1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ОХОРОНИ ЗДОРОВ'Я УКРАЇНИ
Н А К А З
N 49 від 17.03.93
м.Київ
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Міністерства охорони здоров'я N 80 від 18.04.96 )
Про затвердження типових статутів (положень) фармацевтичних закладів
З метою упорядкування діяльності фармацевтичних закладів, приведення відомчих нормативних актів у відповідність з діючим законодавством України,
ЗАТВЕРДЖУЮ:
1. Типовий статут аптеки (додаток 1).
2. Типовий статут центральної районної аптеки (додаток 2).
3. Типовий статут аптечної бази (складу) (додаток 3).
4. Типовий статут аптечного магазину (додаток 4).
5. Типове положення про аптечні пункти (додаток 5).
6. Типове положення про аптечний кіоск (додаток 6).
НАКАЗУЮ:
1. Генеральним директорам виробничих об'єднань "Фармація", інших структур аптечної системи:
1.1. Розробити і затвердити статути (положення) діючих фармацевтичних закладів, керуючись типовими.
1.2. Провести державну реєстрацію фармацевтичних закладів і забезпечити організацію їх роботи у відповідності з діючим законодавством України і затвердженими статутами (положеннями).
1.3. Вважати такими, що втратили чинність на території України, накази МОЗ СРСР від 24.01.79 р. N 84, від 05.06.86 р. N 784 (повністю) і від 18.08.72 р. N 689, від 30.12.76 р. N 1255, від 23.06.83 р. N 758, від 22.12.89 р. N 673 (в частині, яка стосується положень про аптечні заклади), а також розпорядження МОЗ СРСР від 04.02.53 р. про затвердження Положення про аптечний магазин.
Міністр Ю.П.Спіженко
Додаток 1
до наказу МОЗ України
від 17 березня 1993 р.
N 49
Типовий статут аптеки
1. Загальні положення
Аптека є установою охорони здоров'я з лікарського (медикаментозного) забезпечення населення, закладів охорони здоров'я, інших закладів, підприємств та організацій.
Аптека:
1.1. В своїй діяльності керується діючим законодавством України і своїм Статутом.
1.2. Діє на принципах господарського розрахунку, має відокремлене майно, основні та оборотні фонди.
1.3. Є юридичною особою, має самостійний баланс, розрахунковий та інші рахунки в установах банків, круглу печатку із зображенням Державного герба України і своїм найменуванням, кутовий штамп та інші реквізити.
1.4. В межах своєї діяльності має право від своєї особи укладати договори, користуючись кредитом банку, вести зовнішньоекономічну діяльність, утворювати відокремлені підрозділи, філіали, малі, спільні та інші підприємства, в т. ч. з іноземними партнерами як в Україні, так і за її межами.
1.5. Може на добровільних засадах об'єднуватися з іншими закладами (установами), підприємствами, входити до складу інших організаційних структур (асоціацій, концернів, корпорацій, других об'єднань за галузевими, територіальними та іншими принципами), зберігаючи право юридичної особи.
1.6. Самостійно встановлює форми, системи і розміри оплати праці, а також інші види доходів працівників.
1.7. Зобов'язана забезпечити безпеку виробництва, санітарно-гігієнічні норми і вимоги щодо захисту здоров'я її працівників і населення як споживачів лікарської продукції.
1.8. На договірних умовах може бути базою для проведення науково-дослідних робіт, виробничої практики учнів, студентів медичних та фармацевтичних учбових закладів, інститутів підвищення кваліфікації тощо.
1.9. На аптеку можуть бути покладені функції центральної районної аптеки, спеціалізованої аптеки (лікарняної, міжлікарняної, гомеопатичної, геріатричної, "Матері та дитини" та ін.).
1.10. Місцезнаходження аптеки: _____________________________
(юридична адреса)
2. Мета та предмет діяльності аптеки
2.1. Головною метою діяльності аптеки є забезпечення населення, установ охорони здоров'я та інших закладів, підприємств, організацій продукцією медико-фармацевтичного призначення (лікарські засоби - ліки, лікарські речовини, лікарська рослинна сировина, мінеральні води лікувальні, імунобіологічні препарати; вироби медичного призначення - перев'язочні матеріали і лейкопластирі, гумові вироби санітарії і гігієни, пластикатні системи для забрання, переливання крові і кровозамінників, аптечний посуд і рецептурне скло, дезінфекційні засоби, інші медичні товари; хімреактиви).
