- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
ДЕРЖАВНА СЛУЖБА УКРАЇНИ З ПИТАНЬ ГЕОДЕЗІЇ, КАРТОГРАФІЇ ТА КАДАСТРУ
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Держгеокадастру
09.06.2017 № 137
ЗМІНИ
до Антикорупційної програми Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру на 2017 рік
1. Розділ I "Засади загальної відомчої політики щодо запобігання та протидії корупції, заходи з її реалізації та заходи з виконання антикорупційної стратегії і державної антикорупційної програми" доповнити абзацами двадцять четвертим - тридцять четвертим такого змісту:
"Вирішити проблему корупції можливо лише в результаті послідовної, системної роботи з розробки та впровадження правових, організаційних та інших механізмів запобігання і протидії корупції.
Проблему корупції в Держгеокадастрі передбачається вирішувати шляхом:
удосконалення нормативно-правового регулювання у сфері земельних відносин;
визначення та усунення причин і умов, що спричиняють виникненню корупції;
формування у працівників Держгеокадастру, його територіальних органів, підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління Держгеокадастру, правової свідомості, добросовісної поведінки, нетерпимого, негативного ставлення до корупції як суспільно небезпечного явища;
забезпечення прозорості діяльності Держгеокадастру, його територіальних органів, підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління Держгеокадастру;
забезпечення умов для повідомлень про факти порушення вимог антикорупційного законодавства.
Виконання антикорупційної програми дасть змогу:
зменшити вплив корупції на діяльність Держгеокадастру його територіальних органів, підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління Держгеокадастру;
створити ефективні механізми запобігання корупції, забезпечити контроль за дотриманням вимог антикорупційного законодавства працівниками Держгеокадастру, його територіальних органів, підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління Держгеокадастру;
підвищити рівень довіри до Держгеокадастру, його територіальних органів, підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління Держгеокадастру."
2. В розділі ІІ "Оцінка корупційних ризиків у діяльності Держгеокадастру" в абзаці другому слова "Таблиці оцінених корупційних ризиків та заходів щодо їх усунення" замінити словами "Звіті за результатами оцінки корупційних ризиків у діяльності Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженому в.о. Голови Держгеокадастру 01.06.2017".
3. В розділі IV "Навчання та заходи щодо поширення інформації щодо програм антикорупційного спрямування" абзац четвертий доповнити таким реченням: "План-графік навчань з питань запобігання та виявлення корупції в апараті Держгеокадастру на 2017 рік додається.".
4. Розділ VI "Інші заходи, спрямовані на запобігання корупційним та пов’язаним з корупцією правопорушенням" виключити.
5. Додаток до антикорупційної програми "Таблиця оцінених корупційних ризиків та заходів щодо їх усунення" виключити.
ЗАТВЕРДЖЕНО
В.о. Голови Держгеокадастру
_________________ О.М. Цвях
01 червня 2017 року
ЗВІТ
за результатами оцінки корупційних ризиків у діяльності Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру
Комісією з оцінки корупційних ризиків та моніторингу виконання антикорупційної програми Держгеокадастру (далі - Комісія), утвореною наказом Держгеокадастру від 14.02.2017 № 66 "Про організацію підготовки антикорупційної програми Держгеокадастру на 2017 рік", розглянуто пропозиції Національного агентства з питань запобігання корупції до антикорупційної програми Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру на 2017 рік (додаток до рішення Національного агентства з питань запобігання корупції від 05.05.2017 № 183 "Про погодження антикорупційної програми Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру на 2017 рік"), проведено додаткову оцінку корупційних ризиків в діяльності Держгеокадастру.
