- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ СТАТИСТИКИ УКРАЇНИ
МІНІСТЕРСТВО АГРАРНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ
ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ ПО ЗЕМЕЛЬНИХ РЕСУРСАХ
Н А К А З
N 127/53/48 від 26.04.2000
м.Київ
Про удосконалення системи статистичного обліку в сільському господарстві України
На виконання Указу Президента України від 03.12.99
N 1529 "Про невідкладні заходи щодо прискорення реформування аграрного сектора економіки" з метою удосконалення сільськогосподарської статистики, методологічних та організаційних підходів до збору, обробки інформації, відстеження реальних процесів реформування в аграрному секторі
НАКАЗУЄМО:
1. Затвердити Основні засади побудови статистики сільського господарства України в умовах проведення реформування аграрного сектора (додаються) та забезпечити організацію їх практичного впровадження.
2. Затвердити склад робочої групи з питань удосконалення статистичного обліку та звітності в галузі сільського господарства (додається).
3. Управлінню статистики сільського господарства та навколишнього середовища Держкомстату (Прокопенко О.М.) разом з Департаментом стратегії розвитку аграрної економіки (Дробот В.І.), Управлінням організації і методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності (Ільченко І.Ю.) Мінагрополітики і Управлінням державного земельного кадастру Держкомзему (Лихогруд М.Г.):
3.1. Внести до 20 травня поточного року зміни до переліку показників форм статистичної звітності по сільському господарству та погосподарської книги щодо обліку виробництва продукції, використання земельних ділянок, в тому числі наданих в оренду часток (паїв), по укладених договорах тощо та методології їх наповнення з метою приведення їх у відповідність до міжнародних стандартів.
3.2. Розробити до 10 травня поточного року програму та порядок організації обстеження результатів реформування колективних сільськогосподарських підприємств.
3.3. Розробити до 1 липня поточного року програму та порядок організації обстеження господарств населення в сільській місцевості з питань їх сільськогосподарської діяльності.
3.4. Внести до 1 липня поточного року узгоджені пропозиції щодо порядку збору річних форм бухгалтерського звіту сільськогосподарських підприємств (6-АПК, 7-АПК, 9-АПК, 13-АПК).
3.5. Разом з Мінекономіки підготувати протягом місяця пропозиції щодо нормативного визначення таких понять, як "сільськогосподарський товаровиробник", "сільськогосподарське підприємство" та інших з метою забезпечення їх однозначного трактування.
3.6. Визначити до 1 червня поточного року порядок територіального обліку сільськогосподарської діяльності підприємств, що мають виробництво в декількох територіально-адміністративних одиницях або орендують виробничі потужності в інших регіонах.
4. Управлінню статистики сільського господарства та навколишнього середовища Держкомстату (Прокопенко О.М.) разом з Департаментом стратегії розвитку аграрної економіки (Дробот В.І.), Департаментом ринків продукції рослинництва та розвитку насінництва (Сорока В.І.), Департаментом ринків продукції тваринництва з Головною державною племінною інспекцією (Мельник Ю.Ф.), Департаментом кадрової політики, аграрної освіти та науки (Мельник С.І.) та Управлінням організації і методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності (Ільченко І.Ю.) Мінагрополітики, Управлінням державного земельного кадастру Держкомзему (Лихогруд М.Г.):
4.1. Підготувати протягом місяця пропозиції щодо зміни порядку збору оперативної (тижневої) статистичної звітності про хід польових робіт та збирання урожаю.
4.2. Розробити до 1 червня поточного року програму та порядок організації обстеження урожайності основних сільськогосподарських культур та виробництва продукції на земельних частках (паях), наданих громадянам та сільськогосподарським підприємствам.
4.3. Розробити і затвердити до 1 липня поточного року методологію проведення оперативних розрахунків фактичних та прогнозних показників урожаю основних сільськогосподарських культур в усіх категоріях господарств.