2.2. Для виконання зазначеної мети аптека здійснює:
- виготовлення, контроль та відпуск ліків за рецептами і вимогами, оформленими відповідно до установлених правил;
- реалізацію населенню лікарських засобів, дозволених до відпуску без рецептів, а також виробів медичного призначення;
- належне зберігання продукції медико-фармацевтичного призначення у відповідності з затвердженими правилами, нормами, вимогами;
- визначення поточної і перспективної потреби в продукції медико-фармацевтичного призначення для формування замовлень при укладанні угод з постачальниками продукції;
- створення оперативного резерву продукції медико-фармацевтичного призначення за встановленою номенклатурою;
- інші види діяльності, спрямовані на покращання забезпечення населення, установ охорони здоров'я та інших закладів, підприємств, організацій продукцією медико-фармацевтичного призначення, розвиток соціально-економічного і фінансово-господарського стану аптеки, що не суперечать діючому законодавству України.
3. Порядок утворення та використання майна і коштів аптеки
3.1. Аптека для виконання статутних завдань має майно, яке є комунальною власністю і належить їй на правах повного господарського відання. Аптека володіє, користується та розпоряджається зазначеним майном на свій розсуд, вчиняючи щодо нього будь-які дії, що не суперечать діючим законам і Статуту.
3.2. Майно аптеки становлять основні фонди та оборотні кошти, а також інші цінності, вартість яких відображається в самостійному балансі.
3.3. Джерелом формування майна аптеки є:
- доходи, одержані від реалізації продукції медико-фармацевтичного призначення, виконаних робіт і наданих послуг, а також інших видів господарської діяльності;
- кредити банків та інших кредиторів;
- капітальні вкладення і дотації з бюджетів;
- надходження від роздержавлення і приватизації власності;
- інші джерела, що не заборонені законодавчими актами України.
3.4. Аптека, за погодженням з власником майна, має право продавати і передавати іншим підприємствам, організаціям та установам, обмінювати, здавати в оренду, надавати безоплатно в тимчасове користування або позику належні їй основні засоби, а також списувати їх з балансу.
3.5. Аптека має право на договірних умовах використовувати майно інших юридичних осіб і громадян, а також купувати будинки, споруди та інші основні засоби за рахунок коштів, отриманих від власної фінансово-господарської діяльності.
3.6. Аптека може виконувати операції з цінними паперами, облігаціями, банківськими вкладеннями та створювати фонди для досягнення своїх статутних цілей і завдань.
3.7. Аптека здійснює оперативний та бухгалтерський облік результатів своєї роботи, веде статистичну звітність в установленому порядку.
4. Управління аптекою
4.1. Управління аптекою здійснюється відповідно до Статуту на підставі поєднання прав власника щодо господарського використання свого майна, самоврядування трудового колективу, колегіальності і єдиноначальності.
4.2. Аптеку очолює завідуючий, який призначається та звільняється з посади власником майна або уповноваженим ним органом, здійснює керівництво діяльністю аптеки у відповідності з діючим законодавством за трудовим договором (за контрактом).
4.3. Завідуючий аптекою самостійно вирішує питання її діяльності, за винятком віднесених Статутом до компетенції інших органів управління аптеки.
Завідуючий аптекою:
- визначає і затверджує її структуру і штати;
- приймає та звільняє працівників аптеки, в т. ч. заступників завідуючого аптекою, керівників відокремлених підрозділів, філіалів;
- затверджує статути (положення) відокремлених підрозділів, філіалів, інших підприємств, які створюються у відповідності з діючим законодавством;
- розпоряджається у межах своїх повноважень майном аптеки, враховуючи грошові кошти;
- без доручення діє від імені аптеки, представляє її в усіх організаціях, установах, у стосунках з українськими та зарубіжними юридичними та приватними особами;
- укладає угоди, видає доручення, відкриває розрахункові та інші рахунки аптеки, в т. ч. і валютні;
- у межах своїх повноважень приймає рішення, видає накази та інші акти з питань, пов'язаних з діяльністю аптеки;
- у відповідності з правилами внутрішнього трудового розпорядку аптеки застосовує заходи заохочення, накладає дисциплінарні стягнення;
- виконує інші обов'язки, що передбачено Статутом.
4.4. Рішення з соціально-економічних питань діяльності аптеки розробляються і ухвалюються органами управління за участю трудового колективу.
Повноваження трудового колективу реалізуються загальними зборами і їх виборним органом (рада трудового колективу, рада підприємства, профспілковий комітет або ін., що обумовлюється Статутом).
