1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
22.09.2022 № 206
Про затвердження Положення про застосування Національним банком України заходів впливу за порушення вимог законодавства, що регулює діяльність на платіжному ринку
( Із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 127 від 18.10.2024 )
Відповідно до статей 7, 15, 17, 55-1, 56 Закону України "Про Національний банк України", статті 41-1 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг", статей 11, 25, 76-78, 81, 84 Закону України "Про платіжні послуги", з метою визначення порядку та критеріїв застосування заходів впливу у сфері державного регулювання діяльності на платіжному ринку Правління Національного банку України ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Затвердити Положення про застосування Національним банком України заходів впливу за порушення вимог законодавства, що регулює діяльність на платіжному ринку (далі - Положення), що додається.
2. Вимоги Положення з дня набрання чинності цією постановою поширюються на небанківські фінансові установи, операторів поштового зв'язку, які мають ліцензію на переказ коштів у національній валюті без відкриття рахунків, видану Національним банком України до дня введення в дію Закону України "Про платіжні послуги", небанківських надавачів платіжних послуг (крім надавачів нефінансових платіжних послуг), надавачів обмежених платіжних послуг у разі порушення ними законодавства, що регулює діяльність на платіжному ринку.
3. Департаменту методології регулювання діяльності небанківських фінансових установ (Сергій Савчук) після офіційного опублікування довести до відома небанківських надавачів платіжних послуг інформацію про прийняття цієї постанови.
4. Постанова набирає чинності з дня, наступного за днем її офіційного опублікування.

В.о. Голови

Ю. Гелетій
ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова Правління
Національного банку України
22.09.2022 № 206
ПОЛОЖЕННЯ
про застосування Національним банком України заходів впливу за порушення вимог законодавства, що регулює діяльність на платіжному ринку
I. Загальні положення
1. Це Положення розроблено відповідно до Законів України "Про Національний банк України", " Про фінансові послуги та фінансові компанії " (далі - Закон про фінансові послуги), "Про платіжні послуги", інших законодавчих актів України та нормативно-правових актів Національного банку України (далі - Національний банк).
( Пункт 1 розділу I із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 127 від 18.10.2024 )
2. Терміни в цьому Положенні вживаються в таких значеннях:
1) документ, у якому зафіксовані порушення, - документ, складений за результатами здійснення Національним банком перевірки, безвиїзного нагляду за діяльністю об'єктів нагляду щодо дотримання ними законодавства, що регулює діяльність на платіжному ринку, включаючи нормативно-правові акти Національного банку з питань реєстрації та ліцензування надавачів фінансових і обмежених платіжних послуг та вимог до їх структури власності (далі - законодавство, що регулює діяльність на платіжному ринку)/розгляду справ про порушення законодавства про захист прав споживачів платіжних послуг, нагляду за додержанням надавачами платіжних та обмежених платіжних послуг законодавства про захист прав споживачів, включаючи контроль за додержанням законодавства про рекламу в частині реклами у сфері фінансових платіжних послуг;
2) єдина електронна адреса об'єкта безвиїзного нагляду - адреса електронної пошти об'єкта безвиїзного нагляду для здійснення офіційної комунікації з Національним банком, надана Національному банку відповідно до нормативно-правових актів Національного банку, що визначають порядок здійснення авторизації діяльності надавачів фінансових платіжних послуг та обмежених платіжних послуг, ліцензування та реєстрації надавачів фінансових послуг та умови провадження ними діяльності з надання фінансових послуг (далі - електронна адреса);
3) небанківський надавач фінансових платіжних послуг - платіжні установи (малі платіжні установи), філії іноземних платіжних установ/установ електронних грошей (далі - філії іноземних платіжних установ), установи електронних грошей, фінансові установи, що мають право на надання платіжних послуг, оператори поштового зв'язку;
4) план заходів для усунення порушення - документ, що складається небанківськими надавачами фінансових платіжних послуг чи надавачами обмежених платіжних послуг та містить строки виконання і перелік заходів, які має вжити такий надавач для усунення порушень та/або усунення причин, що призвели до вчинення порушень законодавства України;
5) триваюче порушення - порушення, за якого небанківський надавач фінансових платіжних послуг чи надавач обмежених платіжних послуг після вчинення порушення не припиняє його здійснювати;
6) уповноважена посадова особа Національного банку - Голова Національного банку, заступники Голови Національного банку, керівники структурних підрозділів Національного банку, до функцій яких належить здійснення нагляду за діяльністю на платіжному ринку (далі - структурні підрозділи з нагляду), керівник структурного підрозділу Національного банку, до функцій якого належить здійснення ліцензування та/або реєстрації юридичних осіб та філій іноземних платіжних установ на території України, які мають намір здійснювати діяльність із надання всіх або окремих платіжних послуг або обмежених платіжних послуг (далі - структурний підрозділ із ліцензування), керівник структурного підрозділу Національного банку, до функцій якого належить нагляд за дотриманням законодавства України про захист прав споживачів платіжних послуг та про рекламу у сфері платіжних послуг (далі - структурний підрозділ із захисту прав споживачів), заступники керівників структурних підрозділів із нагляду, заступник керівника структурного підрозділу з ліцензування, заступник керівника структурного підрозділу із захисту прав споживачів, керівники управлінь у складі структурних підрозділів із нагляду, керівники управлінь, відділів у складі структурних підрозділів із ліцензування або особи, які виконують їх обов'язки.
