- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ОХОРОНИ ЗДОРОВ'Я УКРАЇНИ
НАКАЗ
N 292 від 05.10.98
м.Київ
Про затвердження Програми реформування медичної статистики
На виконання Постанови Кабінету Міністрів від 27 червня 1998 року
N 971 "Про Програму реформування державної статистики на період до 2002 року" та з метою забезпечення підвищення ролі медичної статистики у реалізації управління охороною здоров'я і завершення переходу на міжнародну систему обліку та статистики
НАКАЗУЮ:
Затвердити Програму реформування медичної статистики системи охорони здоров'я на період до 2002 року (далі - Програма), що додається.
2. Начальникам Головних управлінь, управлінь МОЗ, начальникам управлінь охороною здоров'я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, ректорам вищих навчальних закладів, директорам науково-дослідних установ, керівникам закладів охорони здоров'я безпосереднього підпорядкування МОЗ:
2.1. Забезпечити виконання заходів, передбачених Програмою.
2.2. Подавати до 10 січня наступного за звітним року Центру медичної статистики МОЗ інформацію про хід виконання заходів, передбачених Програмою.
3. Центру медичної статистики МОЗ України подавати до 1 лютого наступного за звітним року Державному комітетові статистики інформацію про хід виконання заходів, передбачених Програмою. Контроль за виконанням Програми залишаю за собою.
Міністр А.М.Сердюк
Наказ Міністерства
охорони здоров'я
України
05.10.98р N 292.
ПРОГРАМА
РЕФОРМУВАННЯ МЕДИЧНОЇ СТАТИСТИКИ СИСТЕМИ ОХОРОНИ ЗДОРОВ'Я УКРАЇНИ НА ПЕРІОД ДО 2002 РОКУ.
Концепція Програми
Сучасний стан проблеми і обгрунтування необхідності її розв'язання.
Програма, реформування медичної статистики України на період до 2002 року (далі -Програма ) базується на основі аналогічної Програми реформування державної статистики України на період до 2002 року.
Вона являється другим етапом реформування медичної статистики України в напрямку її інтеграції до Міжнародного статистичного співтовариства.
З отриманням незалежності Україною в медичній статистиці значно удосконалено об'єм та зміст державної і галузевої звітності, яка передбачає сучасні підходи щодо характеристики ресурсів, мережі, економічних показників діяльності охорони здоров'я як системи, здоров'я населення та факторів, які впливають на нього.
На першому етапі реформування здійснено перехід до створення
окремих національних автоматизованих програм збору, обробки медико-статистичної інофрмації, реєстрів, банків даних, які впроваджені на всій території України.
Якісно нові завдання, що стоять перед державою в галузі охорони здоров'я, інтеграція в міжнародне співтовариство призвели до збільшення попиту на медичну інформацію та зробили нагальною необхідність реформування медичної статистики. Реформування має забезпечити достатність статистичних даних для управління охороною здоров'я, задоволення інформаційних потреб про стан здоров'я населення та ресурси охорони здоров'я, враховуючи необхідність вимог ВООЗ та приєднання до країн з розвиненими медичними інформаційними технологіями.
У процесі реформування медичної статистики протягом 1998-2002 року необхідно:
завершити створення системи медичної статистики, яка б відповідала вимогам реформуваня галузі, впровадженню різних форм власності в охороні здоров'я при переході до ринкових відносин, створенню єдиного медичного простору, включаючи інші відомства, які мають заклади охорони здоров'я;
передбачити подальший розвиток інформаційного відображення тенденцій, прогнозування та закономірностей стану здоров'я населення України і функціонування галузі;
створити єдину методологічну основу державної та галузевої системи медико-статистичної інформації;
завершити реформування медико-статистичної служби; -впровадити сучасні інформаційні технології і телекомунікаційні системи зв'язку.
Система цілей.
Основна мета Програми - завершення системного реформування медичної статистики для найбільш повного задоволення потреб органів управління та інших користувачів у об'єктивній статистичній інформації про охорону здоров'я держави, регіонів, окремих закладів та установ.
