1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


НАЦІОНАЛЬНА СЛУЖБА ПОСЕРЕДНИЦТВА І ПРИМИРЕННЯ
Н А К А З
N 119 від 14.06.2001
м.Київ
Про затвердження Методичних рекомендацій щодо здійснення взаємодії Національної служби посередництва і примирення з професійними спілками, їх об'єднаннями у вирішенні колективних трудових спорів (конфліктів)
( Із змінами, внесеними згідно з Наказами Національної служби посередництва і примирення N 47 від 04.04.2005 N 126 від 09.11.2005 )
У відповідності із підпунктами 15 та 17 пункту 4 Положення про Національну службу посередництва і примирення, затвердженого Указом Президента України від 17 листопада 1998 року N 1258/98, із змінами, внесеними Указом Президента України від 30 грудня 2000 року N 1393/2000,
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Методичні рекомендації щодо здійснення взаємодії Національної служби посередництва і примирення з професійними спілками, їх об'єднаннями у вирішенні колективних трудових спорів (конфліктів), що додаються.
2. Відділам Національної служби посередництва і примирення, відділенням Національної служби посередництва і примирення в Автономній Республіці Крим та областях:
- забезпечити з метою сприяння вирішенню колективних трудових спорів (конфліктів) здійснення взаємодії Національної служби посередництва і примирення із професійними спілками, їх об'єднаннями у відповідності із затвердженими пунктом 1 цього наказу Методичними рекомендаціями;
- забезпечити вивчення положень Методичних рекомендацій щодо здійснення взаємодії Національної служби посередництва і примирення з професійними спілками, їх об'єднаннями у вирішенні колективних трудових спорів (конфліктів), затверджених пунктом 1 цього наказу, під час семінарів та конференцій із працівниками Національної служби посередництва і примирення, посередниками, арбітрами, позаштатними радниками Національної служби посередництва і примирення.
Голова Національної служби
посередництва і примирення

В.М.Руденко
Затверджено
наказом Національної служби
посередництва і примирення
від 14 червня 2001 року N 119
Методичні рекомендації щодо здійснення взаємодії Національної служби посередництва і примирення з професійними спілками, їх об'єднаннями у вирішенні колективних трудових спорів (конфліктів)
I. Загальні положення
1.1. Методичні рекомендації розроблені відповідно до Закону України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)" та підпункту 17 пункту 4 Положення про Національну службу посередництва і примирення, затвердженого Указом Президента України від 17 листопада 1998 року N 1258/98, із змінами, внесеними Указом Президента України від 30 грудня 2000 року N 1393/2000.
1.2. Підпунктом 17 пункту 4 Положення про Національну службу посередництва і примирення, затвердженого Указом Президента України від 17 листопада 1998 року N 1258/98, із змінами, внесеними Указом Президента України від 30 грудня 2000 року N 1393/2000, визначено, що Національна служба посередництва і примирення "взаємодіє у межах своєї компетенції з Адміністрацією Президента України, Кабінетом Міністрів України, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, міністерствами та іншими центральними і місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, об'єднаннями роботодавців, профспілок, підприємствами, установами і організаціями".
II. Основні завдання взаємодії НСПП з професійними спілками, об'єднаннями профспілок
Основними завданнями взаємодії НСПП з професійними спілками, об'єднаннями профспілок у сфері вирішення розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин є:
- запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів);
- прогнозування колективних трудових спорів (конфліктів) та сприяння своєчасному їх вирішенню;
- забезпечення конституційних прав та гарантій працюючих;
- створення можливостей для цивілізованого правового вирішення розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин;
- здійснення взаємного обміну інформацією про стан соціально-трудових відносин з метою своєчасного вирішення розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин.
