1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ОХОРОНИ ЗДОРОВ'Я УКРАЇНИ
Н А К А З
24.06.2005 N 311
Про затвердження Комплексного плану "Профілактика та подолання тютюнокуріння в Україні на 2005-2010 роки"
Збереження та зміцнення здоров'я населення України не може бути досягнуто без вирішення проблеми куріння. Загальна кількість курців в Україні складає майже 9,5 млн. осіб. В країні спостерігається тенденція до відносно ранньої спроби початку куріння серед підростаючого покоління. Середній вік прилучення підлітків до цієї шкідливої для здоров'я звички припадає на 12-13 років. На момент повноліття 82% юнаків та 72% дівчат вже мають від 1-2 до 40 і більше спроб курити. Невипадково ситуацію з поширеністю куріння оцінюють як тютюнову епідемію.
Діяльність галузі по подоланню куріння зараз не відповідає вимогам часу. Вона не набула необхідної масштабності, не стала одним із пріоритетів у роботі органів управління та закладів охорони здоров'я. У медичних працівників відсутня активна позиція у вирішенні цієї проблеми та будь-яка мотивація щодо використання профілактичних технологій, які на відміну від лікувальних стандартами якості надання медичної допомоги не передбачені, їхній обов'язковий мінімальний обсяг не регламентується.
Сучасна підготовка не націлює лікарів на надання допомоги курцям на належному рівні: за даними вибіркових досліджень Інституту кардіології ім. Н.Д. Стражеска АМН України, нікотинзамісну терапію призначають час від часу лише 12,7% з числа сімейних лікарів, терапевтів, кардіологів та інших спеціалістів, тільки 9,9% з них рекомендують курцям такі засоби постійно.
Галузева статистична документація взагалі не відображає діяльність медичних закладів з цього напрямку роботи. Тим самим відсутній контроль за якістю роботи щодо запобігання та подолання тютюнокуріння.
Центри здоров'я, які покликані координувати роботу з формування здорового способу життя (далі - ЗСЖ), в тому числі і з проблеми подолання тютюнокуріння, не можуть виконувати цю функцію належним чином через нескінченні під гаслом реорганізації скорочення аж до повної ліквідації, а в Чернігівській, Сумській та Херсонській областях навіть обласні центри здоров'я фактично ліквідовані. Ускладнює вирішення цієї проблеми й той факт, що значна частина медичних працівників не є носіями високої санітарної культури і зразком для наслідування та повсякденного утверджування засад ЗСЖ. Зараз поширеність цієї шкідливої звички серед медичних працівників дуже висока: курять 43,4% чоловіків і 15% жінок.
Виходячи з викладеного, та на виконання завдань, поставлених перед охороною здоров'я Програмою діяльності Кабінету Міністрів України "Назустріч людям", затвердженою постановою Кабінету Міністрів України N 115 від 04.02.2005 р.
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Комплексний план "Профілактика та подолання тютюнокуріння в Україні на 2005-2010 роки" (додається).
2. Керівникам структурних підрозділів МОЗ України, Міністру охорони здоров'я Автономної Республіки Крим, начальникам управлінь охорони здоров'я обласних, Севастопольської міської, Головного управління охорони здоров'я та медичного забезпечення Київської міської державних адміністрацій:
2.1. Вважати одним з основних завдань охорони здоров'я роботу з формування ЗСЖ, зокрема подолання шкідливих для здоров'я звичок. У зв'язку з цим посилити відповідальність керівників закладів охорони здоров'я за роботу з формування ЗСЖ, гігієнічного виховання населення.
Термін - постійно
2.2. Розробити регіональні плани на виконання Комплексного плану "Профілактика та подолання тютюнокуріння в Україні на 2005-2010 роки" та систематично інформувати МОЗ України про хід їх реалізації
Термін - II квартал 2005 р.,
подання інформації - щорічно
2.3. Впровадити матеріальне стимулювання медпрацівників, перш за все ланки первинної медико-санітарної допомоги, за введення в практику роботи з пацієнтами короткочасних інтервенцій щодо факторів ризику, зокрема, шкідливих для здоров'я звичок.
Термін - постійно, з 2005 р.
