1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Методика


ГОЛОВНЕ КОНТРОЛЬНО-РЕВІЗІЙНЕ УПРАВЛІННЯ УКРАЇНИ
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ ГоловКРУ України
27.10.2006 N 358
( Документ скасовано на підставі Наказу Головного контрольно-ревізійного управління N 145 від 25.03.2008 )
МЕТОДИКА
оформлення органами державної контрольно-ревізійної служби результатів ревізії
(Витяг)
I. Загальні положення
1.1. Методику оформлення органами державної контрольно-ревізійної служби результатів ревізії (далі - Методика) розроблено відповідно до Закону України "Про державну контрольно-ревізійну службу в Україні" (далі - Закон) та Порядку проведення інспектування державною контрольно-ревізійною службою, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.04.2006 N 550 (далі - Порядок проведення інспектування), з метою забезпечення єдиних підходів при оформленні посадовими особами органів державної контрольно-ревізійної служби результатів планових та позапланових виїзних ревізій.
1.2. Наведені у Методиці терміни вживаються у значеннях, наведених у Законі та Порядку проведення інспектування.
1.3. Основні вимоги до оформлення результатів ревізії та порядку підписання акта ревізії визначені в Порядку проведення інспектування.
Методика деталізує загальні вимоги та особливості оформлення результатів ревізії в межах вимог, визначених Порядком проведення інспектування.
II. Основні вимоги до оформлення акта ревізії
2.1. Результати ревізії оформляються актом, який складається на паперовому носії (аркушах паперу білого кольору) державною мовою і повинен мати наскрізну нумерацію сторінок.
Номери сторінок проставляються арабськими цифрами посередині верхнього поля сторінки. Номер на першій сторінці не проставляється.
2.2. Оформлення акта ревізії здійснюється, як правило, за допомогою технічних засобів, а за відсутності необхідної техніки - рукописом шляхом використання чорнильної чи кулькової ручки з пастою темного кольору.
Необумовлені виправлення та підчистки в акті ревізії не допускаються. В окремих випадках виправлення помилок здійснюється шляхом закреслення неправильного запису так, щоб було видно закреслений запис, та написання правильного тексту, який засвідчується записом "Виправленому вірити" та підписами усіх осіб, які підписують акт ревізії із зазначенням дати внесення виправлення.
2.3. Зміст акта ревізії викладається лише на лицевій стороні аркуша, зворотний бік аркуша не заповнюється.
Перша сторінка акта ревізії оформляється на бланку органу служби, який не підлягає обліку та нумерації.
На цій сторінці зазначається зверху донизу в окремих рядках:
- назва документа (акт), що зазначається посередині рядка великими літерами;
- дата реєстрації і номер акта ревізії, що проставляються арабськими цифрами у одному рядку: дата - по лівому краю рядка, номер - по правому;
- місце складання (назва міста, села чи селища) акта ревізії, що зазначається по лівому краю рядка під датою.
<...>
2.4. На останній сторінці акта ревізії одразу після його констатуючої частини зазначається:
- загальна кількість сторінок шляхом запису:
"Акт складено на ___ сторінках";
- в наступних рядках після зазначення кількості сторінок: по лівому краю - посада, ініціали та прізвище посадової особи служби, яка проводила ревізію, або керівника групи (у випадку проведення ревізії у складі групи); по правому - посади, ініціали та прізвища посадових осіб об'єкта контролю, які мають підписувати акт ревізії. Підписи, ініціали та прізвища відповідних осіб проставляються в наступному нижньому рядку після зазначення їх посад. При цьому підписи зазначених осіб мають проставлятись з лівого боку ініціалів та прізвища.
<...>
2.5. Після наведення даних, передбачених пунктом 2.4 цієї Методики, у другому примірнику акта ревізії зазначається:
- у випадку вручення першого та третього примірників акта ревізії під розписку посадовим особам об'єкта контролю - посада, прізвище та ініціали посадової особи об'єкта контролю, якій вручено акт, та дата відповідного вручення.
