1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


ПРЕЗИДІЯ ТОРГОВО-ПРОМИСЛОВОЇ ПАЛАТИ УКРАЇНИ
ЗАТВЕРДЖЕНО
Рішення Президії
Торгово-промислової
палати України
27 липня 2017 року № 25(6)
РЕГЛАМЕНТ
Міжнародного комерційного арбітражного суду при Торгово-промисловій палаті України
РОЗДІЛ I.
ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Стаття 1. Міжнародний комерційний Арбітражний суд при Торгово-промисловій палаті України
1. Міжнародний комерційний арбітражний суд при Торгово-промисловій палаті України (надалі - МКАС) є самостійною постійно діючою арбітражною установою (третейським судом), що здійснює свою діяльність відповідно до Закону України "Про міжнародний комерційний арбітраж" .
2. Місцезнаходженням МКАС є м. Київ, Україна.
Стаття 2. Застосування регламенту
1. Арбітражний розгляд справ у МКАС здійснюється відповідно до Регламенту МКАС. Регламент МКАС затверджується Президією Торгово-промислової палати України за поданням Президії МКАС.
2. Якщо сторони домовилися про передачу спору до МКАС, вони ipso facto вважаються такими, що погодилися письмово на застосування Регламенту МКАС.
3. У всіх випадках, коли сторони домовилися про розгляд спору відповідно до цього Регламенту, але не зазначили арбітражну установу або неточно/неповно зазначили найменування МКАС, вважається, що сторони погодилися на передачу спору на розгляд МКАС.
4. З усіх питань, прямо не врегульованих цим Регламентом, МКАС, склад Арбітражного суду, сторони, треті особи, а також інші особи, які беруть участь в арбітражному розгляді (доповідач, експерти, перекладачі, свідки), повинні діяти сумлінно, у дусі його положень та докладати усіх розумних зусиль задля забезпечення справедливого, швидкого та економного завершення арбітражного розгляду і можливості виконання арбітражного рішення.
Стаття 3. Спори, що передаються на розгляд до МКАС
1. До МКАС за угодою сторін можуть передаватися:
- спори з договірних та інших цивільно-правових відносин, що виникають при здійсненні зовнішньоторговельних та інших видів міжнародних економічних зв'язків, у тому числі спори за участю фізичних осіб, якщо комерційне підприємство хоча б однієї із сторін знаходиться за кордоном;
- спори підприємств з іноземними інвестиціями і міжнародних об'єднань та організацій, створених на території України, між собою, спори між їхніми учасниками, а так само їхні спори з іншими суб'єктами права України.
До компетенції МКАС відносяться, зокрема:
- спори, які випливають з відносин комерційного характеру, включаючи наступні угоди і не обмежуючись ними: купівля-продаж (поставка) товарів, виконання робіт, надання послуг, обмін товарами та/або послугами, перевезення вантажів та пасажирів, торгове представництво і посередництво, оренда (лізинг), науково-технічний обмін, обмін іншими результатами творчої діяльності, будівництво промислових та інших об'єктів, ліцензійні операції, інвестиції, кредитно-розрахункові операції, страхування, спільне підприємництво та інші форми промислової і підприємницької кооперації.
2. МКАС приймає до розгляду також спори, які підлягають його юрисдикції в силу міжнародних договорів України.
Стаття 4. Правові підстави для передачі спору на розгляд до МКАС
1. МКАС приймає до свого розгляду спори за наявності письмової угоди (домовленості) між сторонами про передачу йому усіх або певних спорів, які виникли або можуть виникнути між сторонами у зв'язку із будь-якими конкретними правовідносинами незалежно від того, мають вони договірний характер чи ні. Арбітражна угода може бути укладена у вигляді арбітражного застереження в договорі або у вигляді окремої угоди.
Арбітражна угода укладається у письмовій формі. Угода вважається укладеною у письмовій формі, у тому числі електронній, якщо вона міститься в документі, підписаному сторонами, або укладена шляхом обміну листами, електронними повідомленнями, якщо інформація, яка міститься у них, доступна для подальшого використання, повідомленнями по телетайпу, телеграфу, факсу або з використанням інших засобів зв'язку, що забезпечують фіксацію такої угоди, а також шляхом обміну позовною заявою та відзивом на позов, у яких одна із сторін стверджує про наявність арбітражної угоди, а інша проти цього не заперечує. Посилання у договорі на документ, який містить арбітражне застереження, є арбітражною угодою за умови, що договір укладено у письмовій формі і це посилання є таким, що робить згадане застереження частиною договору.
Арбітражне застереження, що є частиною договору, повинно трактуватися як угода, яка не залежить від інших умов договору. Винесення рішення складом Арбітражного суду про недійсність договору не тягне за собою в силу закону недійсність арбітражного застереження.
2. Питання про наявність правових підстав для пред'явлення позову до МКАС вирішує Голова МКАС при прийнятті справи до провадження.
Стаття 5. Заява про відсутність у МКАС компетенції
1. Питання про компетенцію МКАС у конкретній справі вирішується складом Арбітражного суду, який розглядає спір.
2. Заява про відсутність у МКАС компетенції може бути зроблена не пізніше подання заперечень щодо позову. Призначення стороною арбітра або її участь у призначенні арбітра не позбавляє сторону права зробити таку заяву.