2.4. Вжити конкретні заходи щодо організації цілеспрямованої просвітницької діяльності, в тому числі через засоби масової інформації, з метою формування громадської думки, ціннісних орієнтацій у широких верств населення щодо неприйняття куріння.
Термін - постійно, з 2005 р.
2.5. Підвищити престиж профілактичної роботи серед широкого загалу медичних працівників, для чого:
2.5.1. Розробити та затвердити нормативи обсягу профілактичної діяльності медичних працівників та установ охорони здоров'я всіх рівнів, починаючи з ланки первинної медико-санітарної допомоги.
Термін - III квартал 2005 р.
2.5.2. Підняти роль центрів здоров'я у вирішенні проблеми формування ЗСЖ, надавати їм усіляку допомогу, зміцнити матеріальну базу і кадрові ресурси.
Термін - постійно, з 2005 р.
2.6. У тематиці медичних видань надати пріоритет формуванню ЗСЖ, зокрема профілактики шкідливих для здоров'я звичок.
Термін - постійно, з 2005 р.
3. Начальникам управлінь охорони здоров'я Сумської, Херсонської та Чернігівської обласних державних адміністрацій:
3.1. Розглянути питання щодо відновлення діяльності обласних центрів здоров'я. Про прийняте рішення проінформувати МОЗ України.
Термін - до 1 липня 2005 р.
4. Центру медичної статистики МОЗ України (Голубчиков М.В.) при перегляді старих та розробці нових форм статистичної документації передбачати показники щодо діяльності з профілактики та подолання тютюнокуріння.
Термін - постійно, з 2005 р.
5. Українському інституту громадського здоров'я (Пономаренко В.М.):
5.1. Розробити систему моніторингу виконання Комплексного плану "Профілактика та подолання тютюнокуріння в Україні на 2005-2010 роки".
Термін - II квартал 2005 р.
5.2. В щорічній доповіді МОЗ України "Основні підсумки роботи галузі охорони здоров'я за рік" передбачати висвітлення стану проблеми щодо профілактики та подолання тютюнокуріння та реалізації Комплексного плану "Профілактика та подолання тютюнокуріння в Україні на 2005-2010 роки".
Термін - постійно, з 2006 р.
5.3. Поліпшити вивчення та систематизування досвіду (вітчизняного, зарубіжного) щодо подолання куріння.
Термін - постійно, з 2005 р.
6. Департаменту кадрової політики, освіти і науки МОЗ України (Банчук М.В.):
6.1. При перегляді типових програм підготовки і підвищення кваліфікації медичних працівників, насамперед сімейних лікарів, лікарів загальної практики, дільничних терапевтів та педіатрів, кардіологів, наркологів, онкологів, фтизіатрів, фармацевтів тощо збільшити обсяг підготовки з питань формування ЗСЖ, насамперед щодо запобігання шкідливим для здоров'я звичкам, гігієнічного навчання та виховання населення.
Термін - постійно, з 2005 р.
6.2. Сприяти розширенню наукової тематики з проблеми тютюнокуріння.
Термін - постійно, з 2006 р.
7. Контроль за виконанням наказу покласти на першого заступника Міністра Ханенка С.М.
Міністр М.Є.Поліщук
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства охорони
здоров'я України
24.06.2005 N 311
КОМПЛЕКСНИЙ ПЛАН
"Профілактика та подолання тютюнокуріння в Україні на 2005-2010 роки"
Склад проблеми та обґрунтування необхідності прийняття Комплексного плану
Ситуація з тютюнокурінням характеризується стабільно високими показниками поширеності серед чоловіків та стрімким зростанням цієї шкідливої звички серед жінок, дітей, підлітків та молоді. У 2001 р. в Україні серед чоловічого населення у віковій групі від 14 років і старше цей показник становив 57% і перевищував середній показник в Європі (38%) в 1,5 разу. Найвищий показник поширеності куріння реєструється: у чоловіків віком 20-39 років - 72%. Прогностичні підрахунки показують, що 25% чоловіків помруть передчасно внаслідок хвороб, пов'язаних з тютюнокурінням, тобто з 3,5 мільйонів молодих чоловіків 587 тис. не доживуть до 70 років. За останні 20 років зросла поширеність тютюнокуріння серед міських жінок працездатного віку (з 5,0% до 20,0%). Нині кожна п'ята жінка, яка проживає в місті, є активним курцем, раніше була лише кожна двадцята. У цілому палить третина працездатного населення України.