Термін "повторне порушення" уживається у значенні, наведеному в пункті 7 частини восьмої статті 11 Закону України "Про платіжні послуги".
Термін "законодавство, що регулює діяльність на платіжному ринку" уживається в значенні, наведеному в статті 2 Закону України "Про платіжні послуги".
Інші терміни, що використовуються в цьому Положенні, уживаються в значеннях, визначених у Законі України "Про Національний банк України", Законі про фінансові послуги, Законі України "Про платіжні послуги" та інших нормативно-правових актах.
3. Це Положення визначає порядок та критерії застосування Національним банком заходів впливу у сфері державного регулювання платіжного ринку в разі порушення небанківськими надавачами фінансових платіжних послуг та надавачами обмежених платіжних послуг (далі - об'єкт нагляду) вимог законодавства, що регулює діяльність на платіжному ринку, та/або в разі недостатності заходів з управління ризиками, що вживаються для захисту інтересів споживачів платіжних послуг, а також порядок застосування заходів впливу у вигляді накладення штрафу за порушення небанківськими надавачами фінансових платіжних послуг прав споживачів фінансових платіжних послуг, визначені частиною другою статті 28 Закону про фінансові послуги (далі - заходи впливу).
( Пункт 3 розділу I із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 127 від 18.10.2024 )
4. Вимоги цього Положення не поширюються на:
1) правовідносини, пов'язані з провадженням у справах про адміністративні правопорушення та накладення адміністративних стягнень на посадових осіб небанківських надавачів платіжних послуг та надавачів обмежених платіжних послуг;
2) правовідносини, пов'язані із застосуванням Національним банком заходів впливу за порушення об'єктом оверсайту вимог законодавства, що регулює функціонування платіжних систем, використання платіжних схем, операції з платіжними інструментами, електронними та цифровими грошима;
3) правовідносини, пов'язані із застосуванням Національним банком заходів впливу за порушення законів та інших нормативно-правових актів, що регулюють діяльність на платіжному ринку банків;
4) правовідносини, пов'язані з дотриманням вимог законодавства, що регулює діяльність на платіжному ринку надавачами платіжних послуг, за діяльністю яких Національний банк відповідно до Закону України "Про платіжні послуги" не здійснює нагляду.
II. Заходи впливу, що застосовує Національний банк
5. Національний банк у разі порушення об'єктом нагляду вимог законодавства, що регулює діяльність на платіжному ринку, та/або в разі недостатності заходів з управління ризиками, що вживаються для захисту інтересів споживачів платіжних послуг, адекватно вчиненому порушенню має право застосувати до:
( Абзац перший пункту 5 розділу II із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 127 від 18.10.2024 )
1) платіжних установ (крім малих платіжних установ), установ електронних грошей, операторів поштового зв'язку заходи впливу, передбачені в пунктах 1-9 частини першої статті 84 Закону України "Про платіжні послуги",
2) малих платіжних установ, що здійснюють діяльність, передбачену Законом України "Про платіжні послуги", заходи впливу, визначені в пунктах 1-3, 5-9 частини першої статті 84 Закону України "Про платіжні послуги";
3) фінансових установ, що мають право на надання платіжних послуг, філій іноземних платіжних установ заходи впливу, визначені в пунктах 1-3, 5, 7, 9 частини першої статті 84 Закону України "Про платіжні послуги";
4) надавачів обмежених платіжних послуг заходи впливу, визначені в пунктах 1-2, 5, 10 частини першої статті 84 Закону України "Про платіжні послуги".