Заява про те, що МКАС перевищує межі своєї компетенції, повинна бути зроблена відразу ж як тільки питання, яке, на думку сторони, виходить за ці межі, буде поставлене у ході арбітражного розгляду.
Склад Арбітражного суду може у будь-якому з цих випадків прийняти до розгляду заяву, зроблену пізніше, якщо визнає затримку виправданою.
3. Розглядаючи заяву про відсутність компетенції, у тому числі таку, яка ґрунтується на недійсності арбітражної угоди або неможливості її виконання, або втрати нею чинності, склад Арбітражного суду аналізує і оцінює положення арбітражної угоди з урахуванням поданих сторонами доказів.
4. Склад Арбітражного суду має право винести постанову щодо заяви, зазначеної у частині другій цієї статті, або як з питання попереднього характеру, або у рішенні щодо суті спору.
5. Якщо склад Арбітражного суду винесе постанову про наявність компетенції МКАС як з питання попереднього характеру, будь-яка сторона може протягом 30 днів після отримання цієї постанови оскаржити її шляхом звернення із заявою про її скасування до апеляційного загального суду за місцем знаходження МКАС, рішення якого з цього питання не підлягає оскарженню. Таке звернення не є перешкодою для продовження розгляду складом Арбітражного суду та винесення рішення щодо суті спору.
РОЗДІЛ II.
ОРГАНІЗАЦІЯ МКАС
Стаття 6. Арбітри
1. Розгляд справ у МКАС здійснюється арбітрами, які призначаються в порядку, передбаченому цим Регламентом.
2. Президія Торгово-промислової палати України за поданням Президії МКАС затверджує Рекомендаційний список арбітрів МКАС строком на 5 років, до якого можуть бути включені як громадяни України, так і громадяни інших держав та особи без громадянства, які володіють необхідними спеціальними знаннями у галузі вирішення спорів, віднесених до компетенції МКАС, і відповідають високим морально-етичним вимогам.
У Рекомендаційному списку арбітрів зазначаються ім'я та прізвище арбітра, його громадянство, освіта, науковий ступінь і вчене звання, посада та місце роботи, спеціальність або спеціалізація, знання іноземних мов, а також інші відомості за рішенням Президії МКАС.
Якщо після закінчення п'ятирічного строку не був затверджений новий Рекомендаційний список арбітрів, раніше затверджений Рекомендаційний список арбітрів продовжує діяти до затвердження нового Рекомендаційного списку арбітрів.
Включення до Рекомендаційного списку арбітрів однієї і тієї ж особи можливе будь-яку кількість разів.
Стаття 7. Президія мкас
1. До складу Президії МКАС входять за посадою Голова МКАС та його заступники, а також сім членів, які призначаються Президією Торгово-промислової палати України за поданням Голови МКАС, строком на 5 років із числа осіб, включених до Рекомендаційного списку арбітрів МКАС.
Якщо після закінчення зазначеного строку не було здійснене нове призначення членів Президії, раніше призначені члени Президії продовжують виконувати свої функції до такого призначення.
2. Головою Президії МКАС є Голова МКАС.
У разі неможливості виконання Головою Президії МКАС своїх функцій, їх виконує один із заступників Голови МКАС за його призначенням.
3. Функції секретаря Президії МКАС виконує Генеральний секретар МКАС, який бере участь у засіданнях Президії МКАС з правом дорадчого голосу.
4. Президія МКАС:
1) виконує функції, віднесені до її компетенції цим Регламентом;
2) аналізує та узагальнює арбітражну практику, у тому числі щодо застосування Регламенту МКАС;
3) подає на затвердження Президії Торгово-промислової палати України Регламент МКАС та пропозиції щодо його зміни/доповнення;
4) подає на затвердження Президії Торгово-промислової палати України Рекомендаційний список арбітрів МКАС та пропозиції щодо його зміни/доповнення;
5) розглядає питання поширення інформації про діяльність МКАС та розвитку міжнародних зв'язків;
6) розглядає інші питання діяльності МКАС.
5. Президія МКАС на строк своїх повноважень може утворювати консультативно-дорадчі органи, затверджувати Положення про них та їхній персональний склад.
6. Шість членів Президії МКАС складають кворум. Рішення Президії МКАС приймаються простою більшістю голосів. За рівної кількості голосів голос Голови Президії МКАС є вирішальним.
Рішення Президії МКАС оформлюються протоколом, який підписується Головою Президії МКАС та секретарем Президії МКАС.
7. У невідкладних випадках рішення Президії МКАС можуть прийматися шляхом опитування її членів із використанням електронних та інших засобів зв'язку, що дозволяють фіксувати результат опитування у протоколі.
8. Члени Президії МКАС утримуються від участі в обговоренні і прийнятті Президією МКАС рішень з питань, що стосуються арбітражних розглядів, в яких вони беруть або брали участь.
9. Президія МКАС може передати окремі свої функції Голові МКАС.
Стаття 8. Голова мкас та його заступники
1. Голова МКАС та його заступники призначаються Президією Торгово-промислової палати України за поданням Президії МКАС строком на 5 років із числа осіб, включених до Рекомендаційного списку арбітрів МКАС.
