1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
03 серпня 2024 року № 95
Про затвердження Змін до Положення про здійснення Національним банком України нагляду за додержанням об’єктами нагляду законодавства України про захист прав споживачів фінансових послуг та обмежених платіжних послуг, вимог щодо взаємодії із споживачами при врегулюванні простроченої заборгованості
Відповідно до статей 7, 15, 19, 55, 55-1, 56 Закону України "Про Національний банк України", статей 4, 54-56, 66, 67, 73 Закону України "Про банки і банківську діяльність", статей 6-8, 21-23, 25, 46 Закону України "Про фінансові послуги та фінансові компанії", статей 5, 26 Закону України "Про споживче кредитування", статей 77, 78, 81 Закону України "Про платіжні послуги", статей 24, 26 Закону України "Про рекламу", статей 85-88, 114 Закону України "Про страхування", статей 37, 43 Закону України "Про кредитні спілки", з метою приведення у відповідність до законодавства України нормативно-правового акта Національного банку України з питань здійснення нагляду за додержанням вимог законодавства України про захист прав споживачів фінансових та обмежених платіжних послуг, вимог щодо взаємодії із споживачами при врегулюванні простроченої заборгованості Правління Національного банку України постановляє:
1. Затвердити Зміни до Положення про здійснення Національним банком України нагляду за додержанням об’єктами нагляду законодавства України про захист прав споживачів фінансових послуг та обмежених платіжних послуг, вимог щодо взаємодії із споживачами при врегулюванні простроченої заборгованості, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 02 вересня 2022 року № 198 (у редакції постанови Правління Національного банку України від 28 вересня 2023 року № 118) (зі змінами), що додаються.
2. Контроль за виконанням цієї постанови покласти на Голову Національного банку України Андрія Пишного.
3. Постанова набирає чинності з дня, наступного за днем її офіційного опублікування.