<...>
- у випадку передачі першого та третього примірників акта ревізії через канцелярію (діловодну службу) - дата та номер реєстрації в журналі вхідної кореспонденції об'єкта контролю, підпис працівника канцелярії (діловодної служби), який здійснив реєстрацію.
<...>
- у випадку направлення першого та третього примірників акта ревізії рекомендованим поштовим відправленням з повідомленням - реквізити поштового повідомлення.
<...>
Після повернення об'єктом контролю першого та третього примірників акта ревізії та передачі органом служби об'єкта контролю другого примірника акта ревізії, у першому та третьому примірниках акта зазначається інформація щодо надання об'єкту контролю (отримання об'єктом контролю) другого примірника акта за аналогічною формою, наведеною вище, в залежності від способу передачі цього примірника.
2.6. Всі примірники акта ревізії візуються в правому нижньому куті кожної сторінки посадовою особою служби, а у разі проведення ревізії у складі групи - керівником групи.
III. Оформлення вступної частини акта ревізії
3.1. Викладення змісту вступної частини починається з першої сторінки акта ревізії, з наступного рядка після зазначення місця його складання.
3.2. У вступній частині зазначається:
3.2.1. Тема ревізії, що зазначається посередині рядка і містить повну назву об'єкта контролю та період, що підлягав ревізії.
<...>
Використання скороченої назви об'єкта контролю в подальшому допускається лише після введення відповідного скорочення.
3.2.2. Підстава для проведення ревізії (пункт плану роботи, реквізити рішення суду, постанови слідчого тощо); перелік посадових осіб служби та залучених спеціалістів, що проводили ревізію, із зазначенням їх посад, прізвищ та ініціалів, а також реквізитів оформлених на них направлень; вид ревізії (планова, позапланова); період, що підлягав ревізії; дата початку і дата закінчення ревізії; інформація про зупинення та/або продовження ревізії (у випадку, коли мали місце такі факти); з відома яких посадових осіб проведено ревізію.
У випадку, коли ревізія проводилась значною кількістю осіб, інформацію про них допускається наводити в додатку. При цьому в тексті акта зазначається лише інформація про керівника ревізійної групи та оформленого на нього направлення.
У випадку, коли проведення ревізії передбачено в планах роботи різних органів служби, як підстава для проведення ревізії зазначається план роботи вищого за підпорядкованістю органу служби.
Наприклад:
Відповідно до п. 2.3 Плану контрольно-ревізійної роботи Контрольно-ревізійного управління в Київській області (далі - КРУ в Київській області) на I квартал 2006 року та на підставі направлень на проведення ревізії від 01.02.2006 N 76 та N 77 головним контролером-ревізором КРУ в Київській області Петренко М.М. та провідним контролером-ревізором КРУ в Київській області Матвійчук Л.О. проведено планову ревізію виконання кошторису на утримання виконавчого апарату Калинівської районної ради (далі - районна рада) за період з 01.01.2004 по 31.12.2005.
Ревізію проведено з 01.02.2006 по 17.02.2006 у відповідності до питань програми ревізії та робочого плану з відома голови районної ради Сидорука В.І. та завідуючої фінансово-господарським відділом, головного бухгалтера районної ради Тарасюк О.О. Ревізію було зупинено на період з 06.02.2006 по 08.02.2006 для проведення зустрічних звірок.
3.2.3. Загальні відомості про об'єкт контролю: місцезнаходження (юридична та фактична адреси), телефони, форма власності (за КФВ, код ЄДРПОУ, організаційно-правова форма господарювання (за КОПФГ, основні види діяльності (за КВЕД, належність керівника до державних службовців (посадових осіб місцевого самоврядування).
<...>
3.2.4. Перелік посадових осіб об'єкта контролю, яким було надано право розпоряджатися рахунками в банку чи органах Державного казначейства та підписувати розрахункові документи (з правом першого та другого підписів) у періоді, що підлягав ревізії, із зазначенням конкретних дат.