З метою виявлення та оцінки корупційних ризиків у діяльності Держгеоадастру, його територіальних органів та підприємств, установ і організацій, що належать до сфери управління Держгеокадастру, Комісія досліджувала наявну в Держгеокадастрі інформацію, а також використала зовнішні ресурси. Зокрема було:
розглянуто пропозиції Національного агентства з питань запобігання корупції до антикорупційної програми Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру на 2017 рік (додаток до рішення Національного агентства з питань запобігання корупції від 05.05.2017 № 183 "Про погодження антикорупційної програми Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру на 2017 рік");
досліджено нормативно-правові акти, організаційно-розпорядчі документи, що регулюють діяльність Держгеокдастру, його територіальних органів, підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління Держгеокадастру, а також окремих процедур на предмет наявності у них положень, що сприяють (можуть сприяти) вчиненню корупційних та/або пов’язаних з корупцією правопорушень;
здійснено аналіз повідомлень у засобах масової інформації про недоліки певних процедур, можливу неправомірну та недоброчесну поведінку посадових (службових) осіб Держгеокадастру, його територіальних органів, а також працівників підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління Держгеокадастру;
проаналізовано дослідження "Індекс сприйняття корупції (СРІ) за 2016 рік", проведеного міжнародною антикорупційною організацією Transparency International;
проведено аналіз судової практики за 2016 рік стосовно притягнення посадових (службових) осіб Держгеокадастру, його територіальних органів, працівників підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління Держгеокадастру, до відповідальності за корупційні та/або пов’язані з корупцією правопорушення;
проаналізовано повідомлення, що надійшли до Держгеокадастру від правоохоронних органів, про проведення обшуків (виїмок) під час розслідування кримінальних та/або адміністративних справ щодо можливих неправомірних дій посадових (службових) осіб Держгеокадастру, його територіальних органів, працівників підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління Держгеокадастру;
досліджено результати перевірок, службових розслідувань, що полягали в аналізі актів, довідок та інших документально оформлених результатів проведених заходів, наданих рекомендацій з метою максимального вивчення різних напрямів діяльності у яких було виявлено найбільше порушень вимог законодавства України, їх теперішній стан та ймовірність вчинення (сприяння вчиненню) корупційних правопорушень та/або правопорушень пов’язаних з корупцією;
проаналізовано листи, звернення, скарги громадян, юридичних осіб, органів місцевого самоврядування, народних депутатів України, тощо, що надійшли до Держгеокадастру поштою, на електронну адресу Держгеокадастру та гарячу лінію Держгеокадастру та містили інформацію про напрямки діяльності, в яких виникає найбільша можливість вчинення корупційних та/або пов’язаних з корупцією правопорушень;
проведено аналіз діяльності Держгеокадастру, його територіальних органів, підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління Держгеокадастру, з метою виявлення заходів, процедур та рішень, які стали причиною вчинення посадовими (службовими) особами Дергеокадастру, його територіальних органів, підприємств, установ та організацій, що належать до сфери його управління, корупційних правопорушень та/або правопорушень пов’язаних з корупцією;
розглянуто дисертацію Куренди С.В. на тему "Земельно-правові засади запобігання корупції в Україні" на здобуття наукового ступеня кандидата юридичних наук (УДК 349.4, м. Луцьк, 2016 рік).
Зокрема, як засвідчив аналіз вищезазначених документів, матеріалів та інформації найбільша кількість порушених кримінальних та/або адміністративних справ стосувалася отримання неправомірної вигоди (хабара) посадовими (службовими) особами територіальних органів Держгеокадастру за:
надання дозволу на розроблення документації із землеустрою щодо передачі у власність (оренду) земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності за межами населених пунктів;
видання наказів про затвердження територіальними органами Держгеокадастру документації із землеустрою щодо відведення земельних ділянок;
погодження територіальними органами Держгеокадастру документації із землеустрою щодо відведення у власність (оренду) земельних ділянок;
прискорення процедур надання адміністративних послуг (у тому числі: реєстрації в Державному земельному кадастрі земельних ділянок, присвоєння кадастрових номерів земельним ділянкам, надання витягів з Державного земельного кадастру про земельні ділянки), тощо.
Комісією вивчено, проаналізовано та ідентифіковано корупційні ризики в організаційно-управлінській діяльності Держгеокадастру, його територіальних органів, підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління Держгеокадастру, а саме в:
організаційній структурі;
системі внутрішнього контролю;
управлінні персоналом;
проведенні процедур закупівель;
наданні адміністративних послуг;
реалізації контроль-наглядових функцій;
У системі внутрішнього контролю існує ризик недостатньої професійної компетентності внутрішніх аудиторів територіальних органів Держгеокадастру, що не забезпечує якісного проведення внутрішнього аудиту та виявлення усіх порушень і недоліків діяльності, а також недотримання принципу незалежності та об’єктивності внутрішнього аудиту внаслідок можливого втручання інших посадових (службових) осіб в роботу підрозділів внутрішнього аудиту.
