- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
НАЦІОНАЛЬНА СЛУЖБА ПОСЕРЕДНИЦТВА І ПРИМИРЕННЯ
Н А К А З
N 72 від 08.09.2000
м.Київ
Про затвердження Правил етики арбітра (члена трудового арбітражу)
З метою забезпечення саморегуляції професійної поведінки арбітрів під час проведення примирних процедур по вирішенню колективних трудових спорів (конфліктів), яка передбачає врахування складного співвідношення різнопланових обов'язків арбітрів, їх пріоритетів та конкретного втілення їх в життя, а також відшукання шляхів їх реалізації, що оптимально відповідає покликанню і статусу трудових арбітражів,
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Правила етики арбітра (члена трудового арбітражу) (додаються).
2. Заступнику голови Національної служби посередництва і примирення Климову В.В. забезпечити вивчення арбітрами Правил етики арбітра (члена трудового арбітражу) під час проведення підготовки та підвищення кваліфікації арбітрів.
3. Керівникам структурних підрозділів Національної служби посередництва і примирення забезпечити здійснення контролю за дотриманням арбітрами затверджених пунктом 1 цього наказу Правил етики арбітра (члена трудового арбітражу) під час проведення примирних процедур по вирішенню колективних трудових спорів (конфліктів).
Голова Національної служби
посередництва і примирення В.М.Руденко
Затверджено
наказом Національної служби
посередництва і примирення
від 8 вересня 2000 року N 72
Правила етики арбітра (члена трудового арбітражу)
Арбітр при здійсненні своїх повноважень виступає носієм обов'язків по відношенню до сторін колективного трудового спору (конфлікту) та суспільства в цілому.
Надзвичайна важливість функціонального навантаження трудових арбітражів вимагає від арбітрів слідування високим етичним стандартам поведінки; водночас специфіка, комплексний характер обов'язків, що лежать на трудових арбітражах, обумовлюють необхідність збалансування інтересів сторін колективного трудового спору (конфлікту) з інтересами суспільства в цілому, дотриманням принципів законності і верховенства права.
Успішне досягнення мети саморегуляції професійної поведінки арбітрів на такому високому рівні, який передбачає врахування складного співвідношення різнопланових обов'язків арбітра, їх пріоритетів та конкретного втілення в ситуаціях, коли такі обов'язки вступають в суперечність один з одним, а також відшукання шляху їх реалізації, що оптимально відповідає покликанню і статусу трудових арбітражів, диктує необхідність встановлення правил професійної етики арбітрів, які мають стати путівником арбітра в обранні належних варіантів професійної поведінки.
Виходячи з наведених міркувань, були вироблені ці Правила з метою уніфікованого закріплення традицій і досвіду українських трудових арбітражів в сфері тлумачення норм етики арбітрів.
Стаття 1. Співвідношення Правил етики арбітра (члена трудового арбітражу) і чинних законодавчих та нормативно-правових актів про арбітрів
Норми цих Правил не відміняють і не замінюють положень чинних законодавчих та нормативно-правових актів про трудові арбітражі і арбітрів, а доповнюють і конкретизують їх.
Стаття 2. Дія Правил етики арбітра (члена трудового арбітражу) за предметом, колом осіб та в часі
(1) Дія цих Правил поширюється на всі види професійної діяльності арбітра і в частині, визначеній Правилами, - на іншу його діяльність (дії), котра може вступити в суперечність з професійними обов'язками арбітра або підірвати престиж професії арбітра.
(2) Дія цих Правил поширюється на арбітрів (членів трудових арбітражів) у частині, яка застосована до їх діяльності.
(3) Дія цих Правил поширюється на відносини, що виникли після їх прийняття.
Стаття 3. Тлумачення Правил етики арбітра (члена трудового арбітражу)
Право офіційного тлумачення цих Правил належить виключно Національній службі посередництва і примирення.
Стаття 4. Незалежність арбітра
(1) Специфіка цілей і завдань трудового арбітражу вимагає як необхідної умови належного здійснення діяльності арбітра максимальної незалежності арбітра у виконанні своїх професійних прав і обов'язків, що передбачає його свободу від будь-якого зовнішнього впливу, тиску чи втручання в його діяльність, зокрема з боку сторін колективного трудового спору (конфлікту), державних органів, а також від впливу своїх особистих інтересів.