<...>
3.2.5. Загальна сума одержаних бюджетних коштів у періоді, що підлягав ревізії, а в додатку до акта ревізії - сума відповідних надходжень у розрізі років, кодів програмної класифікації видатків бюджету, фондів бюджету (загальний, спеціальний), рівнів бюджету, з якого надходили бюджетні кошти (державний, місцевий). Відповідна інформація зазначається лише за результатами планової ревізії.
3.2.6. Інформація про відмову керівника об'єкта контролю чи його заступників від підпису про отримання примірників програми ревізії, направлення на проведення ревізії чи копії рішення суду (у разі проведення позапланової виїзної ревізії за рішенням суду), у випадку, коли мають місце такі факти.
Наприклад:
Голова районної ради Сидорук В.І. та його заступники від підпису про отримання примірників програми ревізії та направлень на проведення ревізії відмовились.
3.2.7. Інформація про ненадання об'єктом контролю журналу реєстрації перевірок у випадку, коли має місце такий факт.
Наприклад:
Посадовими особами районної ради журнал реєстрації перевірок в ході ревізії не надано.
IV. Загальні вимоги до оформлення констатуючої частини акта ревізії
4.1. До констатуючої частини акта ревізії не включаються не підтверджені ревізійними діями висновки, суб'єктивні припущення посадових осіб служби.
4.2. Констатуюча частина акта ревізії починається із запису "Ревізією встановлено:", що зазначається посередині окремого рядка.
4.3. В констатуючій частині викладаються результати ревізії в розрізі кожного питання програми ревізії. При цьому інформація про результати ревізії кожного окремого питання програми ревізії починається з його назви, яка зазначається посередині окремого рядка.
<...>
4.4. В інформації про результати ревізії кожного окремого питання обов'язково зазначається:
4.4.1. Спосіб проведення перевірки - суцільний чи вибірковий. У випадку застосування вибіркового способу обов'язково зазначаються конкретні періоди (дата початку і дата закінчення) чи/та конкретні операції (документи), що підлягали вибірковій перевірці.
<...>
4.4.2. Які документи перевірено, вказавши при цьому виключний перелік видів перевірених документів в ході ревізії конкретного питання.
Наприклад, документи, що перевірялися в ході ревізії питання - "Ведення касових операцій та розрахунки з підзвітними особами":
Перевіркою охоплено наступні документи: прибуткові і видаткові касові ордери, Журнал реєстрації прибуткових і видаткових касових документів, касові книги, меморіальні ордери N 1 "Накопичувальна відомість за касовими операціями",..
У випадку значної кількості видів перевірених документів їх перелік можна оформляти додатком до акта.
4.4.3. Висновок про наявність чи відсутність порушень законодавства.
Відповідний висновок робиться по всіх наведених в розділі V цієї Методики напрямах для кожного окремого питання програми ревізії. Перелік відповідних напрямів не є вичерпним, але є мінімально обов'язковим при оформленні результатів ревізії конкретного питання.
Якщо порушення встановлено лише по одному з напрямів, то обов'язково зазначається про відсутність порушень законодавства з усіх інших напрямів. Крім цього, за результатами ревізії кожного з напрямів, з якого встановлено порушення, зазначається про відсутність інших порушень законодавства з даного напряму.
Інформація про результати ревізії кожного напряму питання починається з назви відповідного напряму.
