1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
08.06.2017 № 50
Про впорядкування діяльності кредитних посередників у сфері споживчого кредитування на ринку банківських послуг
( Із змінами, внесеними згідно з Постановами Національного банку № 23 від 05.03.2018 № 91 від 08.08.2018 № 6 від 15.01.2020 № 151 від 15.07.2022 )
Відповідно до статей 7, 15, 56 Закону України "Про Національний банк України", статей 5, 6 розділу І та частини п'ятої розділу IV Закону України "Про споживче кредитування" та з метою впорядкування діяльності кредитних посередників банків у сфері споживчого кредитування Правління Національного банку України ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Затвердити Положення про встановлення вимог до кредитних посередників банків та їх діяльності у сфері споживчого кредитування (далі - Положення), що додається;
2. Затвердити Положення про надання банками Національному банку України інформації про укладені договори у сфері споживчого кредитування та ведення переліку кредитних посередників (далі - Положення про ведення переліку), що додається.
3. Банкам протягом 30 днів із дня доведення до їх відома технічних умов ведення переліку кредитних посередників:
1) привести свою діяльність у сфері споживчого кредитування за участю кредитних посередників у відповідність до вимог Положення і Положення про ведення переліку;
2) надати Національному банку України інформацію в електронному вигляді про всі діючі між банком і кредитними посередниками посередницькі договори у сфері споживчого кредитування на ринку банківських послуг.
4. Департаменту методології (Іваненко Н.В.) після офіційного опублікування довести зміст цієї постанови до відома банків України для використання в роботі.
5. Контроль за виконанням цієї постанови покласти на заступника Голови Національного банку України Рожкову К.В.
6. Постанова набирає чинності з 10 червня 2017 року, але не раніше набрання чинності Законом України "Про споживче кредитування".

В. о. Голови

Я.В. Смолій
ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова Правління
Національного банку України
08.06.2017 № 50
ПОЛОЖЕННЯ
про встановлення вимог до кредитних посередників банків та їх діяльності у сфері споживчого кредитування
І. Загальні положення
1. Це Положення розроблено відповідно до Законів України "Про Національний банк України", "Про банки і банківську діяльність", "Про споживче кредитування", "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" (далі - Закон про фінпослуги), та встановлює організаційно-правові засади діяльності кредитних посередників з надання посередницьких послуг у сфері споживчого кредитування в інтересах кредитодавців - банків, філій іноземних банків (далі - банки), а також порядок залучення банками посередників у сфері споживчого кредитування (далі - кредитні посередники).
( Пункт 1 розділу I із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 6 від 15.01.2020 )
2. У цьому Положенні терміни вживаються у значеннях, наведених у Цивільному кодексі України, Господарському кодексі України, Кодексі України про адміністративні правопорушення, Законах України "Про банки і банківську діяльність", "Про споживче кредитування", Законі про фінпослуги.
( Пункт 2 розділу I із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 6 від 15.01.2020 )
II. Вимоги до банку, який укладає договір із кредитним посередником
3. Банк укладає договір із кредитним посередником, який відповідає вимогам, установленим цим Положенням.
4. Банк установлює посередницькі відносини у сфері споживчого кредитування з кредитним посередником на підставі договору, укладеного відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів України, з урахуванням особливостей, визначених Законом України "Про споживче кредитування", Законом про фінпослуги та нормативно-правовими актами Національного банку України (далі - посередницький договір).