Національний банк у разі порушення небанківським надавачем фінансових платіжних послуг прав споживачів фінансових платіжних послуг, передбачених статтею 28 Закону про фінансові послуги, застосовує до таких небанківських надавачів фінансових платіжних послуг у межах своїх повноважень заходи впливу у вигляді накладення штрафу, встановлені частиною другою статті 28 Закону про фінансові послуги.
( Абзац шостий пункту 5 розділу II із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 127 від 18.10.2024 )
6. Національний банк за порушення в діяльності відокремленого підрозділу об'єкта нагляду має право застосувати заходи впливу до юридичної особи - небанківського надавача фінансових платіжних послуг чи надавача обмежених платіжних послуг у порядку, передбаченому цим Положенням.
III. Підстави та порядок застосування заходів впливу
7. Національний банк має право застосувати заходи впливу в разі порушення об'єктом нагляду законодавства, що регулює діяльність на платіжному ринку, та/або в разі недостатності заходів з управління ризиками, що вживаються об'єктом нагляду для захисту інтересів споживачів платіжних послуг, на підставі результатів (матеріалів):
( Абзац перший пункту 7 розділу III із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 127 від 18.10.2024 )
1) перевірок об'єкта нагляду;
2) безвиїзного нагляду за діяльністю об'єкта нагляду;
3) нагляду за додержанням надавачами платіжних та обмежених платіжних послуг законодавства про захист прав споживачів, включаючи контроль за дотриманням законодавства України про рекламу фінансових платіжних послуг;
4) контролю за усуненням виявлених у діяльності об'єкта нагляду порушень, виконанням рішень Національного банку про застосування заходів впливу.
8. Національний банк обирає та застосовує заходи впливу за порушення об'єктом нагляду законодавства, що регулює діяльність на платіжному ринку, та/або в разі недостатності заходів з управління ризиками, що вживаються об'єктом нагляду для захисту інтересів споживачів платіжних послуг, з урахуванням:
( Абзац перший пункту 8 розділу III із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 127 від 18.10.2024 )
1) характеру та обставин вчинення виявлених порушень;
2) причин, що зумовили виникнення виявлених порушень;
3) загального фінансового стану об'єкта нагляду;
4) ужитих об'єктом нагляду заходів для попередження вчинення порушення та для усунення виявленого порушення;
5) наслідків порушення та результатів застосування таких заходів впливу.
9. Рішення щодо застосування до об'єкта нагляду заходів впливу (далі - рішення про застосування заходу впливу) приймає:
1) Правління Національного банку (далі - Правління)/Комітет з питань нагляду та регулювання діяльності ринків небанківських фінансових послуг (далі - Комітет з питань нагляду) - щодо заходів впливу, визначених у пунктах 1-8 частини першої статті 84 Закону України "Про платіжні послуги" та в частині другій статті 28 Закону про фінансові послуги;
( Підпункт 1 пункту 9 розділу III в редакції Постанови Національного банку № 127 від 18.10.20 24 )
2) Правління - щодо заходів впливу, визначених у пунктах 9, 10 частини першої статті 84 Закону України "Про платіжні послуги".
( Підпункт 2 пункту 9 розділу III в редакції Постанови Національного банку № 127 від 18.10.20 24 )
10. Рішення про застосування заходу впливу повинно містити:
1) зміст (назву) заходу впливу, що застосовується до об'єкта нагляду;
2) відомості про об'єкт нагляду для:
юридичних осіб/філій іноземних платіжних установ - повне найменування юридичної особи/філії іноземної платіжної установи, місцезнаходження, код за ЄДРПОУ;
фізичних осіб - прізвище, власне ім'я, по батькові, реєстраційний номер облікової картки платника податків (серія та номер паспорта для фізичної особи, яка через свої релігійні переконання відмовляється від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, повідомила про це відповідний контролюючий орган та має відмітку в паспорті), серія та номер паспорта;
3) реквізити документа, у якому зафіксовані порушення;
4) опис порушення (із зазначенням норм законодавства, що регулює діяльність на платіжному ринку, які порушено); висновки Національного банку (за наявності), включаючи відомості про результати розгляду пояснень/заперечень об'єкта нагляду, його посадової особи, власника істотної участі, щодо якої прийнято рішення (у разі їх наявності);
5) дату набрання чинності.
11. Перелік додаткової інформації, яка має обов'язково міститися в рішенні про застосування заходу впливу, визначається в пункті 28 розділу IV, пункті 45 розділу V, пункті 49 розділу VI, пункті 58 розділу VII, пункті 71 розділу VIII, пункті 79 розділу IX, пункті 88 розділу X, пункті 99 розділу XI цього Положення.