Для досягнення цієї мети передбачається:
- удосконалити систему статистичних показників, яка адекватно відображатиме результати діяльності закладів охорони здоров'я, і економічну характеристику;
- створити на цій основі медико-статистичну інформаційну базу з рівня адміністративних територій (райони, міста обласного підпорядкування) і вище;
- переглянути існуючі технології формування державних і галузевих медичних інформаційних ресурсів;
- зміцнити матеріально-технічну базу структурних підрозділів медичної статистики;
- удосконалити систему підготовки і перепідготовки кадрів для служби медичної статистики;
- налагодити міжнародне співробітництво у галузі методології та практики медичної статистики, включаючи обмін досвідом;
- реалізувати Програму переходу до загальноприйнятих у міжнародній практиці методів збирання, опрацювання, аналізу та розповсюдження медико-статистичної інформації;
- створити медико-статистичну систему, яка була б адаптована до особливостей ринкових відносин в охороні здоров'я, до гнучкого і чутливого сприйняття змін у міжнародних методологіях і стандартах.
Основні заходи і завдання.
Заходи і завдання Програми передбачають завершити перехід системи обліку і методів статистичних спостережень до відповідних міжнародних стандартів, адаптованих до умов ринку медичних послуг, реагування на зміни в міжнародній методології та стандартах медичної допомоги.
Система заходів спрямована на удосконалення всіх етапів медико-статистичних спостережень, починаючи з показників, методів збирання звітної інформації, її опрацювання, аналізу та розповсюдження.
Акцент у проведенні статистичних розробок повинен враховувати актуальні сторони процесів в охороні здоров'я та регіональних особливостей.
Однією із складових частин програмних заходів являється зміни порядку збирання та опрацювання статистичної інформації з переходом до несуцільних методів спостереження, оптимізації періодичності її надання, використання спеціальних моніторингів, переписів і опитувань з найбільш актуальних проблем.
Необхідно уніфікувати статистичну звітність в охороні здоров'я незалежно від форм власності та господарювання.
Інтегрована інформаційна медико-статистична база забезпечуватиме комплексну оцінку стану охорони здоров'я.
Створення єдиної системи формування інформаційних ресурсів передбачає перехід до широкого використання обчислювальної техніки, оновлення її послуг за рахунок сучасних ПЕОМ, що дозволить отримати високоефективні технології комплексного аналізу і прогнозу процесів в охороні здоров'я.
Реформування системи статистичних показників
Центральною частиною Програми є реформування існуючого масиву показників створення на його основі цілісної, динамічної, обгрунтованої системи показників. Їх оптимальний перелік повинен задовольняти потреби усіх користувачів інформації - від,керівників держави до громадян України.
Система показників ма| сприяти підвищенню практичної значимості та аналітичне цінності інформації для всіх рівнів управління охороною здоров'я.
Програмою передбачається:
- доповнення діючої системи медико-статистичних показників новими, як характеризують процеси реформування, включаючи багатоукладність форм надання допомога перехід на практику роботи за принципом сімейного лікаря, ринкових відносин;
- удосконалення відповідно до міжнародних стандартів системи індикаторів розвитку стану охорони здоров'я.
Саме реформування системи медико-статистичних показників передбачає створення трьох блоків, які дадуть змогу характеризувати:
- реформування галузі;
- процеси економіки в охороні здоров'я, її розвиток та ефективність;
- стан охорони здоров'я та її розвиток.
Система показників у рамках першого блоку дасть можливість проаналізувати відстежити наслідки реформування в охороні здоров'я, ефективність функціонування її економіки під впливом управлінських рішень.
Другий блок включає заходи по удосконаленню показників, які характеризують процес: функціонування в галузі охорони здоров'я, в першу чергу показників ефективності роботи.
Третій блок включає статистичні показники - індикатори стану охорони здоров'я та розвитку.Реформування стосується всіх аспектів медико-статистичних і соціальних показників (демографія, очікувана тривалість життя, ресурси, діяльність, стан здоров'я населення і т.і.).
Реформування системи статистичних показників передбачається здійснити одночасно реалізацією сучасних підходів до організації статистичного обліку (нові форми статистичної-спостереження, звітності, відмова від показників, що втратили актуальність і т.і.).
Перехід до нових форм статистичного спостереження
Основна форма статистичного спостереження, що базується на суцільній статистичні звітності, не відповіда| в повній мірі сучасним вимогам, зокрема не враховує діяльність приватних і відомчих структур.
В практичній діяльності служби медичної статистики великого значення набувають вибіркові обстеження (прості випадкові, стратифіковані, одно- та двоступеневі кластерні вибірки), запровадження їх дасть змогу отримувати більш якісну і детальну інформацію у короткі терміни і за менші кошти.