Розповсюдженість тютюнокуріння серед молоді України в віці 15-16 років становить близько 29,0%. У молоді сформоване переконання, що юнаки та дівчата, які палять, виглядають більш привабливими, тому тютюнокуріння вважається елементом престижу. В країні кожен четвертий підліток першу спробу тютюнокуріння зробив у віці до 10 років. Не випадково цю ситуацію оцінюють як тютюнову епідемію.
Тютюнокуріння - могутній поведінковий фактор ризику для здоров'я. Роль куріння у розвитку цілого ряду захворювань сьогодні не викликає сумніву. До них належать, насамперед, рак легенів та інших органів, емфізема легенів, хронічні хвороби органів дихання, серцево-судинні захворювання. Тютюнокуріння в Україні, крім чисто матеріальних втрат, завдає значної шкоди демографічній ситуації у суспільстві, сприяє зниженню трудового потенціалу країни тощо. Щорічно від куріння Україна втрачає більше 100 тис. людських життів, а його соціальна вартість орієнтовно оцінюється у 2 млрд. дол. США. Стабільно високі показники поширеності тютюнокуріння серед чоловіків та стрімке зростання цієї шкідливої звички серед молоді свідчить про тенденцію до зростання захворюваності і смертності, обумовлених вживанням тютюну в Україні в майбутньому.
Змінити поведінку громадян на кращу за допомогою лише одних директив неможливо. Потрібна кропітка, довготривала, повсякденна, настирлива та багатопланова робота щодо формування у громадян, особливо серед дітей та підлітків, почуття несхильності до куріння та переваг здорового способу життя. Несприятлива ситуація із вживанням тютюну, що склалася в Україні, може бути суттєво виправлена. Численні приклади своєчасно вжитих заходів з метою зниження рівня куріння в інших країнах (Польща, Канада, США та ін.) показали ефективні шляхи вирішення цієї проблеми.
Необхідно удосконалювати чинне законодавство стосовно подальшого обмеження реклами тютюнових виробів аж до повної її заборони, виготовлення та розповсюдження соціальної реклами антитютюнового спрямування за рахунок виробників тютюнових виробів тощо. Доцільна розробка та реалізація комплексу економічних, правових та адміністративних заходів щодо зниження попиту на тютюнові вироби, а також створення та впровадження системи морального та економічного заохочення тих, хто не курить, та курців у випадках їх стійкої відмови від тютюнокуріння. Життєвою необхідністю є захист від тютюнового диму повітря закритих громадських приміщень, включаючи простори підземних переходів. Розв'язати всі ці проблемні завдання можливо тільки за допомогою комплексного підходу.
Тому є нагальна потреба у прийнятті Комплексного плану "Профілактика та подолання тютюнокуріння в Україні на 2005-2010 роки" (далі - Комплексний план), заходи якого будуть спрямовані на захист населення України від тютюнокуріння. Він ґрунтується на принципах Варшавської декларації "За Європу без тютюну", схваленої Європейською конференцією на рівні міністрів (Варшава, 18-19 лютого 2002 р.), "Європейської стратегії боротьби проти тютюну", а також на основних положеннях Концепції державної політики у сфері здійснення контролю над тютюном, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 21 червня 2001 року N 667. Комплексний план відповідає головним ідеям, що закладені у Рамковій Конвенції ВООЗ з боротьби проти тютюну, і втілює позитивний світовий досвід у цій сфері.
Програма діяльності Кабінету Міністрів України "Назустріч людям" націлює фахівців галузі на надання доступних медичних послуг населенню, насамперед на пропаганду ЗСЖ.
Заходи
щодо виконання Комплексного плану
I. Комплекс заходів щодо зменшення попиту на тютюнові вироби
Світовий досвід показує, що ефективним механізмом зменшення попиту населення на тютюнові вироби є підвищення обізнаності населення щодо шкідливих наслідків тютюнокуріння шляхом впровадження інтенсивних програм цільового інформування і освіти. Результатом стає великий відсоток тих, хто не курить, та не розпочинає курити. Обов'язковою умовою успішного втілення цього стратегічного напрямку є своєчасне, повне і кваліфіковане інформування населення підготовленими кадрами. Розробка та реалізація цієї стратегії в Україні має бути забезпечена інформаційною підтримкою та якісною підготовкою медичних працівників ланки первинної медичної допомоги за цільовими навчальними програмами. Також мають бути забезпечені процеси підготовки та розповсюдження соціальної рекламної інформації щодо шкоди тютюнокуріння для здоров'я, створені системи оперативного інформування населення з проблеми тютюнокуріння та освітньо-пропагандистських заходів.