<...>
У випадках встановлення порушень законодавства обов'язково зазначається:
- назви та реквізити законів чи інших нормативно-правових актів, норми яких порушено, із зазначенням конкретної статті, пункту, розділу тощо;
- найменування та реквізити документів (первинні документи, регістри бухгалтерського обліку, фінансові звіти тощо), що засвідчують (підтверджують) порушення (в разі потреби також деталізуються обставини допущення порушення);
- винні у їх допущенні особи (прізвище, ім'я, по батькові, посада) - особи, які відповідно до законодавства чи розпорядчих документів були відповідальними за здійснення операцій, проведених з порушенням законодавства;
- конкретна дата чи період, в якому допущено порушення;
- сума операцій (якщо операція має сумовий вираз) у гривнях з копійками, проведених з порушенням законодавства, в розрізі років; розмір матеріальної шкоди (збитків), в разі її наявності;
- код програмної класифікації видатків, за операціями з коштами по якому допущено порушення (у разі, коли ревізії підлягали операції за декількома такими кодами);
- короткий зміст пояснень винних осіб стосовно допущених порушень (у випадку їх надання) з посиланням на відповідний додаток до акта або інформація про ненадання відповідних пояснень;
- відображення здійснених з порушенням законодавства фінансово-господарських операцій у бухгалтерському обліку та фінансовій звітності об'єкта контролю;
- інформація про ненадання об'єктом контролю завірених копій документів, які засвідчують порушення (у випадку, коли такі факти мали місце);
- вжиті об'єктом контролю заходи щодо усунення виявленого порушення в ході проведення ревізії.
Наприклад:
В порушення п. З ст. 21 Бюджетного кодексу України та п. 48 Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2002 N 228, районною радою за рахунок бюджетних коштів, виділених на здійснення видатків за КЕКВ 2110 "Придбання обладнання і предметів довгострокового використання", надано в червні 2004 року безвідсоткову позичку Відкритому акціонерному товариству "Зоря" (далі - ВАТ "Зоря") на суму 5000,50 гривень.
Позичку надано на підставі договору від 01.06.2004 N 50, укладеного районною радою в особі голови Сидорука В.І. та ВАТ "Зоря" в особі голови Пархоменко Л.Б., яким передбачено термін її повернення до 01.03.2005. (Копія договору у Додатку 8 до акта). Позичку перераховано платіжним дорученням N 101 від 27.06.2004 на суму 5000,50 грн. (Копія платіжного доручення у Додатку 9 до акта). Станом на момент завершення ревізії позичку не повернуто.
В порушення вимог п. 2 Порядку застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку бюджетних установ, затвердженого наказом Державного казначейства України від 10.12.1999 N 114, Інструкції про кореспонденцію субрахунків бухгалтерського обліку для відображення основних господарських операцій бюджетних установ, затвердженої наказом Державного казначейства України від 10.07.2000 N 61, операцію з перерахування коштів позички в бухгалтерському обліку відображено в меморіальному ордері N 2 "Накопичувальна відомість руху грошових коштів загального фонду" за червень 2004 року за дебетом рахунку 802 "Видатки з місцевого бюджету на утримання установи та інші заходи", кредитом рахунку 311 "Поточні рахунки на видатки установи", тобто одразу віднесено на видатки без відображення її за розрахунками в дебіторській заборгованості.
Як наслідок, в порушення п. 1.3 Порядку складання річних фінансових звітів за 2004 рік установами та організаціями, які отримують кошти державного або місцевих бюджетів, затвердженого наказом Державного казначейства України від 29.12.2004 N 229, п. 1.2 Порядку складання річних фінансових звітів за 2005 рік установами та організаціями, які отримують кошти державного або місцевих бюджетів, затвердженого наказом Державного казначейства України від 28.12.2005 N 246, та п. 1 ст. 3 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" занижено дебіторську заборгованість районної ради в бухгалтерському обліку та у формах звітності "Баланс" (рядок 180) та "Звіт про заборгованість бюджетних установ'' (КЕКВ 2110 "Придбання обладнання і предметів довгострокового використання") за 2004, 2005 роки на суму наданої позички.
У формі "Звіт про виконання загального фонду кошторису установи" за 2004 рік фактичні і касові видатки по наданій безвідсотковій позичці відображено за КЕКВ 2110 "Придбання обладнання і предметів довгострокового використання".
Порушення щодо надання позички допущено з вини голови районної ради Сидорука В.І. та головного бухгалтера Тарасюк О.О.
Відповідно до пояснення, наданого головою районної ради Сидоруком В.І., порушення допущено у зв'язку з неналежною компетенцією головного бухгалтера (пояснення у Додатку 10 до акта). Головним бухгалтером Тарасюк 0.0. пояснень щодо наявного порушення не надано.
