- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО З ПИТАНЬ ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНОГО
ГОСПОДАРСТВА УКРАЇНИ
Н А К А З
Про затвердження Методичних рекомендацій щодо порядку складання фінансової звітності за сегментами діяльності підприємствами водопостачання та водовідведення
1. Затвердити Методичні рекомендації щодо порядку складання фінансової звітності за сегментами діяльності підприємствами водопостачання та водовідведення (далі - Методичні рекомендації), схвалені рішенням науково-технічної ради Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 31 січня 2008 р.
N 23, згідно з додатком.
2. Фінансово-економічному управлінню (М.М.Ващук) довести Методичні рекомендації до відома та керівництва в роботі підприємствам водопровідно-каналізаційного господарства, які надають послуги з централізованого водопостачання та водовідведення.
3. Контроль за виконанням наказу покласти на заступника Міністра І.В.Запатріну.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Мінжитлокомунгоспу
України
28.02.2008 N 50-1
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
щодо порядку складання фінансової звітності за сегментами діяльності підприємствами водопостачання та водовідведення
1. Загальні положення
Методичні рекомендації щодо порядку складання фінансової звітності за сегментами діяльності підприємств водопостачання та водовідведення (далі - Рекомендації) визначають методологічні засади і принципи формування інформації про доходи, витрати, фінансові результати, активи і зобов'язання звітних сегментів підприємств водопостачання та водовідведення та її розкриття у фінансовій звітності.
Інформація про різні типи послуг для різних видів користувачів називається сегментною інформацією.
Рекомендації застосовуються підприємствами водопостачання та водовідведення незалежно від форм власності.
Інформація про звітні сегменти подається в повних комплектах річної фінансової звітності і наводиться в Додатку до річної фінансової звітності "Інформація за сегментами".
2. Сутність та призначення звітності за сегментами
Підприємства водопостачання та водовідведення здійснюють свою діяльність в ряді секторів, зокрема надають послуги з водопостачання, водовідведення; обслуговують різні категорії споживачів: населення, бюджетні установи, інші споживачі; одержують доходи від інших видів діяльності.
Кожен вид діяльності має свої особливості. Так, показники рентабельності, можливості для розвитку, перспективи на майбутнє, а також інвестиційні ризики можуть значно відрізнятися в залежності від господарського сегмента.
Послуги щодо водопостачання та водовідведення для різних категорій споживачів також пов'язані з різними ризиками, мають відмінність в ступені прибутковості та характеризуються різними фінансовими результатами.
А тому для оцінки ризиків і перспектив розвитку підприємств водопостачання і водовідведення користувачам, як зовнішнім так і внутрішнім, необхідна сегментна інформація, котра не завжди очевидна із зведеної фінансової звітності.
Метою подання звітності за сегментами є надання допомоги зовнішнім користувачам фінансової звітності:
- краще розуміти результати діяльності підприємства в минулому; краще оцінити ризики і прибутковість (збитковість) підприємства;
- зробити більш інформаційно обґрунтованими судження про підприємство в цілому.
3. Основні терміни
Терміни, що використовуються у Рекомендаціях, мають таке значення:
Звітний сегмент - господарський сегмент, який визначений підприємством за критеріями, наведеними у розділі 4 Рекомендацій, щодо якого має розкриватися у річній фінансовій звітності інформація.
Внутрішньогосподарські розрахунки - розрахунки, що виникають у результаті господарських операцій між структурними підрозділами підприємства, виділеними як сегменти з метою розкриття їх доходів, витрат фінансових результатів, активів та зобов'язань.
Господарський сегмент - відокремлювана частина діяльності підприємства з виробництва та продажу певного виду послуг, яка відрізняється від інших. Господарському сегмента притаманні ризики, прибутковість, що є відмінними від інших сегментів діяльності. Критерії визнання господарських сегментів наводяться у розділі 4 Рекомендацій.
Доходами звітного сегмента визнається частина доходів підприємства від продажу зовнішнім покупцям і за внутрішньогосподарськими розрахунками, отримання яких забезпечено звичайною діяльністю господарського сегмента та які безпосередньо можуть бути віднесені (або визначені шляхом розподілу на обґрунтованій та послідовній основі) до звітного сегмента, за вирахуванням податку на додану вартість.