Ризик недостатньої професійної компетентності внутрішніх аудиторів територіальних органів Держгеокадастру усувається шляхом навчання та підвищення кваліфікації внутрішніх аудиторів за професійним напрямом, яке проводиться уповноваженим органом державної влади. Ресурсами для впровадження зазначених заходів можуть бути витрати на відрядження до місця проведення навчання (м. Київ) територіальними органами Дерджгеокадастру. Підвищення рівня професійної компетентності внутрішніх аудиторів територіальних органів Держгеокадастру створить більш професійний підхід внутрішніх аудиторів до виконання ними своїх посадових обов’язків та підвищить ефективність результатів їх роботи, що у свою чергу створить позитивний імідж та авторитет підрозділів внутрішнього аудиту Держгеокадастру та його територіальних органів.
В управлінні персоналом можуть існувати такі типові ризики як:
привілейоване чи завідомо упереджене ставлення до окремих працівників;
застосування репресивних заходів впливу щодо осіб, які надають допомогу в запобіганні і протидії корупції (викривачів);
приховування не етичної поведінки підлеглих;
одержання посадовими (службовими) особами подарунків від підлеглих, тощо.
Пріоритетність зазначених ризиків є доволі низькою, а для вирішення їх можливо вжити наступних заходів.
Забезпечити наявність та дієвість каналів для інформування працівниками Держгеокадастру, його територіальних органів, підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління Держгеокадастру, про відомі їм факти вчинення корупційних правопорушень та/або правопорушень пов’язаних з корупцією.
У Держгеокадастрі для повідомлень про можливі корупційні та пов’язані з корупцією правопорушення функціонують такі засоби зв’язку.
Гаряча лінія: 0 800 300 808, шість операторів у апараті Держгеокадастру здійснює прийом повідомлень, режим роботи: понеділок - п’ятниця з 08.00 до 20.00.
Електронна адреса: land@land.gov.ua, zvg@land.gov.ua.
Сайт: land.gov.ua.
На гарячу лінію протягом 2016 року надійшло: 13 повідомлень, 0 - анонімні.
На електронні адреси: land@land.gov.ua - 11 звернень, 0 - анонімні; zvg@land.gov.ua - 2 звернення, 0 - анонімні.
На сайт Держгеокадастру land.gov.ua надійшло 7 звернень, 0 - анонімні.
Повідомлення про можливі корупційні та пов’язані з корупцією правопорушення від працівників Держгеокадастру не надходили.
Більшість звернень (скарг) стосувалося незадовільної організації роботи територіальних органів з питань надання адміністративних послуг.
До Держгеокадастру у 2016 році викривачі не звертались.
Крім того, необхідно: проводити навчання та підвищення кваліфікації керівників з питань управлінської діяльності; забезпечити посилений контроль щодо працівників, діяльність яких пов’язана з підвищеним корупційним ризиком; проводити періодичні анонімні опитування (анкетування) серед працівників з метою визначення рівня задоволеністю рівнем організації умов праці та загального рівня етики поведінки; тощо.
З метою виявлення та попередження корупційних ризиків у Держгеокадастрі інструкцією з діловодства у Державній службі України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженою наказом Держгеокадастру від 16.06.2015 № 111 "Про затвердження інструкції з діловодства у Державній службі України з питань геодезії, картографії та кадастру", передбачено, що проекти наказів з основних питань діяльності, адміністративно-господарських питань та додатки до них візуються працівником, який створив документ, керівником структурного підрозділу, в якому його створено, посадовими особами, які визначені у проекті документа як виконавці завдань, що містяться в ньому, керівником служби діловодства, керівником структурного підрозділу з питань запобігання та виявлення корупції, а також заступником Голови Держгеокадастру відповідно до функціональних обов’язків, іншими посадовими особами, яких стосується документ.
Проекти наказів з питань використання бюджетних коштів обов’язково візуються керівником відділу внутрішнього аудиту.
Проекти наказів з кадрових питань візуються працівником служби, який створив документ, та його керівником, а також залежно від видів наказів - посадовими особами структурного підрозділу з питань запобігання та виявлення корупції, бухгалтерської служби, іншими посадовими особами, яких стосується документ.
За результатами розгляду питання щодо погодження територіальними органами Держгеокадастру проектів землеустрою щодо відведення земельної ділянки за місцем розташування земельної ділянки Комісією вказано на існування корупційних ризиків при погодженні проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, у зв’язку із контактом розробника такої документації та працівника територіального органу Держгеокадастру, який її погоджує.