III. Сфери взаємодії НСПП з професійними спілками, об'єднаннями профспілок
До сфери взаємодії НСПП з професійними спілками, об'єднаннями профспілок належать, зокрема, такі питання, як:
- сприяння поліпшенню соціально-трудових відносин;
- запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів);
- прогнозування колективних трудових спорів (конфліктів);
- сприяння своєчасному вирішенню колективних трудових спорів (конфліктів) щодо:
встановлення нових або зміни існуючих соціально-економічних умов праці та виробничого побуту;
укладення чи зміни колективного договору, угоди;
виконання колективного договору, угоди;
невиконання вимог законодавства про працю;
- здійснення посередництва для вирішення колективних трудових спорів (конфліктів);
- забезпечення дотримання вимог чинного законодавства при вирішенні колективних трудових спорів (конфліктів).
IV. Форми взаємодії:
- спільне здійснення прогнозування колективних трудових спорів (конфліктів) в розрізі окремих підприємств, установ, організацій, галузей, адміністративно-територіальних одиниць;
- здійснення аналізу вимог найманих працівників, профспілки та узагальнення причин виникнення колективних трудових спорів (конфліктів);
- підготовка пропозицій для усунення причин колективних трудових спорів (конфліктів);
- підготовка посередників та арбітрів, що спеціалізуються на вирішенні колективних трудових спорів (конфліктів);
- здійснення посередництва у вирішенні колективних трудових спорів (конфліктів);
- залучення до участі в примирних процедурах представників профспілок, об'єднань профспілок;
- забезпечення дотримання вимог чинного законодавства при вирішенні колективних трудових спорів (конфліктів);
- взаємний обмін інформацією про стан соціально-трудових відносин, причин виникнення розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин та можливі шляхи їх вирішення;
- проведення спільних нарад, конференцій, "круглих столів" тощо.
V. Порядок представництва професійними спілками, їх об'єднаннями інтересів працівників у колективних трудових спорах (конфліктах)
5.1. Чинним законодавством України визначено роль і місце профспілок та їх об'єднань у вирішенні розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин. Зокрема, положення про компетенцію та місце профспілок і їх об'єднань у цій важливій сфері соціально-трудових відносин визначені в Конституції України, Кодексі законів про працю України, законах України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)", "Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності", "Про колективні договори і угоди" тощо.
5.2. Частиною першою статті 2 Закону України "Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності" визначено, що "професійні спілки створюються з метою представництва, здійснення та захисту трудових, соціально-економічних прав та інтересів членів профспілки".
Частиною другою статті 13 названого вище Закону України визначено, що "держава визнає профспілки повноважними представниками працівників і захисниками їх трудових, соціально-економічних прав та інтересів, співпрацює з профспілками в їх реалізації, сприяє профспілкам у встановленні ділових партнерських взаємовідносин з роботодавцями та їх об'єднаннями".
Частиною п'ятою статті 19 Закону України "Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності" визначено, що "представництво інтересів членів профспілки у взаємовідносинах з роботодавцями, органами державної влади та органами місцевого самоврядування здійснюється на основі системи колективних договорів та угод, а також відповідно до законодавства".
5.3. Правові засади представництва профспілками, їх об'єднаннями інтересів працівників у вирішенні колективних трудових спорів (конфліктів) визначені частиною другою статті 26 Закону України "Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності", відповідно до якої "Профспілки, їх об'єднання мають право представляти інтереси працівників при вирішенні колективних трудових спорів (конфліктів) у порядку встановленому законодавством. Представники профспілок беруть участь у діяльності примирних комісій, трудових арбітражів та інших органів, які розглядають колективний трудовий спір (конфлікт)".
5.4. Порядок представництва профспілками, їх об'єднаннями інтересів працівників у вирішенні колективних трудових спорів (конфліктів) визначений Законом України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)".
5.5. Сторонами колективного трудового спору (конфлікту) на виробничому рівні є:
- наймані працівники підприємства, установи, організації та власник підприємства, установи, організації або уповноважений ним орган чи представник;
- наймані працівники структурного підрозділу підприємства, установи, організації та власник підприємства, установи, організації або уповноважений ним орган чи представник;
- окремі категорії найманих працівників підприємства, установи, організації та власник підприємства, установи, організації або уповноважений ним орган чи представник;
- профспілкова чи інша уповноважена найманими працівниками організація з питань виконання колективного договору (якщо ці повноваження надані найманими працівниками в колективному договорі) та власник підприємства, установи, організації або уповноважений ним орган чи представник;
- профспілкова чи інша уповноважена найманими працівниками організація з питань виконання колективного договору (якщо ці повноваження передбачені відповідно до частини восьмої статті 65 Господарського кодексу України в статуті (положенні) підприємства, установи, організації) та власник підприємства, установи, організації або уповноважений ним орган чи представник.
