1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ДОХОДІВ І ЗБОРІВ УКРАЇНИ
НАКАЗ
16.01.2014 № 22
( Наказ скасовано на підставі Наказу Міністерства доходів і зборів № 217 від 31.03.2014 )
Про затвердження Порядку організації роботи територіальних органів і структурних підрозділів Міндоходів при проведенні та реалізації матеріалів документальних перевірок дотримання вимог законодавства України з питань державної митної справи
Вiдповiдно до пiдпункту 2 пункту 4 Положення про Мiнiстерство доходiв i зборiв України , затвердженого Указом Президента України вiд 18 березня 2013 року № 141/2013, та з метою належної органiзацiї роботи з проведення документальних перевiрок щодо дотримання вимог законодавства з питань державної митної справи,
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Порядок органiзацiї роботи територiальних органiв i структурних пiдроздiлiв Мiндоходiв при проведеннi та реалiзацiї матерiалiв документальних перевiрок дотримання вимог законодавства України з питань державної митної справи (далi - Порядок), що додається.
2. Начальникам головних управлiнь Мiндоходiв в Автономнiй Республiцi Крим, областях, мiстах Києвi та Севастополi, Мiжрегiонального головного управлiння Мiндоходiв - Центрального офiсу з обслуговування великих платникiв, митниць Мiндоходiв забезпечити доведення наказу до пiдпорядкованих структурних пiдроздiлiв та неухильне дотримання вимог Порядку в роботi.
3. Начальникам митниць Мiндоходiв забезпечувати у разi отримання вiд головних управлiнь Мiндоходiв, Мiжрегiонального головного управлiння Мiндоходiв - Центрального офiсу з обслуговування великих платникiв обґрунтованого звернення з перелiком питань, якi потребують участi посадових осiб митницi Мiндоходiв у якостi спецiалiстiв, включення пiдпорядкованих працiвникiв до складу координацiйних робочих груп, надання необхiдних документiв, iнформацiї, висновкiв.
4. Координацiйно - монiторинговому департаменту (Санжаревська I.С.) внести змiни до Репозиторiя звiтної i статистичної iнформацiї Мiнiстерства доходiв i зборiв України, затвердженого наказом Мiндоходiв вiд 06.09.2013 № 448 "Про затвердження Порядку супроводження Репозиторiя звiтної i статистичної iнформацiї Мiнiстерства доходiв i зборiв України".
Контроль за виконанням наказу залишаю за собою.
Мiнiстр О.В. Клименко
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Мiндоходiв
16.01.2014 № 22
ПОРЯДОК
організації роботи територіальних органів і структурних підрозділів Міндоходів при проведенні та реалізації матеріалів документальних перевірок дотримання вимог законодавства України з питань державної митної справи
1. Загальні положення
1.1. Порядок органiзацiї роботи територiальних органiв i структурних пiдроздiлiв Мiндоходiв при проведеннi та реалiзацiї матерiалiв документальних перевiрок дотримання вимог законодавства України з питань державної митної справи (далi - Порядок) розроблено вiдповiдно до вимог Митного кодексу України, Податкового кодексу України для застосування посадовими (службовими) особами головних управлiнь Мiндоходiв в АР Крим, областях, мм. Києвi та Севастополi, Мiжрегiонального головного управлiння Мiндоходiв - Центрального офiсу з обслуговування великих платникiв (далi - Центральний офiс), митниць, iнших територiальних органiв Мiндоходiв та структурних пiдроздiлiв Мiндоходiв.
1.2. У розумiннi цього Порядку пiдприємством вважається будь-яка юридична особа або фiзична особа-пiдприємець, який при перемiщеннi товарiв через митний кордон України подавав митну декларацiю, передбачену законодавством України для пiдприємств.
Порядок роботи територiальних органiв i структурних пiдроздiлiв Мiндоходiв при органiзацiї, проведеннi та реалiзацiї матерiалiв документальних перевiрок дотримання вимог законодавства України з питань державної митної справи громадянами - фiзичними особами визначається окремим порядком, який затверджується вiдповiдним наказом Мiндоходiв.
1.3. Документальнi перевiрки щодо дотримання законодавства з питань державної митної справи (далi - документальнi перевiрки) проводяться посадовими особами головних управлiнь Мiндоходiв та Центрального офiсу (далi - уповноваженi органи доходiв i зборiв).
