- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ПРОМИСЛОВОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Державного
агентства України з управління державними
корпоративними правами та майном
N 51 від 23.03.2012 )
Про затвердження Методичних рекомендацій
З метою приведення у відповідність з вимогами чинного законодавства питань реорганізації, ліквідації підприємств, що належать до сфери управління Мінпромполітики,
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Методичні рекомендації про реорганізацію, ліквідацію підприємств, установ і організацій, які належать до сфери управління Мінпромполітики, що додаються.
2. Вважати таким, що втратив чинність, наказ Мінпромполітики України від 11.05.2002 N 216 "Про затвердження Порядку створення, реорганізації, ліквідації підприємств та актуалізації інформації у базі даних підприємств і організацій Міністерства".
3. Контроль за виконанням зазначеного наказу покласти на заступника Міністра В.Новицького.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Мінпромполітики
23.02.2007 N 80
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
про реорганізацію, ліквідацію підприємств, установ і організацій, які належать до сфери управління Мінпромполітики
I. Загальні положення
1.1. Методичні рекомендації про реорганізацію, ліквідацію підприємств, установ і організацій, які належать до сфери управління Мінпромполітики (далі - Методичні рекомендації) розроблені з метою дотримання процедури реорганізації, ліквідації підприємств та своєчасного повідомлення центрів зайнятості щодо вивільнення працівників підприємств.
II. Порядок проведення реорганізації підприємства
2.1. Реорганізація підприємства здійснюється:
- у разі злиття підприємств.
У випадку злиття підприємств усі майнові права та обов'язки кожного з них переходять до новоутвореного підприємства.
- у разі приєднання одного або кількох підприємств до іншого. До нього переходять усі майнові права та обов'язки приєднаних підприємств.
Реорганізація підприємства шляхом приєднання (злиття) здійснюється згідно із частиною другою статті
40 Господарського кодексу України та статтею
22 Закону України
"Про захист економічної конкуренції" за погодженням з Антимонопольним комітетом України при наявності випадків, в яких необхідне отримання дозволу на концентрацію підприємств. У випадках необхідності отримання згоди на приєднання (злиття) подається спільна заява до органів Антимонопольного комітету України.
- у разі поділу підприємства.
Усі його майнові права і обов'язки переходять за роздільним актом (балансом) у відповідних частках до кожного з нових підприємств, що утворені внаслідок цього поділу.
- у разі виділення одного або кількох нових підприємств.
До кожного з них переходять за роздільним актом (балансом) у відповідних частках майнові права і обов'язки реорганізованого підприємства,
- у разі перетворення одного підприємства в інше.
До новоутвореного підприємства переходять усі майнові права і обов'язки попереднього.
2.2. Реорганізація підприємств проводиться за такими принципами:
1) пріоритетність інтересів підприємства та його працівників;
2) забезпечення безперервної роботи підприємства під час реорганізації:
3) збереження комерційної таємниці та інших режимів для інформації з обмеженим доступом;
4) збереження належного фінансового стану та рівня управління фінансовими ризиками правонаступником за результатами реорганізації.
2.3. Реорганізація підприємства здійснюється в кілька етапів:
1) аналіз фінансово-господарської діяльності;
2) прийняття рішень про реорганізацію та створення Комісії з реорганізації;
3) встановлення порядку і строків реорганізації підприємства (стаття
105 Цивільного кодексу України). Встановлюється строк подачі повідомлення до Державного реєстратора та строк, протягом якого кредитори мають право заявляти свої вимоги - він не може бути меншим двох місяців з дня публікації повідомлення про припинення підприємства.
2.4. Структурний підрозділ, до сфери управління якого належить підприємство, здійснює постійний контроль за фінансово-економічним станом розвитку підприємства. У разі погіршення фінансово-економічного стану підприємства, неможливості виконання поставлених завдань, структурний підрозділ повідомляє про це безпосередньо заступника Міністра за напрямком.
2.5. Заступник Міністра збирає нараду з залученням зацікавлених представників та вирішує питання щодо подальшого функціонування підприємства. Пропозиції приймаються на підставі аналізу фінансових, економічних, організаційних факторів. Про прийняті пропозиції на нараді - доповідає Міністру.
2.6. Міністр приймає рішення про приєднання, злиття, поділ або перетворення підприємства.
