- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО СОЦІАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
Про затвердження Методичних рекомендацій щодо виконання власних (самоврядних) повноважень об'єднаної територіальної громади у сфері соціального захисту населення
1. Затвердити Методичні рекомендації щодо виконання власних (самоврядних) повноважень об'єднаної територіальної громади у сфері соціального захисту населення, що додаються.
2. Контроль за виконанням цього наказу покласти на першого заступника Міністра В. Шевченка.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ
Міністерства соціальної
політики України
19.01.2016 № 26
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
щодо виконання власних (самоврядних) повноважень об'єднаної територіальної громади у сфері соціального захисту населення
1.1. Ці Методичні рекомендації розроблені з метою забезпечення єдиного методологічного підходу до виконання власних (самоврядних) повноважень об'єднаної територіальної громади у сфері соціального захисту населення та захисту прав дітей на підставі норм законодавчих актів з питань соціального захисту населення згідно з додатком 1.
1.2. Бюджет об'єднаної територіальної громади на соціальний захист та соціальне забезпечення розробляється з урахуванням особливостей підготовки місцевих бюджетів, визначених бюджетним законодавством.
1.3. Для виконання власних повноважень у сфері соціального захисту населення, в тому числі захисту прав дітей, у структурі виконавчого органу об'єднаної територіальної громади пропонується утворити відповідні структурні підрозділи або покласти повноваження на відповідальних працівників виконавчого органу (далі - відповідальний підрозділ (посадова особа)).
1.4. Основними завданнями відповідальних підрозділів (посадових осіб) доцільно визначити:
1) забезпечення реалізації державної політики у сфері зайнятості населення;
2) організацію надання соціальних і реабілітаційних послуг, проведення соціальної роботи з особами, сім'ями, які опинились у складних життєвих обставинах;
3) розроблення та організацію виконання комплексних програм і заходів щодо поліпшення становища соціально вразливих верств населення, осіб, сімей, які опинились у складних життєвих обставинах, та всебічне сприяння в отриманні ними соціальних виплат і послуг за місцем проживання, перебування;
4) забезпечення реалізації державної політики з питань підтримки сім'ї; забезпечення рівних прав та можливостей жінок та чоловіків; соціальної інтеграції інвалідів; у сфері захисту прав і свобод внутрішньо переміщених осіб;
5) забезпечення реалізації державної політики у сфері оздоровлення та відпочинку дітей, розроблення та виконання відповідних регіональних і місцевих програм;
6) забезпечення реалізації державної політики у сфері захисту прав дітей.
1.5. Відповідно до визначених чинним законодавством повноважень у сфері соціального захисту населення пропонується виконання відповідальним підрозділом (посадовою особою) таких функцій:
1) у сфері зайнятості населення:
участь у формуванні та реалізації державної політики у сфері зайнятості населення в межах повноважень (стаття
17 Закону України
"Про зайнятість населення" );
визначення видів та організація громадських робіт, що відповідають потребам певної територіальної громади або задовольняють суспільні потреби територіальних громад (стаття
31 Закону України
"Про зайнятість населення" );
3) вирішення відповідно до законодавства питань про подання допомоги інвалідам, ветеранам війни та праці, сім'ям загиблих (померлих або визнаних такими, що пропали безвісти) військовослужбовців, а також військовослужбовців, звільнених у запас (крім військовослужбовців строкової служби та військової служби за призовом осіб офіцерського складу) або відставку, інвалідам з дитинства, багатодітним сім'ям у будівництві індивідуальних жилих будинків, проведенні капітального ремонту житла, у придбанні будівельних матеріалів; відведення зазначеним особам у першочерговому порядку земельних ділянок для індивідуального будівництва, садівництва та городництва (стаття