12. Національний банк має право прийняти рішення про застосування заходу впливу у формі електронного документа відповідно до Закону України "Про електронні документи та електронний документообіг", Закону України "Про електронні довірчі послуги" та законодавства України з питань організації документування управлінської інформації або у паперовій формі.
13. Національний банк протягом трьох робочих днів із дня прийняття рішення про застосування заходу впливу:
1) оприлюднює інформацію про прийняте рішення на сторінці офіційного Інтернет-представництва Національного банку;
2) повідомляє об'єкт нагляду про прийняте рішення шляхом надсилання рішення про застосування заходу впливу:
у формі електронного документа - на електронну адресу об'єкта нагляду разом із супровідним листом, підписаним кваліфікованим електронним підписом (далі - КЕП) уповноваженої посадової особи Національного банку, або
копії рішення у паперовій формі, засвідченої в порядку, установленому законодавством, - на поштову адресу об'єкта нагляду (далі - поштова адреса), рекомендованим листом із повідомленням про вручення разом із копією супровідного листа, засвідченого в порядку, установленому законодавством.
14. Національний банк не пізніше наступного робочого дня з дня прийняття рішення про застосування заходу впливу, передбаченого в підпункті 6 частини першої статті 84 Закону України "Про платіжні послуги", оприлюднює інформацію про прийняте рішення на сторінці офіційного Інтернет-представництва Національного банку.
15. Національний банк у разі прийняття у межах своєї компетенції рішення про застосування заходу впливу до об'єкта нагляду, місцезнаходження якого відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань є населений пункт, який відповідно до законодавства належить до переліку територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають у тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) (далі - Перелік), повідомляє такого об'єкта нагляду про прийняте рішення у формі, визначеній в абзаці другому підпункту 2 пункту 13 розділу III цього Положення (за умови, якщо електронні поштові скриньки не розміщені на заборонених законодавством України ресурсах/сервісах).
16. Національний банк оприлюднює рішення про застосування заходу впливу до об'єкта нагляду, місцезнаходженням якого є населений пункт територіальної громади, включений до Переліку, на сторінці офіційного Інтернет-представництва Національного банку в строк, визначений в пункті 13 розділу III цього Положення, з дотриманням вимог щодо захисту інформації з обмеженим доступом.
17. Національний банк відповідно до пункту 13 розділу III цього Положення надсилає об'єкту нагляду копію рішення про застосування заходу впливу в паперовій формі, засвідчену в установленому порядку, або рішення в електронній формі (якщо рішення прийнято відповідно до пункту 12 розділу III цього Положення).
18. Об'єкт нагляду вважається належним чином повідомленим про прийняте рішення про застосування заходу впливу до нього за умови виконання Національним банком усіх дій, визначених у пункті 13 розділу III цього Положення.
Об'єкт нагляду, місцезнаходження якого є населений пункт територіальної громади, включений до Переліку, вважається належним чином повідомленим про прийняте рішення про застосування заходу впливу до нього з робочого дня, наступного за днем оприлюднення прийнятого рішення про застосування заходу впливу на сторінці офіційного Інтернет-представництва Національного банку.
19. Об'єкт нагляду, щодо якого Національний банк застосував захід впливу, зобов'язаний усунути порушення, що стало підставою для застосування заходу впливу, у строк, визначений у такому рішенні Національного банку (у разі визначення такого строку).
Об'єкт нагляду, якщо до закінчення встановленого в рішенні про застосування заходу впливу строку втратив чинність нормативно-правовий акт, за порушення вимог якого захід впливу було застосовано, забезпечує приведення своєї діяльності у відповідність до вимог нормативно-правового акта Національного банку, який містить аналогічну норму, та в строк, визначений в такому рішенні.
20. Національний банк запрошує керівника об'єкта нагляду, посадову особу, щодо якої розглядається питання про відсторонення її від посади, власника істотної участі (щодо власника істотної участі - юридичної особи - її керівника), стосовно якого розглядається питання щодо заборони використання права голосу або щодо вимоги у відчуженні часток або акцій в разі розгляду Правлінням/Комітетом з питань нагляду питання щодо застосування заходу впливу, для участі в засіданні з метою надання пояснень/заперечень стосовно допущених порушень.
Об'єкт нагляду для участі у засіданні Правління/Комітету з питань нагляду має надати до Національного банку інформацію (ідентифікаційні дані) про керівника об'єкта нагляду, власника істотної участі/керівника власника істотної участі - юридичної особи (у разі неможливості участі запрошеної особи у засіданні Правління/Комітету з питань нагляду особисто, надати інформацію про представників об'єкта нагляду/власника істотної участі), посадову особу в порядку, зазначеному в запрошенні Національного банку.