( Пункт 5.5 із змінами, внесеними згідно з Наказом Національної служби посередництва і примирення N 126 від 09.11.2005 )
5.6. Сторонами колективного трудового спору (конфлікту) на територіальному рівні є:
- наймані працівники підприємств, установ, організацій однієї або декількох галузей (професій) однієї адміністративно-територіальної одиниці та власники, об'єднання власників або уповноважені ними органи чи представники;
- профспілки, їх об'єднання (якщо висуваються вимоги щодо виконання положень регіональної угоди) та власники, об'єднання власників або уповноважені ними органи чи представники;
- профспілки, їх об'єднання або інші органи, уповноважені у відповідності із чинним законодавством найманими працівниками на представництво їх інтересів, та власники, об'єднання власників або уповноважені ними органи чи представники.
5.7. Сторонами колективного трудового спору (конфлікту) на галузевому рівні є:
- наймані працівники підприємств, установ, організацій однієї галузі (професії) однієї або декількох адміністративно-територіальних одиниць та власники, об'єднання власників або уповноважені ними органи чи представники;
- профспілки, їх об'єднання (якщо висуваються вимоги щодо виконання положень галузевої угоди) та власники, об'єднання власників або уповноважені ними органи чи представники;
- профспілки, їх об'єднання (якщо висуваються вимоги щодо виконання положень галузевої угоди на регіональному рівні) та власники, об'єднання власників або уповноважені ними органи чи представники;
- профспілки, їх об'єднання або інші органи, уповноважені у відповідності із чинним законодавством найманими працівниками однієї галузі (професії) на представництво їх інтересів, та власники, об'єднання власників або уповноважені ними органи чи представники.
5.8. Сторонами колективного трудового спору (конфлікту) на національному рівні є:
- наймані працівники підприємств, установ, організацій однієї або декількох галузей (професій) однієї або декількох адміністративно-територіальних одиниць та власники, об'єднання власників або уповноважені ними органи чи представники на території більшості адміністративно-територіальних одиниць України, передбачених частиною другою статті 133 Конституції України;
- профспілки, їх об'єднання (якщо висуваються вимоги щодо виконання положень генеральної угоди) та власники, об'єднання власників або уповноважені ними органи чи представники;
- профспілки, їх об'єднання або інші органи, уповноважені у відповідності із чинним законодавством найманими працівниками однієї або декількох галузей (професій) на території більшості адміністративно-територіальних одиниць України, передбачених частиною другою статті 133 Конституції України, на представництво їх інтересів, та власники, об'єднання власників або уповноважені ними органи чи представники.
5.9. Порядок надання повноважень щодо представництва інтересів працівників у колективних трудових спорах (конфліктах) визначений частиною другою статті 3 та статтею 4 Закону України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)".
