1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
18.10.2023 № 130
Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів Національного банку України
Відповідно до статей 7, 15,55-1, 56 Закону України "Про Національний банк України", статей 3-1, 11, 12, 20, 21, 27, 28 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг", з метою забезпечення захисту прав та інтересів споживачів фінансових послуг під час інформування фінансовою установою про умови та порядок надання споживчих кредитів Правління Національного банку України ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Пункт 2 постанови Правління Національного банку України від 05 жовтня 2021 року № 100 "Про затвердження Положення про інформаційне забезпечення фінансовими установами споживачів щодо надання послуг споживчого кредитування" (зі змінами) викласти в такій редакції:
"2. Небанківським фінансовим установам України, які відповідно до законодавства України мають право надавати споживчі кредити:
1) протягом трьох місяців із дня набрання чинності цією постановою привести свою діяльність у відповідність до вимог Положення, крім пунктів 13, 14 розділу I Положення, підпункту 8 пункту 16 та пунктів 20-22 розділу II Положення;
2) до 01 січня 2024 року привести свою діяльність у відповідність до вимог пунктів 13, 14 розділу I, підпункту 8 пункту 16 та пунктів 20-22 розділу II Положення.".
2. Затвердити Зміни до Положення про інформаційне забезпечення фінансовими установами споживачів щодо надання послуг споживчого кредитування, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 05 жовтня 2021 року № 100 (далі - Зміни до Положення), що додаються.
3. Небанківським фінансовим установам України, які відповідно до законодавства України мають право надавати споживчі кредити, протягом одного місяця з дня набрання чинності цією постановою привести свою діяльність у відповідність до Змін до Положення.
4. Управлінню захисту прав споживачів фінансових послуг (Ольга Лобайчук) після офіційного опублікування цієї постанови довести до відома небанківських фінансових установ України, зазначених у пункті 3 цієї постанови, інформацію про її прийняття.
5. Контроль за виконанням цієї постанови покласти на Голову Національного банку України Андрія Пишного.
6. Постанова набирає чинності з дня, наступного за днем її офіційного опублікування, крім підпункту 1 пункту 1 та підпунктів 1, 2 пункту 3 Змін до Положення, які набирають чинності з 01 січня 2024 року.