Керівник об'єкта нагляду, посадова особа об'єкта нагляду, власник істотної участі, зазначені в абзаці першому пункту 20 розділу III цього Положення, а також представник об'єкта нагляду/власника істотної участі, яким делеговано повноваження щодо участі в засіданні Правління/Комітету з питань нагляду, з урахуванням вимог абзацу другого пункту 20 розділу III цього Положення для участі в засідання Правління/Комітету з питань нагляду мають подати документи, що підтверджують їх повноваження/повноваження діяти від імені керівника/власника істотної участі, у порядку, зазначеному в запрошенні Національного банку. Запрошена особа має право брати участь у засіданні особисто або дистанційно за допомогою засобів аудіо-, візуального зв'язку. Конкретний спосіб участі в засіданні запрошеної особи визначається Національним банком у відповідному запрошенні.
Запрошена особа, яка не пройшла ідентифікацію, не допускається до участі в засіданні Правління/Комітету з питань нагляду.
Запрошення надсилається не пізніше ніж за п'ять робочих днів до дати проведення засідання Правління/Комітету з питань нагляду на електронну адресу або в паперовій формі на поштову адресу об'єкта нагляду.
Не надання інформації щодо участі керівника (представника) об'єкта нагляду, посадової особи, щодо якої розглядається питання про відсторонення її від посади, власника істотної участі (щодо власника істотної участі - юридичної особи - її керівника/представника), щодо якого розглядається питання про заборону використання права голосу або про вимогу у відчуженні часток або акцій (його представника), або відсутність відповідних осіб (нез'явлення або невзяття участі дистанційно запрошеної особи на засіданні Правління/Комітету з питань нагляду, не проходження запрошеною особою ідентифікації) не є підставою для відкладення Правлінням/Комітетом з питань нагляду розгляду питання щодо застосування заходів впливу до об'єкта нагляду.
21. Національний банк застосовує заходи впливу у вигляді накладення штрафу, передбачені частиною другою статті 28 Закону про фінансові послуги протягом шести місяців із дня виявлення порушення, але не пізніше ніж через три роки із дня порушення небанківським надавачем фінансових платіжних послуг прав споживачів, визначених статтею 28 Закону про фінансові послуги.
( Абзац перший пункту 21 розділу III із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 127 від 18.10.2024 )
Днем порушення для триваючого порушення є кожен день, протягом якого порушення триває.
22. Застосування заходів впливу до об'єкта нагляду за порушення законодавства, що регулює діяльність на платіжному ринку, не звільняє від адміністративної відповідальності винних у вчиненні порушень посадових осіб.
23. Рішення про застосування заходу впливу може бути оскаржене в судовому порядку відповідно до законодавства України.
24. Національний банк здійснює контроль за усуненням об'єктом нагляду порушень у його діяльності, виконанням рішень Національного банку про застосування заходів впливу в порядку, установленому цим Положенням та іншими нормативно-правовими актами Національного банку.
25. Об'єкт нагляду подає Національному банку документи/копії документів/інформацію, письмові пояснення, визначені в пунктах 29, 31 розділу IV, пункті 47 розділу V, пункті 52 розділу VI, пункті 62 розділу VII, пункті 73 розділу VIII, пункті 82 розділу IX, пункті 93 розділу X, одним із таких способів:
1) у формі електронного документа з накладанням КЕП через вебпортал Національного банку, розміщений на офіційній вебсторінці Національного банку. Технічні вимоги щодо формування файлів, накладання КЕП, завантаження файлів через вебпортал Національного банку розміщуються на вебпорталі Національного банку;
2) у формі електронного документа з накладанням КЕП електронним повідомленням на офіційну електронну поштову скриньку Національного банку або іншими засобами електронного зв'язку, які використовуються Національним банком для електронного документообігу;
3) у паперовій формі з одночасним обов'язковим поданням електронних копій цих документів без накладання КЕП на цифрових носіях інформації (USB-флешнакопичувачах).
Електронні документи та електронні копії документів повинні мати коротку назву латинськими літерами, що відображає зміст і реквізити документа.
26. Електронні копії документів створюються шляхом сканування з документів у паперовій формі з урахуванням таких вимог:
1) документ сканується у файл формату pdf;
2) сканована копія кожного окремого документа зберігається як окремий файл;
3) документи, що містять більше однієї сторінки, скануються в один файл;
4) роздільна здатність сканування має бути не нижчою 300 dpi.