( Абзац перший пункту 4 розділу II із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 6 від 15.01.2020 )
Укладений між банком і кредитним посередником посередницький договір має обов'язково включати:
1) інформацію про належність кредитного посередника до кредитних брокерів чи кредитних агентів;
2) повний перелік завдань/повноважень, які банк передає кредитному брокеру/кредитному агенту;
3) умови, на яких здійснюється ідентифікація та верифікація споживача кредитним посередником згідно з нормативно-правовим актом Національного банку України (далі - Національний банк) з питань фінансового моніторингу;
4) порядок розрахунку розміру та сплати банком винагороди (комісійного збору) чи іншої плати за послуги кредитного посередника [якщо така винагорода (комісійний збір) чи інша плата стягуватиметься на користь кредитного посередника];
( Підпункт 4 пункту 4 розділу II із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 23 від 05.03.2018 )
5) інформацію про територію, на яку поширюються завдання/повноваження кредитного брокера/кредитного агента. Якщо територію дії кредитного посередника в договорі не визначено, то вважається, що кредитний посередник діє в межах території України;
6) порядок урегулювання спорів між банком і кредитним посередником, які виникають під час здійснення кредитним посередником діяльності у сфері споживчого кредитування;
7) порядок здійснення банком контролю за діяльністю кредитного посередника;
8) порядок розрахунку розміру відшкодування та сплати збитків, заподіяних банку внаслідок неправомірних дій кредитного посередника у сфері споживчого кредитування;
9) порядок припинення дії посередницького договору, у тому числі в разі його дострокового розірвання.
5. Банк, що укладає посередницький договір, розробляє та затверджує рішенням уповноваженого органу внутрішньобанківське положення у сфері споживчого кредитування, яке обов'язково включає:
1) порядок та умови надання банком споживчого кредиту за участю кредитного посередника;
2) організацію роботи банку з кредитним посередником і припинення роботи з ним, у тому числі порядок укладення та розірвання посередницького договору;
3) порядок організації та проведення навчання та підвищення кваліфікації кредитних посередників і їх працівників;
4) порядок здійснення банком перевірки/контролю за відповідністю кредитного посередника вимогам, установленим у пунктах 9 та 9-1 розділу III цього Положення, під час укладення посередницького договору та протягом строку його дії;
( Підпункт 4 пункту 5 розділу II із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 23 від 05.03.2018 )
5) перелік завдань/повноважень, які банк передає своєму кредитному брокеру/кредитному агенту;
6) вимоги до кредитного посередника, що забезпечують технічну спроможність здійснення ним діяльності у сфері споживчого кредитування на належному рівні (наявність комп'ютерної техніки, програмного забезпечення, комунікаційних засобів, захищеності електронних систем тощо);
7) порядок здійснення банком перевірки укладеного за участю кредитного посередника договору про споживчий кредит щодо його відповідності вимогам законодавства України та внутрішньобанківському положенню у сфері споживчого кредитування;
8) порядок передання кредитним посередником банку документів, інформації, кредитної справи споживача, необхідних для забезпечення виконання банком вимог нормативно-правових актів Національного банку, у тому числі щодо визначення банком розміру кредитного ризику за активними банківськими операціями;
9) порядок здійснення банком контролю за дотриманням кредитним посередником вимог, установлених законодавством України щодо провадження діяльності у сфері споживчого кредитування, а також порядок реагування банком на порушення в діяльності кредитного посередника;
10) порядок урегулювання спорів із споживачами за договорами, укладеними із залученням кредитних посередників.
6. Відповідність внутрішньобанківського положення у сфері споживчого кредитування вимогам цього Положення та його дотримання банком є предметом оцінки Національним банком.
( Абзац перший пункту 6 розділу II із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 6 від 15.01.2020 )
Банк має надати копію внутрішньобанківського положення у сфері споживчого кредитування в паперовому або електронному вигляді з накладанням кваліфікованого електронного підпису Національному банку на його запит, а також уповноваженим працівникам Національного банку під час здійснення інспекційної перевірки.
( Абзац другий пункту 6 розділу II в редакції Постанови Національного банку № 151 від 15.07.2022 )
7. Банк зобов'язаний достроково припинити відносини з кредитним посередником (із розірванням укладеного з кредитним посередником посередницького договору), якщо:
1) установлено факти подання кредитним посередником недостовірної або неповної інформації, у тому числі щодо виконання вимог, установлених підпунктами 1, 3, 4 пункту 9 та підпунктом 1пункту 9-1розділу III цього Положення;
( Підпункт 1 пункту 7 розділу II із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 23 від 05.03.2018 )
2) установлено факти, що свідчать про невідповідність осіб, зазначених в абзаці першому пункту 9 та в абзаці першому пункту 9-1 розділу III цього Положення, вимогам законодавства України у сфері споживчого кредитування та цього Положення.