34 Закону України
"Про місцеве самоврядування в Україні" );
4) вирішення питань про надання за рахунок коштів місцевих бюджетів ритуальних послуг у зв'язку з похованням самотніх громадян, ветеранів війни та праці, а також інших категорій малозабезпечених громадян; подання допомоги на поховання громадян в інших випадках, передбачених законодавством (стаття
34 Закону України
"Про місцеве самоврядування в Україні" );
5) у сфері надання соціальних і реабілітаційних послуг та проведення соціальної роботи:
- здійснення соціального супроводу сімей (осіб), які потрапили у складні життєві обставини, надання їм допомоги в оформленні документів для призначення усіх видів соціальної підтримки та послуг у сфері соціального захисту населення;
організація надання соціальних та реабілітаційних послуг сім'ям (особам), які опинились у складних життєвих обставинах і потребують сторонньої допомоги (стаття
34 Закону України
"Про місцеве самоврядування в Україні" , статті
12,
13,
18 Закону України
"Про соціальні послуги" , статті
3,
12 Закону України
"Про соціальну роботу з сім'ями, дітьми та молоддю" , статті
7,
18,
23 Закону України
"Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування" , стаття
11 Закону України
"Про реабілітацію інвалідів в Україні" , статті
14,
18,
19 Закону України
"Про основи соціального захисту бездомних осіб і безпритульних дітей" , стаття
16 Закону України
"Про соціальну адаптацію осіб, які відбувають чи відбули покарання у виді обмеження волі або позбавлення волі на певний строк" , стаття
5 Закону України
"Про психіатричну допомогу" , статті
8,
16 Закону України
"Про попередження насильства в сім'ї" , постанова Кабінету Міністрів України від 22.08.2012
№ 783 "Про затвердження Порядку взаємодії суб'єктів, які здійснюють заходи у сфері протидії торгівлі людьми", наказ Міністерства сім'ї, молоді та спорту і Міністерства внутрішніх справ від 07.09.2009
№ 3131/386 "Про затвердження Інструкції щодо взаємодії структурних підрозділів, відповідальних за реалізацію державної політики щодо попередження насильства в сім'ї, служб у справах дітей, центрів соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді та органів внутрішніх справ, щодо попередження насильства в сім'ї");
розгляд заяв осіб, які опинились у складних життєвих обставинах, щодо отримання соціальних послуг та прийняття рішення стосовно їх надання, зокрема щодо сприяння влаштуванню (за потреби) до будинків-інтернатів (пансіонатів) громадян похилого віку, осіб з інвалідністю та дітей-інвалідів, направлення до реабілітаційних установ осіб з інвалідністю та дітей-інвалідів відповідно до поданих заяв і документів, перелік яких визначено законодавством; розгляд звернень громадян з питань дискримінації за ознакою статі та вжиття заходів щодо усунення проявів дискримінації за ознакою статі (стаття
9 Закону України
"Про соціальні послуги" ,
12,
13 Закону України
"Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків" , постанова Кабінету Міністрів України від 31.01.2007
№ 80 "Про затвердження Порядку надання інвалідам та дітям-інвалідам реабілітаційних послуг" (зі змінами), наказ Міністерства соціальної політики від 01.04.2014
№ 170 "Про затвердження форм документів щодо отримання інвалідами та дітьми-інвалідами реабілітаційних послуг у реабілітаційних установах");
прийняття заяв та видання довідок про взяття на облік внутрішньо переміщених осіб (постанова Кабінету Міністрів України від 01.10.2014
№ 509 "Про облік внутрішньо переміщених осіб");
забезпечення виплат щомісячної компенсації непрацюючим фізичним особам, що здійснюють догляд за особами, які за висновком медичних закладів потребують постійного стороннього догляду (стаття
7 Закону України
"Про соціальні послуги" , постанова Кабінету Міністрів України від 29.04.2004
№ 558 "Про затвердження Порядку призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги");
поширення інформації про організації та установи, що залучають до своєї діяльності волонтерів (стаття
4 Закону України
"Про волонтерську діяльність" );
