- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
НАЦІОНАЛЬНА СЛУЖБА ПОСЕРЕДНИЦТВА І ПРИМИРЕННЯ
Н А К А З
Про затвердження Правил поведінки найманих працівників, органів профспілки, іншого уповноваженого ними органу, власника або уповноваженого ним органу (представника), органу (особи), що очолює страйк, під час страйку
( Із змінами, внесеними згідно з Наказом Національної служби
посередництва і примирення
N 20 від 07.02.2005 )
Відповідно до підпункту 15) пункту 4 Положення про Національну службу посередництва і примирення, затвердженого Указом Президента України від 17 листопада 1998 року
N 1258/98, із змінами, внесеними Указом Президента України від 30 грудня 2000 року
N 1393/2000,
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Правил поведінки найманих працівників, органів профспілки, іншого уповноваженого ними органу, власника або уповноваженого ним органу (представника), органу (особи), що очолює страйк, під час страйку (додаються).
2. Відділу правового забезпечення НСПП, відділенням НСПП в Автономній Республіці Крим та областях забезпечити застосування затверджених пунктом 1 цього наказу Правил поведінки найманих працівників, органів профспілки, іншого уповноваженого ними органу, власника або уповноваженого ним органу (представника), органу (особи), що очолює страйк, під час страйку в практичній роботі по сприянню вирішенню колективних трудових спорів (конфліктів).
3. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
Голова Національної служби посередництва і примирення | В.Руденко |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Національної
служби посередництва і
примирення
28.04.2004 N 66
ПРАВИЛА
поведінки найманих працівників, органів профспілки, іншого уповноваженого ними органу, власника або уповноваженого ним органу (представника), органу (особи), що очолює страйк, під час страйку
Відповідно до статті
44 Конституції України ті, хто працюють, мають право на страйк для захисту своїх економічних і соціальних інтересів.
Розділом XIV Положення про порядок проведення примирних процедур по вирішенню колективних трудових спорів (конфліктів), затвердженого наказом Національної служби посередництва і примирення (далі - НСПП) від 24.04.2001 року
N 92, із наступними змінами і доповненнями, Положенням про порядок проведення страйку як крайнього засобу вирішення колективного трудового спору (конфлікту) та примирних процедур під час страйку, затвердженим наказом НСПП від 04.08.2004 року
N 113, визначений порядок проведення примирних процедур під час страйків.
( Частина третя преамбули в редакції Наказу Національної служби посередництва і примирення
N 20 від 07.02.2005 )
Процедура страйку, яка передбачена Законом України
"Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)" та нормативними актами НСПП, потребує дуже чіткої регламентації поведінки працівників, які беруть в ньому участь, органу профспілки або іншого органу, уповноваженого представляти їх інтереси, та власника або уповноваженого ним органу (представника), тобто всіх учасників цього крайнього засобу вирішення колективного трудового спору.
Виходячи із зазначеного вище, були вироблені ці Правила з метою упорядкування поведінки сторін колективного трудового спору при застосуванні страйку.
Розділ I. Загальні положення
Стаття 1. Співвідношення Правил і чинних законодавчих та нормативних актів про порядок вирішення колективних трудових спорів
Норми цих Правил не відмінюють і не замінюють положень чинних законодавчих та нормативно-правових актів щодо порядку врегулювання колективних трудових спорів (конфліктів) та проведення страйків як крайніх засобів вирішення колективних трудових спорів (конфліктів), а лише конкретизують їх окремі положення відносно поведінки учасників.
Стаття 2. Дія правил за предметом, колом осіб та в часі
Дія цих Правил поширюється на найманих працівників, орган профспілки або інший уповноважений найманими працівниками орган, власника або уповноважений ним орган (представника), орган (особу), що очолює страйк, під час страйку.
Дія цих Правил поширюється на відносини, що виникли після їх прийняття.
Стаття 3. Тлумачення Правил
Право офіційного тлумачення цих Правил належить виключно НСПП.
Розділ II. Правила поведінки найманих працівників під час страйку
Стаття 4. Права найманих працівників, які беруть участь у страйку
Наймані працівники, які беруть участь у страйку, під час його проведення мають право:
- отримувати роз'яснення та консультації від НСПП та її відділень в Автономній Республіці Крим та областях;
- особисто вільно висловлювати свою волю щодо оголошення страйку та участі в страйку, що повинно бути закріплено у рішенні загальних зборів (конференції) трудового колективу;
- особисто обирати членів органу, який очолює страйк, та бути обраним до такого органу;
- бути обраним та брати участь в роботі примирних органів з метою врегулювання колективного трудового спору (конфлікту);
- брати участь в утворенні страйкового фонду з добровільних внесків і пожертвувань;
- брати участь у проведенні зборів, мітингів, пікетів з метою виконання висунутих найманими працівниками або профспілкою вимог;
- отримувати матеріальну допомогу із страйкового фонду в разі його утворення;
- здійснювати контроль за виконанням угоди про вирішення колективного трудового спору (конфлікту);
Стаття 5. Права найманих працівників, які не беруть участь у страйку
Наймані працівники, які не беруть участь у страйку, мають право:
- в разі неможливості забезпечення нормального функціонування підприємства - на збереження заробітної плати у розмірі, не нижчому від встановленого законодавством та колективним договором, як за час простою не з вини працівника. Це право забезпечується працівникові при наявності письмової заяви на ім'я керівника підприємства про неможливість виконання обов'язків у зв'язку із зупинкою виробництва на час страйку;
- в разі можливості нормального функціонування підприємства - на допуск на підприємство, в окремі його структурні підрозділи.