( Підпункт 2 пункту 7 розділу II із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 23 від 05.03.2018 ) ( Підпункт 3 пункту 7 розділу II виключено на підставі Постанови Національного банку № 23 від 05.03.2018 )
8. Банк розміщує у вільному доступі та забезпечує актуалізацію інформації про кредитного посередника, з яким укладено посередницький договір, на власній веб-сторінці із забезпеченням можливості її перегляду.
Зазначена інформація має містити:
( Підпункт 1 пункту 8 розділу II виключено на підставі Постанови Національного банку № 151 від 15.07.2022 ) ( Підпункт 2 пункту 8 розділу II виключено на підставі Постанови Національного банку № 23 від 05.03.2018 )
3) відомості про кредитного посередника:
повне найменування - для юридичної особи або прізвище, ім'я, по батькові - для фізичної особи, фізичної особи-підприємця;
ідентифікаційний код для юридичної особи;
місцезнаходження юридичної особи згідно з інформацією з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань;
( Абзац четвертий підпункту 3 пункту 8 розділу II із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 23 від 05.03.2018 )
прізвище, ім'я по батькові керівника юридичної особи - кредитного посередника;
адресу веб-сторінки кредитного посередника. У разі наявності веб-сторінки кредитного посередника розміщення інформації про веб-сторінку кредитного посередника є обов'язковим;
адресу для отримання поштових повідомлень;
номери телефонів контактних осіб із зазначенням коду міжміського (міжнародного) зв'язку;
4) відомості про статус кредитного посередника (кредитний брокер/кредитний агент).
( Абзац другий підпункту 4 пункту 8 розділу II виключено на підставі Постанови Національного банку № 91 від 08.08.2018 )
5) перелік завдань/повноважень, які банк передає своєму кредитному брокеру/кредитному агенту.
Банк з метою виконання вимоги, установленої абзацом першим підпункту 5 пункту 8 розділу ІІ цього Положення, якщо укладені між банком і окремими кредитними посередниками посередницькі договори містять однаковий обсяг переданих банком завдань/повноважень, має право віднести таких кредитних посередників до однієї групи, а також розмістити на власній веб-сторінці інформацію про склад відповідної групи кредитних посередників та про перелік завдань/повноважень, які банк передає цим кредитним посередникам;
( Підпункт 5 пункту 8 розділу II доповнено новим абзацом згідно з Постановою Національного банку № 91 від 08.08.2018 )
6) відомості про територію, на яку поширюються завдання/повноваження кредитного брокера/кредитного агента;
7) запевнення банку про здійснення перевірки відповідності кредитного посередника вимогам, установленим цим Положенням.
III. Вимоги до кредитного посередника
9. Фізична особа - кредитний посередник, фізична особа-підприємець - кредитний посередник, а також керівник (особа, яка виконує його обов'язки) юридичної особи, яка є кредитним посередником, повинні відповідати таким вимогам:
( Абзац перший пункту 9 розділу III в редакції Постанови Національного банку № 23 від 05.03.2018 )
1) належати до резидентів України відповідно до Податкового кодексу України;
2) мати достатній рівень знань у сфері споживчого кредитування та законодавства про захист прав споживачів фінансових послуг;
( Підпункт 2 пункту 9 розділу III із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 6 від 15.01.2020 )
3) мати повну цивільну дієздатність;
4) мати бездоганну ділову репутацію.
9-1. Працівники кредитних посередників, які здійснюють обслуговування споживачів, повинні відповідати таким вимогам:
1) мати бездоганну ділову репутацію;
2) мати достатній рівень знань у сфері споживчого кредитування та законодавства про захист прав споживачів фінансових послуг.