(2) З метою дотримання цього принципу в своїй професійній діяльності арбітр зобов'язаний протистояти будь-яким спробам посягання на його незалежність, бути мужнім і принциповим у виконанні своїх професійних обов'язків, відстоюванні професійних прав та їх ефективному використанні в інтересах дотримання законності у вирішенні колективних трудових спорів (конфліктів).
(3) Арбітр зобов'язаний не допускати в своїй професійній діяльності компромісів, що применшували б його незалежність, з метою догодити сторонам колективного трудового спору (конфлікту), державним і громадським органам, третім особам, якщо такі компроміси розходяться з нормами чинного законодавства і перешкоджають належному вирішенню колективного трудовому спору (конфлікту).
(5) Арбітр не повинен при виконанні обов'язків члена трудового арбітражу керуватися вказівками інших осіб стосовно змісту, форм, методів, послідовності і часу здійснення його професійних прав і обов'язків, якщо вони суперечать його власній уяві про оптимальний варіант вирішення колективного трудового спору (конфлікту).
Стаття 5. Дотримання законності
(1) У своїй професійній діяльності арбітр зобов'язаний дотримуватися чинного законодавства України, сприяти утвердженню та практичній реалізації принципів верховенства права та законності, вживати всі свої знання і професійну майстерність для належного вирішення колективного трудового спору (конфлікту).
(2) Арбітр не має права в своїй професійній діяльності вдаватися до засобів та методів, які суперечать чинному законодавству або цим Правилам.
Стаття 6. Конфіденційність
(1) Дотримання принципу конфіденційності є необхідною і важливою передумовою діяльності арбітра, без яких є неможливим прийняття рішення трудового арбітражу. Тому збереження конфіденційності будь-якої інформації, отриманої арбітром від сторін колективного трудового спору (конфлікту) під час роботи трудового арбітражу, є правом арбітра у відносинах із сторонами колективного трудового спору (конфлікту) та обов'язком щодо сторін, кого ця інформація стосується.
(2) Дія принципу конфіденційності не обмежена в часі.
(3) Конфіденційність певної інформації, що охороняється правилами цієї статті, може бути відмінена тільки стороною колективного трудового спору (конфлікту), зацікавленою в її дотриманні, в письмовій або іншій зафіксованій формі.
(4) За всіх інших обставин при визначенні обсягу відомостей, на котрі поширюється обов'язок збереження конфіденційності, арбітр повинен виходити з норм цих Правил.
(5) Арбітр зобов'язаний забезпечити такі умови зберігання документів, переданих йому сторонами колективного трудового спору (конфлікту), та інших матеріалів, що знаходяться в його розпорядженні і містять конфіденційну інформацію, котрі розумно виключають доступ до них сторонніх осіб.
Стаття 7. Компетентність та добросовісність
(1) Зважаючи на суспільну значущість і складність професійних обов'язків арбітра, від нього вимагається високий рівень професійної підготовки, фундаментальне знання чинного законодавства, практики його застосування, опанування тактики, методів і прийомів діяльності арбітра.
(2) Арбітр зобов'язаний надавати правову та консультативну допомогу сторонам колективного трудового спору (конфлікту) компетентно і добросовісно, що передбачає знання відповідних норм права, наявність необхідного досвіду їх застосування, доскональність в урахуванні всіх обставин, що стосуються вирішення конкретного колективного трудового спору (конфлікту) і можливих правових наслідків виконання рішення трудового арбітражу.
(3) Арбітр зобов'язаний незалежно від своєї основної спеціальності підтримувати на належному рівні знання у питаннях вирішення колективних трудових спорів (конфліктів).
(4) Арбітр має постійно працювати над вдосконаленням своїх знань і професійної майстерності, володіти достатньою інформацією про зміни у чинному законодавстві.
Стаття 8. Чесність і порядність
Арбітр повинен як у своїй професійній діяльності, так і в приватному житті бути чесним і порядним, поважати права, законні інтереси, честь, гідність, репутацію та почуття осіб, з якими він спілкується в процесі вирішення колективного трудового спору (конфлікту).
................Перейти до повного тексту