1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Ухвала


УХВАЛА
ВЕЛИКОЇ ПАЛАТИ
КОНСТИТУЦІЙНОГО СУДУ УКРАЇНИ
Про закриття конституційного провадження у справі за конституційним поданням 47 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) приписів абзаців першого - четвертого частини другої, частини третьої, частин шостої - дев’ятої, частин двадцятої, двадцять першої, двадцять другої, частини двадцять шостої, частин двадцять восьмої - тридцять третьої статті 9-1, статті 9-2 Закону України "Про альтернативні джерела енергії", частин другої, четвертої, пункту 3 частини дев’ятої статті 65 Закону України "Про ринок електричної енергії"
Київ
16 травня 2024 року
№ 3-уп/2024
Справа № 1-18/2020(332/20)
Велика палата Конституційного Суду України у складі:
Головатий Сергій Петрович (голова засідання),
Городовенко Віктор Валентинович (доповідач),
Грищук Оксана Вікторівна,
Кичун Віктор Іванович,
Колісник Віктор Павлович,
Лемак Василь Васильович,
Мойсик Володимир Романович,
Первомайський Олег Олексійович,
Петришин Олександр Віталійович,
Совгиря Ольга Володимирівна,
Філюк Петро Тодосьович,
Юровська Галина Валентинівна,
розглянула на пленарному засіданні справу за конституційним поданням 47 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) приписів абзаців першого - четвертого частини другої, частини третьої, частин шостої - дев’ятої, частин двадцятої, двадцять першої, двадцять другої, частини двадцять шостої, частин двадцять восьмої - тридцять третьої статті 9-1, статті 9-2 Закону України "Про альтернативні джерела енергії" від 20 лютого 2003 року № 555-IV (Відомості Верховної Ради України, 2003 р., № 24, ст. 155) зі змінами, частин другої, четвертої, пункту 3 частини дев’ятої статті 65 Закону України "Про ринок електричної енергії" від 13 квітня 2017 року № 2019-VIII (Відомості Верховної Ради України, 2017 р., № 27-28, ст. 312) зі змінами.
Заслухавши суддю-доповідача Городовенка В.В. та дослідивши матеріали справи, Велика палата Конституційного Суду України
установила:
1. Суб’єкт права на конституційне подання - 47 народних депутатів України - звернувся до Конституційного Суду України з клопотанням визнати такими, що не відповідають статтям 6, 8, 13, 19, 41, 42, 85, 92, 95, 116 Конституції України (є неконституційними), приписи абзаців першого - четвертого частини другої, частини третьої, частин шостої - дев’ятої, частин двадцятої, двадцять першої, двадцять другої, частини двадцять шостої, частин двадцять восьмої - тридцять третьої статті 9-1, статті 9-2 Закону України "Про альтернативні джерела енергії" від 20 лютого 2003 року № 555-IV зі змінами (далі - Закон № 555), частин другої, четвертої, пункту 3 частини дев’ятої статті 65 Закону України "Про ринок електричної енергії" від 13 квітня 2017 року № 2019-VIII зі змінами (далі - Закон № 2019).
Оспорювані приписи Закону № 555 та Закону № 2019 визначають суб’єктів стимулювання виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії, механізм розрахунку та застосування "зеленого" тарифу для об’єктів або їх черг/пускових комплексів, уведених в експлуатацію, які виробляють електричну енергію з альтернативних джерел енергії; регламентують особливості закупівлі у кожному розрахунковому періоді електричної енергії, виробленої на об’єктах електроенергетики, що використовують альтернативні джерела енергії; розміри та правила застосування надбавок до "зеленого" тарифу, аукціонної ціни за дотримання рівня використання обладнання українського виробництва; обов’язки гарантованого покупця електричної енергії, виробленої на об’єктах електроенергетики з альтернативних джерел енергії.
Народні депутати України вважають, що оспорювані приписи Закону № 555 суперечать приписам статей 6, 8, 19, 85, 92, 116 Основного Закону України, оскільки "встановивши розміри "зеленого" тарифу та весь механізм його розрахунку виключно на законодавчому рівні <...> Верховна Рада України вийшла за межі своєї компетенції, визначеної Конституцією України (статті 85, 92 ) і перебрала на себе повноваження, які Конституція України поклала на органи виконавчої влади (зокрема, Кабінет Міністрів України та центральні органи виконавчої влади)".