5. Держкомстату Автономної Республіки Крим, обласним управлінням статистики разом з Міністерством агропромислового комплексу Автономної Республіки Крим, управліннями агропромислового комплексу облдержадміністрацій, обласними управліннями по земельних ресурсах:
5.1. Визначити протягом місяця з урахуванням чинного законодавства конкретні переліки сільськогосподарських підприємств, які будуть подавати оперативну звітність.
5.2. В терміни, передбачені
Планом статистичних робіт на 2000 рік, забезпечити проведення обстежень результатів реформування колективних сільгосппідприємств, урожайності основних сільськогосподарських культур та виробництва продукції на земельних частках (паях), наданих громадянам та сільськогосподарським підприємствам.
6. Держкомстату Автономної Республіки Крим, обласним управлінням статистики спільно з Міністерством агропромислового комплексу Автономної Республіки Крим, управліннями агропромислового комплексу облдержадміністрацій та регіональними ветеринарними службами:
6.1. За участю Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій провести станом на 1 січня 2001 року перепис поголів'я худоби та птиці в господарствах громадян в міських поселеннях.
6.2. Щорічно здійснювати спільні заходи щодо забезпечення достовірності звітних даних про поголів'я худоби в сільськогосподарських підприємствах та господарствах населення.
7. Управлінню державного земельного кадастру Держкомзему (Лихогруд М.Г.) разом з Управлінням статистики сільського господарства та навколишнього середовища Держкомстату (Прокопенко О.М.), Департаментом стратегії розвитку аграрної економіки (Дробот В.І.) та Департаментом ринків продукції рослинництва та розвитку насінництва (Сорока В.І.) Мінагрополітики розробити до 1 липня поточного року систему показників про наявність та розподіл земель між власниками землі та землекористувачами для відстеження процесу реформування земельних відносин.
8. Обласним управлінням по земельних ресурсах надавати органам державної статистики необхідну інформацію про наявність та розподіл землі між власниками землі та землекористувачами в районному розрізі.
9. Контроль за виконанням наказу покласти на заступника Голови Держкомстату Остапчука Ю.М., першого заступника Міністра аграрної політики Лузана Ю.Я., заступника Голови Держкомзему Кулініча В.В.
Голова Державного комітету
статистики України О.Осауленко
Міністр
аграрної політики України І.Кириленко
Голова Державного комітету
України по земельних ресурсах А.Даниленко
ЗАТВЕРДЖЕНО
наказом Державного комітету
статистики України,
Міністерства аграрної
політики України, Державного
комітету України по
земельних ресурсах
від 26 квітня 2000 р.
N 127/53/48
Склад робочої групи з питань удосконалення статистичного обліку та звітності в галузі сільського господарства
Остапчук Юрій Михайлович |
заступник Голови Держкомстату України, керівник робочої групи |
Дробот Віталій Іванович |
начальник Департаменту стратегії розвитку аграрної економіки Мінагрополітики України, заступник керівника робочої групи |
Прокопенко Олег Миколайович |
начальник Управління статистики сільського господарства та навколишнього середовища Держкомстату України, заступник керівника робочої групи |
Калінчик Микола Володимирович |
головний спеціаліст Управління стратегії розвитку агропромислового комплексу і продовольства Кабінету Міністрів України, д. е. н. (за згодою) |
Речун Віктор Григорович |
заступник начальника Управління розвитку ринків продовольства та сільськогосподарської продукції Мінекономіки України (за згодою) |
Крисюк Ніна Миколаївна |
заступник начальника Департаменту стратегії розвитку аграрної економіки, начальник Управління Мінагрополітики України, к. е. н. |
Малохатько Іван Федорович |
заступник Головного державного інспектора ветеринарної медицини - заступник Голови Державного департаменту ветеринарної медицини начальник Управління |
Сікачина Ольга Владиславівна |
заступник начальника Управління статистики сільського господарства та навколишнього середовища Держкомстату України |
Ільченко Іван Юрійович |
начальник Управління організації та методології бухгалтерського обліку і фінансової звітності Мінагрополітики України |
Паночко Микола Михайлович |
заступник начальника Управління державного земельного кадастру начальник відділу статистики та автоматизації земельного кадастру Держкомзему України |
Кропивко Михайло Федорович |
завідуючий відділення інформатики Інституту аграрної економіки УААН, д. е. н. (за згодою). |
ЗАТВЕРДЖЕНО
наказом Державного комітету
статистики України,
Міністерства аграрної
політики України, Державного
комітету України по
земельних ресурсах
від 26 квітня 2000 р.