Якщо після закінчення зазначеного строку не було здійснене нове призначення Голови МКАС та його заступників, раніше призначені Голова МКАС та його заступники продовжують виконувати функції до такого призначення.
2. Голова МКАС організовує діяльність МКАС, виконує функції, передбачені цим Регламентом, представляє МКАС у його відносинах в Україні та за кордоном.
3. Функції заступників Голови МКАС визначаються Головою МКАС. У разі відсутності Голови МКАС його функції виконує один із заступників за призначенням Голови МКАС.
Стаття 9. Секретаріат мкас
1. Секретаріат МКАС виконує функції щодо забезпечення діяльності МКАС відповідно до цього Регламенту. Все листування зі сторонами у справі здійснюється через секретаріат.
Секретаріат очолює Генеральний секретар, який організовує діловодство і виконує інші передбачені Регламентом функції.
2. Генеральний секретар має двох заступників. У разі відсутності Генерального секретаря його функції виконує один із заступників за призначенням Голови МКАС.
3. Генеральний секретар МКАС призначається Президентом Торгово-промислової палати України за поданням Голови МКАС. Генеральним секретарем призначається особа, яка має вищу юридичну освіту.
4. Працівники секретаріату МКАС призначаються Президентом Торгово-промислової палати України за поданням Голови МКАС.
5. Секретаріат МКАС при здійсненні покладених на нього функцій керується цим Регламентом і підпорядковується Голові МКАС.
Стаття 10. Доповідачі
1. У будь-якій справі, що розглядається МКАС, на прохання голови складу Арбітражного суду або одноособового арбітра Голова МКАС може призначити доповідача зі Списку доповідачів, який затверджується Президією МКАС.
До Списку доповідачів включаються особи, які мають необхідні знання та практичні навички у сфері ведення арбітражного розгляду.
2. Доповідач присутній на усному слуханні справи та на закритих нарадах складу Арбітражного суду, а також виконує відповідні доручення голови складу Арбітражного суду або одноособового арбітра, які стосуються арбітражного розгляду.
3. Протягом усього арбітражного розгляду доповідач повинен зберігати неупередженість, незалежність і виконувати свої функції чесно і сумлінно. Він не може бути представником будь-якої зі сторін. Доповідач не має права інформувати чи консультувати жодну зі сторін з приводу спору між сторонами або результату арбітражного розгляду, а також розголошувати відомості про обговорення на закритих нарадах складу Арбітражного суду.
4. Доповідач не бере участі в прийнятті складом Арбітражного суду рішення у справі.
5. За виконання функцій доповідача виплачується винагорода із суми арбітражного збору.
РОЗДІЛ III.
ПОДАННЯ ТА НАДСИЛАННЯ ДОКУМЕНТІВ. СТРОКИ.
Стаття 11. Подання та надсилання документів у ході арбітражного розгляду
1. Усі документи, що стосуються порушення провадження та здійснення арбітражного розгляду, повинні подаватися сторонами до секретаріату МКАС або під час усного слухання справи складу Арбітражного суду у кількості не менше трьох примірників (з відповідним збільшенням кількості примірників у разі участі у спорі кількох позивачів, відповідачів або третіх осіб).
Секретаріат МКАС має право запропонувати сторонам надати вказані документи в електронній формі.
2. Усі документи, що подаються однією із сторін до секретаріату МКАС або під час усного слухання справи складу Арбітражного суду, повинні бути передані іншій стороні.
Сторонам також повинні бути передані висновки експертів та інші документи, що мають доказове значення, на яких може ґрунтуватися арбітражне рішення.
3. Своєчасне надсилання сторонам усіх документів у справі забезпечується секретаріатом МКАС.
Секретаріат МКАС здійснює листування у справі і надсилає документи на адресу сторони або за її розпорядженням на адресу її представника. Документи, надіслані та вручені представнику сторони, вважаються надісланими та врученими самій стороні.
Сторони зобов'язані негайно повідомляти в секретаріат МКАС про зміну раніше вказаних адрес.
4. Позовна заява, відзив на позов, додатково надані сторонами документи, повістка, арбітражне рішення, постанова і ухвала надсилаються стороні рекомендованим листом з повідомленням про вручення або кур'єрською поштою, або вручаються її повноважному представнику особисто під розписку. Крім паперової форми ці документи можуть бути надіслані стороні електронною поштою. Інші документи та повідомлення можуть надсилатися звичайним листом, шляхом факсимільної передачі, телеграмою, електронною поштою або іншими засобами зв'язку, що підтверджують факт відправлення, або вручатися особисто під розписку.
5. Будь-яке письмове повідомлення вважається отриманим, якщо воно доставлене стороні (її повноважному представнику) особисто або на її комерційне підприємство, за її постійним місцем проживання (місцезнаходженням) або поштовою адресою. Якщо останні не можуть бути встановлені шляхом розумного наведення довідок, письмове повідомлення вважається отриманим стороною, якщо воно надіслане за останнім відомим місцезнаходженням комерційного підприємства, постійним місцем проживання або поштовою адресою рекомендованим листом або будь-яким іншим способом, що передбачає реєстрацію спроби доставки цього повідомлення. Повідомлення вважається отриманим, якщо особа не з'явилася за отриманням повідомлення або відмовилася від його отримання. Повідомлення вважається отриманим стороною в день такої доставки.
