні правопорушення, передбачені
статтями 127,
146-1,
365,
371,
373,
374 КК України, вчинені працівниками правоохоронних органів, за фактами порушень прав людини, пов'язаних із катуванням, перевищенням влади або службових повноважень, якщо вони супроводжувалися насильством або погрозою його застосування, застосуванням зброї чи спеціальних засобів або болісними і такими, що ображають особисту гідність потерпілого, діями, завідомо незаконних затримань, приводів, домашніх арештів або тримань під вартою, примушувань давати показання, порушень права на захист;
- про кримінальні правопорушення, вчинені у центральних органах виконавчої влади, що забезпечують формування та реалізують державну політику у сфері виконання кримінальних покарань і пробації, їхніх територіальних органах управління, на державних підприємствах та в установах, створених для забезпечення виконання завдань Державної кримінально-виконавчої служби України;
- досудове розслідування у яких здійснюється на виконання рішень Європейського суду з прав людини за фактами порушення
статей 3 та
5 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.
3.2. Організацію та забезпечення в межах компетенції участі прокурорів у судовому провадженні під час вирішення питань:
- про продовження, зміну або припинення застосування примусових заходів медичного характеру;
- про застосування до засуджених акту амністії;
- пов'язаних із виконанням вироку (крім передбачених пунктами 12, 14 частини першої
статті 537 КПК України, у частині, не пов'язаній з виконанням кримінальних покарань);
- які вирішуються судом після виконання вироку, а також у судовому провадженні з перегляду судових рішень зазначених категорій.
3.3. Забезпечення нагляду за додержанням:
- прав і свобод людини, загальних інтересів суспільства і держави при виконанні покарань та інших заходів примусового характеру, пов'язаних з обмеженням особистої свободи, відповідно до законів України, міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України;
- законодавства щодо запобігання катуванню чи нелюдському або такому, що принижує гідність, поводженню із затриманими, взятими під варту та засудженими чи їх покаранню;
- передбачених законодавством вимог режиму, порядку та умов тримання затриманих, осіб, до яких застосовано запобіжні заходи у вигляді тримання під вартою, поміщення до психіатричного закладу в умовах, що виключають їхню небезпечну поведінку, а також осіб, до яких застосовано інші заходи примусового характеру;
- визначених законодавством вимог режиму, порядку та умов тримання, а також відбування покарань в'язнями, у тому числі щодо використання бюджетних коштів, майна та інших ресурсів держави, спрямованих на ці цілі;
- законодавства під час виконання покарань, не пов'язаних з позбавленням волі, та пробації;
- законів під час здійснення оперативно-розшукової діяльності оперативними підрозділами органів і установ виконання покарань та слідчих ізоляторів Державної кримінально-виконавчої служби України;
- законодавства при застосуванні за адміністративні правопорушення заходів примусового характеру, пов'язаних з обмеженням особистої свободи громадян.
4. Під час здійснення нагляду за додержанням законів у кримінальних провадженнях, зазначених у пункті 3.1 цього наказу, керівникам та прокурорам структурних підрозділів, які забезпечують протидію порушенням прав людини у правоохоронній і пенітенціарній сфері, Офісу Генерального прокурора та обласних прокуратур:
4.1. Невідкладно вирішувати питання щодо фіксації наявних у потерпілих тілесних ушкоджень.
4.2. Вживати заходів для забезпечення безпеки осіб, які беруть участь у кримінальному провадженні.
4.3. Забезпечувати участь у судовому провадженні відповідно до вимог наказу Генерального прокурора, що регулює організацію діяльності прокурорів у кримінальному провадженні.
5. Офісу Генерального прокурора, обласним, окружним та спеціалізованим (на правах обласних та окружних) прокуратурам у межах компетенції забезпечити:
5.1. Участь прокурорів у судовому провадженні при вирішенні питань, передбачених пунктом 3.2 цього наказу, а також з перегляду судових рішень зазначених категорій.
5.2. Нагляд за додержанням уповноваженими органами та суб'єктами законів під час прийняття ними рішень щодо виконання кримінальних покарань у виді конфіскації майна або штрафу, за законністю, своєчасністю та повнотою вжитих заходів примусового виконання, у тому числі відкриття виконавчого провадження, повернення виконавчого документа стягувачу, зупинення вчинення виконавчих дій, додержання строків вчинення виконавчих дій.
