1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


НАЦІОНАЛЬНА СЛУЖБА ПОСЕРЕДНИЦТВА І ПРИМИРЕННЯ
Н А К А З
25.05.2007 N 33
Про затвердження Положення про порядок здійснення аналітично-інформаційної діяльності Національної служби посередництва і примирення
Відповідно до Закону України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)" та Положення про Національну службу посередництва і примирення, затвердженого Указом Президента України від 17 листопада 1998 року N 1258/98, із наступними змінами та доповненнями,
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Положення про порядок здійснення аналітично-інформаційної діяльності Національної служби посередництва і примирення, що додається.
2. Затвердити додатки до Положення про порядок здійснення аналітично-інформаційної діяльності Національної служби посередництва і примирення, що додаються.
3. Керівникам структурних підрозділів НСПП забезпечити дотримання положень затвердженого пунктом 1 цього наказу Положення про порядок здійснення аналітично-інформаційної діяльності Національної служби посередництва і примирення в процесі реалізації повноважень НСПП, визначених Законом України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)", Положенням про Національну службу посередництва і примирення, затвердженим Указом Президента України від 17 листопада 1998 року N 1258/98, із наступними змінами та доповненнями.
4. Вважати такими, що втратили чинність:
- Інструкцію про порядок здійснення аналітично-інформаційної діяльності Національної служби посередництва і примирення, затверджену наказом НСПП від 03.05.1999 р. N 35;
- Інструкцію про порядок здійснення прогнозування колективних трудових спорів (конфліктів) та сприяння своєчасному їх вирішенню, затверджену наказом НСПП від 03.07.2000 р. N 55;
- Інструкцію про порядок підготовки структурними підрозділами Національної служби посередництва і примирення звітів про результати діяльності, затверджену наказом НСПП від 29.01.2001 р. N 56.
5. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
Голова О.Окіс
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Національної служби
посередництва і примирення
25.05.2007 N 33
ПОЛОЖЕННЯ
про порядок здійснення аналітично-інформаційної діяльності Національної служби посередництва і примирення
1. Загальні положення
1.1. Це положення (далі - Положення) визначає зміст, форми, порядок, основні завдання та строки здійснення аналітично-інформаційної діяльності Національної служби посередництва і примирення (далі - НСПП).
1.2. Основні завдання аналітично-інформаційної діяльності - це здійснення комплексу заходів, спрямованих на:
- збір, вивчення, узагальнення та аналіз інформації про:
стан соціально-трудових відносин;
розбіжності між сторонами соціально-трудових відносин та заходи щодо запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів);
колективні трудові спори (конфлікти) та причини їх виникнення;
висунуті найманими працівниками вимоги;
- прогнозування колективних трудових спорів (конфліктів) з метою їх попередження та сприяння своєчасному вирішенню;
- створення бази даних, забезпечення обміну інформацією та матеріалами для сприяння взаємодії сторін у процесі врегулювання колективних трудових спорів (конфліктів) та їх вирішення відповідно до вимог чинного законодавства;
- інформування громадськості через засоби масової інформації (далі - ЗМІ) про діяльність НСПП щодо сприяння поліпшенню соціально-трудових відносин, запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів), сприяння своєчасному вирішенню колективних трудових спорів (конфліктів).
1.3. Об'єктом аналітично-інформаційної діяльності НСПП є стан соціально-трудових відносин в Україні по окремих видах економічної діяльності, в окремих регіонах, на окремих підприємствах, установах, організаціях, діяльність Національної служби посередництва і примирення по виконанню завдань і функцій, визначених Положенням про Національну службу посередництва і примирення ( 1258/98).
1.4. Суб'єктами аналітично-інформаційної діяльності є: Національна служба посередництва і примирення; відділ аналітично-інформаційної роботи та прогнозування НСПП; відділ правового забезпечення НСПП; сектор кадрів НСПП; загальний сектор НСПП; відділення НСПП в Автономній Республіці Крим та областях, сектор НСПП по роботі в місті Києві, представництво НСПП в місті Севастополі (далі - відділення НСПП).
