1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
06.04.2006 N 271
Про проведення експериментальної роботи з проблеми формування інтелектуальної культури особистості у межах навчально-виховного процесу загальноосвітнього навчального закладу
Відповідно до Концепції розвитку загальної середньої освіти, Державного стандарту початкової загальної освіти (постанова КМУ від 16.11.2000 р. N 1717, протягом 1997-2005 рр. в окремих загальноосвітніх навчальних закладах України здійснювалися експерименти регіонального рівня з проблеми формування інтелектуальної культури, розвитку логічного мислення особистості. У процесі експериментальної роботи розроблено механізми розвитку суб'єктності вчителя та учнів у межах навчально-виховного процесу загальноосвітнього навчального закладу; визначено, що через інтелектуальне виховання відбувається формування інтелектуальної культури особистості, що висуває нагальну потребу розробки та впровадження у навчально-виховний процес загальноосвітнього закладу технології інтелектуального виховання особистості.
З метою створення та впровадження у навчально-виховний процес технології інтелектуального виховання особистості
НАКАЗУЮ:
1. Розпочати експеримент всеукраїнського рівня за темою: "Формування інтелектуальної культури особистості у межах навчально-виховного процесу загальноосвітнього навчального закладу" на базі загальноосвітніх навчальних закладів України (додаток 1).
2. Надати загальноосвітнім навчальним закладам статус експериментальних всеукраїнського рівня (додаток 2).
3. Затвердити Програму експериментальної роботи на 2005-2010 рр. (додаток 3 (не наводиться) та План експериментальної роботи на 2005/2006 н/р (додаток 4 (не наводиться).
4. Затвердити Науково-консультативну раду експерименту (додаток 5).
Призначити:
Науковим керівником дослідно-експериментальної роботи:
Митника О.Я., доцента кафедри дошкільної і початкової освіти КМПУ ім. Б.Д.Грінченка, кандидата психологічних наук;
Завалевського Ю.І., директора Науково-методичного центру середньої освіти МОН України, кандидата педагогічних наук;
Науковими консультантами:
Бондаря В.І., дійсного члена АПН України, директора Інституту педагогіки і психології НПУ ім. М.Драгоманова, доктора педагогічних наук, професора;
Балла Г.О., члена-кореспондента АПН України, завідувача лабораторії методології і теорії психології ім. Г.С.Костюка АПН України, доктора психологічних наук, професора;
Протасову Н.Г., завідувача кафедри управління освітою Національної Академії державного управління при Президентові України, доктора педагогічних наук, професора;
Кочергу О.В., декана факультету підвищення кваліфікації Київського міського педагогічного університету ім. Б.Д.Грінченка, завідувача кафедри дошкільної і початкової освіти, кандидата психологічних наук.
5. Науково-методичному центру середньої освіти Міністерства освіти і науки України (Завалевський Ю.І.):
5.1. Організувати консультації, науково-практичні семінари за темою експериментального дослідження для педагогічних колективів, залученим до науково-дослідної роботи;
5.2. Вивчити та проаналізувати звіт про виконання Плану експериментальної роботи на 2005/2006 н/р загальноосвітніми навчальними закладами у червні 2007 року.
6. Ректорам вищих педагогічних навчальних закладів, директору Київського міського педагогічного коледжу, директорам загальноосвітніх навчальних закладів - учасників експерименту (додаток 2) провести апробацію програмного та навчально-методичного забезпечення згідно з програмою дослідно-експериментальної роботи.
7. Ректорам (директорам) Івано-Франківського (Руссол В.М.), Миколаївського (Огренич Н.М.), Рівненського (Демченко В.В.) інститутів післядипломної педагогічної освіти та Київського міського педагогічного університету ім. Б.Д.Грінченка (Сіверс З.Ф.):
7.1. Координувати науково-дослідну роботу на місцях; надавати організаційну та науково-методичну допомогу педагогічним колективам, включеним до мережі науково-дослідної роботи за темою експерименту;
7.2. Щорічно до 1 липня звітуватися про підсумки дослідно-експериментальної роботи перед Науково-методичним центром середньої освіти Міністерства освіти і науки України.
8. Управлінням освіти і науки Івано-Франківської (Болюк З.А.), Миколаївської (Олійник А.І.), Рівненської (Вєтров І.В.), обласних та Київської (Кир'ян В.А.) міської держадміністрацій забезпечити необхідні умови, надавати практичну допомогу педагогічним колективам експериментальних навчальних закладів в організації та проведенні науково-дослідної та експериментальної роботи.