( Розділ III доповнено новим пунктом 9-1 згідно з Постановою Національного банку № 23 від 05.03.2018; із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 6 від 15.01.2020 )
10. Особи, зазначені в абзаці першому пункту 9 та в абзаці першому пункту 9-1 розділу III цього Положення, для отримання та підтримки на належному рівні знань у сфері споживчого кредитування відповідно до підпункту 2 пункту 9 та підпункту 2 пункту 9-1 розділу III цього Положення зобов'язані не рідше одного разу на рік проходити підготовку та постійно підвищувати рівень своєї кваліфікації шляхом проходження організованого банком навчання з питань споживчого кредитування.
( Абзац перший пункту 10 розділу III в редакції Постанови Національного банку № 23 від 05.03.2018 )
Програма такого навчання має обов'язково включати ознайомлення, зокрема з:
1) законодавством, що регулює відносини у сфері споживчого кредитування, та законодавством про захист прав споживачів фінансових послуг;
( Підпункт 1 пункту 10 розділу III із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 6 від 15.01.2020 )
2) визначеним банком порядком укладання кредитним посередником в інтересах банку договорів про споживчий кредит;
3) визначеним банком порядком проведення кредитним посередником ідентифікації та верифікації споживача;
4) методичними рекомендаціями банку щодо здійснення кредитним посередником обліку та передавання банку укладених кредитним посередником в інтересах банку договорів про споживчий кредит;
5) способами організації роботи кредитного посередника із банком та споживачем;
6) законодавством про захист персональних даних.
Банк здійснює контроль за рівнем знань осіб, зазначених в абзаці першому пункту 9 та в абзаці першому пункту 9-1 розділу III цього Положення, шляхом проведення тестування знань (із врученням відповідного сертифіката, свідоцтва тощо в разі успішного проходження тестування).
( Абзац дев'ятий пункту 10 розділу III із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 23 від 05.03.2018 )
11. Ділова репутація згідно з підпунктом 4 пункту 9 та в абзаці першому пункту 9-1розділу III цього Положення є бездоганною, якщо:
( Абзац перший пункту 11 розділу III із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 23 від 05.03.2018 )
1) немає судимості, яка не погашена та не знята в установленому законодавством порядку, за злочини, передбачені статтями розділами VI, VII, XVII Особливої частини Кримінального кодексу України;
( Підпункт 1 пункту 11 розділу III із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 23 від 05.03.2018 )
2) немає порушення (невиконання або неналежного виконання) зобов'язання фінансового характеру, сума якого перевищує 50 тисяч гривень (або еквівалент цієї суми в іноземній валюті), а строк порушення перевищує 30 календарних днів щодо будь-якого банку або іншої юридичної чи фізичної особи протягом останніх трьох років;
3) належно виконуються обов'язки як платника податків і зборів [підтверджується інформацією уповноваженого органу щодо стану розрахунків платника податків із бюджетом (про те, чи є або немає в платника заборгованності зі сплати податків, зборів)].
( Підпункт 3 пункту 11 розділу III в редакції Постанови Національного банку № 151 від 15.07.2022 )
Фізична особа (або кредитний посередник, працівником якого є зазначена фізична особа), зазначена в абзаці першому пункту 9 та/або в абзаці першому пункту 9-1 розділу III цього Положення, яка діє в інтересах більше ніж одного банку, якщо довідка видана в паперовому вигляді, з метою підтвердження належного виконання вимоги абзацу першого підпункту 3 пункту 11 розділу III цього Положення пред'являє банку/кредитному посереднику оригінал довідки.
Уповноважений працівник банку/кредитного посередника з оригіналу довідки в паперовому вигляді робить копію довідки та засвідчує її своїм підписом.