1.5. Основними принципами, на яких базується аналітично-інформаційна діяльність НСПП, є:
- цілісність і повнота;
- своєчасність;
- об'єктивність і достовірність;
- обґрунтованість.
1.6. Джерелами інформації для здійснення аналітично-інформаційної діяльності НСПП є:
- матеріали, отримані від підприємств, установ, організацій, а також від сторін соціально-трудових відносин та сторін колективних трудових спорів (конфліктів);
- результати опитування найманих працівників;
- дані державної та відомчої статистики;
- матеріали центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів прокуратури, правоохоронних органів, державних органів з нагляду за додержанням законодавства про працю, інших контролюючих органів; органів місцевого самоврядування; об'єднань роботодавців, профспілок;
- аналітичні матеріали та прогнози науково-дослідницьких центрів;
- матеріали, надані арбітрами, посередниками, позаштатними радниками НСПП, завідуючими інформаційно-консультаційними центрами НСПП;
- засоби масової інформації тощо.
2. Шляхи здійснення та види аналітично-інформаційної діяльності НСПП
2.1. Аналітично-інформаційна діяльність НСПП здійснюється шляхом:
- забезпечення термінового, щомісячного та щоквартального інформування про стан соціально-трудових відносин, їх ускладнення чи загострення;
- підготовки звіту про результати діяльності за рік;
- підготовки довідок про стан соціально-трудових відносин, колективні трудові спори (конфлікти) по окремих видах економічної діяльності, в окремих регіонах;
- прогнозування розвитку соціально-трудових відносин, виникнення колективних трудових спорів (конфліктів);
- інформування громадськості про діяльність НСПП через засоби масової інформації, друкований орган НСПП та WEB - сторінку НСПП;
- застосування інших форм і напрямів аналітично-інформаційної діяльності.
2.2. За видами аналітично-інформаційна діяльність НСПП поділяється на:
- термінову (термінове інформування);
- планову:
щомісячне інформування;
щоквартальне інформування;
звіт про результати діяльності за рік;
довідки про стан соціально-трудових відносин, колективні трудові спори (конфлікти) по окремих видах економічної діяльності або в окремих регіонах;
прогноз розвитку соціально-трудових відносин, виникнення колективних трудових спорів (конфліктів) у наступному півріччі.
3. Термінове, щомісячне та щоквартальне інформування
3.1. Термінове інформування здійснюється шляхом подання термінової інформації:
- з питань, що за своїм змістом вимагають невідкладного інформування та реагування;
- про проведені примирні процедури по вирішенню колективних трудових спорів.
Термінова інформація з питань, що за своїм змістом вимагають невідкладного інформування та реагування, подається відділеннями НСПП центральному апарату НСПП невідкладно у день надходження інформації: про загострення стану соціально-трудових відносин на підприємствах, установах, організаціях, а також в окремих адміністративно-територіальних одиницях, галузях; проведення акцій протесту, пов'язаних із загостренням стану соціально-трудових відносин; проведення страйків, колективних припинень роботи тощо.
Про примирні процедури по вирішенню колективних трудових спорів термінова інформація подається відділеннями НСПП центральному апарату НСПП не пізніше наступного дня після їх проведення.
3.2. Щомісячна інформація подається відділеннями НСПП один раз на місяць до 5 числа наступного місяця.
Щомісячна інформація містить у собі інформацію про стан соціально-трудових відносин, виникнення та хід врегулювання колективних трудових спорів (конфліктів) і складається з розділів:
1. Акції протесту, страйки.
2. Хід врегулювання колективних трудових спорів (конфліктів).
3. Заходи щодо запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів).
4. Результати моніторингу стану соціально-трудових відносин.