Витратами звітного сегмента визнається частина витрат підприємства, що пов'язані зі звичайною діяльністю господарського сегмента та безпосередньо можуть бути віднесені (або визначені шляхом розподілу на обґрунтованій та послідовній основі) до звітного сегмента.
Результат за сегментом - це доходи сегмента мінус його витрати.
Активами звітного сегмента визнаються активи господарського сегмента, які використовуються ним для виконання своєї звичайної діяльності і безпосередньо стосуються цього сегмента.
Зобов'язаннями звітного сегмента визнають заборгованість господарського сегмента, що виникла внаслідок виконання ним своєї звичайної діяльності і безпосередньо стосується цього сегмента.
Активи та зобов'язання вважаються такими, що безпосередньо стосуються звітного сегмента підприємства, якщо доходи та витрати, пов'язані з їхнім використанням або виникненням, включаються до складу інформації про цей сегмент при складанні фінансової звітності. Наприклад, дебіторська (кредиторська) заборгованість з нарахованих до одержання (до виплати) відсотків належить до складу активів (зобов'язань) сегмента, якщо ці відсотки віднесені до доходів (витрат) звітного сегмента.
До складу активів звітного сегмента не включаються:
- відстрочені податкові активи;
- дебіторська заборгованість з податку на прибуток;
- інші оборотні активи, які пов'язані з діяльністю підприємства в цілому і не стосуються окремого сегмента.
До складу зобов'язань звітного сегмента не включаються:
- забезпечення наступних витрат і платежів та цільове фінансування, якщо вони стосуються діяльності підприємства в цілому;
- відстрочені податкові зобов'язання;
- зобов'язання з податку на прибуток, інші зобов'язання перед бюджетом та державними цільовими фондами, які не можна на обґрунтованій та послідовній основі розподілити між звітними сегментами підприємства.
Сукупні дані показників за звітними сегментами та нерозподіленими статтями мають узгоджуватися із відповідними загальними показниками фінансової звітності підприємства.
Фінансові доходи і фінансові витрати звітних сегментів наводяться, якщо отримання фінансових доходів є основною діяльністю підприємства. Отже, для підприємств водопостачання і водовідведення такі показники не приймаються до уваги.
Доходи та витрати, які не можуть бути розподілені на окремі звітні сегменти, включаються до нерозподілених статей.
Доходи і витрати, пов'язані з продажем основних засобів і нематеріальних активів, включаються до складу інших доходів та інших витрат звітного сегмента за умови, що зазначені активи стосуються звітного сегмента.
До складу доходів звітних сегментів не включаються доходи від надзвичайних подій та дохід з податку на прибуток.
До складу витрат звітних сегментів не включаються: адміністративні витрати та витрати на збут, які пов'язані з діяльністю підприємства в цілому і не можуть бути віднесені до окремого сегмента; витрати з податку на прибуток; надзвичайні витрати, якщо їх виникнення прямо не пов'язано з певним звітним сегментом.
Адміністративні витрати, витрати на збут, інші операційні витрати наводяться в сумі, яка безпосередньо стосується звітного сегмента або визначена шляхом розподілу на обґрунтованій та послідовній основі на окремий звітний сегмент (наприклад, пропорційно доходу від реалізації продукції, товарів, робіт, послуг зовнішнім покупцям).
Основні засоби і нематеріальні активи, які використовуються одночасно кількома звітними сегментами підприємства, включаються до того звітного сегмента, до витрат якого включено суму амортизації за такими необоротними активами.
У примітках до річної фінансової звітності наводяться дані про суму доходів від реалізації послуг зовнішнім покупцям і суму доходів за внутрішньогосподарськими розрахунками сегмента, який не визначено звітним сегментом, якщо більша частина доходу цього сегмента сформована за внутрішньогосподарськими розрахунками та дохід цього сегмента від реалізації продукції послуг зовнішнім покупцям становить не менше ніж 10% загального доходу підприємства від реалізації послуг зовнішнім покупцям.
4. Критерії визнання і виділення сегментів
У відповідності до визначення господарського сегмента (див. розділ 3) господарський сегмент - відокремлювана частина діяльності підприємства з виробництва та продажу певного виду послуг, яка відрізняється від інших:
- видом (характером) послуг;
- способом отримання доходу;
- характером виробничого процесу;
- характерними для цієї діяльності ризиками;
- категорією покупців;
- наявністю специфічного регуляторного середовища.