2.7. На підставі прийнятого рішення структурний підрозділ розробляє та готує наказ щодо реорганізації підприємства та створення комісії з реорганізації (далі - Комісія). У наказі зазначається термін реорганізації підприємства та встановлюються завдання щодо:
- публікації оголошення про реорганізацію підприємства;
- проведення інвентаризації та оцінки майна підприємства;
- складання проміжного балансу;
- звільнення працівників;
- виключення з Єдиного державного реєстру підприємств і організацій України.
Головою Комісії, як правило, призначається керівник підприємства.
До складу Комісії входять представники:
1) галузевого підрозділу;
2) Департаменту фінансово-економічного забезпечення промисловості;
3) Управління реформування власності;
4) Управління юридичного забезпечення;
5) підприємства.
2.8. З моменту призначення Комісії до неї переходять повноваження щодо управління справами підприємства. Комісія від імені підприємства виступає у суді та інших організаціях.
2.9. Комісія вживає усіх можливих заходів щодо виявлення кредиторів, а також письмово сповіщає їх про припинення підприємства шляхом реорганізації. Таке повідомлення здійснюється рекомендованим листом або врученням під розписку із зазначенням у ньому строків та порядку задоволення вимог кредиторів.
2.10. Комісія після закінчення строку для пред'явлення вимог кредиторів складає проміжний баланс, який містить відомості про оцінку наявного майна підприємства, перелік пред'явлених кредиторами вимог, а також про результати їх розгляду.
За поданням інформації структурним підрозділом за погодженням з Департаментом фінансово-економічного забезпечення промисловості проміжний баланс затверджується Міністром.
2.11. Вимоги кредиторів (працівників підприємства щодо сплати податків, зборів, погашення зобов'язань перед державою, Пенсійним фондом України та фондами соціального страхування) задовольняються відповідно до законодавства.
2.12. Після завершення розрахунків з кредиторами Комісія складає передавальний акт (злиття, приєднання або перетворення) або розподільчий баланс (поділ, виділення), який підписується Головою та всіма членами Комісії та затверджується Міністром.
1) баланс;
2) звіт про фінансові результати;
3) звіт про рух грошей (грошових коштів);
4) звіт про власний капітал та примітки до звітів.
2.14. Управління кадрів Міністерства одночасно з попередженням про звільнення у зв'язку з реорганізацією підприємства пропонує керівнику підприємства іншу роботу. При відсутності роботи за відповідною професією чи спеціальністю, а також у разі відмови від переведення на іншу роботу керівник, за своїм розсудом, звертається за допомогою до державної служби зайнятості або працевлаштовується самостійно.
2.15. Зняття з обліку підприємства, що реорганізується, у Державній податковій службі, Пенсійному фонді, фондах соціального страхування здійснюється відповідно до розділів IV-X, XII-XIII цих Методичних рекомендацій.
2.16. Структурний підрозділ зобов'язаний надати до Департаменту фінансово-економічного забезпечення промисловості копію довідки про виключення відповідного підприємства з Єдиного державного реєстру підприємств і організацій України у термін не пізніше 15 днів з дня його виключення.
На підставі зазначених даних Департамент фінансово-економічного забезпечення промисловості вносить відповідні зміни у базу даних підприємств, установ та організацій, які належать до сфери управління Мінпромполітики.
III. Порядок проведення ліквідації підприємства
3.1. Ліквідація підприємства - це припинення юридичної особи (без правонаступництва), при якій вона перестає існувати зі всіма правами і обов'язками, що їй належать. При ліквідації права та обов'язки не переходять до іншої особи.
3.2. Підприємство ліквідується:
- за рішенням Мінпромполітики;
- у зв'язку із закінченням строку, на який воно створювалося, чи у разі досягнення мети, заради якої його було створено;
- у разі визнання його в установленому порядку банкрутом;
- у разі скасування його державної реєстрації;
- за рішенням суду.
3.3. Ліквідація підприємства здійснюється в кілька етапів:
1) прийняття рішень про припинення юридичної особи (ліквідацію);
2) створення ліквідаційної комісії;
3) задоволення вимог кредиторів, складання та затвердження ліквідаційного балансу;
4) здійснення заходів по внесенню інформації про прийняття рішення щодо ліквідації підприємства до Єдиного державного реєстру, зняття з обліку в органах державної влади, Пенсійному фонді України та фондах соціального страхування;
5) завершення ліквідації підприємства.
