1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ПРОМИСЛОВОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
25.04.2008 N 255
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Державного агентства України з управління державними корпоративними правами та майном N 51 від 23.03.2012 )
Про затвердження Порядку надання Мінпромполітики України дозволу (погодження) щодо передачі в оренду державного майна (крім цілісних майнових комплексів підприємств)
( Із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства промислової політики N 271 від 07.06.2010 )
З метою забезпечення в Міністерстві промислової політики України єдиного системного підходу до порядку підготовки та розгляду матеріалів щодо передачі в оренду державного майна, що знаходиться в управлінні суб'єктів господарювання,
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Порядок надання Мінпромполітики України дозволу (погодження) щодо передачі в оренду державного майна (крім цілісних майнових комплексів підприємств), що додається.
2. Вважати таким, що втратив чинність, підпункт 1.7 пункту 1 наказу Міністерства промислової політики України від 09.06.2004 р. N 274 про затвердження Методичних рекомендацій про порядок отримання підприємствами і організаціями згоди (погодження) Мінпромполітики на передачу в оренду цілісних майнових комплексів, структурних одиниць, їх підрозділів, нерухомого майна та окремого індивідуально визначеного майна в частині передачі в оренду нерухомого майна (крім цілісних майнових комплексів) та окремого індивідуально визначеного майна.
3. Контроль за виконанням даного наказу покласти на Першого заступника Міністра Сиротюка С.В.
( Пункт 3 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства промислової політики N 271 від 07.06.2010 )
Міністр В.С.Новицький
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Мінпромполітики
України
25.04.2008 N 255
ПОРЯДОК
надання в Мінпромполітики України дозволу (погодження) на оренду державного майна (крім цілісних майнових комплексів підприємств)
I. Загальні положення
1. Порядок надання Мінпромполітики України дозволу (погодження) щодо передачі в оренди державного майна (крім цілісних майнових комплексів підприємств) (далі - Порядок) розроблений відповідно до Господарського кодексу України від 16.01.2003 р., Закону України від 14.03.95 р. N 98/95-ВР "Про оренду державного та комунального майна", Закону України від 16.12.97 N 723/97-ВР "Про фінансовий лізинг", Закону України від 22.05.97 р. N 283/97-ВР "Про оподаткування прибутку підприємств", Методики розрахунку і порядку використання плати за оренду майна, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 04.10.95 N 786, Закону України від 19.12.2006 N 489-V "Про Державний бюджет України на 2007 р.", Закону України від 12.07.2001 N 2658-III "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні", Закону України від 21.09.2006 р. N 185-V "Про управління об'єктами державної власності", Методики оцінки об'єктів оренди, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 02.01.2003 р. N 3, Положенням про Мінпромполітики України та з урахуванням інших нормативних актів України з питань оренди майна.
2. Цей Порядок визначає механізм та способи передачі об'єкта оренди суб'єктами господарювання в оренду фізичним і юридичним особам України.
3. Визначення термінів:
Балансоутримувач - казенні підприємства, державні комерційні підприємства (їх об'єднання), установи та організації, господарські товариства, функції з управління якими здійснює Міністерство промислової політики України, та господарські товариства, що мають державне майно, яке не увійшло до статутних фондів.
Об'єкт оренди (майно) - нерухоме майно (будівлі, споруди, приміщення) та інше окремо індивідуально визначене майно, а також майно, що не увійшло до статутних фондів господарських товариств, створених у процесі корпоратизації.
Об'єктом оренди може бути тільки майно, щодо якого немає обмежень про оренду.
Орендодавець - а) Фонд державного майна України, його регіональне відділення та представництво.
б) відповідно до Закону України "Про оренду державного та комунального майна" орендодавцями є: підприємства - щодо окремого індивідуально визначеного майна та нерухомого майна загальною площею до 200 кв. м на одне підприємство, а з дозволу органів приватизації також щодо структурних підрозділів підприємств (філій, цехів, дільниць) та нерухомого майна, що перевищує загальну площу 200 кв. м.
Оренда - засноване на договорі строкове платне користування майном, що передається орендареві для здійснення виробничої, підприємницької та іншої діяльності.
Орендар - юридичні та фізичні особи України.
Фізична особа, яка бажає укласти договір оренди державного майна, до його укладення зобов'язання зареєструватись як суб'єкт підприємницької діяльності - фізична особа.