1. Заходи щодо запобігання початку куріння з боку осіб, які не мають цієї шкідливої звички
Стратегічні напрямки Шляхи реалізації
1 2
1. Підготовка та
перепідготовка медичних
фахівців у вищих
медичних навчальних
закладах з питань
формування ЗСЖ,
гігієнічного виховання
населення, профілактики
шкідливих для здоров'я
звичок, у тому числі
тютюнокуріння
Забезпечити розробку та впровадження
окремих тем щодо запобігання та
подолання тютюнокуріння до навчальних
програм, факультативів у вищих медичних
навчальних закладах
Виконавці:
Міністерство охорони здоров'я України,
Міністерство охорони здоров'я Автономної
Республіки Крим, управління охорони
здоров'я обласних, Севастопольської
міської, Головного управління охорони
здоров'я та медичного забезпечення
Київської міської державних
адміністрацій
Термін виконання: постійно, з 2005 р.
2. Забезпечення
цільового оперативного
інформування
громадськості та
широких верств
населення про стан
проблеми тютюнокуріння
в Україні, наслідки
шкідливої звички та
переваги некуріння
(доступного широкій
громадськості, особливо
дітям та молоді)
Розробити та забезпечити функціонування
системи оперативного інформування
широких верств населення з проблем
тютюнокуріння, насамперед, через
електронні та друковані засоби масової
інформації
Виконавці:
Міністерство охорони здоров'я України,
Міністерство охорони здоров'я Автономної
Республіки Крим, управління охорони
здоров'я обласних, Севастопольської
міської, Головного управління охорони
здоров'я та медичного забезпечення
Київської міської державних
адміністрацій
Зацікавлені громадські організації
(за згодою)
Термін виконання: постійно, з 2006 р.
3. Вироблення та
розповсюдження
соціальної реклами щодо
шкоди тютюнокуріння для
здоров'я, переваги
відмови від споживання
тютюну, проведення
аналізу її ефективності
Сприяти виробленню та розповсюдженню
соціальної реклами щодо шкоди
тютюнокуріння для здоров'я та переваг
способу життя без споживання тютюну
Виконавці:
Міністерство охорони здоров'я України,
Міністерство охорони здоров'я
Автономної Республіки Крим,
управління охорони здоров'я обласних,
Севастопольської міської, Головного
управління охорони здоров'я та медичного
забезпечення Київської міської державних
адміністрацій
Зацікавлені громадські організації
(за згодою)
Термін виконання: постійно, з 2005 р.
4. Впровадження системи
заходів, спрямованих на
запобігання та
подолання куріння,
відмову від цієї
шкідливої для здоров'я
звички, підтримку
здорового способу життя
серед працівників
охорони здоров'я:
соціально-економічне
стимулювання некуріння,
заохочення відмови від
куріння, підвищення
поінформованості про
шкідливі наслідки
куріння тощо
Розробити та впровадити систему
соціально-економічних заходів,
спрямованих на запобігання та подолання
куріння, дотримання здорового способу
життя серед працівників охорони здоров'я
Виконавці:
Міністерство охорони здоров'я України,
Міністерство охорони здоров'я
Автономної Республіки Крим,
управління охорони здоров'я обласних,
Севастопольської міської, Головного
управління охорони здоров'я та медичного
забезпечення Київської міської державних
адміністрацій
Термін виконання: постійно, з 2005 р.
5. Запровадження на
загальнонаціональних
каналах мовлення
тематичних передач, а в
програмах з проблем
охорони здоров'я -
спеціальних рубрик для
інформування населення
з питань здорового
способу життя,
запобігання та
подолання
тютюнокуріння, а також
висвітлення основних
заходів Плану
Сприяти впровадженню вищевказаних
тематичних передач, рубрик
Виконавці:
Міністерство охорони здоров'я України
Термін виконання: постійно, з 2006 р.