5.10. Визначення профспілок, їх об'єднань як уповноваженого найманими працівниками на представництво органу здійснюється:
на виробничому рівні
- загальними зборами (конференцією) найманих працівників підприємства, установи, організації чи їх структурних підрозділів або окремих категорій найманих працівників;
- шляхом збору підписів найманих працівників (не менше половини підписів членів трудового колективу підприємства, установи, організації чи їх структурного підрозділу або окремої категорії найманих працівників);
- шляхом визначення в колективному договорі уповноваженого найманими працівниками органу на представництво їх інтересів при вирішенні розбіжностей щодо виконання положень колективного договору;
- шляхом визначення в статуті (положенні) підприємства, установи, організації органу на представництво інтересів найманих працівників;
на територіальному рівні
- конференцією представників найманих працівників підприємств, установ і організацій однієї або декількох галузей відповідної адміністративно-територіальної одиниці;
- зборами найманих працівників підприємств, установ і організацій однієї або декількох галузей відповідної адміністративно-територіальної одиниці;
- шляхом збору підписів найманих працівників (не менше половини підписів членів трудових колективів підприємств, установ, організацій однієї або декількох галузей відповідної адміністративно-територіальної одиниці);
- рішенням виборних органів профспілок, їх об'єднань (якщо висуваються вимоги щодо виконання положень регіональної угоди);
на галузевому рівні
- конференцією представників найманих працівників підприємств, установ і організацій однієї галузі (професії);
- зборами найманих працівників підприємств, установ і організацій однієї галузі (професії);
- шляхом збору підписів найманих працівників (не менше половини підписів членів трудових колективів підприємств, установ, організацій відповідної галузі);
- рішенням виборних органів профспілок, їх об'єднань (якщо висуваються вимоги щодо виконання положень галузевої угоди);
на національному рівні
- конференцією представників найманих працівників однієї або декількох галузей (професій) на території більшості адміністративно-територіальних одиниць України, передбачених частиною другою статті 133 Конституції України;
- рішенням виборних органів профспілок, їх об'єднань (якщо висуваються вимоги щодо виконання положень генеральної угоди), які підписали генеральну угоду.
5.11. У відповідності із частиною другою статті 3 Закону України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)" уповноважений найманими працівниками на представництво орган є єдиним повноважним представником найманих працівників до моменту припинення такого спору (конфлікту).
VI. Повноваження професійних спілок, їх об'єднань у формуванні вимог найманих працівників, профспілки, визначенні представницького органу, прийнятті рішення
про виникнення колективного трудового спору (конфлікту)
6.1. Повноваження професійних спілок, їх об'єднань у формуванні вимог найманих працівників, визначенні представницького органу визначені Законами України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)", "Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності" тощо.
6.2. В період формування вимог найманих працівників, профспілок професійні спілки, їх об'єднання:
на виробничому рівні:
- в разі, якщо стороною колективного трудового спору (конфлікту) є наймані працівники підприємства, установи, організації, готують проект вимог найманих працівників і вносять його на розгляд загальних зборів (конференції) найманих працівників або організовують формування вимог найманих працівників шляхом збору підписів членів трудового колективу підприємства, установи, організації чи їх структурного підрозділу;
- в разі, якщо стороною колективного трудового спору (конфлікту) є наймані працівники структурного підрозділу підприємства, установи, організації, - готують проект вимог найманих працівників і вносять його на розгляд загальних зборів (конференції) найманих працівників структурного підрозділу підприємства, установи, організації або організовують формування їх шляхом збору підписів;
- в разі, якщо стороною колективного трудового спору (конфлікту) є окрема категорія найманих працівників підприємства, установи, організації, - готують проект вимог найманих працівників і вносять його на розгляд загальних зборів (конференції) цих найманих працівників підприємства, установи, організації або організовують формування їх шляхом збору підписів;
- в разі, якщо стороною колективного трудового спору (конфлікту) є профспілкова організація (якщо ці повноваження надані найманими працівниками в колективному договорі) з питань виконання колективного договору, - рішенням виборного органу відповідної профспілкової організації;
- в разі, якщо стороною колективного трудового спору (конфлікту) є профспілкова (якщо ці повноваження передбачені у відповідності із статтею 9 Закону України "Про підприємства в Україні" в статуті (положенні) підприємства, установи, організації), - рішенням виборного органу відповідної профспілкової організації;
