- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ СТАТИСТИКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Державної служби
статистики
N 282 від 06.07.2012 )
Про затвердження методологічних положень щодо організації статистичного спостереження за змінами тарифів на вантажні перевезення залізничним транспортом
( Із змінами, внесеними згідно з Наказом
Державного комітету статистики
N 448 від 15.12.2003 )
Відповідно до статті
14 Закону України
"Про державну статистику" та на виконання Розпорядження Президента України "Про вдосконалення спостережень за цінами і тарифами" від 19.11.2001 р.
N 328/2001-рп з метою забезпечення доступності, гласності і відкритості статистичної інформації, її джерел та методології складання
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити схвалені методичною комісією Держкомстату методологічні положення щодо організації статистичного спостереження за змінами тарифів на вантажні перевезення залізничним транспортом (додається).
2. Контроль за виконанням наказу покласти на заступника Голови Комітету Остапчука Ю.М.
Голова Комітету | О.Г.Осауленко |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Держкомстату України
07.03.2002 N 114
МЕТОДОЛОГІЧНІ ПОЛОЖЕННЯ
щодо організації статистичного спостереження за змінами тарифів на вантажні перевезення залізничним транспортом
Передмова
Методологічні положення підготовлені управлінням статистики цін Державного комітету статистики України разом з Державною адміністрацією залізничного транспорту України (Укрзалізницею) з метою організації статистичного спостереження за змінами тарифів на вантажні перевезення залізничним транспортом.
Методологічні положення розроблені на єдиних принципах побудови індексів цін (тарифів), відповідають міжнародним стандартам і призначені для використання працівниками органів державної статистики та розраховані на широке коло користувачів.
1. Загальні положення
Метою спостереження за тарифами на вантажні перевезення залізничним транспортом є визначення ступеню їх зміни без урахування структурних зрушень у перевезених вантажах за різними ознаками: виду вантажу і його маси, швидкості доставки, відстані перевезення вантажів, типу рухомого складу, рівня використання його вантажопідйомності та ін.
Індекси тарифів на вантажні перевезення залізничним транспортом призначені для оцінки динаміки транспортних тарифів на перевезення вантажів, а також для перерахунку показників системи національних рахунків у постійні ціни.
Побудова індексів тарифів на вантажні перевезення складається з таких етапів:
- визначення базової організації;
- відбір послуг-представників;
- порядок збору інформації щодо тарифів;
- формування бази зважування і визначення формули розрахунку;
- розрахунки індивідуальних, групових та зведеного індексів тарифів.
2. Словник термінів
При розрахунках індексів тарифів на вантажні перевезення залізничним транспортом використовується така термінологія.
База зважування - фактичні доходи від надання послуг з вантажних перевезень за базисний рік.
Базисний індекс - ряд послідовно розрахованих індексів з постійною базою порівняння.
Базисний період - період, рівень тарифів якого приймається за 100.
Базова організація - організація, підприємство транспорту, де проводиться спостереження за тарифами на перевезення вантажів.
Груповий індекс - індекс, розрахований на основі індивідуальних індексів.
Зведений індекс - індекс, розрахований на основі групових індексів.
Індекс тарифів - відносний показник у коефіцієнтах або відсотках, який характеризує зміну рівня тарифів у часі (індекс динаміки).
Індивідуальний індекс - відносний показник, який характеризує зміни у часі середніх тарифів за видами сполучення послуг-представників.
Ланцюговий індекс - результат послідовного множення значень квартальних індексів.
Питома вага - частка доходів від надання послуги-представника в загальних доходах від надання послуг на вантажні перевезення.
Послуга-представник - перевезення однієї тонни найбільш масового вантажу на середню відстань залізничним транспортом.
Середня відстань перевезення - визначається шляхом ділення вантажообороту на обсяг перевезеного вантажу.
Тариф - грошове відображення вартості надання послуги на вантажні перевезення.
3. Визначення базової організації
Тарифи на вантажні перевезення залізничним транспортом єдині для всієї мережі залізниць і встановлюються Міністерством транспорту України, структурним підрозділом якого є Укрзалізниця, за погодженням з Міністерством економіки та з питань європейської інтеграції України.
Тобто, Укрзалізниця є монополістом, що акумулює дані усіх відділень залізниці: Донецької, Львівської, Одеської, Придніпровської, Південно-Західної, Південної, і буде надавати інформацію щодо тарифів на вантажні перевезення залізничним транспортом.
4. Відбір послуг-представників
Основним принципом відбору видів сполучення та послуг-представників є забезпечення репрезентативності розрахунків індексів тарифів на залізничні вантажні перевезення.
Для забезпечення репрезентативності розрахунків індексів тарифів на вантажні перевезення залізничним транспортом доходи на відібрані послуги-представники та види сполучення повинні складати не менше половини доходів від надання послуг залізницею.