N 127/53/48
Основні засади побудови статистики сільського господарства України в умовах проведення реформування аграрного сектора
1. Загальні положення
Головна мета цього документа - визначення напрямів удосконалення сільськогосподарської статистики, і, в першу чергу, в частині відображення діяльності господарств населення, які б дозволили отримувати всебічну, об'єктивну інформацію про стан галузі сільського господарства в регіональному (включаючи районний) розрізі.
Основні засади висвітлюють поточну ситуацію в статистиці сільського господарства і передбачають необхідність внесення у 2000-2001 роках змін до статистичної звітності сільськогосподарських підприємств, статистичного обліку сільськогосподарської діяльності господарств населення та відповідно до методологічних і організаційних підходів до збору та обробки інформації.
2. Основні характеристики сільськогосподарських
товаровиробників та їх обліку
Особливостями статистичного обліку в сільському господарстві є те, що він ведеться, в першу чергу, за функціональною ознакою, а також за територіальним принципом, тобто за місцем знаходження сільськогосподарських ресурсів (землі, поголів'я), а не за місцем реєстрації господарюючого суб'єкта.
В Україні сільськогосподарську продукцію виробляють (додаток 1)*:
- більше 17 тисяч сільськогосподарських підприємств, з яких майже 13 тисяч - це великі товаровиробники. Сільськогосподарські підприємства мають 83% сільгоспугідь, 42-67% поголів'я основних видів худоби. Ними виробляється 41% валової продукції сільського господарства;
- близько 36 тисяч селянських (фермерських) господарств. Вони мають менше 3% сільгоспугідь та 0,5% поголів'я худоби. Ними виробляється менше 1% валової продукції сільського господарства;
- близько 20 мільйонів особистих підсобних господарств населення, присадибних, садових та городніх ділянок (з них - більше 6 млн. домогосподарств у сільській місцевості). Населення має 15% сільгоспугідь, 33-58% поголів'я худоби. Ним виробляється 8% валової продукції сільського господарства.
Враховуючи це, можна виділити дві базові категорії аграрних товаровиробників і відповідно два джерела статистичної інформації:
1) юридичні особи - сільськогосподарські підприємства (включаючи селянські (фермерські) господарства) та
2) фізичні особи - господарства населення.
На відміну від попередніх років, коли фермерські господарства включалися до категорії господарств населення, починаючи з 2000 року вони обліковуються, як і всі інші юридичні особи, по категорії сільськогосподарських підприємств.
3. Облік та статистична звітність сільськогосподарських підприємств
3.1. Реєстр статистичних одиниць
Одним з найголовніших статистичних інструментів, що дозволяє проводити облік господарюючих суб'єктів, їх обгрунтований відбір для проведення обстежень, є реєстр статистичних одиниць. У поточному році розпочнеться робота по створенню статистичного реєстру виробників сільськогосподарської продукції "АГРО" з відповідною базою даних. Він буде мати дві окремі головні частини: юридичні та фізичні особи (додаток 2)*. В першу чергу на основі ЄДРПОУ буде розроблена частина реєстру по юридичних особах, яка, у свою чергу, буде складатися з двох субреєстрів: "Сільськогосподарські підприємства" та "Селянські (фермерські) господарства". Ці субреєстри будуть входити до загального реєстру статистичних одиниць. В реєстрі "АГРО" передбачається обов'язкове відображення інформації про демографію підприємств.