5.3. Нагляд за додержанням законів при доставленні, адміністративному затриманні та триманні осіб, складанні стосовно них протоколів про адміністративні правопорушення, застосуванні в адміністративному порядку інших заходів, пов'язаних з обмеженням особистої свободи громадян, та накладенні адміністративних стягнень у вигляді адміністративного арешту, у тому числі з утриманням на гауптвахтах, а також виправних, громадських або суспільно корисних робіт, примусового повернення і видворення за межі України іноземців та осіб без громадянства.
5.4. Співпрацю з представниками Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, органів державної влади, державних органів та установ, громадських і правозахисних організацій, засобів масової інформації та, за необхідності, вжиття організаційних заходів, спрямованих на проведення спільних перевірок, а також у встановленому порядку висвітлення результатів проведеної роботи.
6. Повноваження прокурорів при здійсненні нагляду у сфері захисту інтересів дітей, представництва інтересів держави в суді, а також нагляду за додержанням законів органами Державної кримінально-виконавчої служби України під час проведення оперативно-розшукової діяльності реалізовувати у порядку, встановленому наказами Генерального прокурора.
7. З метою забезпечення захисту прав і свобод людини, загальних інтересів суспільства та держави, додержання законів на цьому напрямі:
7.1. Структурному підрозділу Офісу Генерального прокурора, що забезпечує протидію порушенням прав людини у правоохоронній та пенітенціарній сферах, здійснювати нагляд у центральних органах виконавчої влади, інших державних органах та установах, на підприємствах при виконанні судових рішень у кримінальних справах, а також при застосуванні інших заходів примусового характеру, пов'язаних з обмеженням особистої свободи громадян, а саме:
- у Міністерстві юстиції України - у частині забезпечення формування та реалізації державної політики у сферах виконання кримінальних покарань і пробації, організації примусового виконання рішень судів у кримінальних провадженнях, а також щодо спрямування та координації діяльності центрального органу виконавчої влади, державних установ і підприємств, що реалізують державну політику у сфері виконання кримінальних покарань;
- у центральному органі (установі) виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері виконання кримінальних покарань, пробації - у частині реалізації державної політики у сфері виконання кримінальних покарань та пробації, здійснення провадження у справах про адміністративні правопорушення, додержання вимог законів при здійсненні оперативно-розшукової діяльності, протидії злочинності в органах та установах Державної кримінально-виконавчої служби України, а також щодо діяльності підрозділів внутрішньої безпеки Державної кримінально-виконавчої служби України, контролю з цих питань;
- у державній установі "Центр охорони здоров'я Державної кримінально-виконавчої служби України" - щодо забезпечення виконання основних завдань установи, надання якісних медичних послуг засудженим та особам, узятим під варту, державного санітарно-епідеміологічного нагляду в місцях провадження господарської діяльності;
- у Міністерстві внутрішніх справ України, Національній поліції України - щодо організації у підпорядкованих підрозділах тримання осіб в ізоляторах тимчасового тримання, кімнатах для затриманих чергових служб органів (підрозділів) Національної поліції України та інших місцях (приміщеннях) органів Національної поліції України, у яких тримають доставлених, затриманих та арештованих осіб, зокрема при конвоюванні (триманні) затриманих, взятих під варту осіб (у тому числі у спецтранспорті), застосування заходів впливу за адміністративні правопорушення, пов'язаних з обмеженням особистої свободи громадян, організації та здійсненні розшуку засуджених;
- у Міністерстві охорони здоров'я України - щодо забезпечення формування та реалізації державної політики у сфері охорони здоров'я в частині надання медичної допомоги затриманим, узятим під варту особам та засудженим, психіатричної допомоги в примусовому порядку, здійснення державного контролю за діяльністю психіатричних установ та закладів незалежно від форми власності стосовно надання психіатричної допомоги в примусовому порядку, при застосуванні примусових заходів медичного характеру, запобіжного заходу у вигляді поміщення до психіатричного закладу, а також контролю за роботою експертних установ (підрозділів), що проводять стаціонарні судово-психіатричні експертизи;
- у Державній міграційній службі України - щодо організації примусового повернення, видворення, адміністративного доставляння, затримання і тримання осіб у пунктах тимчасового перебування іноземців та осіб без громадянства, які незаконно перебувають в Україні;
- у Державній судовій адміністрації України - у частині нагляду за додержанням законів у камерах для тримання обвинувачених (підсудних), засуджених;
- в інших органах, установах, закладах при виконанні судових рішень у кримінальних справах, справах про адміністративні правопорушення, а також при застосуванні інших заходів примусового характеру, пов'язаних з обмеженням особистої свободи громадян, згідно із законодавством.