Відбір проводиться у два етапи:
1. Відбираються послуги-представники, які забезпечують найбільшу суму доходів у загальному обсязі перевезень, надаються протягом тривалого періоду часу, характеризуються відносною стабільністю властивостей та відображають динаміку тарифів на вантажні залізничні перевезення.
Серед численних вантажів, що перевозяться залізничним транспортом, цим вимогам відповідають такі вантажі:
- вугілля,
- руда залізна,
- мінерально-будівельні вантажі,
- чорні метали,
- нафта та нафтопродукти,
- хімічні та мінеральні добрива,
- кокс,
- хімічні вантажі,
- зерно і продукти перемелу,
- лісові вантажі,
- цемент.
2. Відбираються види сполучення, які займають найбільшу питому вагу в загальному обсязі доходів від надання послуг залізницею:
- відправлення експортних вантажів (умовне позначення - Е);
- прибуття імпортних вантажів (умовне позначення - Ім);
- перевезення вантажів у межах України (умовне позначення - У).
5. Порядок збору інформації щодо тарифів
Статистична інформація щодо тарифів на вантажні перевезення надається тарифним відділом Укрзалізниці щоквартально на основі державної статистичної звітності за формою N 1-тариф (зал) "Звіт про тарифи на перевезення вантажів залізничним транспортом України за видами сполучення" (додаток 1).
Спостереженню підлягають тарифи на перевезення вантажів без податку на додану вартість, акцизу та інших податків станом на 21 число останнього місяця звітного кварталу.
Якщо на дату спостереження перевезення вантажів не здійснювалося, то у формі вказуються тарифи, за якими проводилось транспортування вантажів у найближчий до дати спостереження час.
Для забезпечення порівняння тарифів по кожному виду вантажу визначено масу повагонної відправки та тип рухомого складу. Тариф вказується в розрахунку на середню відстань перевезення кожного виду вантажу відповідного виду сполучення. Середня відстань є незмінною на весь звітний рік і визначається на основі даних попереднього року.
6. Формування бази зважування і визначення формули розрахунку
Базою зважування для розрахунку зведеного індексу тарифів на вантажні перевезення залізничним транспортом є дані про доходи від перевезення вантажів за рік (додаток 2).
Розрахунок індексу тарифів на вантажні перевезення залізничним транспортом проводиться за модифікованою формулою Ласпейреса.
7. Розрахунки індивідуальних та групових індексів тарифів
Індивідуальний індекс тарифів на вантажні перевезення по кожному виду сполучення розраховується на основі тарифів на відібрані для спостереження послуги-представники за формулою:
P
k, t
i = ( ------ ) x 100,
p, k P
k, t-1
де i - індивідуальний індекс тарифу;
p, k
P - тариф виду сполучення послуги-представника (k) на дату
k, t
спостереження (21 число останнього місяця звітного кварталу) (t),
грн.;
P - тариф виду сполучення послуги-представника (k) на
k, t-1
дату спостереження (21 число останнього місяця попереднього
кварталу) (t-1), грн.
На основі індивідуальних індексів тарифів розраховуються групові індекси тарифів послуг-представників за формулою середньогеометричної незваженої:
де Ik - груповий індекс тарифу послуги-представника (k),
П - знак множення;
i - індивідуальні індекси тарифів відповідного виду
p, k
сполучення послуги-представника (k),
n - кількість видів сполучення.
Умовний приклад розрахунку індексу тарифів на вантажні перевезення залізничним транспортом наведений нижче:
-----------------------------------------------------------------------------
|NN | Найменування | Вид | Тариф, грн. |Індивідуальний |Частка |
|з/п|послуг-представників|сполучення|---------------| індекс, % |доходів|
| | | | III | IV | | |
| | | |квартал|квартал| | |
| | | |2001 р.|2001 р.| | |
|---+--------------------+----------+-------+-------+---------------+-------|
| А | Б | В | 1 | 2 |3 = 2 : 1 x 100| 4 |
| | | | | | | |
|---+--------------------+----------+-------+-------+---------------+-------|
| |Перевезення 1 тонни | | | | | 0,48 |
| |вугілля повагонною | | | | | |
| |відправкою по 65 | | | | | |
| |тонн у напіввагонах | | | | | |
| |--------------------+----------+-------+-------+---------------+-------|
| |на середню відстань | Е | 18,85 | 19,10 | 101,3 | x |
|01 |перевезення 905 км | | | | | |
| |--------------------+----------+-------+-------+---------------+-------|
| |на середню відстань | Ім | 15,01 | 15,27 | 101,7 | x |
| |перевезення 449 км | | | | | |
................Перейти до повного тексту