1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
09.07.2021 № 76
( Постанова втратила чинність на підставі Постанови Національного банку № 198 від 02.09.2022 )
Про затвердження Положення про здійснення Національним банком України нагляду за додержанням вимог щодо взаємодії із споживачами при врегулюванні простроченої заборгованості (вимог щодо етичної поведінки)
Відповідно до пункту 34-1 статті 7, статей 15, 56 Закону України "Про Національний банк України", статей 5, 26 Закону України "Про споживче кредитування", статті 21 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг", Закону України від 19 березня 2021 року № 1349-IX "Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту споживачів при врегулюванні простроченої заборгованості", з метою здійснення нагляду за додержанням банками, іншими фінансовими установами, особами, які не є фінансовими установами, але мають право надавати окремі фінансові послуги, та колекторськими компаніями встановлених законодавством України вимог щодо взаємодії із споживачами при врегулюванні простроченої заборгованості (вимог щодо етичної поведінки) Правління Національного банку України ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Затвердити Положення про здійснення Національним банком України нагляду за додержанням вимог щодо взаємодії із споживачами при врегулюванні простроченої заборгованості (вимог щодо етичної поведінки), що додається.
2. Контроль за виконанням цієї постанови покласти на Голову Національного банку України Кирила Шевченка.
3. Постанова набирає чинності з 14 липня 2021 року.