За ініціативою Держгеокадастру та Міністерства аграрної політики та продовольства України 31.08.2016 Кабінетом Міністрів України прийнято постанову
№ 580 "Деякі питання реалізації пілотного проекту із запровадження екстериторіальності погодження проектів землеустрою щодо відведення земельної ділянки територіальними органами Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру".
При зазначеній процедурі розробник надсилає документації до територіального органу Держгеокадастру, а програмне забезпечення в автономному порядку вибирає будь-який територіальний орган, який здійснюватиме її погодження.
За 5 місяців з початку реалізації пілотного проекту (03.10.2016 - 31.01.2017) на погодження надійшло 34 802 проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок, з них 22 474 - погоджено, 12 328 - повернуто на доопрацювання.
Переважні причини відмови у погодженні проектів землеустрою: непроведення топографо-геодезичного знімання під час формування земельної ділянки; відсутність прив’язки до Державної геодезичної мережі під час топографо-геодезичного знімання; спроби зміни цільового призначення земельної ділянки в обхід мораторію; невідповідність даних про інженера-землевпорядника, відповідального за якість робіт, відомостям, які містяться у Державному реєстрі сертифікованих інженерів-землевпорядників.
Розробник може перевірити стан погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за допомогою офіційного веб-сайту Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру (https://e.land.gov.ua/dashboard/).
Комісією запропоновано після реалізації пілотного проекту та опрацювання його реальних результатів внести на розгляд керівництву Держгеокадастру питання про необхідність ініціювати в установленому законодавством порядку перед Кабінетом Міністрів України питання про погодження територіальними органами Держгеокадастру проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок за принципом екстериторіальності на постійній основі з метою мінімізації корупційних ризиків.
Протягом 2016 року за результатами опрацювання інформації, що надійшла від територіальних органів Держгеокадастру, підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління Держгеокадастру, Держгеокадастром отримано повідомлень щодо 19 державних службовців та 3 керівників (працівників) підприємств, що належать до сфери управління Держгеокадастру, стосовно яких відкрито 16 кримінальних проваджень та 6 адміністративних проваджень (складено 6 протоколів про вчинення пов’язаного з корупцією правопорушення), з яких: 13 осіб - начальники та заступники начальників територіальних органів Держгеокадастру, 1 - заступник керівника підприємства, що належить до сфери управління Держгеокадастру, 6 спеціалістів територіальних органів Держгеокадастру та 2 працівника підприємств, що належать до сфери управління Держгеокадастру.
За результатами аналізу судової практики за 2016 рік стосовно притягнення посадових (службових) осіб Держгеокадастру, його територіальних органів, працівників підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління Держгеокадастру, до відповідальності за корупційні та/або пов’язані з корупцією правопорушення Комісією встановлено, що в 11 випадках судами були винесені рішення, відповідно до яких в діях зазначених осіб були встановлені правопорушення.
Необхідно зазначити, що у більшості випадках посадові (службові) особи територіальних органів Держгеокадастру, працівники підприємств, що належать до сфери управління Держгеокадастру мали на меті отримання неправомірної вигоди у вигляді готівкових коштів у національній валюті України та у валютах іноземних держав за вплив на осіб, які приймають відповідні рішення та/або безпосереднього прийняття рішення стосовно:
передачі у власність особі та членам її родини земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства;
надання дозволів на розроблення документації із землеустрою щодо відведення у власність (оренду) земельних ділянок;
видання офіційних документів, які містили недостовірні дані, що могли вплинути на права суб’єктів господарювання щодо оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності за межами населених пунктів;
сприяння суб’єктам господарювання в незаконному отриманні права оренди земельних ділянок;
вплив на осіб, які приймають рішення щодо затвердження документації із землеустрою щодо відведення земельних ділянок;
видання офіційних документів, які містили недостовірні дані, щодо вартості земельної ділянки (заниження вартості земельної ділянки спричинили ненадходження до державного бюджету України грошових коштів та порушення вимог
статті 174 Податкового кодексу України).
Зокрема, головним спеціалістом відділу розпорядження землями сільськогосподарського призначення Управління землеустрою та охорони земель Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області отримано грошові кошти у сумі 64 000 гривень за ніби то вплив на прийняття рішення особою, уповноваженою на виконання функцій держави, про передачу у власність особі та членам її родини земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства загальною площею 8 га.
................Перейти до повного тексту