Сторінки (аркуші) копії документів, які передаються об'єктом нагляду до Національного банку в паперовій формі, повинні бути пронумеровані, прошиті та на зворотному боці останнього аркуша такої копії на окремому невеликому аркуші, що наклеюється на нього поверх кінців ниток, зазначається напис: "Пронумеровано та прошито... арк." (зазначається кількість аркушів цифрами та словами) і проставляється відмітка про засвідчення копії документа в порядку, визначеному в пункті 26 розділу III цього Положення.
На лицьовому боці у верхньому правому куті першого аркуша копії документа проставляється відмітка "Копія".
Копії документів, які передаються об'єктом нагляду до Національного банку в паперовій формі, мають бути належної якості (що дає змогу прочитати всі зазначені в них відомості), засвідчуються підписом керівника/уповноваженої особи об'єкта нагляду із найменуванням його/її посади (крім представника за довіреністю), власного імені та прізвища, дати засвідчення та проставленням напису "Згідно з оригіналом".
IV. Письмове застереження
27. Національний банк у разі виявлення порушення об'єктом нагляду законодавства, що регулює діяльність на платіжному ринку, та/або в разі недостатності заходів з управління ризиками, що вживаються об'єктом нагляду для захисту інтересів споживачів платіжних послуг, з метою усунення порушення має право застосовувати такий захід впливу, як письмове застереження.
( Пункт 27 розділу IV із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 127 від 18.10.2024 )
28. Національний банк у письмовому застереженні висловлює об'єкту нагляду своє занепокоєння станом його справ, указує на допущені порушення законодавства, що регулює діяльність на платіжному ринку, недоліки в роботі та за потреби зазначає конкретні заходи, яких потрібно вжити об'єкту нагляду у визначені строки з метою усунення порушень законодавства, що регулює діяльність на платіжному ринку, та/або недопущення порушень надалі.
29. Об'єкт нагляду зобов'язаний подати Національному банку план заходів для усунення порушення не пізніше семи робочих днів від дати отримання копії рішення про застосування заходу впливу у вигляді письмового застереження, якщо в такому рішенні Національний банк установив строк для вжиття заходів, що становить 60 календарних днів чи більше.
30. Національний банк протягом семи робочих днів від дати отримання плану заходів для усунення порушення має право надіслати об'єкту нагляду лист, підписаний уповноваженою посадовою особою Національного банку, із зауваженнями до плану заходів для усунення порушення, які є обов'язковими для врахування.
Об'єкт нагляду не пізніше семи робочих днів із дати одержання листа Національного банку із зауваженнями зобов'язаний доопрацювати план заходів для усунення порушення з урахуванням наданих Національним банком зауважень та подати доопрацьований план Національному банку.
31. Об'єкт нагляду не пізніше п'яти робочих днів після закінчення строку, визначеного рішенням про застосування заходу впливу у вигляді письмового застереження (якщо більший строк установлено Національним банком відповідно до пункту 32 розділу IV цього Положення, - у такий строк), зобов'язаний подати Національному банку:
1) звіт про виконання плану заходів для усунення порушення, а якщо подання плану заходів не вимагається, - звіт про усунення порушення;
2) документи (копії документів, засвідчені в порядку, установленому цим Положенням), що підтверджують усунення порушень.
32. Національний банк має право встановити в рішенні про застосування заходу впливу у вигляді письмового застереження більший строк, ніж зазначено в пункті 29 розділу IV цього Положення (далі - збільшений строк), для подання об'єктом нагляду Національному банку звіту про виконання плану заходів для усунення порушення/звіту про усунення та документів (копій документів, засвідчених у порядку, встановленому законодавством), що підтверджують усунення об'єктом нагляду порушень та/або усунення причин, що сприяли вчиненню порушень із зазначенням підстав встановлення збільшеного строку.
33. Національний банк у межах строку для вжиття заходів має право вимагати від об'єкта нагляду надання додаткової інформації (копії документів, письмові пояснення) щодо стану виконання плану заходів для усунення порушення, включаючи надання інформації за формами, визначеними письмовою вимогою Національного банку.
Об'єкт нагляду зобов'язаний надати інформацію, включаючи копії документів, письмові пояснення, щодо стану виконання плану заходів у строк, встановлений письмовою вимогою Національного банку, у спосіб, визначений в пункті 25 розділу III цього Положення.