6. Інформування
населення про шкідливий
вплив куріння на
здоров'я
письмово-мовними
засобами гігієнічного
виховання
Готувати, видавати та розповсюджувати
інформаційно-просвітницькі матеріали
(буклети, плакати, комікси тощо) щодо
шкідливого впливу куріння на здоров'я
для різновікових груп населення,
насамперед підлітків та молоді
Виконавці:
Міністерство охорони здоров'я України,
Міністерство охорони здоров'я
Автономної Республіки Крим,
управління охорони здоров'я обласних,
Севастопольської міської, Головного
управління охорони здоров'я та медичного
забезпечення Київської міської державних
адміністрацій
Термін виконання: постійно, з 2005 р.
7. Інформування
медичних працівників та
широку громадськість
про стан боротьби з
курінням в регіонах
Забезпечити постійне інформування
медиків та громадськість про стан
боротьби з курінням в регіонах через
відомчі медичні періодичні видання
Виконавці:
Міністерство охорони здоров'я
Автономної Республіки Крим,
управління охорони здоров'я обласних,
Севастопольської міської, Головного
управління охорони здоров'я та медичного
забезпечення Київської міської державних
адміністрацій
Термін виконання: постійно, з 2005 р.
8. Підвищення
поінформованості
представників ЗМІ з
питань боротьби та
профілактики
тютюнокуріння в Україні
Забезпечити систематичне проведення для
представників ЗМІ прес-конференцій з
питань подолання епідемії тютюнокуріння
в Україні
Виконавці:
Міністерство охорони здоров'я
Автономної Республіки Крим, управління
охорони здоров'я обласних,
Севастопольської міської,
Головного управління охорони здоров'я та
медичного забезпечення Київської міської
державних адміністрацій
Термін виконання: 1 раз на квартал,
з 2005 р.
9. Використання мережі
Інтернет для
інформування широкої
громадськості про стан
боротьби з курінням
Створити та забезпечити функціонування
регіонального галузевого тематичного
веб-сайту в мережі Інтернет для
накопичення інформації щодо діяльності
по подоланню епідемії тютюнокуріння в
регіонах
Виконавці: Міністерство охорони
здоров'я Автономної Республіки Крим,
управління охорони здоров'я обласних,
Севастопольської міської, Головного
управління охорони здоров'я та медичного
забезпечення Київської міської державних
адміністрацій
Термін виконання: постійно, з 2005 р.
2. Комплекс заходів, спрямованих на організацію допомоги в припиненні куріння та лікування тютюнової залежності
Допомога в припиненні куріння є необхідним і важливим компонентом антитютюнових стратегій. Цілеспрямовані рекомендації і підтримка змін у поведінці ефективно допомагають курцям покинути цю звичку, а нікотинзамісні препарати полегшують цей процес, дозволяючи збільшити кількість осіб, які позбавились від куріння.
Світовий досвід показує, що реалізація цієї стратегії має передбачати організацію цілеспрямованої допомоги щодо позбавлення від тютюнової залежності: залучення лікарів та середніх медичних працівників ланки первинної медико-санітарної допомоги та фармацевтів до цієї роботи, забезпечення нікотинзамісними та іншими фармакологічними засобами, впровадження програм інформування, навчання населення, розроблених з урахуванням гендерних та вікових особливостей.
Система державної первинної медико-санітарної допомоги в Україні досі ще не надає послуг щодо припинення куріння. Таку допомогу надають приватні медичні заклади та недержавні організації. Серед засобів нікотинзамінної терапії практично є тільки жувальна гумка, яка є недоступною для більшості населення через високу її вартість. Стратегія України з цих питань має включати найперспективніші напрямки.
Стратегічні напрямки Шляхи реалізації
1 2
1. Впровадження активних
стратегій профілактики
тютюнокуріння в практику
роботи закладів первинної
медико-санітарної допомоги
1. Розробити стандарт надання
медичної допомоги за профілактичними
технологіями, яка передбачала б
первинну та цільову допомогу в
позбавленні курців від тютюнової
залежності
Виконавці:
Міністерство охорони здоров'я України
Академія медичних наук України
(за згодою)
Термін виконання: 2005-2006 рр.

