1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
21.02.2007 N 141
Про підсумки проведення Всеукраїнського конкурсу "Заступник директора з виховної роботи загальноосвітнього навчального закладу - 2006"
З метою докорінного поліпшення виховної роботи в загальноосвітніх навчальних закладах, сприяння поширенню та впровадженню інноваційних виховних моделей і технологій в практику діяльності заступників директорів з виховної роботи, виявлення та пропагування кращого педагогічного досвіду та відповідно до заходів Міністерства освіти і науки України з реалізації Указу Президента України "Про невідкладні заходи щодо забезпечення функціонування та розвитку освіти в Україні" від 4 липня 2005 року N 1013/2005 проведено Всеукраїнський конкурс "Заступник директора з виховної роботи загальноосвітнього навчального закладу - 2006".
На конкурс надійшло 169 робіт з усіх регіонів України.
Відповідно до рішення журі конкурсу визначено переможців III етапу Всеукраїнського конкурсу "Заступник директора з виховної роботи загальноосвітнього навчального закладу - 2006" за номінаціями: заступник директора з виховної роботи міського загальноосвітнього навчального закладу; заступник директора з виховної роботи сільського загальноосвітнього навчального закладу; заступник директора з виховної роботи гімназій, ліцеїв, колегіумів, колежів.
У зв'язку з вищезазначеним
НАКАЗУЮ:
1. Доповідну записку "Про підсумки проведення Всеукраїнського конкурсу "Заступник директора з виховної роботи загальноосвітнього навчального закладу - 2006" взяти до відома (додаток 1).
2. Нагородити переможців III етапу Всеукраїнського конкурсу:
нагрудним знаком "Василь Сухомлинський"
- Дутко Світлану Іванівну, заступника директора з виховної роботи гімназії м. Ужгорода;
- Пасько Людмилу Анатоліївну, заступника директора з виховної роботи Глибоцької ЗОШ I-III ст. Бориспільського району Київської області;
нагрудним знаком "Відмінник освіти України"
- Бойчук Лесю Миколаївну, заступника директора з виховної роботи Смілянського НВК "ЗОШ I ступеня - гімназія ім. В.Т.Сенатора" Черкаської області;
- Мартинюка Віктора Семеновича, заступника директора з виховної роботи Луцької гімназії N 21 ім. Михайла Кравчука Волинської області;
- Таран Вікторію Алімівну, заступника директора з виховної роботи Великояблунівської ЗОШ I-III ст. Смілянського району Черкаської області;
- Кондратович Олену Анатоліївну, заступника директора з виховної роботи Білоцерківської спеціалізованої I-III ст. ЗОШ N 9 Київської області;
Почесною Грамотою Міністерства освіти і науки України
- Фокіну Ірину Олексіївну, заступника директора з виховної роботи Херсонської спеціалізованої школи N 52 з поглибленим вивченням української мови;
- Костіва Мирослава Івановича, заступника директора з виховної роботи Івано-Франківської ЗОШ I-III ст. N 13;
- Болкову Зінаїду Василівну, заступник директора з виховної роботи Запорізького НВК N 19.
3. Оголосити подяку Міністерства освіти і науки України:
3.1. Учасникам Всеукраїнського конкурсу, які продемонстрували високий рівень професійної компетентності, творчість, глибокі знання теоретичних аспектів виховних технологій, уміння впроваджувати досягнення психолого-педагогічної науки, кращого вітчизняного та зарубіжного досвіду в практику роботи загальноосвітніх навчальних закладів (додаток 2).
3.2. Інститутам післядипломної педагогічної освіти Волинської (Маслай Г.С.), Вінницької (Юрчук Л.М.), Закарпатської (Талапканич М.І.), Запорізької (Фролов М.О.), Київської (Клокар Н.І.), Івано-Франківської (Зуб'як Р.М.), Полтавської (Матвієнко П.І.), Рівненської (Віднічук М.А.), Тернопольської (Буган Ю.В.), Херсонської (Зубко А.М.), Хмельницької (Войтенко В.І.), Черкаської (Чепурна Н.М.) областей за високий рівень організації і проведення I та II етапів конкурсу, надання загальноосвітнім навчальним закладам науково-методичної допомоги, організацію фахової експертизи та рецензування конкурсних робіт.