4.4.1. Загальні збори трудового колективу аптеки:
- розглядають зміни і доповнення до Статуту аптеки;
- розглядають і затверджують проект колективного договору;
- вирішують питання про вступ або вихід аптеки із складу інших організаційних структур; про виділення із аптеки одного чи кількох структурних підрозділів для створення нового підприємства;
- у разі необхідності (банкрутства; прийняття відповідною місцевою адміністрацією, що управляє комунальним майном, рішення про реорганізацію або ліквідацію аптеки, інше) вимагають передачі аптеки в оренду або перетворення її в інше підприємство, засноване на колективній власності;
- розглядають і вирішують інші питання, які можуть бути поставлені на вимогу трудового колективу аптеки, якщо це не суперечить діючому законодавству.
4.4.2. Виборний орган (рада трудового колективу, рада підприємства, профспілковий комітет або ін.):
- бере участь в ході виконання поточної роботи і плануванні діяльності аптеки на перспективу;
- розглядає питання соціального захисту, визначає і виносить на розгляд керівництва перелік соціальних пільг, необхідних для працівників аптеки;
- бере участь в розробці і реалізації заходів економічного і соціального розвитку аптеки, підвищення ефективності праці тощо;
- бере участь у вирішенні питань використання фондів оплати праці, заохочення творчої активності і виробничої діяльності, клопочеться про представлення працівників до нагород та ін.;
- за дорученням загальних зборів може розглядати та вирішувати питання, які належать до компетенції зборів.
5. Зовнішньоекономічна діяльність аптеки
5.1. Аптека має право здійснювати експортно-імпортні операції з закупки і реалізації лікарських засобів і сировинних матеріалів, виробів медичного призначення, фармацевтичного устаткування та інше на договірній основі.
5.2. Аптека у порядку, встановленому законодавством України, може створювати спільні підприємства з організаціями, фірмами, підприємствами різних країн.
5.3. Аптека несе економічну відповідальність за ефективність своєї зовнішньоекономічної діяльності і використання валютних засобів в інтересах розвитку виробництва.
6. Умови реорганізації та припинення діяльності аптеки
6.1. Ліквідація і реорганізація (злиття, приєднання, поділ, виділення, перетворення) аптеки проводиться згідно з порядком, передбаченим діючим законодавством.
6.2. При реорганізації і ліквідації аптеки звільнюваним працівникам гарантується захист їх прав та інтересів відповідно до трудового законодавства України.
Генеральний директор
НВО "Укрфармація"

О.І.Клімов
Додаток 2
до наказу МОЗ України
від 17 березня 1993 р.
N 49
Типовий статут центральної районної аптеки (*)
______________
(*) Статут поширюється на центральні міські аптеки (ЦМА), що створюються у містах, які не мають адміністративно-територіального поділу.
1. Загальні положення
Центральна районна аптека (надалі - ЦРА) є установою охорони здоров'я з лікарського (медикаментозного) забезпечення населення, закладів охорони здоров'я, інших закладів, підприємств та організацій, здійснює адміністративне та організаційно-методичне керівництво діяльністю аптек адміністративно-територіального району (надалі - підвідомчі аптеки), що знаходяться на її балансі як відокремлені структурні підрозділи.
Надання статусу ЦРА відбувається за наявністю в адміністративно-територіальному районі не менше трьох аптек.
ЦРА:
1.1. У своїй діяльності керується діючим законодавством України і своїм Статутом.
1.2. Діє на принципах господарського розрахунку, має відокремлене майно, основні та оборотні фонди.
1.3. Є юридичною особою, має самостійний баланс, розрахунковий та інші рахунки в установах банків, круглу печатку із зображенням Державного герба України і своїм найменуванням, кутовий штамп та інші реквізити.
1.4. У межах своєї діяльності має право від своєї особи укладати договори, користуючись кредитом банку, вести зовнішньоекономічну діяльність, утворювати філіали, малі, спільні та інші підприємства, в т. ч. з іноземними партнерами як в Україні, так і за її межами.
1.5. Може на добровільних засадах об'єднуватися з іншими закладами (установами), підприємствами, входити до складу різних організаційних структур (асоціацій, концернів, корпорацій, інших об'єднань за галузевими, територіальними та іншими принципами), зберігаючи право юридичної особи.
1.6. Самостійно встановлює форми, системи і розміри оплати праці, а також інші види доходів аптечних працівників.