2. Вивчити можливість включення
методів надання допомоги в припиненні
куріння в стандарти якості первинної
медичної допомоги та підготувати
відповідні пропозиції
Виконавці:
Міністерство охорони здоров'я України
Термін виконання: 2005-2006 рр.
2. Методичне забезпечення
роботи медичних
працівників з питань
профілактики і лікування
тютюнокуріння
Розробити та видати методичні
рекомендації для медичних працівників
з профілактики і лікування
тютюнокуріння
Виконавці: Міністерство охорони
здоров'я України
Академія медичних наук України
(за згодою)
Термін виконання: 2007 р.
3. Підготовка наркологів
методам цільової допомоги
курцям щодо позбавлення
від тютюнової залежності
Організувати та забезпечити навчання
наркологів методам надання
спеціалізованої допомоги курцям щодо
позбавлення від тютюнової залежності
Виконавці:
Міністерство охорони здоров'я
України, Міністерство охорони
здоров'я Автономної Республіки Крим,
управління охорони здоров'я обласних,
Севастопольської міської, Головного
управління охорони здоров'я та
медичного забезпечення
Київської міської державних
адміністрацій
Термін виконання: постійно, з 2005 р.
4. Підготовка лікарів,
середніх медичних
працівників закладів
первинної
медико-санітарної допомоги
та фармацевтів методам
позбавлення курців від
тютюнової залежності в
процесі підвищення
виробничої кваліфікації
Забезпечити навчання лікарів,
середніх медичних працівників
закладів первинної медико-санітарної
допомоги та фармацевтів методам
позбавлення курців від тютюнової
залежності (згідно з рекомендаціями
ВООЗ).
Виконавці:
Міністерство охорони здоров'я
України, Міністерство охорони
здоров'я Автономної Республіки Крим,
управління охорони здоров'я обласних,
Севастопольської міської, Головного
управління охорони здоров'я та
медичного забезпечення Київської
міської державних адміністрацій
Термін виконання: постійно, з 2005 р.
5. Підготовка медичних
працівників з методів
надання медичної допомоги
бажаючим покинути курити
Забезпечити розробку навчальних
програм щодо надання первинної
(короткі консультації, інтервенції)
та спеціалізованої допомоги в
позбавленні курців від тютюнової
залежності (згідно з рекомендаціями
ВООЗ)
Виконавці:
Міністерство охорони здоров'я
України
Академія медичних наук України
(за згодою)
Термін виконання: 2005-2006 рр.
6. Організація телефонних
ліній довіри для надання
консультацій з питань
позбавлення від тютюнової
залежності (для
експерименту в двох
регіонах України)
У порядку експерименту забезпечити
функціонування телефонних ліній
довіри для надання консультацій з
проблем позбавлення від тютюнової
залежності у двох регіонах та
проаналізувати результати роботи.
Позитивний досвід роботи поширити на
всі регіони України
Виконавці:
Міністерство охорони здоров'я
України, Управління охорони
здоров'я обласних державних
адміністрацій експериментальних
регіонів
Термін виконання: 2006-2007 рр.
7. Включення засобів
лікування тютюнової
залежності в перелік
обов'язкових препаратів
для аптечної мережі
Включити засоби лікування від
тютюнової залежності в перелік
обов'язкових препаратів у
загальноаптечній мережі
Виконавці:
Міністерство охорони здоров'я
України, Міністерство охорони
здоров'я Автономної Республіки Крим,
управління охорони здоров'я обласних,
Севастопольської міської, Головного
управління охорони здоров'я та
медичного забезпечення Київської
міської державних адміністрацій
Термін виконання: 2005-2006 рр.
8. Організація
інформування населення
про заклади, де курцям
надають допомогу щодо
позбавлення від тютюнової
залежності
Забезпечити через ЗМІ широке
інформування населення про заклади та
установи, які надають допомогу щодо
позбавлення від тютюнової залежності
Виконавці:
Міністерство охорони здоров'я
Автономної Республіки Крим,
управління охорони здоров'я обласних,
Севастопольської міської, Головного
управління охорони здоров'я та
медичного забезпечення Київської
міської державних адміністрацій
Термін виконання: постійно, з 2005 р.

................
Перейти до повного тексту