1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ПЛЕНУМ ВИЩОГО ГОСПОДАРСЬКОГО СУДУ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
17.12.2013 № 15
Про затвердження Положення про порядок проведення санації до порушення провадження у справі про банкрутство
Відповідно до статей 5, 6 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (у редакції Закону України від 22.12.2011 № 4212-VI) пленум Вищого господарського суду України
ПОСТАНОВЛЯЄ:
Затвердити Положення про порядок проведення санації до порушення провадження у справі про банкрутство (додається).
Голова Вищого
господарського суду України

В. Татьков
Секретар пленуму
Вищого господарського
суду України

Г. Кравчук
ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова пленуму
Вищого господарського
суду України
17.12.2013 № 15
ПОЛОЖЕННЯ
про порядок проведення санації до порушення провадження у справі про банкрутство
I. Загальні положення
1.1. Положення про порядок проведення санації до порушення провадження у справі про банкрутство (далі - Положення) розроблено відповідно до Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (далі - Закон), Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України).
1.2. Положення визначає порядок проведення санації боржника до порушення провадження у справі про його банкрутство (далі - досудова санація).
1.3. Досудова санація - це система заходів щодо відновлення платоспроможності боржника, які може здійснювати засновник (учасник, акціонер) боржника, власник майна (орган, уповноважений управляти майном) боржника, кредитор боржника, інші особи з метою запобігання банкрутству боржника шляхом вжиття організаційно-господарських, управлінських, інвестиційних, технічних, фінансово-економічних, правових заходів відповідно до законодавства до порушення провадження у справі про банкрутство.
1.4. Метою проведення досудової санації є:
- добровільне врегулювання питань погашення заборгованості між кредиторами та боржником, між незабезпеченими кредиторами, а також між незабезпеченими та забезпеченими кредиторами;
- досягнення взаємовигідних (паритетних) умов щодо врегулювання заборгованості;
- використання недорогої процедури врегулювання заборгованості;
- забезпечення процесуально економного механізму врегулювання заборгованості боржника;
- забезпечення справедливого задоволення вимог кредиторів;
- запобігання порушенню прав кредиторів під час погашення їх грошових вимог;
- встановлення додаткових гарантій для кредиторів щодо задоволення їх грошових вимог;
- збереження господарюючого суб'єкта та його господарської діяльності.
1.5. Наведені у Положенні терміни вживаються в такому значенні:
види грошових вимог - грошові вимоги за характером правовідносин (цивільно-правові, податкові, трудові тощо); за типом зобов'язань (основні зобов'язання, штрафні санкції); за підставою виникнення (договірні, недоговірні);
види кредиторів - кредитори, вимоги яких виникли до прийняття рішення власником (органом, уповноваженим управляти майном) боржника про надання згоди на проведення досудової санації боржника; кредитори, вимоги яких виникли до затвердження судом плану досудової санації; забезпечені кредитори;
загроза неплатоспроможності - виникнення конкуренції грошових вимог кредиторів у виконавчому провадженні, внаслідок якої задоволення вимог одного або кількох кредиторів у розмірі не менше трьохсот мінімальних розмірів заробітної плати призведе до неможливості виконання грошових зобов'язань боржника в повному обсязі перед іншими кредиторами. При цьому дотримання заявником тримісячного строку, передбаченого частиною третьою статті 10 Закону, не вимагається;
категорії кредиторів - групи кредиторів, що об'єднані за видом грошових вимог, наявністю (відсутністю) забезпечення грошових вимог;
план досудової санації - план санації, складений боржником та (або) кредиторами з метою проведення санації боржника до порушення провадження у справі про банкрутство;
процедура досудової санації - позасудова процедура, що застосовується до боржника до порушення провадження у справі про банкрутство;
учасники процедури досудової санації - боржник, власник майна (орган, уповноважений управляти майном) боржника, кредитори, вимоги яких виникли до затвердження судом плану досудової санації, уповноважена особа засновників (учасників, акціонерів) боржника, керуючий санацією (за його наявності), а також у випадках, передбачених чинним законодавством, - інші особи, які беруть участь у процедурі досудової санації;
інші терміни вживаються у значенні Закону.
II. Ініціювання процедури досудової санації
2.1. Право ініціювати процедуру досудової санації мають боржник або кредитор (кредитори).
Волевиявлення щодо проведення досудової санації може бути виражене незалежно від часу виникнення заборгованості (як до, так і після її виникнення).
Застосування процедури досудової санації може бути передбачено у правочині (договорі), зокрема у тому, на підставі якого виникло грошове зобов'язання боржника.
2.2. Підставою ініціювання процедури досудової санації є наявність:
- відповідної письмової згоди власника майна (органу, уповноваженого управляти майном) боржника;
- відповідної письмової згоди кредиторів, загальна сума вимог яких перевищує п'ятдесят відсотків кредиторської заборгованості боржника згідно з даними його бухгалтерського обліку;
- плану досудової санації, який повинен бути письмово погоджений усіма забезпеченими кредиторами та схвалений загальними зборами кредиторів боржника;
- ознак неплатоспроможності боржника або її загрози.
2.2.1. Згода власника майна (органу, уповноваженого управляти майном) боржника на проведення досудової санації боржника має бути оформлена відповідним рішенням.
У рішенні власника майна (органу, уповноваженого управляти майном) боржника щодо надання згоди на проведення досудової санації боржника можуть бути встановлені конкретні умови проведення досудової санації, у тому числі порядок задоволення вимог для кредиторів різних категорій, заходи щодо відновлення платоспроможності боржника тощо.
