1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
18.04.2019 № 62
Про затвердження Змін до Інструкції про ведення касових операцій банками в Україні
Відповідно до статей 7, 15, 33, 56 Закону України "Про Національний банк України", з метою вдосконалення організації касової роботи банками в Україні Правління Національного банку України
ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Затвердити Зміни до Інструкції про ведення касових операцій банками в Україні, затвердженої постановою Правління Національного банку України від 25 вересня 2018 року № 103 (зі змінами), що додаються.
2. Департаменту грошового обігу (Віктор Зайвенко) після офіційного опублікування довести до відома банків України інформацію про прийняття цієї постанови.
3. Контроль за виконанням цієї постанови покласти на заступника Голови Національного банку України Сергія Холода.
4. Постанова набирає чинності з 03 червня 2019 року.
Голова Я. Смолій
ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова Правління
Національного банку України
18.04.2019 № 62
ЗМІНИ
до Інструкції про ведення касових операцій банками в Україні
1. У розділі I:
1) у пункті 4:
підпункт 4 виключити;
після підпункту 29 доповнити пункт новим підпунктом 29-1 такого змісту:
"29-1) підроблені банкноти іноземної валюти - імітації справжніх банкнот, що виготовлені будь-яким способом, уключаючи промисловий, та які за дизайном і елементами захисту не відповідають зразкам та описам, що наведені на сторінках офіційних сайтів центральних/національних банків іноземних держав. До таких банкнот також належать:
перероблені банкноти, на яких будь-яким способом (наклеюванням, малюванням, друкуванням) змінені елементи дизайну, зображення, що визначають номінал, рік затвердження/виготовлення зразка, банк-емітент та інші реквізити, і які за зовнішнім виглядом можуть бути сприйняті як справжні банкноти;
сувенірні чи рекламні вироби, за дизайном схожі на банкноти, на яких видалені та/або приховані написи, що позначають сувенірні чи рекламні вироби, та імітовані окремі елементи захисту справжніх банкнот;";
абзац сорок другий доповнити словами "та з питань застосування електронного підпису та електронної печатки в банківській системі України";
2) пункти 5-7 викласти в такій редакції:
"5. Банк (філія, відділення) має право здійснювати касове обслуговування клієнтів з використанням електронного підпису (далі - ЕП) та/або електронної печатки.
Працівник банку (філії, відділення), якому надано право підпису касових документів, зобов’язаний використовувати кваліфікований ЕП. Банк (філія, відділення) має право використовувати кваліфіковану електронну печатку банку або вдосконалену електронну печатку.
Клієнт банку, що є юридичною особою або фізичною особою-підприємцем, має право використовувати кваліфікований ЕП/кваліфіковану електронну печатку або вдосконалений ЕП/ удосконалену електронну печатку.
Фізична особа має право використовувати кваліфікований ЕП або удосконалений ЕП, або простий ЕП.
Використання вдосконаленого ЕП, удосконаленої електронної печатки та простого ЕП здійснюється на договірних засадах за технологією, визначеною банком, та відповідно до вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" і нормативно-правових актів Національного банку з питань застосування електронного підпису та електронної печатки в банківській системі України.
Кваліфікований ЕП працівника банку (філії, відділення), якому надано право підпису касових документів та ЕП платника/отримувача є обов’язковими реквізитами електронного касового документа.
6. Банк (філія, відділення) несе відповідальність за організацію застосування ЕП, якщо інше не встановлено законодавством України. Створення та зберігання електронних документів у банківській системі здійснюється із забезпеченням можливості перевірки їх цілісності та справжності.