9. Наказ надрукувати в "Інформаційному збірнику Міністерства освіти і науки України".
10. Контроль за виконанням наказу покласти на директора Науково-методичного центру середньої освіти МОН України Завалевського Ю.І.
Міністр С.М.Ніколаєнко
Додаток 1
до наказу Міносвіти
і науки України
06.04.2006 N 271
ЗАЯВКА
на проведення експериментальної роботи на тему: "Формування інтелектуальної культури особистості у межах навчально-виховного процесу загальноосвітнього навчального закладу"
Актуальність дослідження. Динамізм, притаманний сучасній цивілізації, зростання соціальної ролі особистості, потреба в гуманізації та демократизації суспільства, швидка зміна техніки та технологій вимагають від сьогоднішнього випускника школи передусім уміння мислити, добувати і перероблювати інформацію, аналізувати ситуацію, адекватно оцінювати результати, бути завжди зрозумілим у викладі своїх думок людям, які його оточують; вміти брати активну участь у проблемно-пошуковому діалозі. Уміння конструктивно взаємодіяти з іншим потребує високої дисципліни розуму, що означає, з одного боку, здатність аргументовано довести власну точку зору і переконати в її правильності, а з іншого, - вміння вислухати позицію партнера, тобто ніби зайнявши позицію партнера, оцінити власні ідеї їх істинність чи хибність, раціональність чи нераціональність тощо, потім, разом з партнером, порівняти висловлені ідеї (гіпотези), оцінити їх і вибрати оптимальну (раціональну, істинну тощо). У "Концепції розвитку загальної середньої освіти" сказано: "Освіта 21 століття - це освіта для людини. Її стрижень - розвиваюча, культуротворча домінанта, виховання відповідальної особистості, яка здатна до самоосвіти і саморозвитку, вміє використовувати набуті знання і вміння для творчого розв'язання проблем, критично мислити, опрацьовувати різноманітну інформацію, прагне змінити на краще своє життя і життя своєї країни". Такій особистості одних знань з основ наук замало. Вона має ще володіти надзвичайно важливим логічним арсеналом - методами аналізу і синтезу, абстрагування і узагальнення, умінням доводити і спростовувати, робити правильні висновки, приймати обґрунтовані, раціональні в тій чи іншій ситуації рішення, тобто бути інтелектуально вихованою особистістю.
Сучасне суспільство змінюється доволі швидко, важко прогнозувати навіть найближче майбутнє. Тому неможливо передбачити, які знання можуть знадобитися дитині, а які ні в її житті. У зв'язку з цим актуальною є проблема створення та впровадження у навчально-виховний процес загальноосвітнього навчального закладу технології інтелектуального виховання особистості. У процесі інтелектуального виховання відбувається формування інтелектуальної культури особистості.
У процесі експериментальної роботи, яка проводилася на регіональному рівні (на базі ЗНЗ N 240 Оболонського району м. Києва) розроблено механізми розвитку суб'єктності як вчителя, так і учнів в межах навчально-виховного процесу загальноосвітнього навчального закладу. Саме суб'єктність вчителя є складовою його готовності до впровадження технології інтелектуального виховання особистості. Суб'єктність учня сприяє побудові кожного уроку як уроку мислення-спілкування, де істина постає як суперечка про істину, тобто як проблемно-пошуковий діалог. Саме під час конструктивної взаємодії між вчителем та учнями розгортається процес інтелектуального виховання особистості. Основним засобом інтелектуального виховання особистості є творча ситуація - ситуація розмірковування, пошуку, допитливості, сумніву. Творча ситуація домінує у часі на уроках логіки (окремого навчального курсу), у процесі роботи над комбінованими завданнями, завданнями з логічним навантаженням з кожного навчального предмета. З 2002/2003 н.р. курс "Логіка" впроваджується у певних закладах освіти м. Києва, Рівненської, Івано-Франківської та Миколаївської областей. Заклади освіти, в яких впроваджується навчальний курс "Логіка" та заклад освіти, в якому тривало експериментальне дослідження регіонального рівня стосовно розвитку суб'єктності вчителя і учнів в межах навчально-виховного процесу загальноосвітнього навчального закладу, готові до продовження експериментальної роботи на всеукраїнському рівні. Виходячи з вищезазначеного, доходимо до висновку, що тема даного дослідження є актуальною для освіти сьогодення і є продовженням експериментальної роботи, яка проводилась на регіональному рівні.

................
Перейти до повного тексту