Стаття 12. Строки
1. Строки, передбачені цим Регламентом, розпочинають свій перебіг з дня, наступного після дати, коли повідомлення вважається отриманим стороною (її представником) відповідно до частини п'ятої статті 11 цього Регламенту.
Якщо в країні проживання або місцезнаходження одержувача повідомлення цей день є офіційним неробочим днем, то строк починає обчислюватися з наступного робочого дня.
2. Якщо в країні проживання або місцезнаходження одержувача повідомлення останній день відповідного строку є офіційним неробочим днем, перебіг строку подовжується до першого наступного за ним робочого дня.
3. Для цілей обчислення дотримання строків на вчинення процесуальних дій будь-яке повідомлення сторони розглядається як відправлене нею в строк, якщо воно було передане відповідно до частин першої і другої цієї статті до закінчення відповідного строку або в день його спливу.
4. Генеральний секретар МКАС (до формування складу Арбітражного суду) або склад Арбітражного суду у разі потреби може продовжити строки для здійснення тих чи інших процесуальних дій, встановлених цим Регламентом.
РОЗДІЛ IV.
ПОЧАТОК АРБІТРАЖНОГО РОЗГЛЯДУ
Стаття 13. Пред'явлення позову
1. Сторона, яка бажає розпочати арбітражний розгляд, подає до МКАС позовну заяву.
2. Датою подання позовної заяви вважається дата її вручення МКАС, при відправці позовної заяви поштою - дата штемпеля поштового відомства місця відправлення на конверті, при експрес-доставці - дата накладної.
3. Позов може бути поданий кількома позивачами або до кількох відповідачів.
Стаття 14. Зміст позовної заяви
1. Позовна заява повинна містити:
1) дату;
2) повне найменування сторін, їх місцезнаходження (місце проживання), поштові адреси (мовою країни адресата чи англійською мовою), номери телефонів, факсів, адреси електронної пошти, банківські реквізити позивача;
3) відомості про представника позивача, якщо такий є, його поштову адресу (мовою країни адресата чи англійською мовою), номер телефону, факсу, адресу електронної пошти;
4) ціну позову;
5) обґрунтування компетенції МКАС;
6) підтвердження вжиття заходів з метою дотримання процедур доарбітражного врегулювання спору, якщо ці процедури передбачені арбітражною угодою;
7) пропозиції щодо застосовуваних норм права і мови арбітражного розгляду, якщо вони не визначені в арбітражній угоді;
8) вимоги позивача і фактичні обставини, на яких вони ґрунтуються;
9) зазначення доказів, які підтверджують позов;
10) обґрунтування позовних вимог з урахуванням застосовуваних норм права;
11) розрахунок суми кожної вимоги;
12) перелік документів та інших матеріалів, що додаються до позовної заяви.
2. Якщо це випливає з угоди сторін, до позовної заяви включаються відомості стосовно формування складу Арбітражного суду, зокрема про призначеного позивачем або погодженого сторонами одноособового арбітра.
3. До позовної заяви додаються:
1) копії позовної заяви та доданих до неї документів для відповідача/відповідачів і складу Арбітражного суду у кількості примірників відповідно до частини першої статті 11 цього Регламенту;
2) належним чином завірені документи, що підтверджують викладені у позові обставини, а також правовий статус позивача;
3) доказ сплати реєстраційного збору.
4. Позовна заява підписується повноважною особою з документальним підтвердженням її повноважень.
5. Позивач може послатися у позовній заяві на документи чи інші докази, які він надасть МКАС у подальшому.
Стаття 15. Ціна позову
1. Ціна позову визначається:
1) у позовах про стягнення грошей - стягуваною сумою, а при стягненні процентів, що продовжують нараховуватися, - сумою, обчисленою на дату подання позову;
2) у позовах про витребування майна - вартістю цього майна;
3) у позовах про визнання або перетворення правовідношення - вартістю предмета правовідношення на дату подання позову;
4) у позовах про певну дію або бездіяльність - на основі наявних даних про майнові інтереси позивача.
2. У позовах, що складаються з кількох вимог, ціна позову визначається загальною сумою усіх вимог.
3. Позивач зобов'язаний зазначити у позовній заяві ціну позову також у тому разі, коли його позовні вимоги або їх частина мають негрошовий характер.
4. У ціну позову не включаються вимоги про відшкодування арбітражного збору та витрат, а також витрат сторін, пов'язаних з їх участю в арбітражному розгляді.
5. Якщо позивач не визначив або неправильно визначив ціну позову, Голова МКАС або склад Арбітражного суду за власною ініціативою або на вимогу відповідача визначає ціну позову на основі наявних даних.
Стаття 16. Арбітражні збори та витрати
1. При поданні позовної заяви до МКАС позивач зобов'язаний сплатити реєстраційний збір. До сплати реєстраційного збору позов не вважається поданим. Сплачений реєстраційний збір поверненню не підлягає.
2. По кожній прийнятій до провадження у МКАС справі позивач зобов'язаний сплатити арбітражний збір, до суми якого зараховується сплачений позивачем реєстраційний збір. До сплати арбітражного збору в повному обсязі справа залишається без руху.