Голова

А. ПИШНИЙ
Інд. 14
ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова Правління
Національного банку України
03 серпня 2024 року № 95
Зміни
до Положення про здійснення Національним банком України нагляду за додержанням об’єктами нагляду законодавства України про захист прав споживачів фінансових послуг та обмежених платіжних послуг, вимог щодо взаємодії із споживачами при врегулюванні простроченої заборгованості
( Див. текст )
1. У розділі I:
1) у пункті 2:
у підпункті 1 слова "зареєстрованими відповідно до законодавства України постійними представництвами у формі філій іноземних страхових компаній, які також одержали в установленому порядку ліцензії на здійснення страхової діяльності," виключити;
підпункт 2 після слів "на письмовий запит/вимогу" доповнити словами ", та в якому може бути викладене професійне судження";
пункт після підпункту 3 доповнити двома новими підпунктами 3-1, 3-2 такого змісту:
"3-1) камеральна перевірка - перевірка, яка проводиться під час здійснення безвиїзного нагляду за додержанням законодавства України про захист прав споживачів фінансових/платіжних послуг, обмежених платіжних послуг на підставі даних, інформації та документів, отриманих за результатами отримання послуги/проведення операції/декількох операцій/правочинів, що вчиняються під час надання послуг, включаючи такі, які мають ознаки фінансової, обмеженої платіжної послуги, або в особи, що здійснює надання платіжних послуг або обмежених платіжних послуг без ліцензії та/або реєстрації, та/або авторизації з відповідним фіксуванням отримання послуги або проведення операції технічними засобами (фото- та/або відео-, аудіофіксуванням), що проводиться уповноваженими відповідно до розпорядчого акта Національного банку про проведення камеральної перевірки особами в порядку, установленому в розділі III-1 цього Положення;
3-2) куратор камеральної перевірки - посадова особа Національного банку, визначена в розпорядчому акті Національного банку про проведення камеральної перевірки, яка здійснює загальне керівництво процесом камеральної перевірки об’єкта нагляду, координує вирішення внутрішніх питань та проведення зовнішніх комунікацій з об’єктом перевірки (за потреби), включаючи підписання письмових запитів на отримання пояснень, інформації та документів, що виникають під час камеральної перевірки;";
2) у першому реченні підпункту 1 пункту 3 слова "зареєстрованими відповідно до законодавства України постійними представництвами у формі філій іноземних страхових компаній, які також одержали в установленому порядку ліцензію на здійснення страхової діяльності," виключити;
3) у підпункті 1 пункту 4 слова "зареєстроване відповідно до законодавства України постійне представництво у формі філії іноземної страхової компанії, що також одержала в установленому порядку ліцензію на здійснення страхової діяльності," виключити;
4) пункт 6 доповнити новим абзацом такого змісту:
"Інспекційні перевірки об’єктів нагляду, що проводяться за межами місцезнаходження об’єкта нагляду у віддаленому форматі/шляхом віддаленого доступу до документів, інформації та систем автоматизації з використанням інформаційно-комунікаційних технологій, не належать до безвиїзного нагляду, що здійснюється відповідно до цього Положення.";
5) розділ після пункту 6 доповнити трьома новими пунктами 6-1-6-3 такого змісту:
"6-1. Національний банк під час оцінювання осіб, правочинів, операцій, обставин, подій у межах безвиїзного нагляду за додержанням законодавства України про захист прав споживачів фінансових/платіжних послуг (включаючи законодавство у сфері споживчого кредитування), контролю за дотриманням законодавства України про рекламу на ринках фінансових послуг та за поширенням інформації про фінансові та супровідні послуги має право застосовувати професійне судження.
Професійне судження формується Національним банком з урахуванням принципів, визначених у частині п’ятій статті 21 Закону про фінпослуги.
6-2. Національний банк за результатами здійснення безвиїзного нагляду за додержанням законодавства України про захист прав споживачів фінансових/платіжних послуг, обмежених платіжних послуг має право прийняти рішення про:
1) належність або неналежність певних послуг чи операцій, які за своєю суттю містять ознаки одного чи декількох видів фінансових послуг відповідно до Закону про фінпослуги та/або спеціальних законів, до певного виду фінансових послуг, визначених частиною першою статті 4 Закону про фінпослуги. Під ознаками фінансових послуг розуміється операція або декілька операцій, пов’язаних однією правовою метою, включаючи операцію/операції з фінансовими засобами, що здійснюється(ються) в інтересах інших осіб, ніж надавач такої фінансової послуги, а також послуги, прямо визначені спеціальними законами як фінансові послуги;
2) заборону надання певних послуг, що не передбачені частиною першою статті 4 Закону про фінпослуги, але за своєю суттю містять ознаки одного чи декількох видів фінансових послуг відповідно до Закону про фінпослуги та/або спеціальних законів;
3) належність платіжної операції до обмежених платіжних послуг або визначення операції як обмеженої платіжної послуги, якщо операція відповідає хоча б одному з критеріїв, визначених у статті 8 Закону України "Про платіжні послуги";
4) віднесення осіб, які не здійснили авторизації діяльності з надання платіжних послуг (обмежених платіжних послуг), до таких, що здійснюють надання платіжних послуг або обмежених платіжних послуг без ліцензії та/або реєстрації.
6-3. Національний банк має право провести камеральну перевірку під час здійснення безвиїзного нагляду за додержанням законодавства України про захист прав споживачів фінансових/платіжних послуг, обмежених платіжних послуг на підставі розпорядчого акта про проведення камеральної перевірки.
Порядок організації та проведення камеральної перевірки під час здійснення безвиїзного нагляду за додержанням законодавства України про захист прав споживачів фінансових/платіжних послуг, обмежених платіжних послуг встановлений в розділі III-1 цього Положення.";
6) пункт 8 доповнити новим абзацом такого змісту:
"Національний банк у разі виявлення випадків надання об’єктами нагляду фінансових послуг, платіжних послуг, обмежених платіжних послуг без відповідної ліцензії/реєстрації/авторизації вживає заходів для припинення такої діяльності, притягнення об’єкта нагляду до відповідальності відповідно до законодавства України.".
2. У розділі II:
1) в абзаці першому пункту 9 слова "зареєстрованими відповідно до законодавства України постійними представництвами у формі філій іноземних страхових компаній, які також одержали в установленому порядку ліцензію на здійснення страхової діяльності," виключити;
2) у пункті 10:
у підпункті 1 слова "Законів України "Про звернення громадян", "Про адвокатуру та адвокатську діяльність"", "Закону України "Про адвокатуру та адвокатську діяльність"" замінити відповідно словами "Законів України "Про звернення громадян" (далі - Закон про звернення), "Про адвокатуру та адвокатську діяльність" (далі - Закон про адвокатуру)", "Закону про адвокатуру";
пункт доповнити новим підпунктом такого змісту:
"16) проведення камеральної перевірки та аналізу інформації і документів, отриманих за її результатами (у разі прийняття розпорядчого акта про проведення камеральної перевірки).";
3) підпункт 3 пункту 13 після слова "додатку" доповнити цифрою "1";
4) у пункті 14:
у підпункті 2:
слова "Законів України "Про звернення громадян", "Про адвокатуру та адвокатську діяльність"", "Закону України "Про адвокатуру та адвокатську діяльність"" замінити відповідно словами " Закону про звернення, Закону про адвокатуру", "Закону про адвокатуру";
підпункт доповнити словами ", звернень державних органів та органів виконавчої влади";

................
Перейти до повного тексту