Основою для визначення сегментів є:
- організаційна структура підприємства;
- система внутрішньої фінансової звітності для керівництва.
Формування звітних сегментів здійснюється на основі виділених господарських сегментів та шляхом об'єднання кількох подібних сегментів одного виду в окремий звітний сегмент. Подібними визнають сегменти, які мають протягом кількох звітних періодів однакові (наближені) значення прибутку та відповідають більшості критеріїв визначення господарського сегмента.
При об'єднанні господарських сегментів аналізуються особливості та призначення послуг, характер виробничого процесу, категорія покупців, способи отримання доходу тощо.
Господарський сегмент визначається звітним, якщо більша частина його доходу створюється від продажу послуг зовнішнім покупцям і одночасно показники його діяльності відповідають одному з таких критеріїв;
- дохід даного сегмента підприємства від реалізації послуг зовнішнім покупцям і за внутрішньогосподарськими розрахунками підприємства становить не менше ніж 10% сукупного доходу від продажу зовнішнім покупцям і за внутрішньогосподарськими розрахунками всіх господарських сегментів певного виду;
- фінансовий результат даного сегмента становить не менше ніж 10% сумарного фінансового результату всіх господарських сегментів певного виду. Якщо підприємство за різними сегментами у звітному періоді має одночасно різні фінансові результати (прибутки та збитки), то звітним визначається сегмент, фінансовий результат якого становить не менше ніж 10% більшої з двох абсолютних величин - сумарного прибутку або сумарного збитку всіх сегментів даного виду;
- балансова вартість активів даного сегмента становить не менше ніж 10% сукупної балансової вартості активів усіх господарських сегментів.
При невідповідності показників сформованих сегментів критеріям, зазначеним вище, необхідно провести подальше об'єднання двох або кількох подібних сегментів.
Сегмент, який не відповідає зазначеним критеріям, може бути визнаний звітним сегментом, якщо цей сегмент має важливе значення для підприємства в цілому (забезпечує діяльність інших сегментів тощо) і інформація про нього є суттєвою.
Господарські сегменти, які не відповідають раніше зазначеним критеріям, і які не можна включити до складу будь-якого звітного сегмента, вважаються неподібними сегментами. Показники неподібних сегментів у "Інформації за сегментами" включаються до складу нерозподіленої статті, з використанням яких узгоджуватимуться відповідні показники діяльності звітних сегментів і підприємства в цілому за статтями Балансу
(форма N 1) та Звіту про фінансові результати
(форма N 2).
Дохід від операцій із зовнішніми покупцями всіх визначених звітних сегментів, інформація про які наводиться в "Інформації за сегментами", має становити не менше ніж 75% загального доходу підприємства від операцій із зовнішніми покупцями. Якщо сукупний дохід визнаних звітних сегментів менше такого рівня, то здійснюється виділення додаткових сегментів з метою досягнення зазначеного рівня доходу, навіть, якщо такі додаткові сегменти не будуть відповідати критеріям, зазначеним вище.
Сегмент, який було визначено звітним у попередньому році, але який у поточному році не відповідає критеріям звітного сегмента, має визначатися звітним сегментом, якщо підприємство протягом дванадцяти місяців або операційного циклу, якщо він більше дванадцяти місяців, очікує досягнення цим сегментом показників, які відповідають зазначеним критеріям.
Якщо у звітному році підприємство визначає нові звітні сегменти, які виникають унаслідок зміни (розширення) господарської діяльності підприємства, то за цими звітними сегментами наводяться відповідні порівняльні показники за попередній звітний період або надається обґрунтоване пояснення причин неможливості достовірного визначення показників.
Якщо організаційна структуризація виробничих та інших відокремлених підрозділів підприємства побудована за видами послуг, що надаються, то пріоритетним визнається господарський вид сегмента, а допоміжним - географічний.
У разі відсутності чітких переваг залежності фінансових результатів і ризиків пріоритетним звітним сегментом визнається господарський сегмент, а допоміжним - географічний.
................Перейти до повного тексту