Разом із щомісячною інформацією направляються:
- Звіт про результати роботи по запобіганню виникненню колективних трудових спорів (конфліктів), що подається відділеннями НСПП за формою N 1-ЗКТС, затвердженою наказом по НСПП від 26.06.2003 р. N 282;
- Звіт про колективні трудові спори (конфлікти), що подається відділеннями НСПП за формою N 1-КТС, затвердженою наказом по НСПП від 09.11.2000 р. N 95, із наступними змінами і доповненнями.
3.3. Щоквартальна інформація за перший квартал, перше півріччя дев'ять місяців подається відділеннями НСПП до 7 числа місяця, наступного за відповідним кварталом.
Щоквартальна інформація повинна містити наступні розділи:
1. Аналіз стану і динаміки соціально-трудових відносин на відповідній території
2. Запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів)
3. Стан і результати вирішення висунутих найманими працівниками або профспілками вимог та колективних трудових спорів (конфліктів)
4. Страйки, колективні припинення роботи, акції протесту, пов'язані із ускладненням стану соціально-трудових відносин.
Щоквартальна інформація має наступні додатки:
- Результати роботи по запобіганню виникненню колективних трудових спорів (конфліктів) (додаток 1 до Положення).
- Результати роботи щодо сприяння вирішенню колективних трудових спорів (додаток 2 до Положення).
- Характеристика конфліктних ситуацій, вирішенню яких сприяло відділення НСПП в регіоні, за видами економічної діяльності (галузями) (додаток 3 до Положення).
- Інформування громадськості про діяльність НСПП (додаток 4 до Положення).
3.4. Вимоги щодо змісту термінової, щомісячної та щоквартальної інформації:
- інформаційний матеріал повинен бути змістовним, достовірним, стислим, надаватися без повторів;
- інформація про акції протесту подається у тому випадку, якщо акції пов'язані із ускладненням стану соціально-трудових відносин, і містить у собі: визначення виду акції протесту; повну назву підприємства, установи, організації, їх підпорядкування, місце розташування, вид економічної діяльності; кількість учасників акції протесту; вимоги учасників акції протесту та причини, що зумовили її проведення, заходи відділення НСПП по врегулюванню конфлікту тощо;
- інформація про страйки містить у собі: повну назву підприємства, установи, організації, їх підпорядкування, місце розташування, вид економічної діяльності; кількість учасників страйку, причини виникнення страйку, дотримання вимог чинного законодавства, заходи відділення НСПП по врегулюванню конфлікту тощо;
- при терміновому та щомісячному інформуванні наданий інформаційний матеріал, що характеризує ситуацію на окремих підприємствах, установах, організаціях, повинен містити у собі повну назву підприємства, установи, організації, їх підпорядкування, місце розташування, вид економічної діяльності, чисельність працюючих, суму заборгованості із виплати заробітної плати (у разі наявності);
- при щоквартальному інформуванні наданий інформаційний матеріал викладається наростаючим підсумком, повинен містити чітку характеристику стану і тенденцій розвитку соціально-трудових відносин на відповідній території; висвітлювати діяльність відділень НСПП у відповідний період.
3.5. Відділ аналітично-інформаційної роботи та прогнозування НСПП:
- готує термінову, узагальнену щомісячну та щоквартальну інформацію;
- після отримання доручень Кабінету Міністрів України або Секретаріату Президента України, наданих до термінової, щомісячної щоквартальної інформації, у п'ятиденний термін надсилає їх до відповідних відділень НСПП.
4. Звіт про результати діяльності НСПП за рік
4.1. Звіт про результати діяльності НСПП за рік складається з таких розділів:
1. Аналіз стану і динаміки соціально-трудових відносин.
2. Запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів).
3. Стан і результати вирішення висунутих найманими працівниками або профспілками вимог та колективних трудових спорів (конфліктів).
4. Страйки, колективні припинення роботи, акції протесту, пов'язані з ускладненням стану соціально-трудових відносин.
5. Стан додержання Закону України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)".