4. Інституту інноваційних технологій і змісту освіти (Кудін А.В.) забезпечити розповсюдження кращого досвіду роботи заступників директорів з виховної роботи загальноосвітніх навчальних закладів, сучасних виховних систем та інноваційних педагогічних технологій на сторінках педагогічної преси (починаючи з 2007 р.).
5. Міністру освіти і науки Автономної Республіки Крим, начальникам управлінь освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій довести до відома керівників районних та міських органів управлінь освітою інформацію про підсумки Всеукраїнського конкурсу "Заступник директора з виховної роботи загальноосвітнього навчального закладу - 2006".
6. Опублікувати даний наказ в "Інформаційному збірнику Міністерства освіти і науки України" та розмістити на сайті www.mon.gov.ua.
7. Контроль за виконанням даного наказу покласти на директора Інституту інноваційних технологій і змісту освіти Кудіна А.В.
Міністр С.М.Ніколаєнко
Додаток 1
до наказу МОН України
21.02.2007 N 141
ДОПОВІДНА ЗАПИСКА
про підсумки проведення Всеукраїнського конкурсу "Заступник директора з виховної роботи загальноосвітнього навчального закладу - 2006"
На виконання наказу Міністерства освіти і науки України від 22.02.06 р. N 122 з 1 квітня 2006 року до 15 грудня 2006 року з метою привернення уваги громадськості, органів влади до проблем виховання; виявлення і підтримки творчої праці заступників директорів з виховної роботи, підвищення професійної майстерності та їх ролі у житті учнівського та педагогічного колективів; удосконалення керівництва змістом і організацією виховного процесу проводився Всеукраїнський конкурс "Заступник директора з виховної роботи загальноосвітнього навчального закладу - 2006".
Всеукраїнський конкурс проводився за трьома номінаціями: заступник директора з виховної роботи міського загальноосвітнього навчального закладу; заступник директора з виховної роботи сільського загальноосвітнього навчального закладу; заступник директора з виховної роботи гімназій, ліцеїв, колегіумів, колежів.
За всіма номінаціями на III-й етап до журі Всеукраїнського конкурсу надійшло 169 робіт з усіх регіонів України.
Аналіз конкурсних робіт засвідчив про високий рівень професійної компетентності учасників конкурсу, їх ініціативу, творчість, глибокі знання теоретичних аспектів виховних технологій, уміння впроваджувати досягнення психолого-педагогічної науки, кращого вітчизняного та зарубіжного досвіду в практику роботи загальноосвітніх навчальних закладів, досконале володіння ефективними формами та методами роботи, вміння аналізувати свою діяльність та проектувати діяльність сучасного навчального закладу.
Слід відмітити цілеспрямовану та змістовну роботу заступників директорів з виховної роботи загальноосвітніх навчальних закладів Волинської, Вінницької, Закарпатської, Запорізької, Київської, Івано-Франківської, Полтавської, Черкаської, Херсонської, Хмельницької областей, які знаходяться у постійному пошуку удосконалення виховної роботи, досконало володіють теорією і практикою управління навчальними закладами, працюють на перспективу, в своїй роботі враховують позитивні зрушення у суспільно-політичному житті країни, спрямовують свою практичну діяльність на реалізацію соціальної функції виховання, забезпечення наступності духовного і морального досвіду поколінь, підготовку особистості учня до успішної життєдіяльності заради України.
Конкурсні роботи ще раз підтвердили, що виховний процес у навчальних закладах - це цілісна динамічна система, метою якої є розвиток високоінтелектуальної, компетентної, свідомої особистості з громадянською позицією, здатної до самореалізації та прояву своїх можливостей у різних сферах життєдіяльності.
Моделюючи виховну роботу на діагностико-аналітичній основі, заступники директорів загальноосвітніх навчальних закладів впроваджують у навчально-виховний процес особистісно орієнтовані, проектні, інформаційні, інтерактивні, сугестивні, дослідницькі, здоров'язберігаючі технології, колективну творчу діяльність, технології модульно-розвиваючого навчання, психолого-педагогічного проектування, формування життєвих компетенцій та успіху тощо.
