1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


НАЦІОНАЛЬНА СЛУЖБА ПОСЕРЕДНИЦТВА І ПРИМИРЕННЯ
Н А К А З
N 107 від 23.05.2001
Про затвердження Методичних рекомендацій щодо здійснення взаємодії Національної служби посередництва і примирення з об'єднаннями роботодавців у вирішенні колективних трудових спорів (конфліктів)
( Із змінами, внесеними згідно з Наказами Національної служби посередництва і примирення N 158 від 02.08.2001 N 47 від 04.04.2005 N 126 від 09.11.2005 )
У відповідності із підпунктами 15 та 17 пункту 4 Положення про Національну службу посередництва і примирення, затвердженого Указом Президента України від 17 листопада 1998 року N 1258/98, із змінами, внесеними Указом Президента України від 30 грудня 2000 року N 1393/2000,
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Методичні рекомендації щодо здійснення взаємодії Національної служби посередництва і примирення з об'єднаннями роботодавців у вирішенні колективних трудових спорів (конфліктів), що додаються.
2. Відділам Національної служби посередництва і примирення, відділенням Національної служби посередництва і примирення в Автономній Рсепубліці Крим та областях:
- забезпечити з метою сприяння вирішенню колективних трудових спорів (конфліктів), здійснення взаємодії Національної служби посередництва і примирення із об'єднаннями роботодавців ефективне застосування затверджених пунктом 1 цього наказу Методичних рекомендацій в практичній роботі по вирішенню колективних трудових спорів (конфліктів);
- забезпечити вивчення положень Методичних рекомендацій щодо здійснення взаємодії Національної служби посередництва і примирення з об'єднаннями у вирішенні колективних трудових спорів (конфліктів), затверджених пунктом 1 цього наказу, під час семінарів та конференцій із працівниками об'єднань роботодавців.
Голова Національної служби
посередництва і примирення

В.М.Руденко
Затверджено
наказом Національної служби
посередництва і примирення
від 23 травня 2001 року N 107
Методичні рекомендації щодо здійснення взаємодії Національної служби посередництва і примирення з об'єднаннями роботодавців у вирішенні колективних трудових спорів (конфліктів)
I. Загальні положення
1.1. Методичні рекомендації розроблені відповідно до Закону України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)", Закону України "Про організації роботодавців" та підпункту 17 пункту 4 Положення про Національну службу посередництва і примирення, затвердженого Указом Президента України від 17 листопада 1998 року N 1258/98, із змінами, внесеними Указом Президента України від 30 грудня 2000 року N 1393/2000.
( Пункт 1.1 із змінами, внесеними згідно з Наказом НСПП N 158 від 02.08.2001 )
1.2. Підпунктом 17 пункту 4 Положення про Національну службу посередництва і примирення, затвердженого Указом Президента України від 17 листопада 1998 року N 1258/98, із змінами, внесеними Указом Президента України від 30 грудня 2000 року N 1393/2000, визначено, що Національна служба посередництва і примирення взаємодіє у межах своєї компетенції з Адміністрацією Президента України, Кабінетом Міністрів України, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, міністерствами та іншими центральними і місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, об'єднаннями роботодавців, профспілок, підприємствами, установами і організаціями".
II. Порядок представництва об'єднаннями роботодавців інтересів власників або уповноважених ними органів (представників) у колективних трудових спорах (конфліктах)
2.1. Чинним законодавством України визначено роль і місце об'єднань роботодавців у вирішенні розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин. Зокрема, положення про компетенцію та місце об'єднань роботодавців у цій важливій сфері соціально-трудових відносин визначені в Кодексі законів про працю України, Законах України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)", Про організації роботодавців", "Про колективні договори і угоди" тощо.
( Пункт 2.1 із змінами, внесеними згідно з Наказом НСПП N 158 від 02.08.2001 )
2.2. Порядок представництва об'єднаннями роботодавців інтересів власників або уповноважених ними органів (представників) у вирішенні колективних трудових спорів (конфліктів) визначається Законами України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)", "Про організації роботодавців" та статутами об'єднань роботодавців.