6. Правове забезпечення діяльності НСПП та здійснення примирних процедур.
7. Підвищення рівня правової культури сторін соціально-трудових відносин.
8. Інформування громадськості про діяльність НСПП.
9. Висновки та пропозиції.
Звіт може додатково включати й інші розділи.
4.2. Звіт про результати діяльності відділень НСПП за рік складається з таких розділів:
1. Аналіз стану і динаміки соціально-трудових відносин на відповідній території.
2. Запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів).
3. Стан і результати вирішення висунутих найманими працівниками або профспілками вимог та колективних трудових спорів (конфліктів).
4. Страйки, колективні припинення роботи, акції протесту, пов'язані із ускладненням стану соціально-трудових відносин.
5. Стан додержання Закону України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)".
6. Організаційно-методична робота з арбітрами, посередниками, позаштатними радниками НСПП.
7. Підвищення рівня правової культури сторін соціально-трудових відносин.
8. Інформування громадськості про діяльність НСПП.
9. Висновки та пропозиції.
Обов'язковими є наступні додатки до звіту:
- Результати роботи по запобіганню виникненню колективних трудових спорів (конфліктів) (додаток 1 до Положення).
- Результати роботи щодо сприяння вирішенню колективних трудових спорів (додаток 2 до Положення).
- Характеристика конфліктних ситуацій, вирішенню яких сприяло відділення НСПП в регіоні, за видами економічної діяльності (галузями) (додаток 3 до Положення).
- Інформування громадськості про діяльність НСПП (додаток 4 до Положення).
В звітах можуть бути висвітлені й інші питання, що стосуються роботи відділень НСПП.
4.3. Наданий у звіті інформаційний матеріал повинен містити: чітку характеристику стану і тенденцій розвитку соціально-трудових відносин на відповідній території; повною мірою висвітлювати діяльність відділень НСПП у звітний період; бути змістовним, стислим, надаватися без повторів.
4.4. Звіт про результати діяльності відділень НСПП за рік подається голові НСПП до 15 січня наступного року.
4.6. Відділ аналітично-інформаційної роботи та прогнозування НСПП вивчає, аналізує, систематизує, узагальнює звіти відділень НСПП, відділів та секторів НСПП і готує проект звіту НСПП про результати діяльності за рік.
5. Довідка про стан соціально-трудових відносин, колективні трудові спори (конфлікти) по окремих галузях економіки або в регіонах України
5.1. Виконавцями довідки про стан соціально-трудових відносин, колективні трудові спори по окремих видах економічної діяльності (галузях економіки) або в регіонах є відділення НСПП, відділ аналітично-інформаційної роботи та прогнозування НСПП.
5.2. Зміст та структура довідки про стан соціально-трудових відносин, колективні трудові спори по окремих видах економічної діяльності (галузях економіки) або регіонах визначаються, виходячи з переліку питань, які необхідно висвітлити при її підготовці, і який розробляється відділом аналітично-інформаційної роботи та прогнозування НСПП за участю відділу правового забезпечення НСПП в залежності від специфіки предмета вивчення і надсилаються до виконавців - відділень НСПП - не пізніше як за два місяці до встановленого терміну подання довідки.
5.3. При вивченні питань про стан соціально-трудових відносин, колективні трудові спори (конфлікти), що виникли на підприємствах установах, організаціях певного виду економічної діяльності, аналіз здійснюється в цілому та в розрізі його підсекцій та розділів.
За результатами вивчення розділи довідки щодо загального стану соціально-трудових відносин та характеристики колективних трудових спорів (конфліктів) викладаються за галузевою ознакою, а не за територіальним принципом.
5.4. При вивченні цих питань в окремому регіоні аналіз проводиться комплексно:
- в розрізі адміністративно-територіальних одиниць, що входять до регіону, а також підприємств, установ, організацій, видів економічної діяльності, їх підсекцій та розділів;
- у цілому по регіону.