Стаття 6. Обов'язки найманих працівників, які беруть участь у страйку
Наймані працівники, які беруть участь у страйку, зобов'язані:
- прийняти та затвердити на загальних зборах (конференції) рішення про оголошення страйку, оформити його протоколом;
- чітко виконувати вимоги законодавства щодо порядку проведення страйку;
- додержуватися законності та громадського порядку;
- дотримуватися вимог щодо забезпечення під час страйку життєздатності підприємства, збереження майна, недопущення загрози життю і здоров'ю людей, навколишньому середовищу;
- у разі визнання в установленому Законом порядку страйку незаконним виконати рішення суду щодо його припинення та стати до роботи.
Стаття 7. Дотримання законності найманими працівниками під час страйку
Наймані працівники під час страйку не мають права вдаватися до засобів та методів, які суперечать чинному законодавству або цим Правилам, а саме:
- порушувати громадський порядок;
- вчиняти дії, які можуть становити загрозу життю і здоров'ю людей, навколишньому природному середовищу;
- чинити опір законним діям власника або уповноваженого ним органу (представника) щодо забезпечення життєдіяльності та нормального функціонування підприємства;
- створювати перешкоди для доступу на підприємство, в установу, організацію управлінського персоналу та працівників, які не беруть участі у страйку;
- примушувати інших працівників до участі у страйку.
Стаття 8. Правові наслідки порушення вимог чинного законодавства та цих Правил найманими працівниками під час страйку
Розділ III. Правила поведінки органу профспілки, іншого уповноваженого працівниками органу (особи) під час страйку
Стаття 9. Права органу профспілки, іншого уповноваженого працівниками органу (особи) під час страйку
Орган профспілки, інший уповноважений найманими працівниками представляти їх інтереси в колективному трудовому спорі орган (особа) мають право:
- отримувати всі необхідні роз'яснення та консультації щодо процедури вирішення колективного трудового спору (конфлікту) від працівників НСПП та її відділень в Автономній Республіці Крим та областях;
- отримувати від власника або уповноваженого ними органу (представника) відповіді та будь-яку інформацію для підготовки висновків щодо необхідності застосування страйку як крайнього засобу вирішення колективного трудового спору (конфлікту);
- бути визначеним як орган, що очолює страйк;
- звертатися до органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, НСПП та її відділень в Автономній Республіці Крим та областях за отриманням інформації, необхідної для вирішення колективного трудового спору (конфлікту);
- контролювати виконання угод між сторонами колективного трудового спору (конфлікту);
- вимагати в судовому порядку компенсації збитків учасникам страйку, в разі, якщо власник або уповноважений ним орган (представник) порушив закони України, внаслідок чого склалися умови для страйку і страйк закінчився повним чи частковим задоволенням вимог найманих працівників або профспілки.
Стаття 10. Обов'язки органу профспілки, іншого уповноваженого найманими працівниками органу (особи) під час страйку
Орган профспілки, інший орган (особа), уповноважений представляти інтереси найманих працівників в колективному трудовому спорі (конфлікті) під час страйку, зобов'язаний:
- у разі вирішення колективного трудового спору (конфлікту) на виробничому рівні підготувати на своєму засіданні та направити на обговорення загальним зборам (конференції) найманих працівників подання про оголошення страйку. Подання оформлюється протоколом та повинно містити вимоги найманих працівників, що були предметом колективного трудового спору (конфлікту); причини, через які примирні процедури не привели до його вирішення; обґрунтування того, що розбіжності не можуть бути вирішені іншим засобом, окрім страйку;
- у разі виникнення колективного трудового спору (конфлікту) на галузевому або територіальному рівні, на своєму засіданні підготувати, затвердити та направити на обговорення загальних зборів (конференцій) найманих працівників підприємств, установ, організацій відповідної галузі або території рекомендації про оголошення страйку, які оформляються протоколом засідання. Рекомендації про оголошення страйку повинні містити: перелік розбіжностей сторін, які стали підставою для оголошення і проведення страйку; дату і час початку страйку, його тривалість та передбачувану кількість учасників; назву органу, який очолює страйк; представників працівників, уповноважених на участь в примирних процедурах під час проведення страйку; пропозиції щодо мінімуму необхідних робіт, що виконуватимуться в період страйку на підприємствах, в установах чи організаціях відповідної адміністративно-територіальної одиниці або відповідної галузі;
- незалежно від рівня колективного трудового спору (конфлікту) на зборах (конференціях) при прийнятті рішення про оголошення страйку попередити найманих працівників про необхідність під час страйку чіткого дотримання вимог Закону України
"Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)", додержання законності та громадського порядку, недопущення дій, які можуть становити загрозу життю і здоров'ю людей, навколишньому природному середовищу, недопущення вчинення перешкод власникам або уповноваженим ними органам (представникам) по забезпеченню життєздатності та нормального функціонування підприємств, установ, організацій, збереження майна;
- попередити найманих працівників про відповідальність за вчинення дій, які перешкоджають доступу на територію підприємств, установ і організацій під час страйку управлінського персоналу та працівників, які не беруть участь у страйку;
- попередити найманих працівників про відповідальність за участь у страйку в разі визнання його в судовому порядку незаконним;
- роз'яснити найманим працівникам наслідки участі у страйку;
- надавати інформацію на запити НСПП та її відділень в Автономній Республіці Крим та областях.
................Перейти до повного тексту