Голова

А. Пишний
ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова Правління
Національного банку України
18.10.2023 № 130
ЗМІНИ
до Положення про інформаційне забезпечення фінансовими установами споживачів щодо надання послуг споживчого кредитування
( Див. текст )
1. У розділі I:
1) пункт 2 після слова "візуальне" доповнити словами "та/або аудіальне";
2) у пункті 3:
підпункт 1 після слів "інформації на" доповнити словом "кожному";
пункт після підпункту 6 доповнити новим підпунктом 6-1 такого змісту:
"6-1) основний текст реклами - текст, що розміщено на рекламному макеті між заголовком/підзаголовком та реквізитами рекламодавця або під заголовком/підзаголовком у разі розміщення реквізитів рекламодавця на початку рекламного макета чи на полях рекламної площини;";
пункт після підпункту 8 доповнити трьома новими підпунктами такого змісту:
"9) реквізити рекламодавця - довідкова інформація про рекламодавця та його відокремлені підрозділи, яка міститься в рекламному повідомленні та є контактною інформацією. До реквізитів рекламодавця належать такі відомості про рекламодавця та його відокремлені підрозділи: адреса, телефон/факс, електронна пошта, мобільний застосунок, вебсайт, графік роботи, контактна особа, дозволи, ліцензії, свідоцтва, сертифікати;
10) рекламний макет - графічне, візуальне (анімаційне), звукове оформлення повідомлення про фінансову установу, її діяльність та фінансові послуги, що поширюється споживачам реклами в друкованій або електронній формі;
11) система дистанційного обслуговування - сукупність каналів дистанційного електронного обслуговування [телефон, месенджер, банкомат, пристрій з функцією приймання готівки (cash-in), мобільний застосунок, мережа Інтернет та інші засоби, пов’язані з електронною комунікаційною мережею], які без одночасної фізичної присутності споживача та надавача послуг забезпечують надання споживачу фінансових, платіжних або інших послуг.".
У зв’язку з цим абзац одинадцятий уважати абзацом чотирнадцятим;
3) пункт 8 викласти в такій редакції:
"8. Фінансова установа під час інформування споживача на власному вебсайті про послугу з надання споживчого кредиту забезпечує розміщення попереджень про можливі наслідки згідно із законодавством України для споживачів у разі користування цією фінансовою послугою або невиконання ними обов’язків згідно з договором про споживчий кредит на кожній вебсторінці вебсайту з інформацією про таку послугу та умови її надання у вигляді текстового блоку (абзаців), наступного (наступних) за умовами послуги.
Фінансова установа під час розповсюдження в будь-якій формі та в будьякий спосіб, крім рекламного макета, інформації про послугу з надання споживчого кредиту на вебсайті, який не є власним вебсайтом фінансової установи (далі - реклама на іншому вебсайті), забезпечує розміщення одразу під такою інформацією гіперпосилання на попередження про можливі наслідки для споживача в разі користування цією фінансовою послугою або невиконання ним обов’язків згідно з договором про споживчий кредит, що розміщені на власному вебсайті фінансової установи.
Розміщення попереджень на вебсторінці, окремій від вебсторінки з відомостями про умови надання фінансової послуги, включаючи вебсторінки з новинами, контактною та іншою інформацією про фінансову установу як юридичну особу, у нижній статичній частині вебсторінки вебсайту (футері), в окремому документі (файлі), включно з тим, що додається до вебсторінки з інформацією про послугу, а також на інших вебсторінках і в документах (файлах), які напряму та безпосередньо не стосуються відповідної фінансової послуги, не є виконанням вимоги, передбаченої в абзаці першому пункту 8 розділу I цього Положення.";
4) у пункті 9:
слова "в рекламі" виключити;
пункт доповнити словами "або невиконання ним обов’язків згідно з договором про споживчий кредит у рекламному макеті";
5) в абзаці першому пункту 10:
слова "на власному вебсайті" виключити;
слово "тексту" замінити словами "текстового блоку (абзаців)";
6) в абзаці першому пункту 14 слова "дистанційних каналів комунікації" замінити словами "каналів дистанційного електронного обслуговування";
7) розділ після пункту 15 доповнити двома новими пунктами 15-1 та 15-2 такого змісту:
"15-1. Кожна з умов послуги з надання споживчого кредиту, зазначених у пункті 15 розділу I цього Положення, викладається в основному тексті реклами або вебсторінки вебсайту однаковими гарнітурою, кольором і розміром шрифту, незалежно від форми її подання (текст, зображення, елемент зображення).
Гарнітура, колір і розмір шрифту умов послуги з надання споживчого кредиту, зазначених у пункті 15 розділу I цього Положення, повинні бути ідентичними гарнітурі, кольору та розміру шрифту, якими на рекламному макеті або на відповідній вебсторінці викладені процентні ставки, будь-які дані, що стосуються витрат споживача за споживчим кредитом, або інша інформація про послугу, яку розміщено в межах основного тексту.
Слоган, заголовок/підзаголовок реклами можуть містити зазначені в пункті 15 розділу I цього Положення умови послуги з надання споживчого кредиту, викладені в повному обсязі та однаковими гарнітурою, кольором і розміром шрифту.
Істотні характеристики фінансової послуги не можуть додаватися до реквізитів рекламодавця.
15-2. Цифрове значення істотної характеристики послуги з надання споживчого кредиту, включаючи цифри ліворуч та праворуч від десяткової коми, викладається єдиними гарнітурою, кольором і розміром шрифту.".
2. У розділі II:
1) заголовок розділу доповнити словами "та в рекламі на іншому вебсайті";
2) у пункті 16:
в абзаці сьомому підпункту 7 слова "засобами дистанційних каналів комунікації" замінити словами "каналами дистанційного електронного обслуговування";
у підпункті 10 слово "системах" замінити словом "системі";
3) пункти 17, 18 викласти в такій редакції:
"17. Фінансова установа розміщує інформацію про істотні характеристики послуги споживчого кредиту, включаючи послуги з надання мікрокредиту, на власному вебсайті безпосередньо на вебсторінці з відомостями про умови надання такої послуги за формою, наведеною в додатках 1-4 до цього Положення, у вигляді окремого документа (файла) з назвою "Істотні характеристики послуги" у форматі pdf, що додається до цієї вебсторінки та викладається з використанням типової (не різновиду) гарнітури Times New Roman, шрифту розміром не менше 12 друкарських пунктів.
Фінансова установа в рекламі на іншому вебсайті безпосередньо на вебсторінці з відомостями про умови надання споживчого кредиту/мікрокредиту розміщує гіперпосилання на документ (файл) з назвою "Істотні характеристики послуги", що розміщений на власному вебсайті фінансової установи, або на його вебсторінку з таким документом (файлом).
18. Фінансовій установі забороняється розміщувати документ (файл) із назвою "Істотні характеристики послуги" на вебсторінці, окремій від вебсторінки з відомостями про умови надання відповідної фінансової послуги, включаючи вебсторінки з новинами, контактною та іншою інформацією про фінансову установу як юридичну особу, у нижній статичній частині вебсторінки вебсайту (футері), а також на інших вебсторінках і в інших документах (файлах), які напряму та безпосередньо не стосуються відповідної фінансової послуги.

................
Перейти до повного тексту