5.5. Терміни підготовки довідки встановлюються відповідно до плану роботи НСПП та планів роботи відділень НСПП.
6. Прогнозування розвитку соціально-трудових відносин, виникнення колективних трудових спорів (конфліктів)
6.1. Прогнозування розвитку соціально-трудових відносин, виникнення колективних трудових спорів (конфліктів) здійснюється відповідно до цього Положення, Методики аналізу соціально-економічних і соціально-трудових відносин та прогнозування колективних трудових спорів (конфліктів).
6.2. Метою прогнозування розвитку соціально-трудових відносин, виникнення колективних трудових спорів (конфліктів) є моделювання можливих змін соціально-трудових відносин з урахуванням всього комплексу наявних об'єктивних і суб'єктивних причин, визначення вірогідності виникнення колективних трудових спорів (конфліктів), що дає можливість своєчасно вжити заходи, спрямовані на врегулювання розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин, запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів), попередження страйків, інших акцій соціального протесту; виробити відповідні висновки та рекомендації НСПП для зацікавлених органів, установ, організацій з метою поліпшення стану соціально-трудових відносин, своєчасного усунення причин, що можуть привести до виникнення колективних трудових спорів (конфліктів).
6.3. Суб'єктами прогнозування розвитку соціально-трудових відносин, виникнення колективних трудових спорів (конфліктів) є відділ аналітично-інформаційної роботи та прогнозування НСПП, відділення НСПП.
6.4. Здійснюючи прогнозування виникнення колективних трудових спорів (конфліктів) на виробничому, територіальному, галузевому та національному рівнях, суб'єкти прогнозування повинні:
- здійснити аналіз соціально-економічного розвитку об'єкту прогнозування в порівнянні з попереднім періодом;
- охарактеризувати головні проблеми і можливі шляхи їх розв'язання;
- визначити об'єктивні та суб'єктивні причини конфліктогенного характеру, тривале збереження яких дає підстави прогнозувати можливе ускладнення соціально-трудових відносин, виникнення колективних трудових спорів (конфліктів);
- зробити висновки щодо тенденцій та напрямів розвитку стану соціально-трудових відносин, а також ймовірності виникнення колективних трудових спорів (конфліктів).
6.5. За результатами прогнозування розвитку соціально-трудових відносин, виникнення колективних трудових спорів (конфліктів) суб'єкти прогнозування:
- забезпечують своєчасне інформування про результати і висновки щодо прогнозування на відповідному рівні;
- здійснюють комплекс заходів стосовно прогнозованого об'єкта на виробничому, територіальному, галузевому, національному рівнях з метою сприяння поліпшенню трудових відносин, серед яких: взяття на контроль в системі запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів), супровід вирішення розбіжностей з урахуванням прогнозних застережень, консультативно-роз'яснювальна робота, підготовка рекомендацій щодо шляхів вирішення розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин;
- організують, координують заходи комплексного характеру, що здійснюються НСПП у взаємодії з центральними і місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, професійними спілками, їх об'єднаннями, об'єднаннями роботодавців, сторонами соціально-трудових відносин - ймовірними учасниками розбіжностей, з метою своєчасного розв'язання таких розбіжностей і запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів).
6.6. Відділення НСПП узагальнюють прогнозні матеріали і подають на ім'я голови НСПП до 20 числа другого місяця кварталу, який передує півріччю, що прогнозується, довідку про результати прогнозування розвитку соціально-трудових відносин, виникнення колективних трудових спорів (конфліктів) на наступне півріччя.
6.7. Прогноз розвитку соціально-трудових відносин, виникнення колективних трудових спорів (конфліктів) на наступне півріччя, що подається відділеннями НСПП, складається з наступних розділів:
1. Аналіз ступеня підтвердження (не підтвердження) попереднього піврічного прогнозу відділення НСПП про можливі зміни соціально-трудових відносин, виникнення колективних трудових спорів (конфліктів).