Автори клопотання вказують, що оспорювані приписи Закону № 555 та Закону № 2019 суперечать приписам статей 13, 41, 95 Конституції України, оскільки "таке законодавче регулювання безумовно порушує право власності українського народу, не відповідає цілям соціальної спрямованості економіки, інтересам суспільства, а також конституційній вимозі до держави прагнути до збалансованості державного бюджету".
Суб’єкт права на конституційне подання також твердить, що оспорювані приписи Закону № 555 створюють "необгрунтовані і такі, що впливають на конкуренцію у підприємницькій діяльності, переваги для певної частини суб’єктів господарювання" та не відповідають частині третій статті 42 Конституції України.
1.1. Конституційний Суд України констатує, що під час розгляду цієї справи законодавець вніс низку змін до оспорюваних приписів Закону № 555 і Закону № 2019 законами України "Про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення умов підтримки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії" від 21 липня 2020 року № 810-IX, "Про внесення змін до деяких законів України щодо запобігання зловживанням на оптових енергетичних ринках" від 10 червня 2023 року № 3141-IX, "Про внесення змін до деяких законів України щодо відновлення та "зеленої" трансформації енергетичної системи України" від 30 червня 2023 року № 3220-IX. Зокрема, після внесення змін Законом України "Про внесення змін до деяких законів України щодо відновлення та "зеленої" трансформації енергетичної системи України" від 30 червня 2023 року № 3220-IX до статті 9-1 Закону № 555 також змінилася нумерація частин цієї статті Закону № 555, які оспорюють автори клопотання, тому її частини шосту - дев’яту слід вважати відповідно частинами сьомою - десятою, частини двадцяту - двадцять другу - відповідно частинами двадцять першою - двадцять третьою, частину двадцять шосту - частиною двадцять сьомою, частини двадцять восьма - тридцять третя стали відповідно частинами тридцять першою - тридцять шостою.
Конституційний Суд України враховує, що після внесення зазначених змін до Закону № 555, Закону 2019 предметом конституційного контролю є приписи абзаців першого - четвертого частини другої, частини третьої, частин сьомої - десятої, частин двадцять першої - двадцять третьої, частини двадцять сьомої, частин тридцять першої - тридцять шостої статті 9-1, статті 9-2 Закону № 555, частин другої, четвертої, пункту 3 частини дев’ятої статті 65 Закону № 2019, які не втратили чинності.
2. Третя колегія суддів Другого сенату Конституційного Суду України Ухвалою від 10 серпня 2020 року № 167-3(II)/2020 відкрила конституційне провадження у цій справі.
Велика палата Конституційного Суду України Ухвалою від 8 вересня 2020 року № 43-у/2020 ухвалила розглянути цю справу у формі письмового провадження.
3. Велика палата Конституційного Суду України дійшла висновку, що є підстави для закриття конституційного провадження з огляду на таке.
Згідно із Законом України "Про Конституційний Суд України" Велика палата Конституційного Суду України закриває конституційне провадження у справі, якщо під час пленарного засідання будуть виявлені підстави, визначені статтею 62 цього закону (частина четверта статті 63 ); такою підставою є, зокрема, невідповідність конституційного подання вимогам, установленим цим законом (пункт 3 статті 62 ).
Відповідно до Закону України "Про Конституційний Суд України" у конституційному поданні зазначають, зокрема, обґрунтування тверджень щодо неконституційності акта (його окремих приписів) (частина третя статті 51 ).
Отже, суб’єкт права на конституційне подання, стверджуючи про невідповідність оспорюваних приписів Закону № 555, Закону № 2019 Конституції України, повинен обґрунтувати твердження щодо такої невідповідності.
3.1. Народні депутати України, твердячи про невідповідність оспорюваних приписів Закону № 555 приписам статей 6, 8, 19, 85, 92, 116 Конституції України, вважають, що "на законодавчому рівні безальтернативно встановлено розміри та закріплено весь механізм розрахунку "зеленого" тарифу", однак "встановлення цін та тарифів належить до функцій виконавчої, а не законодавчої гілки влади", а отже, "Верховна Рада України діяла поза межами своїх повноважень, всупереч принципу поділу влади".

................
Перейти до повного тексту