( Пункт 2.2 із змінами, внесеними згідно з Наказом НСПП N 158 від 02.08.2001 )
2.3. Сторонами колективного трудового спору (конфлікту) на територіальному рівні є:
- наймані працівники підприємств, установ, організацій однієї або декількох галузей (професій) однієї адміністративно-територіальної одиниці та власники, об'єднання власників або уповноважені ними органи чи представники;
- профспілки, їх об'єднання (якщо висуваються вимоги щодо виконання положень регіональної угоди) та власники, об'єднання власників або уповноважені ними органи чи представники;
- профспілки, їх об'єднання або інші органи, уповноважені у відповідності із чинним законодавством найманими працівниками на представництво їх інтересів, та власники, об'єднання власників або уповноважені ними органи чи представники;
2.4. Сторонами колективного трудового спору (конфлікту) на галузевому рівні є:
- наймані працівники підприємств, установ, організацій однієї галузі (професії) однієї або декількох адміністративно-територіальних одиниць та власники, об'єднання власників або уповноважені ними органи чи представники;
- профспілки, їх об'єднання (якщо висуваються вимоги щодо виконання положень галузевої угоди) та власники, об'єднання власників або уповноважені ними органи чи представники;
- профспілки, їх об'єднання (якщо висуваються вимоги щодо виконання положень галузевої угоди на регіональному рівні) та власники, об'єднання власників або уповноважені ними органи чи представники;
- профспілки, їх об'єднання або інші органи, уповноважені у відповідності із чинним законодавством найманими працівниками однієї галузі (професії) на представництво їх інтересів, та власники, об'єднання власників або уповноважені ними органи чи представники;
2.5. Сторонами колективного трудового спору (конфлікту) на національному рівні є:
- наймані працівники підприємств, установ, організацій однієї або декількох галузей (професій) однієї або декількох адміністративно-територіальних одиниць та власники, об'єднання власників або уповноважені ними органи чи представники на території більшості адміністративно-територіальних одиниць України, передбачених частиною другою статті 133 Конституції України;
- профспілки, їх об'єднання (якщо висуваються вимоги щодо виконання положень Генеральної угоди) та власники, об'єднання власників або уповноважені ними органи чи представники;
- профспілки, їх об'єднання або інші органи, уповноважені у відповідності із чинним законодавством найманими працівниками однієї або декількох галузей (професій) на території більшості адміністративно-територіальних одиниць України, передбачених частиною другою статті 133 Конституції України, на представництво їх інтересів, та власники, об'єднання власників або уповноважені ними органи чи представники.
2.6. Визначення об'єднань роботодавців як уповноваженого власниками, уповноваженими ними органами (представниками) на представництво органу здійснюється:
на територіальному рівні
- конференцією власників або уповноважених ними органів (представників) однієї або декількох галузей відповідної адміністративно-територіальної одиниці;
- положеннями регіональної угоди, підписаної від імені власників або уповноважених ними органів (представників) об'єднанням роботодавців, якщо найманими працівниками або профспілками висуваються вимоги щодо виконання цієї угоди;
на галузевому рівні
- конференцією власників або уповноважених ними органів (представників) однієї галузі (професії);
- положеннями галузевої угоди, підписаної від імені власників або уповноважених ними органів (представників) об'єднанням роботодавців, якщо найманими працівниками або профспілками висуваються вимоги щодо виконання цієї угоди;
на національному рівні
- конференцією власників або уповноважених ними органів (представників) однієї або декількох галузей (професій) на території більшості адміністративно-територіальних одиниць України, передбачених частиною другою статті 133 Конституції України;
- положеннями Генеральної угоди, підписаної від імені власників або уповноважених ними органів (представників) об'єднанням роботодавців, якщо найманими працівниками або профспілками висуваються вимоги щодо виконання цієї угоди.
III. Повноваження об'єднань роботодавців щодо розгляду вимог найманих працівників, профспілки
3.1. Повноваження об'єднань роботодавців щодо розгляду вимог найманих працівників, профспілки визначені Законами України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)", "Про організації роботодавців", статутами об'єднань роботодавців тощо.
( Пункт 3.1 із змінами, внесеними згідно з Наказом НСПП N 158 від 02.08.2001 )
3.2. Вимоги найманих працівників або профспілки, об'єднання профспілок оформляються відповідним протоколом і надсилаються об'єднанню роботодавців.
3.4. Дата вручення вимог об'єднанню роботодавців повинна бути зафіксована в журналі або в інших реєстраційних формах обліку вхідної кореспонденції або в формі підпису безпосередньо повноважного представника об'єднання роботодавців на другому екземплярі вимог, що залишається в представницькому органі найманих працівників, профспілок, або поштовим документом (квитанція), що підтверджує відправку вимог рекомендованим листом.
3.5. Об'єднання роботодавців зобов'язане розглянути вимоги найманих працівників, профспілки, об'єднання профспілок і повідомити їх представників про своє рішення у триденний строк з дня одержання вимог.