4. Передача майна в оренду здійснюється на конкурсних засадах.
II. Прийняття рішення
5. Ініціатива (пропозиція) щодо оренди майна може виходити від орендарів та від орендодавців.
6. З метою отримання дозволу (погодження) на передачу в оренду майна балансоутримувач або орендодавець звертаються до Мінпромполітики України листом на ім'я заступника Міністра промислової політики України за напрямком.
7. Разом із зверненням стосовно передачі майна в оренду подаються такі документи:
1) Проект договору оренди державного майна з визначенням істотних вимог та додатків до договору.
2) Витяг з протоколу загальних зборів (конференції) працівників підприємства балансоутримувача про рішення щодо доцільності передачі майна в оренду або згода профспілкового органу про рішення щодо доцільності передачі майна в оренду. Органи приватизації подають погодження балансоутримувача на передачу майна в оренду.
3) Техніко-економічне обґрунтування доцільності передачі майна в оренду.
4) Акт інвентаризації майна, що надається в оренду (Додаток 3).
5) Звіт про оцінку майна, що пропонується до передачі в оренду (крім орендарів - бюджетних установ).
6) Рецензію на оцінку майна, яке пропонується до передачі в оренду, загальною площею до 200 кв. м (крім орендарів - бюджетних установ).
7) Кандидатуру до складу конкурсної комісії працівника балансоутримувача.
8) Відомість про вартість об'єкта оренди (Додаток 1).
9) Довідка про фактичну загальну площу нерухомого майна балансоутримувача та площ, які передані в оренду, на дату звернення до Міністерства промислової політики України щодо погодження передачі майна в оренду (Додаток 2).
10) Довідка про наявність на об'єкті оренди засобів, пов'язаних з державною таємницею та розміщенням мобілізаційного завдання.
11) В випадку порушення провадження у справі про банкрутство балансоутримувача державного майна, яке передається в оренду, необхідно отримати погодження арбітражного керуючого щодо передачі нерухомого майна в оренду або, якщо балансова вартість об'єкта оренди перевищує один відсоток балансової вартості активів боржника (відповідно до ст. 3 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом").
У разі потреби Міністерство промислової політики України може надати запит до балансоутримувача щодо отримання додаткових документів, необхідних для прийняття рішення про передачу майна в оренду.
8. Відповідний галузевий самостійний підрозділ Міністерства в термін не більше 5-ти робочих днів після отримання повного пакета документів, визначених п. 7 цього Порядку:
- визначає доцільність оренди майна з урахуванням можливості, перш за все, використання майна, що передається в оренду балансоутримувачем за цільовим призначенням з метою збільшення обсягів виробництва;
- ураховує можливість відтоку інформації, яка є конфіденційною для балансоутримувача та призведе до подальшої втрати конкурентоспроможності;
- ураховує режимність роботи балансоутримувача, який виготовляє (розробляє) спецвироби та забезпечує обороноздатність України;
- ураховує монопольне становище балансоутримувача;
- визначає чи об'єкти оренди не підлягають під критерії заборони до приватизації, визначені п. 2 ст. 5 Закону України "Про приватизацію в Україні";
- визначає термін, на який дається дозвіл (погодження) на передачу майна в оренду;
- готує проект листа-рішення щодо дозволу (погодження) або відмови передачі майна в оренду.
При наявності заяви на оренду значного обсягу майна балансоутримувача передбачається необхідність прийняття рішення щодо оренди при умові дослідження об'єкта оренди спеціально утвореною комісією Міністерства з поданням письмових висновків щодо доцільності оренди.
9. Для розгляду документів та підготовки пропозицій щодо передачі в оренду майна Міністерство промислової політики України утворює комісію з питань доцільності відчуження та передачі в оренду майна підприємств, установ і організацій, що належать до сфери управління Міністерства промислової політики України, склад, регламент роботи і повноваження якої затверджується наказом Міністерства промислової політики України.
У разі потреби за рішенням комісії з розгляду питань доцільності відчуження та передачі в оренду майна підприємств, установ і організацій, що належать до сфери управління Міністерства промислової політики України, з визначенням відповідальних осіб проводиться додатковий огляд майна, що пропонується до передачі в оренду.
10. Рішення про надання згоди або відмови на передачу в оренду майна Міністерством промислової політики України приймається протягом 15 днів з дати надходження документів, зазначених у пункті 7 цього Порядку, та оформлюється листом.