Впровадження вибіркових (не суцільних) методів спостереження і зменшення звітног навантаження на звітуючі об'єкти робить необхідним застосування так званих комбінованих методів.
Вони передбачають використання всіх можливих джерел статистичної інформації (державної, відомчої), зростання координуючої ролі МОЗ щодо єдиної методології та вимог до статистичної діяльності.
Планується впровадження нових та удосконалення існуючих моніторингів різнопланової характеру.
Удосконалення методології комплексного аналізу розвитку охорони здоров'я.
Основним завданням медичної статистики стає створення якісно нової системи аналізу розвитку охорони здоров'я України в цілому та її регіонів зокрема (тенденцій і закономірностей, структурних перетворень, наслідків змін, прийняття управлінських рішень, фінансової політики тощо).
Особливого значення у створенні цієї системи набуває методологія комплексного аналізу показників, що характеризують ситуацію в охороні здоров'я країни. Така методологія базуватиметься на міжнародних стандартах, а її впровадження в кінцевому результаті надасть можливість створити статистичну та аналітичну інформаційну базу для прогнозування показників.
Складовими частинами створення методології комплексного аналізу показників, що характеризують ситуацію в охороні здоров'я в країні є:
-створення методологічних основ аналізу економіки охорони здоров'я та їх впровадження;
- створення єдиної методологічної основи аналізу галузевих системи статистичної інформації та структурних пропорцій відповідно до вимог і особливостей розвитку галузі на ринкових засадах;
- трансформація статистичної звітності до міжнародних стандартів.
Важливим завданням є покращання вивчення стану здоров'я населення, удосконалення методик проведення обстежень і опитування населення з використанням міжнародного досвіду формування вибірки респондентів.
Створення і впровадження системи комплексного аналізу передбачає використання сучасних статистичних та економіко-математичних методів, імітаційного моделювання, прогнозування та інше.
Впровадження системи державних класифікаторів і реєстрів.
Розробка та впровадження нових статистичних класифікацій є однією з передумов подальшої гармонізації державних інформаційних ресурсів, що надасть можливість підняти на якісно новий рівень рішення задач, пов'язаних із аналізом стану здоров'я та прогнозуванням розвитку охорони здоров'я, станом демографічної та соціальної ситуації в країні, вивченням багатьох міжвідомчих і міжгалузевих проблем.
Реорганізація системи медичної статистики вимагає продовження побудови системи класифікації та кодування медико-статистичної інформації, основною частиною якої є система статистичних класифікацій, гармонізованих з міжнародними стандартами та класифікаціями.
Впровадження сучасних методів формування
інформаційних фондів та інформаційних технологій.
Програма передбачає застосування методів створення та ведення інформаційних фондів статистичних даних в рамках автоматизованої системи збирання, опрацювання та аналізу даних медичної статистики шляхом створення відповідного програмного забезпечення, даних центрального та регіонального рівнів, інтегрованих баз статистичних даних на основі єдиного фонду нормативно-
довідкового каталогу показників.
Необхідно здійснювати подальше технічне та програмно-технологічне переоснащенні територіального рівня системи "Медстат" та відповідне переоснащення наукових закладів основним результатом переоснащення має бути перехід на комплексну технологію збираній дорацювання, передачі, накопичення, аналізу та відображення статистичної інформації.
Удосконалення системи розповсюдження статистичної інформації.
В процесі реалізації заходів Програми покращення якості національних статистичних даних і їх співставлення на міжнародному рівні потребу| розширення та удосконалення тематики публікацій, підвищення якості та значних змін в технології розповсюдження статистичних даних.
Перехід на міжнародні стандарти в галузі статистики забезпечить дотримання міжнародних норм та підвищення якості статистичних публікацій, дозволить перейти на використання технічних носіїв при розповсюдженні статистичних даних, забезпечить доступ до фондів статистичної інформації, зформованих на оптичних дисках у вигляді електронних видань, а також шляхом забезпечення доступу через інформаційні мережі, в тому числі через InterNet.
Модернізація технології і програмно-технологічної системи та формування інформаційної бази даних медичної статистики дозволить споживачам, знайомитися із складом інформаційних фондів центру медичної статистики МОЗ України, умовами отримання інформації тощо. При цьому потребують визначення принципи та регламентація доступу громадськості до статистичної інформації, які повинні сприяти підвищенню інформованості всіх категорій користувачів про медико-соціальнии стан країни.