Банк/кредитний посередник залишає засвідчену копію довідки на зберігання;
( Підпункт 3 пункту 11 розділу III в редакції Постанови Національного банку № 23 від 05.03.2018 )
4) немає протягом останніх 24 календарних місяців випадків притягнення кредитного посередника до відповідальності за порушення вимог законів України "Про споживче кредитування" і "Про захист прав споживачів", за порушення законодавства про захист прав споживачів фінансових послуг та/або випадків ухвалення судових рішень щодо порушення кредитним посередником прав споживачів фінансових послуг;
( Підпункт 4 пункту 11 розділу III із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 6 від 15.01.2020 )
5) не позбавлено права займатися певною діяльністю згідно з вироком суду, що триває;
6) не було звільнення за статтями 40 ( пункти 7, 8 частини першої цієї статті), 41 (крім пунктів 4, 5 частини першої цієї статті) Кодексу законів про працю України (протягом останніх п'яти років);
7) не було адміністративного стягнення за порушення вимог банківського законодавства України, законодавства України у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення, законодавства про захист прав споживачів фінансових послуг (застосовується протягом одного року з дня настання такої події);
( Підпункт 7 пункту 11 розділу III із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 6 від 15.01.2020 )
8) не було факту перебування кредитного посередника в стадії ліквідації (припинення діяльності в результаті ліквідації) або факту порушення проти нього справи про банкрутство.
( Підпункт 8 пункту 11 розділу III із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 6 від 15.01.2020 )
11-1. Банк має право не здійснювати перевірку/контроль (далі - контроль) за дотриманням особами, зазначеними в абзаці першому пункту 9 розділу III цього Положення, вимог пунктів 9 - 11 розділу III цього Положення, якщо одночасно виконуються такі умови:
1) кредитним посередником, з яким банк уклав посередницький договір, є інший банк (далі - банк - кредитний посередник);
2) банк - кредитний посередник забезпечує контроль за дотриманням особами, зазначеними в абзаці першому пункту 9 розділу III цього Положення, вимог пунктів 9 - 11 розділу III цього Положення.
Контроль банком - кредитним посередником за дотриманням особами, зазначеними в абзаці першому пункту 9 розділу III цього Положення, вимог, установлених пунктами 9 - 11 розділу III цього Положення, забезпечується шляхом:
установлення в укладеному між банком та банком - кредитним посередником посередницькому договорі умови про здійснення банком - кредитним посередником контролю за дотриманням особами, зазначеними в абзаці першому пункту 9 розділу III цього Положення, вимог, установлених пунктами 9 - 11 розділу III цього Положення;
надання банком - кредитним посередником банку в довільній формі письмового запевнення про встановлення відповідності та виконання в повному обсязі особами, зазначеними в абзаці першому пункту 9 розділу III цього Положення, вимог, установлених пунктами 9 - 11 розділу III цього Положення.
( Розділ III доповнено новим пунктом 11-1 згідно з Постановою Національного банку № 23 від 05.03.2018 )
11-2. Банк має право не здійснювати контроль за дотриманням працівниками кредитного посередника, які здійснюють обслуговування споживачів, вимог щодо бездоганності ділової репутації, установлених підпунктом 1 пункту 9-1 та пунктом 11 розділу III цього Положення, якщо кредитний посередник забезпечує контроль за дотриманням його працівниками вимог щодо бездоганності ділової репутації.
Контроль кредитним посередником за дотриманням його працівниками, які здійснюють обслуговування споживачів, вимог щодо бездоганності ділової репутації, установлених підпунктом 1 пункту 9-1 та пунктом 11 розділу III цього Положення, здійснюється шляхом:
установлення в укладеному між банком та кредитним посередником посередницькому договорі умови про здійснення кредитним посередником контролю за дотриманням його працівниками, які здійснюють обслуговування споживачів, вимог, установлених підпунктом 1 пункту 9-1 та пунктом 11 розділу III цього Положення;
надання кредитним посередником банку в довільній формі письмового запевнення про встановлення відповідності та виконання в повному обсязі його працівниками, які здійснюють обслуговування споживачів, вимог підпункту 1 пункту 9-1 та пункту 11 розділу III цього Положення.
( Розділ III доповнено новим пунктом 112 згідно з Постановою Національного банку № 23 від 05.03.2018; із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 91 від 08.08.2018 )
12. Кредитний посередник зобов'язаний дотримуватися вимог внутрішньобанківського положення у сфері споживчого кредитування та посередницького договору.

................
Перейти до повного тексту