11. Рішення про відмову в передачі в оренду майна приймається в разі, коли:
- майно не відповідає вимогам, визначеним у пункті 8 цього Порядку;
- Міністерством промислової України визначено інші шляхи використання об'єкта оренди;
- документи подані з порушенням установлених цим Порядком вимог, а також коли в документах наявні суперечності;
- у техніко-економічному обґрунтуванні доцільності передачі в оренду майна відсутні економічні та/або технічні розрахунки, що підтверджують необхідність передачі в оренду майна;
- відповідно до законодавства заборонено передачу майна в оренду.
12. Проект листа-дозволу (погодження) (додаток 4) погоджується керівником галузевого підрозділу, який його готує, керівниками департаменту фінансово-економічного забезпечення промисловості та відділу фінансового моніторингу діяльності, методології бухгалтерського обліку та звітності, управлінням юридичного забезпечення, управлінням реформування власності та заступником Міністра промислової політики України за напрямком. Термін погодження з кожним із структурних підрозділів не може перевищувати 2-х робочих днів.
Відповідальність за підготовку відповіді у зазначений законодавством термін покладається на керівника галузевого підрозділу.
13. При умові відсутності вищезазначених осіб з поважних причин (відпустка, хвороба, відрядження), рішення погоджується особами, на яких наказом (розпорядженням) покладені функції виконання обов'язків відсутньої особи.
14. Лист-дозвіл (погодження) або відмова на передачу майна в оренду підписується головою комісії - заступником Міністра промислової політики України.
Один екземпляр листа-дозволу (погодження) або відмови на передачу майна в оренду обов'язково надсилається балансоутримувачу.
15. У випадку, коли орендодавцем є Фонд державного майна України, його регіональне відділення та представництво, балансоутримувач у п'ятиденний термін після отримання висновків Міністерства промислової політики України надсилає їх орендодавцю, вказавши погоджену з Міністерством кандидатуру до складу конкурсної комісії.
III. Пролонгація
16. Пролонгація раніше наданих Міністерством промислової політики України дозволів (погоджень) на передачу майна в оренду здійснюється на підставі таких документів:
- лист балансоутримувача (за підписом керівника та головного бухгалтера) або лист орендодавця з погодженням балансоутримувача на подальшу оренду із зобов'язанням незмінності умов оренди майна;
- копія раніше наданого дозволу (погодження) Міністерства промислової політики України на оренду.
Зазначені документи надаються до Міністерства промислової політики України в термін до закінчення дії попередньо наданого дозволу (погодження) на передачу майна в оренду.
У п'ятиденний термін після дати укладання договору оренди балансоутримувач надсилає копії договорів до Міністерства промислової політики України.
IV. Особливі вимоги
17. Незалежна оцінка вартості об'єкта оренди виконується організацією або юридичною особою, які згідно чинного законодавства можуть бути залучені до виконання робіт по незалежній оцінці та зареєстровані у Фонді державного майна України як виконавці таких робіт (Вказується номер ліцензії-дозволу та свідоцтва реєстрації).
Незалежна оцінка вартості об'єкта оренди використовується при визначенні річної орендної плати (місячної) та умов страхування, що обумовлюються в договорі оренди.
У разі передачі підприємством в оренду нерухомого майна площею до 200 кв. метрів звіт про незалежну оцінку майна затверджується Міністерством промислової політики України.
Рецензування звіту про оцінку майна при його погодженні Міністерством промислової політики України є обов'язковим.
Рецензування звіту про оцінку майна може виконувати оцінювач, відмінний від того, що виконував незалежну оцінку вартості майна, і який має не менш ніж дворічний досвід практичної діяльності з оцінки майна.
18. Опис майна, що надається в оренду (як додаток до договору оренди), повинен вміщувати такі дані балансоутримувача про основні фонди: N п/п, найменування, кількість, інвентарний N, рік випуску, рік вводу в експлуатацію, початкова вартість основних засобів, залишкова вартість, % зносу, амортизаційні відрахування за рік (місяць), експертна оцінка (ринкова вартість).
19. Акт технічного стану об'єктів оренди вказує (уточнює) комплектність об'єкта, підкреслює ознаки виробничої потужності, продуктивності, точності, унікальність технології устаткування (його частин або вузлів), забезпечення метрологічних рівнів та характеристик тощо.