у межах своєї компетенції організація роботи, пов'язаної з наданням благодійної (гуманітарної) допомоги соціально незахищеним громадянам та сім'ям, які перебувають у складних життєвих обставинах (стаття
34 Закону України
"Про місцеве самоврядування в Україні" );
7) у сфері оздоровлення та відпочинку дітей:
організація оздоровлення та відпочинку дітей, в тому числі дітей, які потребують особливої соціальної уваги та підтримки, розроблення та виконання відповідних регіональних і місцевих програм (стаття
7 Закону України
"Про оздоровлення та відпочинок дітей" );
здійснення контролю за діяльністю дитячих закладів оздоровлення та відпочинку незалежно від форми власності та підпорядкування, розташованих на території громади (стаття
7 Закону України
"Про оздоровлення та відпочинок дітей" , постанова Кабінету Міністрів України від 28.04.2009
№ 426 "Про затвердження Порядку проведення державної атестації дитячих закладів оздоровлення та відпочинку і присвоєння їм відповідних категорій");
розроблення та здійснення галузевих і регіональних програм поліпшення становища дітей, вирішення інших питань у сфері охорони дитинства;
організація роботи щодо запобігання дитячій бездоглядності та безпритульності, вчиненню дітьми правопорушень, зокрема проведення заходів щодо:
- перевірок дотримання в ігрових залах, комп'ютерних клубах, відеотеках, дискотеках, інших розважальних закладах і громадських місцях правопорядку та етичних норм стосовно дітей;
- захисту від усіх форм фізичного та психічного насильства, образи, недбалого та жорстокого поводження, експлуатації, включаючи сексуальні зловживання, у тому числі з боку батьків або осіб, які їх замінюють;
- втягнення в злочинну діяльність, залучення до вживання алкоголю, наркотичних засобів, психотропних речовин;
- залучення до екстремістських релігійних психокультових угруповань і течій, створення та розповсюдження порнографічних матеріалів, примушування до проституції, жебрацтва, бродяжництва, втягнення до азартних ігор тощо;
- надання дитині та особам, які піклуються про неї, необхідної допомоги у запобіганні та виявленні випадків жорстокого поводження з дитиною, передання інформації про такі випадки для розгляду до відповідних уповноважених законом органів для проведення розслідування та вжиття заходів щодо припинення насильства;
ведення обліку дітей, які опинились у складних життєвих обставинах, залишилися без піклування батьків, дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування;
тимчасове влаштування дітей, які залишилися без піклування батьків, дітей-біженців і дітей, які потребують додаткового або тимчасового захисту, розлучених із сім'ями (постанова Кабінету Міністрів України від 24.09.2008
№ 866 "Питання діяльності органів опіки та піклування, пов'язаної із захистом прав дитини");
проведення заходів щодо влаштування дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, у сімейні форми виховання (постанова Кабінету Міністрів України від 24.09.2008
№ 866 "Питання діяльності органів опіки та піклування, пов'язаної із захистом прав дитини");
сприяння усиновленню дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, ведення обліку кандидатів в усиновлювачі (постанова Кабінету Міністрів України від 24.09.2008
№ 866 "Питання діяльності органів опіки та піклування, пов'язаної із захистом прав дитини");
забезпечення представництва інтересів дітей у суді;
забезпечення підготовки рішення органу опіки та піклування про негайне відібрання дитини (в разі виникнення загрози життю та здоров'ю дитини) та забезпечує його виконання і встановлення статусу дитини-сироти та дитини, позбавленої батьківського піклування (пункт 8 постанови Кабінету Міністрів України від 24.09.2008
№ 866 "Питання діяльності органів опіки та піклування, пов'язаної із захистом прав дитини");
визначення органами опіки та піклування одного з батьків, який проживає окремо, у вихованні дитини виходячи з її інтересів (в разі, коли батьки не можуть дійти згоди щодо такої участі) (стаття
15 Закону України
"Про охорону дитинства" );
11) виконання інших повноважень, передбачених законом.