34. Національний банк за результатами аналізу звіту про усунення порушення/звіту про виконання плану заходів для усунення порушення та поданих документів (копій документів) має право письмово вимагати надання додаткової інформації (копії документів, письмові пояснення) відповідно до вимог законодавства України, якщо подані небанківським надавачем фінансових платіжних послуг, надавачем обмежених платіжних послуг звіт про усунення порушення/звіт про виконання плану заходів для усунення порушення та/або копії документів не підтверджують (не повністю підтверджують) усунення порушень.
35. Національний банк під час аналізу звіту про усунення порушення враховує вжиті об'єктом нагляду заходи, які не були передбачені в розробленому плані заходів для усунення порушення, якщо ефект від їх реалізації забезпечив досягнення передбачених таким планом цілей.
36. Національний банк має право не пізніше останнього дня строку для вжиття заходів на усунення порушення продовжити строк виконання рішення про застосування заходу впливу у вигляді письмового застереження, якщо об'єктом нагляду подано до Національного банку обґрунтоване клопотання про продовження строку виконання рішення про застосування заходу впливу у вигляді письмового застереження разом із підтвердними документами/інформацією щодо неможливості з причин, що не залежать від такого учасника, виконання рішення про застосування заходу впливу у вигляді письмового застереження у встановлений Національним банком строк і клопотання подано до Національного банку не пізніше 10 робочих днів до дня закінчення строку для вжиття заходів на усунення порушення (порушень), установленого Національним банком.
Рішення про продовження або відмову в продовженні строку виконання рішення про застосування заходу впливу у вигляді письмового застереження приймає Правління/Комітет з питань нагляду. Рішення надсилається об'єкту нагляду, щодо якого прийнято таке рішення, у порядку, визначеному в підпункті 2 пункту 13 розділу III цього Положення.
( Абзац другий пункту 36 розділу IV із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 127 від 18.10.2024 )
37. Національний банк залишає без розгляду клопотання об'єкта нагляду про продовження строку виконання рішення про застосування заходу впливу у вигляді письмового застереження в разі подання таким учасником клопотання пізніше строку, зазначеного в пункті 36 розділу IV цього Положення.
38. Національний банк у разі невиконання об'єктом нагляду вимоги усунути порушення, зазначеної в письмовому застереженні, має право застосувати інші заходи впливу, передбачені частиною першою статті 84 Закону України "Про платіжні послуги".
V. Накладення штрафу
39. Національний банк накладає на об'єкт нагляду за порушення ним вимог законодавства, що регулює діяльність на платіжному ринку, включаючи невиконання в строк вимог щодо подання документів, визначених у пунктах 29 та 31 розділу IV цього Положення, та/або в разі недостатності заходів з управління ризиками, що вживаються об'єктом нагляду для захисту інтересів споживачів платіжних послуг, адекватно вчиненому порушенню штраф у розмірі, визначеному в пункті 2 частини першої статті 84 Закону України "Про платіжні послуги", а також у межах своєї компетенції застосовує заходи впливу у вигляді накладення штрафу за порушення небанківськими надавачами фінансових платіжних послуг прав споживачів, передбачені статтею 28 Закону про фінансові послуги.
( Пункт 39 розділу V із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 127 від 18.10.2024 )
40. Штраф за порушення об'єктом нагляду законодавства, що регулює діяльність на платіжному ринку, та заходи впливу у вигляді накладення штрафу, передбачені статтею 28 Закону про фінансові послуги, накладаються за кожен випадок порушення окремо.
( Пункт 40 розділу V із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 127 від 18.10.2024 )
41. Штраф за порушення об'єктом нагляду пруденційних нормативів, встановлених Національним банком відповідно до Закону України "Про платіжні послуги" та нормативно-правових актів Національного банку, накладається окремо за кожним нормативом.
( Пункт 42 розділу V виключено на підставі Постанови Національного банку № 127 від 18.10.2024 )
43. Правлінню/Комітету з питань нагляду для прийняття рішення в разі виявлення Національним банком факту порушення, зазначеного в статті 28 Закону про фінансові послуги, вчиненого небанківським надавачем фінансових платіжних послуг, подається:
( Абзац перший пункту 43 розділу V із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 127 від 18.10.2024 )
1) проєкт рішення про застосування заходу впливу у вигляді накладення штрафу відповідно до статті 28 Закону про фінансові послуги;
( Підпункт 1 пункту 43 розділу V із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 127 від 18.10.2024 )
2) документ, у якому зафіксовані порушення;
3) пояснення (за наявності) керівника (особи, яка виконує його обов'язки) об'єкта нагляду.