7. Організаційно-методологічні умови застосування ЕП та електронної печатки в банківській системі України під час створення, оброблення та зберігання електронних документів повинні відповідати вимогам Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" та нормативно-правовим актам Національного банку з питань застосування електронного підпису та електронної печатки в банківській системі України.";
3) підпункт 1 пункту 8 викласти в такій редакції:
"1) здійснювати касове обслуговування клієнтів на підставі договірних відносин через касу банку. Якщо касове обслуговування клієнтів здійснюється з використанням удосконаленого ЕП, удосконаленої електронної печатки чи простого ЕП, то договір повинен містити умови та порядок (процедуру) визнання учасниками електронної взаємодії електронних документів із використанням відповідного удосконаленого ЕП/удосконаленої електронної печатки банку/простого ЕП. Договір має також містити умови щодо розподілу ризиків збитків, що можуть бути заподіяні банку (філії, відділенню), клієнту і третім особам у разі використання простого ЕП, удосконаленого ЕП або удосконаленої електронної печатки відповідно;";
4) у пункті 13:
підпункт 2 після слів "на вимогу клієнта" доповнити словами "придатних до обігу";
після підпункту 10 доповнити пункт новим підпунктом 10-1 такого змісту:
"10-1) отримання від клієнта документів щодо готівкових розрахунків з урахуванням ризик-орієнтованого підходу;";
5) у пункті 14:
підпункт 2 викласти в такій редакції:
"2) електронного документообігу за касовими операціями;";
підпункт 3 після літер "ЕП" доповнити словами "/електронної печатки";
у підпункті 9 слово "осіб" замінити словом "працівників";
6) пункт 23 виключити.
2. У розділі II:
1) четверте речення пункту 44 виключити;
2) в абзаці другому пункту 45 слова "та з дефектами виробника" виключити.
3. У розділі IV:
1) у підпункті 1 пункту 58 слова "та з дефектом виробника" виключити;
2) у пункті 64:
у третьому реченні слова ", "значно зношені" або "з дефектами виробника" замінити словами "або "значно зношені";
доповнити пункт новим абзацом такого змісту:
"Національний банк під час пакування банкнот з дефектами виробника проставляє на бандеролях та накладках штамп "з дефектом виробника".".
4. У розділі VI:
1) у пункті 104:
підпункт 8 викласти в такій редакції:
"8) власноручний підпис або кваліфікований ЕП працівника банку (філії, відділення), уповноваженого здійснювати касову операцію;";
доповнити пункт новим абзацом такого змісту:
"Касові документи можуть додатково містити електронну печатку.";
2) пункт 109 викласти в такій редакції:
"109. Банк (філія, відділення) визначає відповідальних працівників, яким надається право підписувати касові документи з використанням кваліфікованих ЕП та/або використовувати електронну печатку банку, забезпечує перевірку та підтвердження ЕП/електронної(их) печатки(ок) на касових документах відповідно до вимог Закону України "Про електронні довірчі послуги" та нормативно-правових актів Національного банку з питань застосування ЕП та електронної печатки в банківській системі України і визначає систему зберігання електронних касових документів, а також систему контролю за виконанням касових операцій.";
3) розділ після пункту 111 доповнити новим пунктом 111-1 такого змісту:
"111-1. Банк (філія, відділення) на виконання вимог законодавства України про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення, з урахуванням ризик-орієнтованого підходу має забезпечити вжиття заходів, спрямованих на вивчення клієнтів - суб’єктів господарювання, які здійснюють касові операції для подальшого здійснення готівкових розрахунків, з метою спростування або підтвердження підозр щодо здійснення клієнтом фінансових операцій, які містять ознаки фіктивності.
Банк (філія, відділення), застосовуючи ризик-орієнтований підхід, має забезпечити отримання від клієнта - суб’єкта господарювання підтвердних документів [такими документами можуть бути: закупівельний акт; закупівельна відомість; податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, кредитний договір; договір поставки; договір транспортування; договір зберігання)], на підставі яких здійснюються готівкові розрахунки.";
4) пункт 113 викласти в такій редакції:
"113. Банк (філія, відділення) у заявах на переказ готівки для нарахування податків, адміністративних послуг, зборів та інших платежів до бюджету і фондів соціального страхування в реквізитах зазначає:
1) код бюджетної класифікації;
2) код платежу (за сплати платежів за адміністративні послуги - код платежу залежно від виду такої послуги);
3) реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію (за наявності) та номер паспорта громадянина України, найменування органу, що його видав, і дату видачі паспорта (або іншого документа, що посвідчує особу та відповідно до законодавства України може бути використаний на території України для укладання правочинів) [для нерезидентів - номер (та за наявності - серія) паспорта (або іншого документа, що посвідчує особу та відповідно до законодавства України може бути використаний на території України для укладання правочинів), дату видачі та орган, що його видав, громадянство], для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомили відповідні органи державної фіскальної служби і мають відмітку в паспорті;

................
Перейти до повного тексту