3. Розмір реєстраційного та арбітражного зборів, порядок обчислення, сплати та розподілу арбітражного збору між сторонами, а також порядок покриття інших витрат, пов'язаних з арбітражним розглядом, встановлюються Положенням про арбітражні збори та витрати, яке є невід'ємною частиною цього Регламенту в якості додатка до нього.
4. Порушення порядку та строку сплати арбітражного збору і відшкодування витрат МКАС може бути підставою для припинення арбітражного розгляду. Постанова про припинення арбітражного розгляду у справі в таких випадках виноситься Головою МКАС.
Стаття 17. Усунення недоліків позовної заяви
1. Якщо позов подано без дотримання вимог, передбачених частиною першою статті 11, статтею 14, а також частиною першої статті 16 цього Регламенту, Генеральний секретар МКАС пропонує позивачеві усунути виявлені недоліки в установлений ним строк, який, як правило, не перевищує одного місяця з дня отримання пропозиції.
2. Якщо позовна заява містить вимоги, які випливають з кількох договорів, вона приймається до розгляду тільки за наявності арбітражної угоди, яка охоплює ці вимоги, і за умови, що виконання зобов'язань за цими договорами не можна виділити в окремі позови.
В іншому випадку Генеральний секретар МКАС пропонує позивачу роз'єднати позовні вимоги і пред'явити окремі позови по кожному з договорів.
3. До усунення недоліків позовні матеріали залишаються без руху, а при невиконанні позивачем пропозиції МКАС в установлений строк арбітражний розгляд припиняється Головою МКАС.
Стаття 18. Прийняття справи до провадження
1. Провадження у справі порушується постановою Голови МКАС про прийняття справи до провадження за фактом пред'явлення до МКАС належним чином оформленої позовної заяви та документа, що підтверджує сплату реєстраційного збору відповідно до Положення про арбітражні збори та витрати.
2. У постанові Голова МКАС встановлює суму арбітражного збору та пропонує позивачеві сплатити її на рахунок Торгово-промислової палати України, а також, у разі потреби, надати додаткові документи протягом 30 днів з дня отримання постанови.
Невиконання позивачем пропозиції про сплату арбітражного збору є підставою для припинення арбітражного розгляду.
3. Якщо позивач при поданні позову не повідомив МКАС ім'я та прізвище призначеного ним арбітра або погодженого з відповідачем одноособового арбітра, Голова МКАС пропонує позивачеві у вказаний в частині другій цієї статті строк, залежно від умов арбітражної угоди, повідомити МКАС ім'я та прізвище призначеного ним арбітра або надати докази вжиття заходів щодо погодження із відповідачем кандидатури одноособового арбітра.
4. Якщо очевидно, що розгляд пред'явленого позову не належить до компетенції МКАС, Генеральний секретар протягом 10 днів повертає позовні матеріали позивачу із зазначенням причини повернення.
5. Якщо позивач наполягає на прийнятті позову до провадження МКАС і направленні відповідачу позовних матеріалів, посилаючись на наявність домовленості сторін про компетенцію МКАС, Голова МКАС може, не вирішуючи наперед питання про допустимість заперечень щодо існування, дійсності або обсягу арбітражної угоди, прийняти справу до провадження МКАС. У такому разі питання про юрисдикцію МКАС остаточно вирішується складом Арбітражного суду.
6. Генеральний секретар МКАС не пізніше 10 днів після винесення постанови про прийняття справи до провадження надсилає її позивачу.
Одночасно позивачеві надсилаються Регламент та Рекомендаційний список арбітрів.
Стаття 19. Надсилання позовних матеріалів відповідачу
1. Протягом 10 днів після повної сплати позивачем арбітражного збору Генеральний секретар МКАС надсилає відповідачу копії позовних матеріалів, Регламент та Рекомендаційний список арбітрів.
2. Одночасно Генеральний секретар МКАС пропонує відповідачу в 30-денний строк з дня отримання ним позовних матеріалів та документів МКАС повідомити МКАС, залежно від умов арбітражної угоди, ім'я та прізвище призначеного ним (або погодженого з позивачем одноособового) арбітра, а також надати свої письмові пояснення (відзив на позовну заяву) та усі документи, що підтверджують заперечення проти позову.
3. На прохання відповідача Генеральний секретар МКАС може продовжити строк надання відзиву та додаткових документів, але не більше ніж на один місяць.
Стаття 20. Відзив на позовну заяву
1. Відзив відповідача на позовну заяву повинен містити:
1) дату;
2) повне найменування відповідача, його місцезнаходження (місце проживання), поштову адресу (мовою країни адресата або англійською мовою), номер телефону, факсу, адресу електронної пошти;
3) відомості про представника відповідача, якщо такий є, його поштову адресу (мовою країни адресата або англійською мовою), номер телефону, факсу, адресу електронної пошти;
4) пропозиції щодо застосовуваних норм права і мови арбітражного розгляду, якщо вони не визначені в арбітражній угоді;
5) заяву відповідача про визнання або заперечення проти позовних вимог;
6) виклад фактичних обставин, на яких ґрунтується позиція відповідача;
7) докази, які підтверджують ці обставини;
8) обґрунтування позиції відповідача з урахуванням застосовуваних норм права;
9) перелік документів та інших матеріалів, що додаються до відзиву на позовну заяву.