( Пункт 44 розділу V виключено на підставі Постанови Національного банку № 127 від 18.10.2024 )
45. Рішення про накладення штрафу додатково до інформації, зазначеної в пункті 10 розділу III цього Положення, повинно містити:
1) розмір застосованого штрафу;
2) реквізити рахунку Національного банку, на який повинна бути перерахована сума штрафу, та строк, протягом якого учасник ринку платіжних послуг повинен сплатити штраф та повідомити про це Національний банк;
3) відомості, передбачені статтею 4 Закону України "Про виконавче провадження".
46. Накладення штрафу на об'єкт нагляду не звільняє його від обов'язку усунути порушення, за яке був накладений штраф, якщо таке порушення може бути усунено.
47. Об'єкт нагляду, який добровільно виконав рішення про накладення штрафу, зобов'язаний подати Національному банку копії документів, що підтверджують сплату суми штрафу, у формі, визначеній в пункті 25 розділу III цього Положення.
VI. Тимчасова, до усунення порушення, заборона надання однієї або більше платіжних послуг
48. Національний банк має право прийняти рішення про тимчасову, до усунення порушення, заборону небанківському надавачу фінансових платіжних послуг надавати одну або більше платіжних послуг, визначених у частині першій статті 5 Закону України "Про платіжні послуги", у разі порушення законодавства, що регулює діяльність на платіжному ринку, та/або в разі недостатності заходів з управління ризиками, що вживаються для захисту інтересів споживачів платіжних послуг, включаючи:
( Абзац перший пункту 48 розділу VI із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 127 від 18.10.2024 )
1) невиконання небанківським надавачем фінансових платіжних послуг вимог законодавства, що регулює діяльність на платіжному ринку, включаючи вимоги цього Положення, щодо обов'язку (вимоги) усунення порушення в установлений строк;
2) вчинення небанківським надавачем фінансових платіжних послуг триваючого, повторного порушення вимог законодавства, що регулює діяльність на платіжному ринку;
3) недотримання небанківським надавачем фінансових платіжних послуг ліцензійних умов провадження діяльності в частині відповідної платіжної послуги, що встановлені нормативно-правовими актами Національного банку;
4) невідповідність надавача фінансових платіжних послуг вимогам до провадження діяльності з надання окремої платіжної послуги, встановленим Законом України "Про платіжні послуги" та нормативно-правовими актами Національного банку;
5) недотримання небанківським надавачем фінансових платіжних послуг пруденційних нормативів на платіжному ринку, визначених Законом України "Про платіжні послуги" та нормативно-правовим актом Національного банку;
6) порушення небанківським надавачем фінансових платіжних послуг законодавства про захист прав споживачів платіжних послуг під час надання відповідної фінансової платіжної послуги.
49. Рішення про тимчасову, до усунення порушення, заборону небанківському надавачу фінансових платіжних послуг надавати одну чи більше платіжних послуг, крім інформації, зазначеної в пункті 10 розділу III цього Положення, повинно містити:
1) назву (перелік) платіжної послуги/платіжних послуг, яку/які тимчасово заборонено надавати;
2) строк, протягом якого небанківському надавачу фінансових платіжних послуг потрібно усунути порушення та подати Національному банку звіт про усунення порушення, документи (копії документів, засвідчені в порядку, установленому цим Положенням), що підтверджують усунення небанківським надавачем фінансових платіжних послуг порушень.
50. Небанківський надавач фінансових платіжних послуг з дати набрання чинності рішенням про тимчасову, до усунення порушення, заборону надавати одну чи більше платіжних послуг та до прийняття Національним банком рішення про скасування тимчасової заборони надання однієї чи більше платіжних послуг втрачає право надавати одну чи більше платіжних послуг, визначених у рішенні Національного банку.
51. Небанківський надавач фінансових платіжних послуг не пізніше трьох робочих днів із дня набрання чинності рішенням про тимчасову, до усунення порушення, заборону надавати одну чи більше платіжних послуг зобов'язаний оприлюднити на власному вебсайті (вебсайтах), що використовується (використовуються) для надання ним послуг інформацію про:
1) втрату небанківським надавачем фінансових платіжних послуг права надавати одну чи більше платіжних послуг, визначених у частині першій статті 5 Закону України "Про платіжні послуги";
2) дату набрання чинності таким рішенням.
52. Небанківський надавач фінансових платіжних послуг у строк, визначений в рішенні про тимчасову, до усунення порушення, заборону на надання однієї чи більше платіжних послуг, зобов'язаний подати Національному банку:
1) звіт про усунення порушення;

................
Перейти до повного тексту