Якщо задоволення вимог виходить за межі компетенції об'єднання роботодавців, то воно зобов'язане надіслати їх у триденний строк з дня одержання вимог власникам або до відповідного органу управління з повідомленням про це представницького органу найманих працівників, профспілки або об'єднання профспілок. При цьому строк розгляду вимог найманих працівників, профспілки або об'єднання профспілок кожною інстанцією не повинен перевищувати трьох днів.
Загальний строк розгляду вимог і прийняття рішення (з урахуванням часу пересилання) не повинен перевищувати тридцяти днів з дня одержання цих вимог об'єднанням роботодавців до моменту одержання найманими працівниками чи профспілкою, об'єднанням профспілок повідомлення від об'єднання роботодавців про прийняте ним рішення.
Рішення об'єднання роботодавців викладається у письмовій формі і не пізніше наступного дня надсилається уповноваженому представницькому органу іншої сторони колективного трудового спору (конфлікту) разом із соціально-економічним обгрунтуванням.
3.6. Разом із надсиланням рішення об'єднання роботодавців інформує уповноважений представницький орган іншої сторони колективного трудового спору (конфлікту) про визначення уповноваженого органу, який буде представляти його інтереси в трудовому спорі (конфлікті).
3.7. Колективний трудовий спір (конфлікт) виникає з моменту, коли уповноважений представницький орган найманих працівників, категорії найманих працівників, колективу працівників або профспілки, об'єднання профспілок одержав від об'єднання роботодавців повідомлення про повну або часткову відмову у задоволенні колективних вимог і прийняв рішення про незгоду з рішенням об'єднання роботодавців або коли строки розгляду вимог, передбачених статтею 5 Закону України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)", закінчилися, а відповіді від об'єднання роботодавців не надійшло.
Рішення про вступ у колективний трудовий спір (конфлікт) у зв'язку з незгодою з рішенням об'єднання роботодавців або закінченням строків розгляду вимог і ненадходженням відповіді від об'єднання роботодавців передбачає вказання причин і дати вступу в колективний трудовий спір (конфлікт), необхідність надсилання письмових інформацій про вступ в колективний трудовий спір органам, передбаченим частиною другою статті 6 Закону України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)".
3.10. Про виникнення колективного трудового спору (конфлікту) орган, який представляє інтереси найманих працівників або профспілки, об'єднання профспілок зобов'язаний у триденний строк письмово проінформувати об'єднання роботодавців, місцевий орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування за місцем знаходження підприємства та Національну службу посередництва і примирення:
якщо колективний трудовий спір (конфлікт) виник на територіальному рівні в місті обласного підпорядкування, то письмова інформація надсилається об'єднанню роботодавців, Раді міністрів Автономної Республіки Крим (в Автономній Республіці Крим) або відповідній обласній державній адміністрації, Сімферопольській міській раді (в Автономній Республіці Крим) або міській раді обласного центру і відповідному відділенню Національної служби посередництва і примирення;
якщо колективний трудовий спір (конфлікт) виник на територіальному рівні в сільському районі, то письмова інформація надсилається об'єднанню роботодавців, районній державній адміністрації, відповідній сільській, селищній або міській раді (в районному центрі) і відповідному відділенню Національної служби посередництва і примирення;
якщо колективний трудовий спір (конфлікт) виник на територіальному обласному рівні, то письмова інформація надсилається об'єднанню роботодавців, відповідній обласній державній адміністрації, міській раді обласного центру і відповідному відділенню Національної служби посередництва і примирення;
якщо колективний трудовий спір (конфлікт) виник на територіальному республіканському (в Автономній Республіці Крим) рівні, то письмова інформація надсилається об'єднанню роботодавців, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, Сімферопольській міській раді і відділенню Національної служби посередництва і примирення в Автономній Республіці Крим;
якщо колективний трудовий спір (конфлікт) виник на галузевому регіональному рівні, то письмова інформація надсилається об'єднанню роботодавців, відповідно Раді міністрів Автономної Республіки Крим або обласній державній адміністрації, відповідно Сімферопольській міській раді або міській раді обласного центру і відповідному відділенню Національної служби посередництва і примирення;
якщо колективний трудовий спір (конфлікт) виник на галузевому рівні, то письмова інформація надсилається об'єднанню роботодавців, Київській міській державній адміністрації, Київській міській раді і Національній службі посередництва і примирення;
якщо колективний трудовий спір (конфлікт) виник на національному рівні, то письмова інформація надсилається об'єднанню роботодавців, Київській міській державній адміністрації, Київській міській раді і Національній службі посередництва і примирення.