3.4. Структурний підрозділ, до сфери управління якого належить підприємство, здійснює постійний контроль за фінансово-економічним станом розвитку підприємства. У разі погіршення фінансово-економічного стану підприємства, підвищення соціальної напруги структурний підрозділ повідомляє про це безпосередньо заступника Міністра за напрямком.
3.5. Заступник Міністра збирає нараду з залученням зацікавлених представників та вирішує питання щодо подальшого функціонування підприємства. Пропозиції приймаються на підставі аналізу фінансових, економічних, організаційних факторів. Про прийняті пропозиції на нараді - доповідає Міністру.
3.6. Міністр приймає рішення про ліквідацію підприємства.
3.7. На підставі прийнятого рішення структурний підрозділ розробляє та готує наказ щодо ліквідації підприємства та створення комісії з ліквідації (далі - Комісія). У наказі зазначається термін ліквідації підприємства та встановлюються завдання щодо:
- публікації оголошення про ліквідацію підприємства;
- проведення інвентаризації та оцінки майна підприємства;
- забезпечення стягнення дебіторської та погашення кредиторської заборгованостей;
- складання проміжного ліквідаційного балансу;
- забезпечення передачі документів, печаток та штампів;
- перерахування до державного бюджету залишку коштів;
- звільнення працівників;
- виключення з Єдиного державного реєстру.
Головою Комісії, як правило, призначається керівник підприємства.
До складу Комісії входять представники:
1) галузевого підрозділу;
2) Департаменту фінансово-економічного забезпечення промисловості;
3) Управління реформування власності;
4) Управління юридичного забезпечення;
5) підприємства.
3.8. З моменту призначення Комісії до неї переходять повноваження щодо управління справами підприємства. Комісія від імені підприємства виступає у суді та інших організаціях.
3.9. Комісія вживає усіх можливих заходів щодо виявлення кредиторів, а також письмово сповіщає їх про припинення підприємства шляхом ліквідації. Таке повідомлення здійснюється рекомендованим листом або врученням під розписку із зазначенням у ньому строків та порядку задоволення вимог кредиторів.
3.10. Комісія після закінчення строку для пред'явлення вимог кредиторами складає проміжний ліквідаційний баланс, який містить відомості про оцінку наявного майна підприємства, перелік пред'явлених кредиторами вимог, а також про результати їх розгляду.
За поданням інформації структурним підрозділом за погодженням з Департаментом фінансово-економічного забезпечення промисловості проміжний ліквідаційний баланс затверджується Міністром.
3.11. Вимоги кредиторів (працівників підприємства щодо сплати податків, зборів (обов'язкових платежів, вимоги, забезпечені заставою та інші)) задовольняються відповідно до законодавства.
3.12. Після завершення розрахунків з кредиторами Комісія складає ліквідаційний баланс, який підписується головою та всіма членами Комісії і затверджується Міністром.
1) баланс;
2) звіт про фінансові результати;
3) звіт про рух грошей (грошових коштів);
4) звіт про власний капітал та примітки до звітів.
3.14. При ліквідації підприємства залишок грошових коштів резервного та додаткового капіталу після розрахунків працівниками та іншими кредиторами зараховується до Державного бюджету України.
3.15. У разі ліквідації підприємства дія трудових договорів працівників підприємства припиняється відповідно до пункту 1 частини першої статті
40 КЗпП України з повідомленням таких працівників в порядку та у строки, визначені законодавством про працю.
На підставі наказу про ліквідацію підприємства Управління кадрів готує документи про наступне вивільнення керівника підприємства і персонально попереджає не пізніше ніж за два місяці.
Якщо керівник підприємства, який виконує обов'язки голови Комісії в період ліквідації підприємства, подав заяву на звільнення за власним бажанням або з інших підстав, передбачених законодавством, галузевий структурний підрозділ протягом п'яти днів повинен внести зміни до наказу щодо складу ліквідаційної комісії.
3.16. Після затвердження Міністром ліквідаційного балансу підприємства та не раніше ніж за два місяці з дня попередження керівника підприємства Управління кадрів Міністерства видає наказ про його звільнення.
3.17. У разі недостатності у підприємства грошових коштів для задоволення вимог кредиторів Комісія здійснює продаж майна підприємства згідно з вимогами
Цивільного кодексу України. Якщо вартість майна підприємства недостатня для задоволення вимог кредиторів Комісія зобов'язана звернутися до господарського суду із заявою про порушення справи про банкрутство такого підприємства. У цьому випадку підприємство ліквідується в порядку, встановленому Законом України
"Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".
................Перейти до повного тексту