Конкурсанти презентують змістовні моделі виховних систем загальноосвітніх навчальних закладів, в основу яких покладено роботу над розвитком громадянських якостей особистості, здатної до саморозвитку і самовдосконалення на засадах загальнолюдських та національних цінностей. Такий підхід у роботі забезпечує високу ефективність і результативність позитивних змін у навчально-виховному процесі.
Спираючись на наукові ідеї вітчизняних і зарубіжних педагогів А.С.Макаренка, В.О.Сухомлинського, К.Д.Ушинського, С.Русової, Я.А.Коменського, І.Д.Беха; технології психолого-педагогічного проектування виховного процесу О.М.Коберника, ідею колективних творчих справ І.П.Іванова, заступники директорів розробили та активно впроваджують власні виховні проекти, концепції, програми, системи виховної роботи навчального закладу. Журі відмітило різноманітність оригінальних педагогічних ідей, технологій, моделей, цільових програм та систем виховання.
У конкурсних матеріалах представлено моніторингову діяльність заступників директора у сфері вивчення рівня вихованості учнів, вивчення особистості дитини та дитячого колективу, готовності педагогів до здійснення виховної роботи в цілому.
Виходячи із вимог сучасного суспільства та відповідно до Національної доктрини розвитку освіти, основними пріоритетними напрямами виховної роботи в загальноосвітніх навчальних закладах визначено: формування національної свідомості, любові до рідної землі, свого народу, бажання працювати задля розвитку держави, готовності її захищати; виховання поваги до Конституції, законодавства України, державної символіки; забезпечення духовності єдності поколінь, виховання поваги до батьків, культури та історії рідного краю; виховання духовної культури особистості, створення умов для вільного вибору нею своєї світоглядної позиції; утвердження принципів загальнолюдської моралі: правди, справедливості, патріотизму, доброти, працелюбності; забезпечення повноцінного фізичного розвитку дітей та молоді; формування екологічної культури людини, гармонії її відносин з природою; розвиток індивідуальних здібностей і талантів молоді, забезпечення умов її реалізації.
Одне з основних завдань школи - навчити учнів свідомо ставитися до власного здоров'я, розуміти його значення. Працюючи над інтеграцією змісту роботи з формування здорового способу життя, навчальні заклади Київської, Кіровоградської, м. Києва, Дніпропетровської, Черкаської, Вінницької, Донецької, Івано-Франківської, Полтавської областей звертаються до технологій, які зберігають здоров'я. Ними розроблені та впроваджуються в практику виховної роботи цільові програми, завдяки яким заохочуються, пропагуються нестандартні форми роботи, а саме: рольові ігри, дискусії, тренінги тощо. Важливою складовою роботи з формування позитивної мотивації на здоровий спосіб життя є освітньо-оздоровча діяльність. При школах працюють дитячі оздоровчі табори з денною формою перебування дітей, туристичні клуби. З метою пропаганди антиалкогольної та антинікотинової залежності постійно проводяться зустрічі учнів з лікарями-наркологами, венерологами, гінекологами. В навчальних закладах діють "Школи безпеки", "Загони юних рятувальників", "Загони юних інспекторів руху", які пропагують правила безпечної поведінки.
Невід'ємної частиною виховної системи школи є правовиховна та правоосвітня робота. Майже всі загальноосвітні навчальні заклади планують і проводять заходи, які спрямовані на правову освіту учнів, виховання у них свідомої дисципліни, етичних норм поведінки. Для розширення правових знань учнів, формування вмінь співвідносити норми моралі та права, застосування набутих знань у повсякденному житті розроблені цільові програми превентивного виховання, які визначають загальні принципи, пріоритетні напрями щодо вирішення проблем бездоглядності, профілактики злочинів і правопорушень серед неповнолітніх. Основною формою профілактики правопорушень і оволодіння потрібними знаннями є: навчальні заняття з права, етики, основ здоров'я, години спілкування. У рамках Тижня правознавства у навчальних закладах проходять турніри знавців права, правові конференції, рольові ігри, тренінги. Однією з умов зменшення кількості правопорушень, злочинів серед учнів є організація цікавого дозвілля, позаурочної діяльності: заняття гуртків, клубів, секцій. Учнівська молодь активно долучається до організації та проведення загальношкільних заходів.