1.7. Зобов'язана забезпечити безпеку виробництва, санітарно-гігієнічні норми і вимоги щодо захисту здоров'я її працівників і населення як споживачів лікарської продукції.
1.8. На договірних умовах може бути базою для проведення науково-дослідних робіт, виробничої практики учнів, студентів медичних та фармацевтичних учбових закладів, інститутів підвищення кваліфікації тощо.
1.9. Місцезнаходження ЦРА ___________________________________
(юридична адреса)
2. Мета та предмет діяльності ЦРА
2.1. Діяльність ЦРА спрямована на покращання лікарського забезпечення населення, установ охорони здоров'я та інших закладів, підприємств, організацій, удосконалення фармацевтичної діяльності, впровадження нових технологій і форм господарювання, всебічний розвиток аптечної служби адміністративно-територіального району.
2.2. Предмет діяльності ЦРА:
- задоволення потреби населення, закладів охорони здоров'я, інших закладів, підприємств та організацій в продукції медико-фармацевтичного призначення (лікарські засоби, вироби медичного призначення, хімреактиви);
- адміністративне і організаційно-методичне керівництво підвідомчими аптеками.
2.3. ЦРА виконує всі покладені на аптеку завдання і, окрім цього, забезпечує:
- розробку і реалізацію заходів, спрямованих на розширення аптечної мережі району, зміцнення її матеріально-технічної бази, покращання умов праці аптечних працівників;
- співробітництво з місцевими органами і закладами охорони здоров'я з питань лікарської допомоги;
- організацію контролю за дотриманням підвідомчими аптеками встановленого порядку лікарського забезпечення населення, установ охорони здоров'я та інших закладів, підприємств, організацій; фармацевтичної діяльності, зберігання, виготовлення, контролю якості і відпуску ліків;
- здійснення контролю за станом товарних запасів, наявністю необхідних лікарських засобів і виробів медичного призначення в підвідомчих аптеках; перерозподілу продукції медико-фармацевтичного призначення між підвідомчими аптеками відповідно до установленого порядку;
- координацію, методичне керівництво і контроль фінансової діяльності підвідомчих аптек;
- здійснення інших видів діяльності, що не суперечать діючому законодавству України.
3. Статус підвідомчих аптек
Підвідомчі ЦРА аптеки:
3.1. Повинні:
- додержуватися Статуту ЦРА, Положення про аптеку;
- нести відповідальність за невиконання або неякісне виконання рішень ЦРА;
- брати участь в управлінні ЦРА.
3.2. Мають право:
- самостійно вирішувати питання фармацевтичної, господарсько-фінансової діяльності, за винятком віднесених Статутом до компетенції ЦРА;
- забезпечувати себе продукцією медико-фармацевтичного призначення через прямі зв'язки з іншими підприємствами за погодженням з ЦРА;
- вносити пропозиції щодо удосконалення діяльності ЦРА;
- отримувати від ЦРА різноманітну інформацію з питань діяльності аптеки;
- виходити зі складу ЦРА згідно з діючим законодавством, попередивши про це не менше ніж за 6 місяців до 1 січня наступного року.
4. Порядок утворення та використання майна і коштів ЦРА
4.1. ЦРА для виконання статутних завдань має маймо, яке є комунальною власністю і належить їй на правах повного господарського відання. Здійснюючи право повного господарського відання, ЦРА володіє, користується та розпоряджається зазначеним майном на свій розсуд, вчиняючи щодо нього будь-які дії, що не суперечать діючим законам і Статуту.
4.2. Майно ЦРА становлять основні фонди та оборотні кошти, а також інші цінності, вартість яких відображається в самостійному балансі.
4.3. Джерелом формування майна є:
- доходи, одержані від реалізації продукції медико-фармацевтичного призначення, виконаних робіт і наданих послуг, а також інших видів господарської діяльності;
- кредити банків та інших кредиторів;
- капітальні вкладення і дотації з бюджетів;
- надходження від роздержавлення і приватизації власності;
- інші джерела, що не заборонені законодавчими актами України.
4.4. ЦРА, за погодженням з власником майна, має право продавати і передавати іншим підприємствам, організаціям та установам, обмінювати, здавати в оренду, надавати безоплатно в тимчасове користування або позику належні їй основні засоби, а також списувати їх з балансу.
4.5. ЦРА має право на договірних умовах використовувати майно інших юридичних осіб і громадян, а також купувати будинки, споруди та інші основні засоби за рахунок коштів, отриманих від власної фінансово-господарської діяльності.