на територіальному рівні:
- в разі, якщо стороною колективного трудового спору (конфлікту) є наймані працівники однієї або декількох галузей однієї адміністративно-територіальної одиниці, готують проект вимог найманих працівників і вносять їх на розгляд конференції представників найманих працівників підприємств, установ і організацій однієї або декількох галузей відповідної адміністративно-територіальної одиниці;
- в разі, якщо стороною колективного трудового спору (конфлікту) є наймані працівники однієї або декількох галузей однієї адміністративно-територіальної одиниці, здійснюють формування вимог шляхом збору підписів;
- в разі, якщо стороною колективного трудового спору (конфлікту) є профспілки, їх об'єднання (якщо висуваються вимоги щодо виконання положень регіональної угоди) - рішенням виборних органів профспілок, їх об'єднань;
на галузевому рівні:
- в разі, якщо стороною колективного трудового спору (конфлікту) є наймані працівники однієї галузі однієї або декількох адміністративно-територіальних одиниць, готують проект вимог найманих працівників і вносять його на розгляд конференції представників найманих працівників підприємств, установ і організацій однієї галузі однієї або двох відповідних адміністративно-територіальних одиниць;
- в разі, якщо стороною колективного трудового спору (конфлікту) є наймані працівники однієї галузі однієї або декількох адміністративно-територіальних одиниць, здійснюють формування вимог шляхом збору підписів найманих працівників;
- в разі, якщо стороною колективного трудового спору (конфлікту) є профспілки, їх об'єднання (якщо висуваються вимоги щодо виконання положень галузевої угоди) - рішенням виборних органів профспілок, їх об'єднань;
- в разі, якщо стороною колективного трудового спору (конфлікту) є профспілки, їх об'єднання (якщо висуваються вимоги щодо виконання положень галузевої угоди на регіональному рівні) - рішенням виборних органів профспілок, їх об'єднань;
на національному рівні:
- в разі, якщо стороною колективного трудового спору (конфлікту) є наймані працівники однієї або декількох галузей (професій), готують проект вимог найманих працівників і вносять його на розгляд конференції представників найманих працівників;
- в разі, якщо стороною колективного трудового спору (конфлікту) є профспілки, їх об'єднання (якщо висуваються вимоги щодо виконання положень генеральної угоди), - рішенням виборних органів профспілок, їх об'єднань, які підписали генеральну угоду.
6.3. Разом із висуненням вимог збори (конференція) найманих працівників, профспілки, їх об'єднання, інші уповноважені найманими працівниками організації (органи) визначають орган чи особу, які будуть представляти їх інтереси. Рішення зборів (конференції), профспілок, їх об'єднань, інших уповноважених найманими працівниками організацій (органів) оформляється відповідним протоколом.
6.4. Вимоги найманих працівників, профспілки чи об'єднання профспілок, інших уповноважених найманими працівниками органів оформляються відповідним протоколом і надсилаються власнику або уповноваженому ним органу (представнику). Разом із протоколом про затвердження вимог власнику або уповноваженому ним органу (представнику) надсилається рішення про визначення органу чи особи, які будуть представляти їх інтереси.
6.5. Дата вручення вимог власнику або уповноваженому ним органу (представнику) повинна бути зафіксована в журналі або в інших реєстраційних формах обліку вхідної кореспонденції або в формі підпису безпосередньо власника або керівника уповноваженого власником органу (представника) на другому екземплярі вимог, що залишається в представницькому органі найманих працівників, профспілок, або поштовим документом (квитанція), що підтверджує відправку вимог рекомендованим листом.
6.6. Власник або уповноважений ним орган (представник) зобов'язаний розглянути вимоги найманих працівників, категорій найманих працівників, колективу працівників чи профспілки та повідомити їх представників про своє рішення у триденний строк з дня одержання вимог.
6.7. Якщо задоволення вимог виходить за межі компетенції уповноваженого власником органу (представника), він зобов'язаний надіслати їх у триденний строк з дня одержання вимог власнику або до відповідного вищестоящого органу управління, який має право прийняти рішення, про що він повідомляє іншу сторону. При цьому строк розгляду вимог найманих працівників, профспілки кожною інстанцією не повинен перевищувати трьох днів.
6.8. Загальний строк розгляду вимог і прийняття рішення (з урахуванням часу пересилання) не повинен перевищувати тридцяти днів з дня одержання цих вимог власником або уповноваженим ним органом (особою) до моменту одержання найманими працівниками чи профспілкою повідомлення від власника або відповідного вищестоящого органу управління про прийняте ним рішення.
6.9. Рішення власника або відповідного вищестоящого органу управління викладається у письмовій формі і не пізніше наступного дня надсилається представницькому органу іншої сторони колективного трудового спору (конфлікту) разом із соціально-економічним обгрунтуванням.