До відзиву мають бути додані належним чином завірені документи, що підтверджують викладені у відзиві обставини, а також правовий статус відповідача.
Відповідач може представити також інші документи або інформацію, які він вважає доцільними або які можуть сприяти ефективному розгляду спору.
2. Відзив на позовну заяву підписується повноважною особою з документальним підтвердженням її повноважень.
3. Відзив подається до секретаріату МКАС у кількості примірників відповідно до частини першої статті 11 цього Регламенту.
Стаття 21. Зустрічний позов та вимога з метою зарахування
1. У строк, зазначений в частині другій статті 19 цього Регламенту, відповідач має право пред'явити зустрічний позов або заявити вимогу з метою зарахування, якщо вони охоплюються:
- однією арбітражною угодою нарівні з вимогами за первісним позовом; або
- іншою арбітражною угодою, що передбачає передачу спорів до МКАС і є сумісною з першою арбітражною угодою за своїм змістом, а також якщо такий зустрічний позов або вимога пов'язані з первісним позовом у матеріально-правовому відношенні.
2. До зустрічного позову, який має бути взаємопов'язаним із первісним, пред'являються ті ж вимоги, що і до первісного позову.
Зустрічна позовна заява повинна відповідати вимогам статті 14 цього Регламенту.
3. Якщо внаслідок невиправданої затримки відповідачем пред'явлення зустрічного позову або вимоги з метою зарахування арбітражний розгляд затягується, на відповідача за рішенням складу Арбітражного суду може бути покладене відшкодування додаткових витрат МКАС та витрат іншої сторони.
Склад Арбітражного суду може залишити без розгляду пред'явлений зустрічний позов або вимогу з метою зарахування з огляду на затримку вирішення спору.
Стаття 22. Участь третіх осіб
1. Залучення до арбітражного розгляду третьої особи, а також вступ у арбітражний розгляд третьої особи допускається за умови, якщо:
- усі сторони та третя особа пов'язані однією арбітражною угодою; або
- усі сторони та третя особа висловили згоду на проведення арбітражного розгляду за участю такої третьої особи у строк не більше 15 днів з дати отримання клопотання, якщо Генеральним секретарем МКАС або складом Арбітражного суду не встановлений з урахуванням конкретних обставин більш тривалий строк.
2. Клопотання про залучення третьої особи або клопотання про вступ у арбітражний розгляд третьої особи має бути заявлене до закінчення строку подання відзиву на позовну заяву. За наявності поважних причин цей строк може бути продовжений Генеральним секретарем МКАС, а після сформування складу Арбітражного суду - його головою або одноособовим арбітром.
Стаття 23. Процесуальне правонаступництво
1. У разі припинення діяльності юридичної особи, заміни кредитора або боржника у зобов'язанні, смерті або оголошення фізичної особи померлою або безвісно відсутньою, а також в інших випадках заміни особи у правовідносинах, за якими виник спір, Голова МКАС (до сформування складу Арбітражного суду) або склад Арбітражного суду за письмовим клопотанням сторони та/або правонаступника з урахуванням змісту арбітражної угоди та усіх обставин справи може залучити до участі у справі правонаступника відповідної сторони.
Усі дії, здійснені в процесі арбітражного розгляду до вступу в нього правонаступника, обов'язкові для нього.
Стаття 24. Витребування додаткових документів та пояснень
1. З метою попередньої підготовки справи до арбітражного розгляду Генеральний секретар МКАС може запросити у сторін додаткову інформацію щодо будь-яких поданих ними письмових заяв, а також витребувати додаткові документи.
2. У разі неотримання запитуваної інформації (зокрема, відомостей про місцезнаходження відповідача) або документів, відсутність яких перешкоджає подальшому арбітражному розгляду справи, Голова МКАС може припинити арбітражний розгляд.
РОЗДІЛ V.
Забезпечувальні заходи
Стаття 25. Встановлення розміру та форми забезпечення вимоги
1. Голова МКАС, а після сформування складу Арбітражного суду - склад Арбітражного суду, за письмовим клопотанням будь-якої сторони, якщо визнає це прохання обґрунтованим, може встановити розмір та форму забезпечення вимоги (забезпечувальні заходи).
2. У клопотанні про забезпечувальні заходи повинні бути зазначені:
1) дата;
2) повні найменування сторін та їхніх представників, їхнє місцезнаходження (місце проживання), поштові адреси, номери телефонів, факсів, адреси електронної пошти;
3) короткий виклад суті спору;
4) вказівка на запитувані забезпечувальні заходи;
5) обґрунтування необхідності вжиття запитуваних забезпечувальних заходів;
6) перелік документів, що додаються.
Клопотання про забезпечувальний захід підписується уповноваженою особою.
3. Забезпечувальні заходи мають бути співрозмірними із заявленими вимогами і застосовуватися лише у тому випадку, коли заявник документально обґрунтував необхідність їхнього вжиття з урахуванням наявності зв'язку між конкретними заходами щодо забезпечення позову і змістом вимог, обставинами, на яких ґрунтується позовна заява, а також доказами, які подані на підтвердження заявленого клопотання.