2. Прогноз стану соціально-трудових відносин, виникнення колективних трудових спорів (конфліктів) на виробничому рівні у розрізі видів економічної діяльності (галузей).
3. Прогноз стану соціально-трудових відносин, виникнення колективних трудових спорів (конфліктів) на територіальному (територіально-галузевому) рівні.
4. Висновки та пропозиції.
6.8. Відділ аналітично-інформаційної роботи та прогнозування НСПП готує на основі прогнозних матеріалів відділень НСПП та власних прогнозно-аналітичних матеріалів проект прогнозу НСПП про можливі зміни соціально-трудових відносин, виникнення колективних трудових спорів (конфліктів) на наступне півріччя до 5 числа третього місяця кварталу, який передує півріччю, що прогнозується.
7. Інформування громадськості про діяльність НСПП
7.1. Відповідно до Конституції України, Закону України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)", Закону України "Про інформацію", Положення про Національну службу посередництва і примирення, постійно здійснюється робота по інформуванню громадськості про діяльність НСПП, в тому числі, через друкований орган НСПП та WEB- сторінку НСПП.
7.2. Суб'єктами інформування громадськості є голова НСПП, керівники відділень НСПП.
7.3. Метою діяльності НСПП у напрямку інформування громадськості є:
- поширення серед громадськості об'єктивної інформації про діяльність НСПП та її відділень у напрямку сприяння поліпшенню соціально-трудових відносин, запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів), їх прогнозування та сприяння своєчасному вирішенню, здійснення посередництва у вирішенні таких спорів (конфліктів);
- формування об'єктивної громадської думки щодо ефективності і доцільності правових шляхів вирішення розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин;
- підвищення рівня правової культури сторін соціально-трудових відносин;
- сприяння поглибленню соціального діалогу;
- формування позитивного іміджу НСПП;
- оприлюднення пропозицій НСПП щодо вдосконалення законодавства з питань вирішення колективних трудових спорів (конфліктів);
- всебічне залучення представників засобів масової інформації до системного та своєчасного реагування і висвітлення у пресі, на радіо, телебаченні проблем, що є причинами виникнення розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин; використання ЗМІ для сприяння у запобіганні чи врегулюванні колективних трудових спорів (конфліктів).
7.4. НСПП та її відділення постійно інформують громадськість про свою діяльність шляхом публічних виступів, поширення друкованої чи усної інформації.
Формами інформування є:
- організація та проведення прес-конференцій, навчально-практичних семінарів, конференцій, "круглих столів";
- доповіді, виступи, повідомлення співробітників НСПП на нарадах, конференціях, семінарах, симпозіумах;
- виступи, інтерв'ю в засобах масової інформації (на радіо, телебаченні, в друкованих засобах масової інформації);
- статті, аналітичні матеріали в друкованих виданнях (газетах, журналах, збірниках, бюлетенях, довідниках);
- розміщення інформаційних матеріалів на WEB - сторінці НСПП;
- випуск презентаційної друкованої продукції.
7.5. Відділення НСПП в обов'язковому порядку повинні інформувати відділ аналітично-інформаційної роботи та прогнозування НСПП стосовно виступів, інтерв'ю та публікацій у засобах масової інформації (з наданням копій текстів відповідних матеріалів).
8. Інші напрями аналітично-інформаційної діяльності
8.1. Вивчення, аналіз та узагальнення вітчизняного та іноземного досвіду шляхів стабілізації соціально-трудових відносин вирішення колективних трудових спорів (конфліктів), поглиблення соціального діалогу.
8.2. Співпраця з науковими організаціями, установами та вченими в питаннях розробки науково обґрунтованих навчальних програм, експертних оцінок, методик, інших документів з використанням для цього аналітично-інформаційних матеріалів з метою організації і проведення наукових досліджень та підготовки на цій основі рекомендацій з метою стабілізації соціально-трудових відносин.

................
Перейти до повного тексту