Документальнi перевiрки пiдприємств, крiм великих платникiв податкiв, проводяться головними управлiннями Мiндоходiв, яким пiдпорядкованi державнi податковi iнспекцiї, в яких пiдприємство, що пiдлягає перевiрцi, перебуває за основним мiсцем облiку.
Документальнi перевiрки великих платникiв податкiв, якi перебувають на облiку безпосередньо в Центральному офiсi, проводяться посадовими особами Центрального офiсу.
Документальнi перевiрки великих платникiв податкiв, якi перебувають на облiку у спецiалiзованих державних податкових iнспекцiях з обслуговування великих платникiв податкiв Мiжрегiонального головного управлiння (далi - спецiалiзованi державнi податковi iнспекцiї), проводяться посадовими особами головних управлiнь Мiндоходiв, зона дiяльностi яких збiгається iз зоною дiяльностi таких спецiалiзованих державних податкових iнспекцiй. У разi коли зона дiяльностi спецiалiзованої державної податкової iнспекцiї збiгається iз зоною дiяльностi декiлькох головних управлiнь Мiндоходiв, документальнi перевiрки проводяться працiвниками головних управлiнь Мiндоходiв, що вiдповiдають зареєстрованому мiсцезнаходженню таких великих платникiв податкiв.
1.4. З метою забезпечення належної взаємодiї мiж працiвниками уповноважених органiв доходiв i зборiв та iнших органiв доходiв i зборiв вiдповiдно до цього Порядку створюються постiйно дiючi координацiйнi робочi групи, що беруть участь в органiзацiї, проведеннi та реалiзацiї матерiалiв документальних перевiрок пiдприємств.
Координацiйнi робочi групи включають групу митного аудиту та iнформацiйно-аналiтичну групу. Координують дiяльнiсть таких груп та визначають прiоритетнi напрями роботи вiдповiднi пiдроздiли уповноважених органiв доходiв i зборiв, посадовi особи яких безпосередньо здiйснюють (очолюють) проведення документальних перевiрок.
До складу групи митного аудиту входять:
у головних управлiннях Мiндоходiв - посадовi особи:
пiдроздiлiв податкового та митного аудиту (при проведеннi перевiрок юридичних осiб очолюють таку перевiрку (координатор перевiрки));
пiдроздiлiв доходiв i зборiв з фiзичних осiб (при проведеннi перевiрок фiзичних осiб - пiдприємцiв очолюють таку перевiрку (координатор перевiрки));
у Центральному офiсi - посадовi особи вiдповiдного пiдроздiлу Центрального офiсу (залежно вiд галузi, у якiй провадить дiяльнiсть великий платник податкiв) - координатор перевiрки;
До складу iнформацiйно-аналiтичної групи входять фахiвцi пiдроздiлiв уповноваженого органу доходiв i зборiв:
правової роботи;
оподаткування об'єктiв та операцiй;
контролю митної вартостi та митних платежiв;
координацiйно-монiторингових пiдроздiлiв;
IT, електронних сервiсiв та облiку платникiв;
оперативних пiдроздiлiв.
До складу iнформацiйно-аналiтичної групи входять посадовi особи пiдроздiлiв митниць Мiндоходiв, до повноважень яких належить здiйснення контролю за правильнiстю визначення митної вартостi товарiв, класифiкацiї товарiв згiдно з УКТЗЕД, визначення країни походження, у тому числi пiсля завершення процедур митного контролю та митного оформлення.
До складу iнформацiйно-аналiтичної групи входять також фахiвцi Спецiалiзованої лабораторiї з питань експертизи та дослiджень Мiндоходiв (далi - Лабораторiя Мiндоходiв).
2. Порядок організації роботи при виявленні та опрацюванні митних ризиків у діяльності підприємств та проведенні доперевірочного аналізу
2.1. Вiдбiр пiдприємств до проведення перевiрок здiйснюється вiдповiдними пiдроздiлами уповноваженого органу доходiв i зборiв на пiдставi попереднього ґрунтовного доперевірочного аналiзу iнформацiї та документiв щодо їх зовнiшньоекономiчної дiяльностi шляхом:
застосування критерiїв ризику (при проведеннi планових документальних перевiрок);
виявлення або отримання певної iнформацiї, яка свiдчить про порушення пiдприємством вимог чинного законодавства (при проведеннi позапланових виїзних та невиїзних документальних перевiрок).