4. Постанова про встановлення розміру та форми забезпечення вимоги є обов'язковою для сторін, виконується негайно і діє до винесення остаточного арбітражного рішення, якщо вона не була змінена або скасована раніше в порядку, передбаченому статтею 26 цього Регламенту.
Стаття 26. Зміна або скасування забезпечувальних заходів
1. Голова МКАС (до сформування складу Арбітражного суду) або склад Арбітражного суду за мотивованою заявою будь-якої зі сторін або за власною ініціативою можуть змінити або скасувати вжиті забезпечувальні заходи з урахуванням обставин справи і поданих сторонами доказів.
2. Надання стороною, щодо якої вжито забезпечувальні заходи, альтернативного забезпечення шляхом внесення на депозитний рахунок Торгово-промислової палати України грошових коштів або надання банківської гарантії, поруки чи іншого фінансового забезпечення є підставою для зміни забезпечувальних заходів у строки, про які просить сторона, за рішенням Голови МКАС чи складу Арбітражного суду.
3. Голова МКАС (до сформування складу Арбітражного суду) або склад Арбітражного суду можуть вимагати від будь-якої сторони негайно розкрити інформацію про будь-яку істотну зміну обставин, на підставі яких забезпечувальний захід був запитаний або приписаний.
4. Склад Арбітражного суду не зв'язаний мотивами постанови про встановлення розміру та форми забезпечення, винесеної Головою МКАС.
Стаття 27. Зустрічне забезпечення
1. Голова МКАС (до сформування складу Арбітражного суду) або склад Арбітражного суду, допускаючи забезпечення позову, за власною ініціативою або за клопотанням сторони можуть вимагати від сторони, в інтересах якої вжито забезпечувальні заходи, надати забезпечення відшкодування можливих для іншої сторони збитків (зустрічне забезпечення) шляхом внесення на депозитний рахунок Торгово-промислової палати України грошових коштів або надання банківської гарантії, поруки або іншого фінансового забезпечення, про що виноситься постанова.
2. Невиконання особою, яка заявила клопотання про забезпечувальні заходи, постанови про зустрічне забезпечення у строк, зазначений у постанові, може бути підставою для відмови у забезпеченні позову або скасування вже прийнятої постанови про вжиття забезпечувальних заходів.
Стаття 28. Витрати та збитки
1. Сторона, яка заявляє клопотання про вжиття забезпечувальних заходів, несе відповідальність за будь-які витрати та збитки, заподіяні вжиттям цих заходів іншій стороні, якщо склад Арбітражного суду у подальшому визначить, що за даних обставин ці заходи не повинні були приписуватися або ця постанова не мала виноситися, у тому числі у разі відмови у задоволенні позовних вимог.
2. Відшкодування збитків, завданих вжиттям забезпечувальних заходів, здійснюється у першу чергу за рахунок зустрічного забезпечення.
3. Склад Арбітражного суду з урахуванням вимог обґрунтованості, розумності та справедливості може за заявою потерпілої сторони присудити відшкодування таких витрат та збитків при винесенні арбітражного рішення або постанови.
Стаття 29. Звернення сторони до Державного суду за вжиттям забезпечувальних заходів
1. У разі коли сторона звернулася до компетентного державного суду із заявою про вжиття заходів забезпечення поданого до МКАС позову, а також коли цим судом винесено ухвалу або інший процесуальний документ про вжиття таких заходів, сторона повинна без зволікання повідомити про це МКАС.
РОЗДІЛ VI.
СКЛАД АРБІТРАЖНОГО СУДУ
1. Сторони можуть на свій розсуд визначити непарну кількість арбітрів, у тому числі одного. За відсутності домовленості сторін про кількість арбітрів призначаються три арбітри, якщо тільки Президія МКАС або за її дорученням Голова МКАС, беручи до уваги складність справи, ціну позову та інші обставини, не вирішить, що спір підлягає вирішенню одноособовим арбітром.
2. Арбітр чи арбітри, які розглядають справу, незалежно від їхньої кількості іменуються під час розгляду справи складом Арбітражного суду.
Стаття 31. Порядок формування складу арбітражного суду
1. Сторони можуть на власний розсуд погодити процедуру призначення арбітра чи арбітрів за умови дотримання положень цього Регламенту.
У разі відсутності такої угоди:
- при арбітражі з трьома арбітрами кожна сторона призначає одного арбітра і два призначені таким чином арбітри призначають третього арбітра - голову складу Арбітражного суду у даній справі; якщо сторона не призначить арбітра протягом 30 днів після отримання повідомлення МКАС про це або якщо два арбітри протягом 30 днів з моменту їхнього призначення не домовляться про призначення третього арбітра, арбітр згідно з пунктом 3 статті 11 Закону України "Про міжнародний комерційний арбітраж" призначається Президентом Торгово-промислової палати України;
- при арбітражі з одноособовим арбітром, якщо сторони спільно не призначили одноособового арбітра, він відповідно до пункту 3 статті 11 Закону України "Про міжнародний комерційний арбітраж" призначається Президентом Торгово-промислової палати України.