7.2. Відповідним структурним підрозділам обласних прокуратур здійснювати нагляд у таких органах та установах обласного (міжрегіонального) значення:
- у підрозділах територіальних органів Міністерства юстиції України, Національної поліції України, структурних підрозділах місцевих державних адміністрацій, діяльність яких координує Міністерство охорони здоров'я України, а також територіальних органах, установах, на підприємствах та у структурних підрозділах інших органів, які забезпечують реалізацію державної політики у сферах виконання судових рішень у кримінальних справах та застосування інших заходів примусового характеру, заходів впливу за адміністративні правопорушення, пов'язаних з обмеженням особистої свободи громадян;
- у філіях державної установи "Центр охорони здоров'я Державної кримінально-виконавчої служби України" та закладах охорони здоров'я Державної кримінально-виконавчої служби України;
- у слідчих ізоляторах, секторах слідчих ізоляторів установ виконання покарань Державної кримінально-виконавчої служби України, у тому числі при взаємодії адміністрацій цих установ та конвойних підрозділів щодо конвоювання (тримання) осіб (у тому числі у спецтранспорті), а також у міжрегіональних комісіях з питань розподілу, направлення та переведення для відбування покарання осіб, засуджених до позбавлення волі;
- в оперативних підрозділах міжрегіональних управлінь, слідчих ізоляторів, установ виконання покарань з функцією слідчого ізолятора Державної кримінально-виконавчої служби України під час проведення ними оперативно-розшукової діяльності;
- у територіальних органах Національної поліції України - з питань організації індивідуально-профілактичної роботи, а також при здійсненні оперативно-розшукової діяльності з розшуку засуджених осіб, застосуванні заходів впливу за адміністративні правопорушення, пов'язаних з обмеженням особистої свободи громадян;
- у закладах для проведення стаціонарної судово-психіатричної експертизи особам, які тримаються під вартою;
- у спеціальних закладах з надання психіатричної допомоги та закладах з надання психіатричної допомоги - з питань додержання законності при поміщенні, лікуванні осіб, до яких судом застосовано примусові заходи медичного характеру, та осіб, до яких застосовано запобіжний захід у вигляді поміщення до психіатричного закладу, а також при наданні психіатричної допомоги у примусовому порядку;
- у територіальних органах та підрозділах Державної міграційної служби України - щодо організації адміністративного затримання, примусового повернення, видворення та тримання осіб у пунктах тимчасового перебування іноземців і осіб без громадянства, які незаконно перебувають в Україні;
- в інших територіальних органах, установах, закладах при виконанні судових рішень у кримінальних справах, справах про адміністративні правопорушення, а також при застосуванні інших заходів примусового характеру, пов'язаних з обмеженням особистої свободи громадян.
7.3. Окружним прокуратурам здійснювати нагляд у таких органах та установах (крім обласного (міжрегіонального) значення):
- в установах виконання покарань, виховних та виправних колоніях, дільницях слідчих ізоляторів на території виправних колоній, виправних центрах, на державних підприємствах, в арештних домах, органах пробації, що здійснюють виконання судових рішень у кримінальних справах;
- у закладах охорони здоров'я Державної кримінально-виконавчої служби України;
- у кімнатах для затриманих чергових служб органів (підрозділів) Національної поліції України та інших місцях (приміщеннях) органів Національної поліції України, у яких тримають доставлених, затриманих та арештованих осіб, зокрема при конвоюванні (триманні) затриманих, взятих під варту осіб (у тому числі у спецтранспорті);
- в оперативних підрозділах установ виконання покарань Державної кримінально-виконавчої служби України під час проведення ними оперативно-розшукової діяльності;
- у територіальних органах, уповноважених здійснювати індивідуально-профілактичну роботу, а також при здійсненні оперативно-розшукової діяльності з розшуку засуджених осіб, при застосуванні заходів впливу за адміністративні правопорушення, пов'язаних з обмеженням особистої свободи людини;
- у спеціальних палатах протитуберкульозних та територіальних закладів охорони здоров'я, у яких проходять стаціонарне лікування затримані, взяті під варту, засуджені;
- у територіальних органах та підрозділах, пунктах тимчасового перебування іноземців та осіб без громадянства, які незаконно перебувають в Україні, Державної міграційної служби України при адміністративному доставлянні, затриманні та триманні осіб, примусовому їх поверненні та видворенні;
- у спеціальних закладах з надання психіатричної допомоги та закладах з надання психіатричної допомоги - з питань додержання законності при поміщенні, лікуванні осіб, до яких судом застосовано примусові заходи медичного характеру, та осіб, до яких застосовано запобіжний захід у вигляді поміщення до психіатричного закладу, а також при наданні психіатричної допомоги у примусовому порядку;
................Перейти до повного тексту