2.2. Вiдповiдними структурними пiдроздiлами уповноважених органiв доходiв i зборiв, що здiйснюють вiдбiр платникiв для перевiрки, до вжиття органiзацiйних заходiв з її проведення здiйснюється ґрунтовний аналiз зовнiшньоекономiчної дiяльностi пiдприємства на предмет встановлення можливих ризикiв порушень законодавства України з питань державної митної справи (доперевiрочний аналiз).
2.3. Пiд час вiдбору потенцiйних об'єктiв контролю та проведення доперевірочного аналiзу дiяльностi вiдiбраних для перевiрок пiдприємств уповноваженi органи доходiв i зборiв аналiзують:
iнформацiю про обсяги експортно-iмпортних операцiй, джерела придбання товарiв;
класифiкацiйнi рiшення, прийнятi всiма митницями Мiндоходiв;
рiшення щодо коригування митної вартостi, прийнятi всiма митницями Мiндоходiв;
данi монiторингу електронних копiй митних декларацiй;
iнформацiю щодо дотримання строкiв подання митних декларацiй;
iнформацiю, що стосується товарiв, митне оформлення яких завершено, отриману вiд суб'єктiв ЗЕД та виробникiв таких товарiв;
iнформацiю щодо пов'язаних осiб з пiдприємством;
iнформацiю, отриману з висновкiв акредитованих вiдповiдно до законодавства експертiв;
наявну в базах даних Мiндоходiв iнформацiю щодо залучення пiдприємства до схем ухилення вiд оподаткування шляхом формування податкового кредиту з ПДВ третiм особам за рахунок безтоварного постачання iмпортованого податкового кредиту (наявнiсть ризикiв середнього ступеня);
наявну в базах даних Мiндоходiв iнформацiю щодо взаємодiї пiдприємства iз суб'єктами господарювання високого ступеня ризику;
отриманi вiд уповноважених органiв iноземних держав вiдповiдi на запити щодо пiдтвердження автентичностi документiв, наданих при митному оформленнi, щодо вiдомостей про вартiснi, кiлькiснi або якiснi характеристики, країни походження, складу товару та iнших вiдомостей;
наявнiсть фактiв завищення (заниження) митної вартостi товарiв при їх ввезеннi (вивезеннi) на митну територiю України, наявнiсть фактiв (рiшень) коригування митної вартостi, класифiкацiї таких товарiв тощо;
наявнiсть фактiв безпiдставного застосування пiльг зi сплати митних платежiв при iмпортi та експортi товарiв;
особливостi товарiв (наприклад, товари "групи прикриття"), якi перемiщує через митний кордон України таке пiдприємство;
матерiали попереднiх перевiрок такого пiдприємства у частинi ранiше виявлених порушень вимог законодавства при здiйсненнi зовнiшньоекономiчних операцiй, у тому числi фактiв порушеннь митних правил, iнформацiю про визначенi суми грошових зобов'язань (у тому числi застосованих штрафних (фiнансових) санкцiй);
матерiали про дiяльнiсть пiдприємства, отриманi вiд правоохоронних та iнших органiв державної влади;
iнформацiю, отриману вiд митниць Мiндоходiв, iнших головних управлiнь Мiндоходiв або структурних пiдроздiлiв Мiндоходiв щодо дiяльностi пiдприємства, у тому числi зовнiшньоекономiчної, проведеної претензiйно-позовної роботи тощо;
iншу iнформацiю щодо пiдприємства, яка може бути використана пiд час вiдбору потенцiйних об'єктiв контролю та проведеннi доперевiрочного аналiзу дiяльностi, з метою визначення можливих ризикiв порушень пiдприємством чинного законодавства та питань, що пiдлягають першочерговiй перевiрцi.
2.4. Для забезпечення належної органiзацiї роботи з вiдбору потенцiйних об'єктiв контролю та проведення доперевiрочного аналiзу пiдроздiли групи митного аудиту, якi органiзовують (очолюють) перевiрку, за потреби направляють вiдповiдним пiдроздiлам групи митного аудиту та iнформацiйно-аналiтичної групи запити щодо надання необхiдної (наявної) iнформацiї. Вказанi пiдроздiли зобов'язанi у зазначенi в запитi термiни надати всю наявну в них iнформацiю щодо дiяльностi такого пiдприємства, данi щодо аналiзу ризикiв у його дiяльностi, а також зазначену в запитi iнформацiю та необхiднi документи.