2.2.2. Боржник повинен довести загальний розмір його кредиторської заборгованості. Подання боржником недостовірних відомостей про кредиторську заборгованість є підставою для відмови у затвердженні плану досудової санації.
Розмір заборгованості боржника підлягає визначенню виходячи з даних бухгалтерського обліку боржника.
Дані бухгалтерського обліку боржника визначаються на підставі документів бухгалтерського обліку та фінансової звітності боржника, поданих у встановленому порядку до відповідних органів державної влади.
Заборгованість боржника також повинна бути підтверджена первинними документами (договорами, актами виконаних робіт, актами приймання-передачі, видатковими накладними тощо).
При визначенні розміру заборгованості боржника враховуються тільки зобов'язання, строк виконання яких вже настав, та не враховуються зобов'язання, забезпечені заставою майна боржника.
2.2.3. Усі забезпечені кредитори повинні надати письмову згоду на впровадження плану досудової санації, незалежно від розміру їх грошових вимог.
Відомості про забезпечених кредиторів встановлюються на підставі даних державних реєстрів відповідних прав.
Погодження плану досудової санації забезпеченими кредиторами може бути здійснено шляхом вчинення відповідних написів безпосередньо на самому плані досудової санації або шляхом оформлення відповідного рішення забезпеченого кредитора у вигляді окремого документа. У разі якщо такий напис або рішення підписано представником забезпеченого кредитора, до плану досудової санації додається довіреність чи інший документ, що засвідчує повноваження представника.
Відсутність згоди хоча б одного забезпеченого кредитора є підставою для відмови у затвердженні плану досудової санації.
III. План досудової санації
3.1. План досудової санації повинен передбачати відновлення платоспроможності боржника.
У плані досудової санації встановлюються способи та засоби відновлення платоспроможності боржника.
План досудової санації може містити умови плану санації та мирової угоди, передбачені в частинах першій і другій статті 29 та в частині четвертій статті 79 Закону.
Крім того, план досудової санації обов'язково має містити умови щодо погашення та врегулювання грошових вимог, які виникли після прийняття рішення власником (органом, уповноваженим управляти майном) боржника про надання згоди на проведення досудової санації боржника до затвердження судом плану досудової санації.
3.2. План досудової санації може передбачати поділ кредиторів, які беруть участь у санації, на категорії кредиторів. У залежності від категорії кредиторів у плані досудової санації може встановлюватися черговість задоволення вимог кредиторів, відмінна від черговості, передбаченої статтею 45 Закону.
Умови плану досудової санації щодо задоволення вимог кредиторів, які не брали участі в голосуванні або голосували проти схвалення плану досудової санації боржника, повинні бути не гіршими, ніж умови задоволення вимог кредиторів, які голосували за схвалення цього плану.
План досудової санації не може містити умов, що будь-яким чином обмежують виплату заробітної плати і нараховані на ці суми страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне та інше соціальне страхування.
3.3. Здійснення процедури досудової санації боржника організовує керівник боржника, якщо інше не передбачено планом досудової санації.
3.4. Процедура досудової санації може здійснюватися за участю керуючого санацією.
Керуючий санацією призначається з числа осіб, внесених до Єдиного реєстру арбітражних керуючих (розпорядників майна, керуючих санацією, ліквідаторів) України.
Участь керуючого санацією, порядок призначення та його повноваження визначаються у плані досудової санації.
Повноваження керуючого санацією припиняються з дня припинення процедури досудової санації.
3.5. План досудової санації повинен містити строк процедури досудової санації, який не може перевищувати 12 місяців з дня затвердження судом цього плану.
План досудової санації може містити умови щодо відстрочення або розстрочення заборгованості на строк, що перевищує 12 місяців.
IV. Порядок проведення зборів кредиторів
4.1. Обов'язок щодо скликання загальних зборів кредиторів покладається на боржника.
Про проведення загальних зборів кредиторів кредитори повідомляються боржником шляхом:
- персонального письмового повідомлення кожного кредитора за даними бухгалтерського обліку боржника;
- офіційного оприлюднення оголошення на веб-сайті державного органу з питань банкрутства та Вищого господарського суду України.
4.2. Офіційне оприлюднення оголошення про проведення загальних зборів кредиторів на офіційному веб-сайті Вищого господарського суду України здійснюється за 10 днів до проведення таких зборів у порядку, передбаченому Положенням про порядок офіційного оприлюднення відомостей про справу про банкрутство. Оголошення має містити найменування боржника і його ідентифікаційний код, місцезнаходження боржника та його поштову адресу, а також час та місце проведення загальних зборів кредиторів.
4.3. Загальні збори кредиторів вважаються повноважними, якщо на них присутні кредитори, що мають не менше ніж дві третини голосів.
4.4. Право вирішального голосу на загальних зборах кредиторів мають кредитори, крім забезпечених, з грошовими вимогами, що виникли до прийняття рішення власником (органом, уповноваженим управляти майном) боржника про надання згоди на проведення досудової санації боржника.
4.5. Кредитори мають на загальних зборах кредиторів кількість голосів, пропорційну сумі вимог кредиторів за даними бухгалтерського обліку боржника та кратну одній тисячі гривень.
Під час визначення кількості голосів кредиторів з правом вирішального голосу не враховуються суми неустойки (штрафу, пені), інші фінансові санкції, моральна шкода.
4.6. У загальних зборах кредиторів можуть брати участь із правом дорадчого голосу керівник боржника, представник власника майна (органу, уповноваженого управляти майном) боржника, забезпечені кредитори, уповноважена особа засновників (учасників, акціонерів) боржника, керуючий санацією (за його наявності).
4.7. Загальними зборами кредиторів має бути прийняте рішення про:
- надання згоди на проведення досудової санації боржника;

................
Перейти до повного тексту