Відповідне порушення призвело до матеріальної шкоди (збитків) на суму наданої безвідсоткової позики в розмірі 5000,50 гривень.
В ході ревізії суму заборгованості за наданою позичкою поновлено в обліку районної ради та направлено позов до суду щодо стягнення з ВАТ "Зоря" коштів на суму 5000,50 грн. (Бухгалтерська довідка у Додатку 13 до акта).
У разі встановлення значної кількості однорідних порушень доцільно складати окремі розрахунки, накопичувальні відомості або таблиці, які необхідно долучати до акта як додатки. В такому випадку в акті слід зазначити суть, загальну суму таких порушень та період, в якому вони допущені, з посиланням на відповідний додаток.
<...>
4.5. Констатуюча частина акта ревізії завершується висновком про загальну суму завданої об'єкту контролю матеріальної шкоди (збитків) внаслідок порушень, виявлених ревізією, та загальну суму її відшкодування станом на момент завершення ревізії.
V. Особливості оформлення результатів ревізій окремих питань програми ревізії (на прикладі бюджетної установи)
В наведених в цьому розділі прикладах щодо оформлення результатів ревізії кожного окремого питання відображено всі необхідні дані, обов'язковість відображення яких передбачена розділами III та IV Методики, крім даних щодо переліку видів перевірених документів, приклад зазначення яких наведено в п. 4.4.2. Методики.
5.1. В ході документування результатів ревізії з питання "Стан усунення недоліків і порушень. виявлених попередніми контрольними заходами" в чіткій послідовності обов'язково зазначається:
- інформація щодо останньої планової ревізії, проведеної органами служби, а також всіх інших проведених органами служби ревізій та контрольних заходів, проведених іншими державними органами з питань, що належать до повноважень органів служби (за представленими об'єктом контролю матеріалами), за період, що підлягав ревізії, а саме: реквізити актів чи інших документів про результати контрольних заходів; періоди, що підлягали контролю; назви органів служби чи інших державних органів, які проводили контрольні заходи; питання, що підлягали контролю (в разі, коли контрольні заходи проводились з окремих питань).
У випадку, коли на об'єкті контролю проведено значну кількість відповідних контрольних заходів, інформація щодо їх проведення може наводитись у додатку до акта ревізії. При цьому в тексті акта ревізії зазначається лише кількість проведених таких контрольних заходів та назва державних органів, які їх проводили;
- стан усунення порушень, виявлених останньою проведеною органами служби плановою ревізією; порушень, виявлених проведеними органами служби попередніми ревізіями, які не усунуто станом на момент проведення останньої планової ревізії, про що зазначено в акті цієї ревізії; порушень, виявлених позаплановими ревізіями, проведеними органами служби після останньої планової ревізії.
У випадку неусунення виявлених попередніми ревізіями порушень зазначається короткий зміст письмових пояснень з цього питання керівника, інших відповідальних осіб об'єкта контролю чи інформація про ненадання відповідних пояснень, або інформація про відсутність механізму усунення порушень.
У випадку, коли на об'єкті контролю усунуто повністю або частково (не усунуто) значну кількість видів порушень, інформацію щодо стану їх усунення допускається наводити у додатку до акта.
<...>
5.2. Документування результатів ревізії з питання "Складання та затвердження кошторису, внесення до нього змін. Загальний стан виконання кошторису" здійснюється окремо по кожному з бюджетних періодів, що підлягали ревізії. В ході документування в чіткій послідовності обов'язково зазначається:
- дотримання порядку затвердження кошторису;
- відповідність сум затверджених в кошторисі бюджетних асигнувань доведеним лімітною довідкою;
- загальні суми річних бюджетних асигнувань в розрізі років, затверджені в кошторисах в цілому та окремо за загальним та спеціальним фондами за кожною з бюджетних програм (без розбивки за кодами економічної класифікації видатків бюджету;

................
Перейти до повного тексту