2.5. У разi самостiйного виявлення митницею Мiндоходiв або iншими територiальними органами Мiндоходiв фактiв порушень пiдприємством законодавства з питань державної митної справи (заниження митної вартостi, неавтентичнiсть документiв, якi подавалися пiд час митного оформлення, неправильнiсть класифiкацiї товарiв згiдно з УКТЗЕД, незаконнiсть надання пiльг i звiльнення вiд оподаткування, невiдповiднiсть фактичного використання метi перемiщення товарiв, митне оформлення яких завершено тощо) iнформацiя про це протягом п'яти робочих днiв направляється до уповноваженого органу доходiв i зборiв для вжиття вiдповiдних заходiв.
2.6. При проведеннi доперевiрочного аналiзу та формуваннi доказової бази в ходi проведення документальної перевiрки у разi потреби отримання, пiдтвердження або спростування вiд уповноважених органiв iноземних держав даних, зазначених у наявних документах про товари (їх кiлькiсть, вартiсть, походження тощо), з метою направлення запитiв до уповноважених органiв iноземних держав пiдроздiл групи митного аудиту, що органiзовує (очолює) документальну перевiрку (координатор перевiрки), звертається до митниць Мiндоходiв iз запитом про надання завiрених копiй документiв, якi надавалися при митному оформленнi товарiв.
На виконання запиту митницями Мiндоходiв у строк, визначений у запитi, але не бiльше п'яти робочих днiв з дня їх отримання, надається вiдповiдна iнформацiя або iнформується уповноважений орган доходiв i зборiв про причини неможливостi її надання або необхiднiсть продовження строку для опрацювання такого запиту.
2.7. З метою направлення запитiв до компетентних органiв iноземних держав уповноважений орган доходiв i зборiв направляє до Департаменту податкового та митного аудиту (Департаменту доходiв i зборiв з фiзичних осiб - стосовно фiзичних осiб) обґрунтоване звернення з проектом запиту (та його перекладом), пiдготовленими вiдповiдно до вимог мiжнародних угод про надання адмiнiстративної допомоги у митнiй справi, та з вiдповiдним пакетом документiв, якi та/або вiдомостi зазначенi в яких потребують пiдтвердження на автентичнiсть. Проект запиту пiдписується начальником або заступником начальника уповноваженого органу доходiв i зборiв, що здiйснює аналiз (очолює) перевiрку та надсилається до Департаменту податкового та митного аудиту (Департаменту доходiв i зборiв з фiзичних осiб - стосовно фiзичних осiб).
Кiлькiсть направлених проектiв запитiв фiксується для оцiнки роботи пiдроздiлiв, що здiйснюють митний аудит.
Департамент податкового та митного аудиту (Департамент доходiв i зборiв з фiзичних осiб - стосовно фiзичних осiб) аналiзує та направляє такий запит до Департаменту мiжнародних зв'язкiв (у разi коли предмет запиту стосується обмiну податковою iнформацiєю), або до Головного оперативного управлiння (у разi направлення запитiв до митних та iнших уповноважених органiв iноземних держав про взаємну адмiнiстративну допомогу у проведеннi перевiрок законностi зовнiшньоекономiчних операцiй та розслiдуваннi справ про порушення митних правил), або до Департаменту митної справи (у разi направлення запитiв до митних та iнших уповноважених органiв iноземних держав про взаємну адмiнiстративну допомогу в рамках визначення митної вартостi товарiв, класифiкацiї товарiв, або країни походження товарiв).
Головне оперативне управлiння (Департамент митної справи) протягом 30 календарних днiв з дня отримання звернення готує обґрунтований запит до уповноважених органiв iноземних держав, про що протягом трьох робочих днiв з дня направлення запиту повiдомляє Департамент податкового та митного аудиту (Департамент доходiв i зборiв з фiзичних осiб - стосовно фiзичних осiб) або надає обґрунтованi пропозицiї щодо необхiдностi доопрацювання проекту запиту, надання додаткових документiв або недоцiльностi направлення запиту.
Департамент податкового та митного аудиту (Департамент доходiв i зборiв з фiзичних осiб - стосовно фiзичних осiб) пiсля отримання вiдповiдної iнформацiї вiд пiдроздiлу Мiндоходiв, який направляв запит до компетентних органiв iноземних держав (або опрацьовував матерiали для направлення запиту), iнформує уповноважений орган доходiв i зборiв - iнiцiатора запиту.