Доцільно відмітити те, що заступник директора з виховної роботи виступає координатором дій між усіма учасниками виховного процесу в навчальному закладі, він же - головний чинник у налагодженні співпраці з громадськими, державними та комерційними організаціями, підприємствами, Центрами соціальних служб для молоді, дитячими, міськими та сільськими бібліотеками, Будинками дитячої та юнацької творчості, позашкільними навчальними закладами та іншими установами. Учні загальноосвітніх навчальних закладів мають можливість відвідувати заняття в гуртках та секціях міських шкіл мистецтв, молодіжних центрів, дитячих студій, дитячо-юнацьких спортивних шкіл, діяльність яких сприяє різнобічній освіті і вихованню учнів, розвитку художніх, науково-технічних, організаторських здібностей, умінь і навичок.
Одним із напрямів координаційної роботи заступника директора з виховної роботи загальноосвітнього навчального закладу є учнівське самоврядування як засіб реалізації розвитку творчої особистості майбутнього громадянина України. Самоврядування сприяє розкриттю організаційних здібностей учнів, виховує ініціативність, активність, самостійність і відповідальність; формує вміння планувати, обирати основні напрями роботи з дітьми та учнівською молоддю. Разом з тим розширюється діапазон діяльності дорослих і дітей - членів єдиного колективу, можливості для їх співдружності, творчого пошуку. Учнівське самоврядування реалізується через "Президентську Республіку", "Парламентську Республіку", працюють дитячі організації "Сенаторець", "Гімназійна родина", "Сузір'я", "Барвінчата", "Добрики". Кожна з них має свою Конституцію, Статут та символіку.
Заслуговує на увагу застосування нових підходів, інтерактивних форм роботи в організації діяльності органів учнівського самоврядування у Волинській, Луганській, Миколаївській, Рівненській, Харківській, Херсонській, Черкаській та Тернопільській областях.
Широко впроваджується в загальноосвітніх навчальних закладах волонтерський рух. Члени волонтерських загонів виконують суспільно корисні справи: працюють в лісових господарствах, відвідують ветеранів, допомагають літнім людям, доглядають за могилами видатних людей, проводять акції милосердя.
Важливий компонент структури виховної діяльності загальноосвітнього навчального закладу - управлінський, який передбачає єдність управління і самоврядування, раціональний розподіл функціональних обов'язків між педагогічним та учнівським колективами, активне включення в процес управління вчителів, класних керівників, учнів, батьків, громадськості. Конкурсанти спрямовують свою управлінську майстерність на чітке планування та формування працездатного колективу учнів і вчителів; їх результативну діяльність, створення системи виховної роботи, утвердження шкільних традицій.
Одним із головних напрямів діяльності заступників директора з виховної роботи є організація методичної роботи, основними завданнями якої є підвищення професійної майстерності та загальної культури вчителів, вивчення і впровадження у практику роботи досягнень передового педагогічного досвіду, створення нормального психологічного мікроклімату в колективі.
В усіх навчальних закладах створено чітку систему методичної роботи, розроблено різні форми її реалізації, як індивідуальні (самоосвіта, стажування, наставництво, консультації), так і колективні (методичні об'єднання, психолого-педагогічні семінари, педагогічні читання, науково-практичні конференції, лекторії, виставки, тижні виховної роботи, фестивалі педагогічних ідей, ярмарки педагогічної творчості, школи молодого класного керівника, взаємовідвідування позаурочних заходів, створені інформаційні банки діяльності закладу, які дають можливість бачити зміни у навчально-виховному процесі та прогнозувати шляхи розвитку тощо). Поряд з традиційними формами методичної роботи отримують розвиток опорні школи, тимчасові творчі групи, кафедри, циклові комісії.

................
Перейти до повного тексту