2. Якщо у спорі беруть участь кілька позивачів або кілька відповідачів, при колегіальному розгляді спору як позивачі, так і відповідачі повинні спільно призначити по одному арбітру. Якщо будь-яка зі сторін спільно не призначила арбітра в 30-денний строк після отримання повідомлення МКАС про це, він призначається Президентом Торгово-промислової палати України.
3. Особа, яка приймає функції арбітра, у найкоротший строк заповнює та підписує заяву, форма якої затверджується Президією МКАС, із висловленням згоди прийняти та виконувати функції арбітра відповідно до Регламенту МКАС.
4. Якщо призначений стороною кандидат відмовився від виконання функцій арбітра або протягом 10 днів з моменту отримання повідомлення МКАС про його призначення не підписав заяву про прийняття функцій арбітра, секретаріат МКАС негайно пропонує цій стороні протягом 5 днів після отримання повідомлення про це призначити іншого арбітра. Якщо сторона не скористається цією можливістю, арбітр призначається Президентом Торгово-промислової палати України.
5. Президент Торгово-промислової палати України призначає арбітра в найкоротший можливий строк.
При призначенні арбітра Президентом Торгово-промислової палати України враховуються будь-які вимоги, що висуваються до кваліфікації арбітра угодою сторін, і такі міркування, які можуть забезпечити призначення незалежного та неупередженого арбітра. При призначенні одноособового арбітра чи голови складу Арбітражного суду береться до уваги також бажаність призначення арбітром особи іншого громадянства, ніж громадянство, до якого належать сторони.
Постанова Президента Торгово-промислової палати України про призначення арбітра є остаточною і оскарженню не підлягає.
6. Жодна особа не може бути позбавлена права виступати арбітром через її громадянство, якщо сторони не домовилися про інше.
7. Відносини арбітрів з ТПП України визначаються відповідним законодавством про арбітраж. Трудові або цивільно-правові договори у зв'язку із здійсненням ними своїх функцій не укладаються.
Стаття 32. Незалежність та неупередженість арбітрів
1. Протягом усього арбітражного розгляду арбітри повинні зберігати неупередженість, незалежність та виконувати свої функції чесно і сумлінно. Вони не є представниками сторін. Арбітр не має права консультувати жодну зі сторін з приводу спору між сторонами або результату арбітражного розгляду, а також давати будь-які публічні коментарі про хід справи.
2. Особа, якій запропоновано прийняти призначення в якості арбітра, зобов'язана при заповненні заяви повідомити МКАС про будь-які обставини, які можуть викликати обґрунтовані сумніви в її неупередженості та незалежності при розгляді конкретного спору. Арбітр повинен негайно довести до відома МКАС і сторони про будь-яку таку обставину, якщо вона стає йому відома у подальшому під час арбітражного розгляду.
Стаття 33. Відвід арбітра
1. Кожна зі сторін має право заявити про відвід арбітра, якщо існують обставини, які викликають обґрунтовані сумніви щодо його незалежності та/або неупередженості, або якщо він не володіє кваліфікацією, обумовленою угодою сторін.
Сторона може заявити відвід арбітру, якого вона призначила або у призначенні якого вона брала участь, лише з причин, що стали їй відомі після його призначення. Сама по собі заява сторони про відвід не зупиняє і не припиняє повноважень арбітра.
2. Письмова мотивована заява сторони про відвід арбітра в кількості примірників, необхідних відповідно до частини першої статті 11 цього Регламенту, має бути подана до МКАС не пізніше 15 днів після того, як сторона дізналася про призначення арбітра, щодо якого заявлено відвід, або після того, як сторона дізналася про обставини, які можуть бути підставою для відводу, але не пізніше завершення слухання справи. У разі якщо у зазначений строк відвід не заявлений, сторона вважається такою, що відмовилася від свого права заявити такий відвід у подальшому. Секретаріат МКАС зобов'язаний надати арбітру та іншій стороні можливість прокоментувати заяву про відвід.
3. Якщо арбітр, якому заявлено відвід, сам не відмовиться від участі у розгляді справи або інша сторона не погоджується з відводом арбітра, питання про відвід арбітра вирішується Президією МКАС.
Президія МКАС має право за власною ініціативою вирішити питання про відвід арбітра за наявності підстав, зазначених у частині першій цієї статті.
При прийнятті рішення про відвід арбітра Президія МКАС не зобов'язана мотивувати своє рішення.
4. Якщо заяву сторони про відвід арбітра не задоволено Президією МКАС, сторона, яка заявляє відвід, може протягом 30 днів після отримання повідомлення щодо рішення про відхилення відводу просити Президента Торгово-промислової палати України прийняти постанову про відвід, яка не підлягає оскарженню. Поки таке прохання очікує на своє вирішення, склад Арбітражного суду, включаючи арбітра, якому заявлено відвід, може продовжити арбітражний розгляд та винести арбітражне рішення.
5. Самовідвід арбітра або згода сторони на припинення його повноважень не означає визнання будь-якої з підстав, зазначених у частині першій цієї статті.
6. З підстав і в порядку, передбачених у цій статті, стороною може бути заявлено відвід доповідачу, експерту або перекладачу, які беруть участь в арбітражному розгляді. Питання про відвід зазначених осіб вирішується безпосередньо складом Арбітражного суду у засіданні у справі.

................
Перейти до повного тексту