2.8. При проведеннi доперевiрочного аналiзу та формуваннi доказової бази для проведення документальної перевiрки пiдроздiл групи митного аудиту, що органiзовує (очолює) документальну перевiрку (координатор перевiрки), у разi необхiдностi звертається до митниць Мiндоходiв з листом щодо вiдбору зразкiв товарiв при митному оформленнi. Результати таких експертиз направляються до пiдроздiлу групи митного аудиту не пiзнiше трьох робочих днiв з дня отримання висновку.
2.9. За результатами проведеного доперевiрочного аналiзу пiдроздiлом групи митного аудиту складаться аналiтична довiдка, в якiй зазначаються:
виявленi ризики у дiяльностi такого пiдприємства;
виявленi можливi порушення законодавства з питань державної митної справи та iншого чинного законодавства iз обов'язковим їх обґрунтуванням нормами нормативно-правових актiв, визначенням обсягiв можливих втрат бюджету, наведенням заходiв, якi вжитi або потребують вжиття для забезпечення збору належної доказової бази щодо зазначених порушень;
До аналiтичної довiдки додається схема ухилення вiд оподаткування (мiнiмiзацiї розмiру оподаткування).
Зазначена аналiтична довiдка пiдписується заступником начальника уповноваженого органу доходiв i зборiв, якiй координує роботу пiдроздiлiв, що здiйснюють митний аудит, та разом iз пропозицiями щодо порядку вжиття контрольно-перевiрочних заходiв (включення до плану-графiка, проведення позапланової виїзної або невиїзної документальної перевiрки) не пiзнiше п'яти робочих днiв з дня її складання надсилається для розгляду та погодження до Департаменту податкового та митного аудиту (Департаменту доходiв i зборiв з фiзичних осiб - стосовно фiзичних осiб). Кiлькiсть та якiсть складених аналiтичних довiдок фiксується для оцiнки роботи пiдроздiлiв, що здiйснюють митний аудит.
У разi якщо за результатами аналiзу встановлено ознаки правопорушення та ухилення вiд оподаткування, додатково до аналiтичної довiдки складається квалiфiкацiйний висновок у порядку, визначеному наказом Мiндоходiв вiд 05.07.2013 № 245/ДСК "Про базову систему оперативного реагування та подолання проявiв тiньової економiки".
3. Дії посадових осіб при організації проведення документальних перевірок підприємств
3.1. З метою забезпечення якiсного та оперативного вiдпрацювання питань, що виникають пiд час органiзацiї, проведення та оформлення матерiалiв планових документальних перевiрок, орган доходiв i зборiв (у тому числi спецiалiзована державна податкова iнспекцiя) за основним мiсцем облiку в якому як платник податкiв перебуває пiдприємство, за 20 календарних днiв до початку таких перевiрок (при здiйсненнi перевiрок у першому мiсяцi кварталу згiдно iз затвердженим планом-графiком - протягом двох робочих днiв вiд дня його отримання) iнформує вiдповiдне головне управлiння, уповноважене на проведення перевiрки з питань державної митної справи, про орiєнтовну дату початку та закiнчення перевiрки.
Уповноважений орган доходiв i зборiв протягом з трьох робочих днiв з дня отримання такої iнформацiї забезпечує аналiз ризикiв дiяльностi такого пiдприємства та повiдомляє орган доходiв i зборiв за основним мiсцем облiку про необхiднiсть (або вiдсутнiсть необхiдностi) проведення планової перевiрки такого пiдприємства з питань державної митної справи.
У разi проведення планової документальної перевiрки пiдприємства з питань державної митної справи, пiдроздiл групи митного аудиту уповноваженого органу доходiв i зборiв, який здiйснює (очолює) перевiрку згiдно з планом-графiком в частинi дотримання законодавства з питань Державної митної справи (координатор перевiрки), за 15 календарних днiв до початку таких перевiрок iнформує вiдповiднi пiдроздiли групи митного аудиту та iнформацiйно-аналiтичної групи про проведення перевiрки пiдприємства.
З метою одночасної органiзацiї i проведення планової документальної перевiрки такого пiдприємства з питань державної митної справи, а також дотримання вимог податкового, валютного та iншого законодавства органи доходiв i зборiв за основним мiсцем облiку пiдприємства та уповноваженi на проведення митного аудиту забезпечують своєчасне взаємне iнформування про змiни (продовження, зупинення, перенесення) термiнiв проведення планової перевiрки, а також координацiю дiй в ходi проведення перевiрки.

................
Перейти до повного тексту