1.6. З урахуванням позитивного досвіду організації роботи місцевих органів соціального захисту в наданні громадянам послуг із соціальної підтримки, для забезпечення виконання Закону України
"Про звернення громадян" рекомендується проводити прийом громадян шляхом:
консультування з питань надання соціальної підтримки;
проведення співбесід із заявниками;
визначення потреб сім'ї у соціальній підтримці;
прийому заяв з необхідними документами для надання усіх видів державної соціальної підтримки згідно з орієнтовним переліком послуг із соціальної підтримки, які надаються відповідними структурними підрозділами районних державних адміністрацій, що додається (додаток 2).
Якщо питання, з якими звертається заявник, не належить безпосередньо до компетенції органу місцевого самоврядування відповідної територіальної громади, йому рекомендують звернутися до органів виконавчої влади чи місцевого самоврядування, які розглядають зазначені питання, повідомляючи місце розташування та контактні телефони таких органів.
Прийом громадян, які звертаються за соціальною підтримкою, рекомендується проводити у спеціально виділеному приміщенні за принципом "єдиного вікна".
Для забезпечення доступу мешканців територіальної громади до усіх послуг у сфері соціального захисту доцільно у вказаному приміщенні організувати також надання громадянам послуг (консультацій) спеціально уповноваженими державними органами та організаціями, зокрема, з питань пенсійного забезпечення, страхових виплат і послуг тощо).
Просторовим плануванням такого приміщення передбачається створення функціонально-просторових секторів:
інформаційного;
консультативного;
очікування та заповнення заяв;
прийняття заяв та інших документів.
Робота з прийому громадян має бути організована таким чином, щоб заявник витрачав якомога менше часу на ознайомлення з інформацією, заповнення заяви, очікування тощо та за потреби міг звернутися із запитанням до спеціаліста.
1.7. З метою надання якісних послуг населенню територіальної громади у сфері соціальних послуг та організації соціальної роботи у сільській місцевості з максимальною зручністю та мінімальними затратами залежно від чисельності мешканців та віддаленості населених пунктів від адміністративних центрів рекомендується:
передбачити в штатному розписі виконавчого органу об'єднаної територіальної громади посаду фахівця із соціальної роботи та надання соціальних послуг (консультування, інформування, оцінювання потреб мешканців громади у соціальних послугах, організація соціального супроводу, направлення до закладів соціального обслуговування);
передбачити визначення для фахівців із соціальної роботи територіальних зон обслуговування населення (із розрахунку: орієнтовно 1 фахівець на 1 тисячу населення сільської місцевості об'єднаної територіальної громади).
1.8. З метою належного виконання власних (самоврядних) повноважень об'єднаної територіальної громади у сфері захисту прав дітей рекомендується передбачати посади спеціалістів з питань захисту прав дітей у штатному розписі виконавчого органу об'єднаної територіальної громади (із розрахунку: орієнтовно 1 працівник на 2 тисячі дитячого населення) або утворювати структурний підрозділ захисту прав дітей (якщо дитяче населення перевищує 4 тисячі).
1.9. Згідно із Законом України
"Про соціальні послуги" соціальні послуги надаються з урахуванням результатів оцінки потреб особи/сім'ї, проведеної на підставі звернення/повідомлення про надання таких послуг.
Відповідно до наказу Міністерства соціальної політики від 03.09.2012
№ 537 "Про затвердження Переліку соціальних послуг, що надаються особам, які перебувають у складних життєвих обставинах і не можуть самостійно їх подолати" на рівні об'єднаної територіальної громади забезпечується надання таких соціальних послуг: догляд вдома, денний догляд, підтримане проживання, паліативний/хоспісний догляд вдома, послуги з влаштування до сімейних форм виховання, соціальна адаптація, соціальна адаптація та реінтеграція, соціальна реабілітація, надання притулку, кризове та екстрене втручання, консультування, соціальний супровід/патронаж, представництво інтересів, соціальна профілактика.
................Перейти до повного тексту