Умовою надання в оренду має бути обов'язкове збереження та розвиток рівня, зазначеного в акті технічного стану об'єкта оренди, його наукового і виробничого потенціалу. Обумовлюються відповідальність сторін як за поліпшення певних якостей об'єкта при оренді, так і в разі погіршення або втрати тих якостей (особливостей), які впливали (визначали) певні характеристики устаткування, технології, тощо.
Умовами надання в оренду основних засобів, що підлягають реконструкції, оновленню, капітальному ремонту, можуть бути зобов'язання орендаря відносно проведення таких поліпшень в установленому порядку (згідно затвердженої технічної та кошторисної документації) та в ті строки, що встановлюються строками оренди.
V. Договір оренди
20. Відносини між суб'єктами оренди (орендодавцем та орендарем) регулюються договором оренди, чинним законодавством України, іншими нормативно-правовими актами.
Договір оренди після отримання узгодження та проведення конкурсу має бути укладений у письмовій формі, повинен відповідати вимогам чинного законодавства України та мати:
- найменування сторін, місцезнаходження сторін, їх підпорядкування;
- об'єкт оренди (склад і вартість майна з урахуванням її індексації);
- термін, на який укладається договір оренди;
- орендна плата з урахуванням її індексації;
- порядок використання амортизаційних відрахувань;
- відновлення орендованого майна та умови його повернення;
- виконання зобов'язань;
- відповідальність сторін;
- умови страхування об'єктів оренди;
- умови експлуатації, технічного обслуговування, модернізації об'єкта, забезпечення пожежної безпеки та його технічного стану;
- інші умови за згодою сторін;
- дата і місце укладання договору;
- юридична адреса та реквізити сторін.
21. При складанні договору оренди та в разі перегляду умов договору визначається (установлюється) орендна плата.
Орендна плата є платежем, який вносить орендар орендодавцеві незалежно від наслідків господарської діяльності за участю орендованого майна.
Орендна плата зараховується на спеціальні рахунки і використовується для інвестицій та фінансування капітальних вкладень.
При визначенні орендної плати необхідно враховувати Методику розрахунку і порядок використання плати за оренду державного майна, затверджену постановою Кабінету Міністрів України від 04.10.95 N 786, із змінами і доповненнями.
22. Договір оренди не змінює форму власності. Майно, передане в оренду, залишається на балансі балансоутримувача (із зазначенням, що майно передано в оренду) та на основі акта прийому-передачі на тимчасове (строкове) користування орендарем зараховується на позабалансовий рахунок.
23. Орендодавець та орендар визначають та обумовлюють в договорі оренди рівень амортизаційних витрат, плату за оренду та строки оплати.
24. Орендар має право збільшити балансову вартість об'єкта оренди на суму витрат, пов'язаних з поліпшенням об'єкта оренди, за погодженням з Міністерством промислової політики України.
25. Об'єкт оренди повинен використовуватись тільки за призначеннями, що обумовлені договором оренди.
VI. Прикінцеві положення
26. Облік та звітність про рух основних засобів на підприємствах орендаря і орендодавця ведеться у відповідності до Положення бухгалтерського обліку 14 "Оренда", затвердженого наказом Мінфіну України від 28.07.2000 р. N 181, Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.95 р. N 88, зареєстрованого Мін'юстом України від 05.06.95 N 168/704, Положення (стандарту) бухгалтерського обліку основних засобів, затвердженого наказом Мінфіну України від 27.04.2000 р. N 92, зареєстрованого Мін'юстом України від 18.05.2000 р. N 288/4509, з врахуванням змін і доповнень до них.
27. Питання передачі майна в суборенду без згоди балансоутримувача та дозволу Міністерства промислової політики України відноситься до грубих порушень умов договору.
28. При виявленні однією із сторін певних порушень умов договору зазначені порушення оформлюються в письмовій формі (листом та актом сторін), де зазначається адекватність відповідальності суб'єктів орендних відношень, характер допущених правопорушень, умови договору оренди, які порушено, та розмір заподіяної шкоди.
Додаток N 1
до Порядку надання дозволу
(погодження) на оренду
ЗАТВЕРДЖУЮ
____________________________
(посада, ініціали та
прізвище керівника органу
управління державним
підприємством)
ВІДОМІСТЬ
про вартість основних засобів, які пропонуються для передачі в оренду, станом на "___"____________ 200_ р.

................
Перейти до повного тексту