В.о. Голови

Ю. Гелетій
ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова Правління
Національного банку України
09.07.2021 № 76
ПОЛОЖЕННЯ
про здійснення Національним банком України нагляду за додержанням вимог щодо взаємодії із споживачами при врегулюванні простроченої заборгованості (вимог щодо етичної поведінки)
I. Загальні положення
1. Це Положення розроблено відповідно до Законів України "Про Національний банк України", "Про споживче кредитування" (далі - Закон про споживче кредитування), "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг", інших законів України та нормативно-правових актів Національного банку України (далі - Національний банк) з питань регулювання у сфері споживчого кредитування при врегулюванні простроченої заборгованості (вимоги щодо етичної поведінки) [далі - законодавство щодо взаємодії із споживачами фінансових послуг та іншими особами при врегулюванні простроченої заборгованості (вимоги щодо етичної поведінки)], із метою здійснення Національним банком нагляду за додержанням об'єктами нагляду встановлених законодавством України вимог щодо взаємодії із споживачами при врегулюванні простроченої заборгованості (вимог щодо етичної поведінки) (далі - нагляд за додержанням вимог щодо етичної поведінки).
2. Терміни в цьому Положенні вживаються в такому значенні:
1) безвиїзний нагляд за додержанням вимог щодо етичної поведінки (далі - безвиїзний нагляд) - форма здійснення Національним банком нагляду за додержанням кредитодавцем, новим кредитором, колекторською компанією встановлених законодавством України вимог щодо взаємодії із споживачами фінансових послуг та іншими особами (близькими особами, представником, спадкоємцем, поручителем, майновим поручителем або третіми особами, взаємодія з якими передбачена договором про споживчий кредит та які надали згоду на таку взаємодію) (далі - інша особа) при врегулюванні простроченої заборгованості (вимог щодо етичної поведінки) без відвідування їх за місцезнаходженням;
2) довідка про результати здійснення безвиїзного нагляду (далі - довідка) - документ (в електронній або паперовій формі), що складається підрозділом Національного банку, до функцій якого належить здійснення нагляду за додержанням кредитодавцем, новим кредитором та колекторською компанією законодавства України про захист прав споживачів фінансових послуг, у тому числі вимог щодо етичної поведінки, та забезпечення реалізації державної політики щодо захисту прав споживачів фінансових послуг у межах своєї компетенції (далі - підрозділ нагляду) у разі виявлення в діяльності об'єкта нагляду порушень законодавства України щодо взаємодії із споживачами фінансових послуг та іншими особами при врегулюванні простроченої заборгованості (вимог щодо етичної поведінки);
3) електронна адреса - адреса електронної пошти об'єкта нагляду, зазначена в системі електронної пошти Національного банку або в Державному реєстрі банків, або в Державному реєстрі фінансових установ, або в Реєстрі колекторських компаній, або в Реєстрі осіб, які не є фінансовими установами, але мають право надавати окремі фінансові послуги, що веде Національний банк;
4) нагляд за додержанням вимог щодо етичної поведінки - система заходів Національного банку у межах його компетенції, визначеної законами України, щодо здійснення нагляду за додержанням об'єктом нагляду законодавства щодо взаємодії із споживачами фінансових послуг та іншими особами при врегулюванні простроченої заборгованості (вимог щодо етичної поведінки) та виявлення фактів порушення вимог законодавства щодо взаємодії із споживачами фінансових послуг та іншими особами при врегулюванні простроченої заборгованості (вимог щодо етичної поведінки).
Терміни "кредитодавець", "новий кредитор" використовуються в значенні, наведеному в Законі про споживче кредитування.
Інші терміни, що використовуються в цьому Положенні, уживаються в значеннях, наведених у Законі про споживче кредитування та інших законах України, а також нормативно-правових актах Національного банку з питань захисту прав споживачів фінансових послуг та застосування заходів впливу.
3. Вимоги цього Положення поширюються на кредитодавців, нових кредиторів та колекторські компанії (далі - об'єкт нагляду).
4. Це Положення визначає підстави та порядок здійснення Національним банком нагляду за додержанням об'єктом нагляду вимог законодавства України щодо взаємодії із споживачами фінансових послуг та іншими особами при врегулюванні простроченої заборгованості (вимог щодо етичної поведінки) (далі - вимоги щодо етичної поведінки) та оформлення результатів проведеного нагляду.
5. Національний банк здійснює нагляд за додержанням вимог щодо етичної поведінки в таких формах:
1) безвиїзний нагляд;
2) інспекційна перевірка.
6. Інспекційні перевірки з питань додержання вимог щодо етичної поведінки здійснюються відповідно до нормативно-правового акта Національного банку, який регламентує організацію, проведення та оформлення результатів інспекційних перевірок.
7. Національний банк забезпечує вжиття заходів, спрямованих на припинення виявлених порушень прав споживачів фінансових послуг, поновлення порушених прав споживачів фінансових послуг, установлення та усунення причин таких порушень, установлення посадових осіб, відповідальних за виявлені порушення, та має право застосовувати заходи впливу за виявлені порушення відповідно до законів України та нормативно-правових актів Національного банку.
II. Здійснення безвиїзного нагляду
8. Безвиїзний нагляд за додержанням об'єктом нагляду вимог щодо етичної поведінки здійснюється Національним банком з метою:
1) забезпечення дотримання об'єктом нагляду вимог щодо етичної поведінки;
2) сприяння захисту прав та інтересів споживачів фінансових послуг та інших осіб.
9. Національний банк здійснює безвиїзний нагляд за додержанням об'єктом нагляду вимог законодавства України щодо взаємодії із споживачами фінансових послуг та іншими особами при врегулюванні простроченої заборгованості (вимог щодо етичної поведінки) на підставі комплексного та всебічного аналізу:
1) звернень споживачів фінансових послуг, інших осіб, поданих особисто або через уповноважену на це іншу особу, юридичних осіб, об'єднань громадян без статусу юридичної особи, а також скарг та заяв (клопотань) адвокатів, поданих в інтересах фізичних осіб, про недотримання об'єктом нагляду вимог щодо етичної поведінки;
2) інформації та документів (їх копій / сканованих копій, витягів із них) стосовно дотримання об'єктом нагляду вимог щодо етичної поведінки, обмежень, установлених законодавством України, щодо обробки персональних даних споживача та інших осіб, взаємодія з якими передбачена договором про споживчий кредит та які надали згоду на таку взаємодію; вимог до об'єктів нагляду, установлених відповідно до нормативно-правових актів Національного банку, при здійсненні ними врегулювання простроченої заборгованості;
3) інформації та документів (їх копій / сканованих копій, витягів із них), розміщених на вебсайтах, у програмних застосунках (мобільних додатках), а також в місцях надання банківських та інших фінансових послуг споживачам, щодо порядку фіксування безпосередньої взаємодії зі споживачами фінансових послуг, іншими особами при врегулюванні простроченої заборгованості, договорів та інших документів об'єкта нагляду, розміщених на вебсайті, програмному застосунку (мобільному додатку) або наданих об'єктом нагляду, щодо додержання законодавства України щодо взаємодії із споживачами та іншими особами при врегулюванні простроченої заборгованості (вимог щодо етичної поведінки);
4) інформації та документів (їх копій / сканованих копій, витягів із них) щодо повідомлення кредитодавцем, новим кредитором Національному банку інформації про укладені договори, спрямовані на врегулювання простроченої заборгованості, про внесення змін до них, закінчення строку їх дії та/або про дострокове припинення (розірвання) таких договорів;
5) інформації та документів (їх копій / сканованих копій, витягів із них) щодо повідомлення колекторською компанією Національному банку про залучення фізичної або юридичної особи на договірних засадах для виконання окремих функцій або процесів у межах здійснення колекторської діяльності, уключаючи безпосередню взаємодію із споживачами фінансових послуг, іншими особами;

................
Перейти до повного тексту