4.6. ЦРА може виконувати операції з цінними паперами, облігаціями, банківськими вкладеннями та створювати фонди для досягнення статутних цілей і завдань.
4.7. ЦРА організує облік і веде статистичну та бухгалтерську звітність в установленому порядку.
5. Управління ЦРА
5.1. Управління ЦРА здійснюється відповідно до Статуту на основі поєднання прав власника щодо господарського використання свого майна, самоврядування трудового колективу, колегіальності і єдиноначальності.
5.2. ЦРА очолює завідуючий, який призначається і звільняється з посади власником майна або уповноваженим ним органом, здійснює керівництво діяльністю ЦРА у відповідності з діючим законодавством за трудовим договором (за контрактом).
5.3. Завідуючий ЦРА самостійно вирішує питання діяльності ЦРА, за винятком віднесених Статутом до компетенції інших органів управління.
Завідуючий ЦРА:
- розпоряджається у межах своїх повноважень майном ЦРА, в т. ч. її грошовими коштами;
- без доручення діє від імені ЦРА, представляє її в усіх організаціях, установах, у стосунках з українськими та зарубіжними юридичними та приватними особами;
- укладає договори (угоди), видає доручення, відкриває розрахункові та інші рахунки ЦРА, в т. ч. і валютні;
- приймає рішення, видає розпорядження, накази та інші акти з питань діяльності ЦРА;
- призначає керівників підвідомчих аптек і затверджує відповідні Положення про них;
- виконує інші обов'язки, що передбачено Статутом.
5.4. Рішення з соціально-економічних питань діяльності ЦРА розробляються і приймаються за участю трудового колективу.
Повноваження трудових колективів підвідомчих аптек реалізуються загальними зборами (конференцією) і їх виборними органами (рада керівників, об'єднаний профспілковий комітет або ін., що обумовлюється Статутом).
5.4.1. Загальні збори (конференція):
- розглядають зміни і доповнення до Статуту ЦРА;
- обговорюють проект колективного договору і затверджують його;
- вирішують питання про вступ або вихід ЦРА із складу інших організаційних структур; про виділення із ЦРА підвідомчих аптек для створення нового підприємства;
- у разі необхідності (банкрутства; прийняття відповідною місцевою адміністрацією, що управляє комунальним майном, рішення про реорганізацію або ліквідацію аптеки, інше) вимагають передачі ЦРА в оренду або перетворення її в інше підприємство, засноване на колективній власності;
- розглядають і вирішують інші питання, які можуть бути поставлені на вимогу трудового колективу, якщо це не суперечить діючому законодавству.
5.4.2. Компетенція ради керівників:
- розробка перспективних і поточних програм економічного і соціального розвитку ЦРА;
- координація фармацевтичної і фінансово-господарської діяльності підвідомчих аптек;
- розробка і реалізація заходів раціонального розвитку і спеціалізації аптечної мережі адміністративно-територіального району, допоміжної інфраструктури і т. п.;
- формування і використання фондів ЦРА, в т. ч. і валютних;
- використання кредитів банку, в т. ч. іноземної валюти;
- затвердження кошторису на утримання адміністрації, інших служб ЦРА;
- погодження, представлених завідуючим ЦРА, кандидатур його заступників, керівників підвідомчих аптек при їх призначенні;
- розглядання спірних питань між керівництвом ЦРА і підвідомчих аптек.
5.4.3. Компетенція об'єднаного профспілкового комітету:
- розгляд питань соціального захисту аптечних працівників, визначення і подання на розгляд керівництва переліку соціальних пільг;
- участь у вирішенні питань використання фондів оплати праці, заохочення творчої активності і виробничої діяльності, клопотання про представлення працівників до нагород та ін.;
- за дорученням загальних зборів (конференції) може розглядати та вирішувати питання, що належать до компетенції зборів.
Виборні органи не втручаються в оперативне управління адміністрації ЦРА.
6. Умови реорганізації та припинення діяльності ЦРА
6.1. Ліквідація і реорганізація (злиття, приєднання, поділ, виділення, перетворення) ЦРА проводиться згідно з порядком, передбаченим діючим законодавством.
6.2. При реорганізації і ліквідації ЦРА звільнюваним робітникам гарантується захист їх прав та інтересів відповідно до трудового законодавства України.
Генеральний директор
НВО "Укрфармація"

О.І.Клімов

................
Перейти до повного тексту