Для створення статистичного реєстру виробників сільськогосподарської продукції вже зроблені перші кроки. Зокрема, з 1996 року в Держкомстаті функціонує субреєстр "Селянські (фермерські) господарства" з базою даних основних показників, що характеризують діяльність цих господарств. Актуалізація переліку господарств проводиться два рази на рік, а бази даних - щорічно на основі показників статистичного звіту за формою N 2-ферм "Про діяльність селянського (фермерського) господарства".
Запроваджена розробка річних бухгалтерських звітів колективних, міжгосподарських сільськогосподарських підприємств та радгоспів у розрізі окремих господарств, що в поєднанні з інформацією з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України (ЄДРПОУ) дасть можливість створити субреєстр "Сільськогосподарські підприємства". Однак, враховуючи процес реформування господарств, потребує вирішення питання щодо кола підприємств, які подаватимуть ці звіти.
В перспективі планується створення субреєстру "Особисті підсобні господарства населення". Це можна буде зробити на основі даних погосподарського обліку, реєстру платників податку на землю або автоматизованого державного земельного кадастру. На початковому етапі для проведення вибіркових статистичних спостережень та розрахунків цілком достатньо переліку сільських рад з даними про кількість домогосподарств, загальну площу земельних ділянок громадян (ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, особисті підсобні господарства, ділянки для будівництва та обслуговування житлового будинку господарських будівель (присадибні ділянки), ділянки для садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби) і чисельність поголів'я худоби.
3.2. Порядок обліку сільськогосподарських підприємств
Інформація про діяльність державних, колективних, міжгосподарських, приватних та інших великих сільськогосподарських підприємств збирається зараз на основі суцільної статистичної звітності з різною періодичністю; невеликі підприємства звітуються один раз на рік, а протягом року по них проводяться розрахунки на базі періодичних вибіркових обстежень і переписів (додаток 3)*.
Селянські (фермерські) господарства до цього часу подавали лише два річні звіти про свою діяльність - за формами N 1-ферм та N 2-ферм.
У поточному році буде встановлений такий порядок звітності сільськогосподарських підприємств:
Річні форми державної статистичної звітності (6 форм по рослинництву, 6 - по тваринництву, 1 - по реалізації сільськогосподарської продукції, 1 - по механізації та 3 форми - по фінансово-господарській діяльності) будуть подавати усі юридичні особи, що займаються виробництвом сільгосппродукції, а саме: сільськогосподарські підприємства усіх форм власності, господарювання та підпорядкування, підсобні сільські господарства підприємств та організацій інших галузей економіки, великі селянські (фермерські) господарства, створені на базі КСП. Звіти розробляються у розрізі основних груп (категорій) сільгосппідприємств, форм власності. Планується внести зміни до технології розробки статистичних даних по сільському господарству, запровадивши обробку на державному рівні первинних звітів по основних статистичних формах, що значно розширить можливості для проведення аналізу діяльності сільськогосподарських підприємств. Невеликі фермерські господарства (з чисельністю працюючих менше 50 чоловік), як і раніше, подаватимуть лише два річні звіти.
Оперативну (поточну) статистичну звітність (3 форми по рослинництву, 3 - по тваринництву, 1 - по реалізації сільськогосподарської продукції та 1 форму - по механізації) подаватимуть всі сільськогосподарські підприємства, незалежно від їх форми власності, господарювання та підпорядкування, селянські (фермерські) господарства, підсобні сільські господарства підприємств та організацій інших галузей, крім тих, які відповідно до Указу Президента "Про державну підтримку малого підприємництва" від 12.05.98 р.
N 456/98 відносяться до суб'єктів малого підприємництва і ведуть облік та звітність за спрощеною системою. Тобто оперативно будуть звітуватися всі аграрні підприємства з чисельністю працюючих понад 50 чоловік, а також ті, які мають суттєвий вплив на обсяги виробництва в регіоні. Використання такого принципу дасть можливість відслідковувати за допомогою оперативної звітності більшу частину обсягу виробництва сільськогосподарської продукції в усіх аграрних підприємствах.
................Перейти до повного тексту