6.10. Колективний трудовий спір (конфлікт) виникає з моменту, коли уповноважений представницький орган найманих працівників, категорії найманих працівників, колективу працівників або профспілки одержав від власника чи уповноваженого ним органу повідомлення про повну або часткову відмову у задоволенні колективних вимог і прийняв рішення про незгоду з рішенням власника чи уповноваженого ним органу (представника) або коли строки розгляду вимог, передбачені статтею 5 Закону України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)", закінчилися, а відповіді від власника не надійшло.
Рішення про вступ у колективний трудовий спір (конфлікт) у зв'язку з незгодою з рішенням власника чи уповноваженого ним органу (представника) або закінченням строків розгляду вимог і ненадходженням відповіді від власника передбачає вказання причин і дати вступу в колективний трудовий спір (конфлікт), необхідність надсилання письмових інформацій про вступ в колективний трудовий спір органам, передбаченим частиною другою статті 6 Закону України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)".
6.11. Про виникнення колективного трудового спору (конфлікту) орган, який представляє інтереси найманих працівників або профспілки, зобов'язаний у триденний строк письмово проінформувати власника чи уповноважений ним орган (представника), місцевий орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування за місцем знаходження підприємства та Національну службу посередництва і примирення:
якщо колективний трудовий спір (конфлікт) виник на виробничому рівні в селі, селищі, місті районного підпорядкування, то письмова інформація надсилається власнику чи уповноваженому ним органу (представнику), відповідній районній державній адміністрації, відповідній сільській, селищній, міській раді і відповідному відділенню Національної служби посередництва і примирення;
якщо колективний трудовий спір (конфлікт) виник на виробничому рівні в місті обласного підпорядкування, то письмова інформація надсилається власнику чи уповноваженому ним органу (представнику), Раді міністрів Автономної Республіки Крим (в Автономній Республіці Крим) або відповідній обласній державній адміністрації, міській раді і відповідному відділенню Національної служби посередництва і примирення;
якщо колективний трудовий спір (конфлікт) виник на територіальному рівні в місті обласного підпорядкування, то письмова інформація надсилається власнику чи уповноваженому ним органу (представнику), Раді міністрів Автономної Республіки Крим (в Автономній Республіці Крим) або відповідній обласній державній адміністрації, міській раді і відповідному відділенню Національної служби посередництва і примирення;
якщо колективний трудовий спір (конфлікт) виник на територіальному рівні в сільському районі, то письмова інформація надсилається власнику чи уповноваженому ним органу (представнику), районній державній адміністрації, відповідній сільській, селищній або міській раді (в районному центрі) і відповідному відділенню Національної служби посередництва і примирення;
якщо колективний трудовий спір (конфлікт) виник на територіальному обласному рівні, то письмова інформація надсилається власнику чи уповноваженому ним органу (представнику), відповідній обласній державній адміністрації, міській раді (обласного центру) і відповідному відділенню Національної служби посередництва і примирення;
якщо колективний трудовий спір (конфлікт) виник на територіальному республіканському (в Автономній Республіці Крим) рівні, то письмова інформація надсилається власнику чи уповноваженому ним органу (представнику), Раді міністрів Автономної Республіки Крим, Сімферопольській міській раді і відділенню Національної служби посередництва і примирення в Автономній Республіці Крим;
якщо колективний трудовий спір (конфлікт) виник на галузевому регіональному рівні, то письмова інформація надсилається власнику чи уповноваженому ним органу (представнику), відповідно Раді міністрів Автономної Республіки Крим або обласній державній адміністрації, відповідно Сімферопольській міській раді або міській раді обласного центру і відповідному відділенню Національної служби посередництва і примирення;
якщо колективний трудовий спір (конфлікт) на галузевому рівні, то письмова інформація надсилається власнику чи уповноваженому ним органу (представнику), Київській міській державній адміністрації, Київській міській раді і Національній службі посередництва і примирення;
якщо колективний трудовий спір (конфлікт) виник на національному рівні, то письмова інформація надсилається власнику чи уповноваженому ним органу (представнику), Київській міській державній адміністрації, Київській міській раді і Національній службі посередництва і примирення.

................
Перейти до повного тексту