Для підвищення ефективності функціонування системи розповсюдження статистичних даних важливо постійно вивчати попит на інформаційні ресурси, що вимагає проведення маркетингових досліджень.
Удосконалення системи підготовки, перепідготовки та
підвищення кваліфікації кадрів в галузі статистики.
Однією з головних умов виконання заходів, що передбачені Програмою, є підвищення рівня підготовки та перепідготовки кадрів медичної статистики з урахуванням досвіду національних статистичних служб розвинених країн. Це обумовлено необхідністю зпровадження новітніх методологічних підходів збирання та опрацювання статистичної інформації , інтеграції отриманих результатів та подальшого аналізу і використанням сучасних економіко-математичних методів, які забезпечать належний рівень достовірності даних та коректного іх аналізу. Поставлені завдання будуть досягнуті шляхом розробки та впровадження безперервної системи підготовки, перепідготовки та підвищеня кваліфікації кадрів. При цьому ключовим фактором є розробка кваліфікаційних вимог до випускників вищих навчальних закладів та фахівців в галузі статистики шляхом удосконалення існуючих та впровадження нових навчальних програм, підготовки та видання учбово-методичної літератури, підготовки та підвищення кваліфікації кадрів в галузі медичної статистики, організації навчання широкого кола користувачів статистичних даних.
Міжнародне співробітництво в галузі статистики.
Міжнародне співробітництво в галузі статистики відіграє важливу роль у реалізації Програми реформування медичної статистики України. Основними завданнями міжнародного співробітництва мають бути:
- участь у роботі спеціалізованих міжнародних організацій;
- обмін досвідом з національними статистичними службами розвинених країн у сфері статистичної методології та практики;
- вивчення досвіду та здійснення спільних проектів з країнами, в яких відбуваються аналогічні зміни в системі статистики;
- отримання та раціональне використання технічної допомоги, що надається міжнародними організаціями за напрямами Програми реформування державної статистики до 2002 року.
Розширення міжнародного співробітництва в галузі медичної статистики з організаціями ВООЗ та іншими міжнародними організаціями, національними статистичними службами інших країн світу. Обмін досвідом з національними статистичними службами інших країн в галузі статистичної методології та практики, а також отримання технічної допомоги, що надається міжнародними організаціями, забезпечить ефективне впровадження міжнародних рекомендацій в галузі статистичної методології.
Організація управління реалізацією програми.
Система управління реалізацією програми включає:
органи управління та організаційне забезпечення реалізації програми;
інформаційне забезпечення управління;
науково-технічне забезпечення управління;
нормативно-правове забезпечення управління;
фінансове забезпечення виконання програми.
Для управління реалізацією Програми створюється спеціальний колегіальний орган -комітет, який очолює заступник Міністра охорони здоров'я, відповідальні керівники МОЗ України, медичних служб всіх відомств.
Основні функції комітету:
-сприяння організації фінансового забезпечення програми;
-організація створення системи інформаційного забезпечення контролю за виконанням заходів програми і ходом робіт з виконанням програмних завдань;
-організація моніторингу виконання програми з аналізом одержаних результатів на щорічному етапі роботи, позитивних та негативних наслідків реалізації програмних цілей та обгрунтування пропозицій щодо оперативного корегування завдань програми;
-погодження перспективних та поточних завдань, включення конкретних заходів, передбачених програмою, до складу річних планів МОЗ України з метою їх поступової реалізації в перспективі, організація їх виконання;
- організація взаємодії з усіма органами управління охороною здоров'я АР Крим, областей, міст Києва та Севастополя, а також інших міністерств і відомств різних форм власності, які формують інформацію: про населення, його здоров'я, систему охорони здоров'я, навколишнє середовище;
- налагодження зв'язків з системою охорони здоров'я та їх інформаційною підтримкою розвинених країн світу.
Заходи реалізації Програми реформування медичної статистики системи охорони здоров'я України до 2002 року
------------------------------------------------------------------
Заходи Термін Відповідальні за
виконання виконання
------------------------------------------------------------------
1. Організація і упрвління, 1998- Міністерство
нормативно-правове забезпечення. 2002 охорони здоров'я
................Перейти до повного тексту