IV. Взаємодія Національної служби посередництва і примирення із об'єднаннями роботодавців в процесі вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)
4.1. У відповідності із положеннями частини шостої статті 15 Закону України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)" Національна служба посередництва і примирення реєструє висунуті у відповідності із нормами статей 2 і 4 Закону України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)" вимоги найманих працівників та колективні трудові спори (конфлікти).
Реєстрація колективного трудового спору (конфлікту) та висунутих найманими працівниками вимог здійснюється на підставі розпорядження НСПП, в якому визначаються:
- факт реєстрації колективного трудового спору (конфлікту);
- реєстраційний номер колективного трудового спору (конфлікту);
- факт реєстрації висунутих найманими працівниками вимог.
Розпорядження НСПП про реєстрацію колективного трудового спору (конфлікту) та висунутих найманими працівниками вимог надсилається сторонам колективного трудового спору (конфлікту), відповідним місцевим органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування, відповідним відділенням НСПП в Автономній Республіці Крим та областях (по місту Києву - відділу НСПП по роботі в місті Києві, по місту Севастополю - представництву НСПП в місті Севастополі).
( Частина третя пункту 4.1 із змінами, внесеними згідно з Наказом НСПП N 47 від 04.04.2005 )
Зняття колективного трудового спору (конфлікту) з реєстрації здійснюється розпорядженням НСПП на підставі подання відповідно відділу НСПП по роботі в місті Києві, представництва НСПП в місті Севастополі, відділення НСПП в Автономній Республіці Крим та областях, яке направляється голові НСПП після отримання письмового повідомлення від сторін спору про закінчення колективного трудового спору (конфлікту).
( Частина четверта пункту 4.1 із змінами, внесеними згідно з Наказом НСПП N 47 від 04.04.2005 )
4.2. В разі необхідності, у відповідності із частиною 6 статті 15 Закону України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)" Національна служба посередництва і примирення здійснює перевірку повноважень представників сторін колективного трудового спору (конфлікту). Положення про порядок перевірки повноважень представників сторін колективного трудового спору (конфлікту) затверджується Національною службою посередництва і примирення.
4.3. Розгляд колективного трудового спору (конфлікту) здійснюється:
а) примирною комісією:
з питань встановлення нових або зміни існуючих соціально-економічних умов праці та виробничого побуту і укладення або зміни колективного договору, угоди;
б) трудовим арбітражем:
в разі неприйняття примирною комісією рішення у встановлені строки (примирною комісією на виробничому рівні - у п'ятиденний, примирними комісіями на галузевому та територіальному рівнях - у десятиденний, примирною комісією на національному рівні - п'ятнадцятиденний строк з моменту утворення комісій), або ж відповідно продовжені за згодою сторін колективного трудового спору (конфлікту);
в разі неприйняття примирною комісією погодженого рішення щодо вирішення колективного трудового спору (конфлікту) з цих питань;
з питань виконання колективного договору, угоди, невиконання вимог законодавства про працю.
4.4. Примирна комісія - тимчасовий позавідомчий орган, що створюється сторонами соціально-трудових відносин при виникненні колективного трудового спору (конфлікту) відносно:
а) встановлення нових або зміни існуючих соціально-економічних умов праці та виробничого побуту;
б) укладання чи зміни колективного договору, угоди.
Примирна комісія складається із представників сторін.
Примирна комісія утворюється за ініціативою однієї із сторін колективного трудового спору (конфлікту):
- на виробничому рівні - у триденний,
- на галузевому або територіальному - у п'ятиденний,
- на національному рівні у десятиденний строк з моменту виникнення колективного трудового спору (конфлікту) з рівної кількості представників сторін.
Рішення про встановлення кількості представників сторін визначається сторонами спільно і оформляється відповідним протоколом.
Порядок делегування представників до комісії, персональний склад представників та їхні повноваження вирішуються кожною із сторін самостійно. Зміна складу представників однієї із сторін допускається у разі невиконання представником (представниками) обов'язків перед стороною колективного трудового спору (конфлікту), яку вони представляють.
Визначення представників сторін колективного трудового спору (конфлікту) до примирної комісії оформляється відповідним рішенням.
На прохання сторін колективного трудового спору (конфлікту) НСПП або її відділення в Автономній Республіці Крим та областях направляють своїх спеціалістів, експертів для участі в роботі примирної комісії.

................
Перейти до повного тексту