1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
09.02.2021 № 15
( Постанова втратила чинність на підставі Постанови Національного банку № 198 від 02.09.2022 )
Про затвердження Положення про здійснення Національним банком України нагляду за додержанням банками законодавства про захист прав споживачів фінансових послуг
Відповідно до статей 7, 15 та 56 Закону України "Про Національний банк України", статей 4, 54-56, 66, 67 Закону України "Про банки і банківську діяльність", статей 11, 12, 19-21 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг", з метою здійснення нагляду за додержанням банками України вимог законодавства про захист прав споживачів фінансових послуг та контролю за дотриманням законодавства про рекламу у сфері фінансових послуг, крім фондового ринку, Правління Національного банку України ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Затвердити Положення про здійснення Національним банком України нагляду за додержанням банками законодавства про захист прав споживачів фінансових послуг, що додається.
2. Управлінню захисту прав споживачів фінансових послуг (Ольга Лобайчук) після офіційного опублікування довести до відома банків інформацію про прийняття цієї постанови.
3. Контроль за виконанням цієї постанови покласти на Голову Національного банку України Кирила Шевченка.
4. Постанова набирає чинності з дня, наступного за днем її офіційного опублікування.

Голова

К. Шевченко
ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова Правління
Національного банку України
09.02.2021 № 15
ПОЛОЖЕННЯ
про здійснення Національним банком України нагляду за додержанням банками законодавства про захист прав споживачів фінансових послуг
I. Загальні положення
1. Це Положення розроблено відповідно до Законів України "Про Національний банк України", "Про банки і банківську діяльність" (далі - Закон про банки), "Про фінансові послуги та державне регулювання ринку фінансових послуг" (далі - Закон про фінпослуги), "Про споживче кредитування", "Про рекламу", "Про захист прав споживачів", "Про платіжні системи та переказ коштів в Україні", нормативно-правових актів Національного банку України (далі - Національний банк), що містять норми, які регулюють захист прав споживачів фінансових послуг, установлюють для банків вимоги та умови щодо надання споживачам банківських та інших фінансових послуг та/або встановлюють вимоги щодо реклами таких послуг (крім реклами на фондовому ринку), інших законодавчих актів України (далі - законодавство про захист прав споживачів фінансових послуг), з метою здійснення Національним банком нагляду за додержанням банками вимог законодавства про захист прав споживачів фінансових послуг та контролю за дотриманням банками законодавства про рекламу у сфері фінансових послуг, крім фондового ринку (далі - нагляд за додержанням законодавства про захист прав споживачів фінансових послуг).
2. Це Положення визначає підстави та порядок здійснення Національним банком нагляду за додержанням банком законодавства про захист прав споживачів фінансових послуг та оформлення результатів цього нагляду.
3. У цьому Положенні терміни вживаються в такому значенні:
1) безвиїзний нагляд - форма здійснення Національним банком нагляду за додержанням банком законодавства про захист прав споживачів фінансових послуг;
2) довідка про результати здійснення безвиїзного нагляду за додержанням законодавства про захист прав споживачів фінансових послуг (далі - Довідка) - документ, що складається за результатами безвиїзного нагляду в разі виявлення в діяльності банку порушень законодавства про захист прав споживачів фінансових послуг. У Довідці фіксуються результати безвиїзного нагляду та виявлені порушення законодавства про захист прав споживачів фінансових послуг, уключаючи нормативно-правові акти Національного банку щодо захисту прав споживачів фінансових послуг;
3) нагляд за додержанням законодавства про захист прав споживачів фінансових послуг - система заходів Національного банку за додержанням банком законодавства про захист прав споживачів фінансових послуг, виявлення фактів порушення законодавства про захист прав споживачів фінансових послуг, своєчасного на них реагування та мінімізації ризику порушення прав споживачів фінансових послуг;
4) підрозділ нагляду за додержанням законодавства про захист прав споживачів фінансових послуг (далі - підрозділ нагляду) - підрозділ Національного банку, до функцій якого належить здійснення нагляду за додержанням банком законодавства про захист прав споживачів фінансових послуг та забезпечення реалізації державної політики щодо захисту прав споживачів фінансових послуг у межах своєї компетенції;
5) ризик порушення прав споживачів фінансових послуг - ймовірність настання події в результаті діяльності або бездіяльності, що може призвести до порушення об'єктом нагляду законодавства про захист прав споживачів фінансових послуг.
Інші терміни, що використовуються в цьому Положенні, уживаються в значеннях, наведених у Законі про банки та інших законах України, а також нормативно-правових актах Національного банку з питань захисту прав споживачів фінансових послуг.
4. Об'єктом нагляду Національного банку за додержанням законодавства про захист прав споживачів фінансових послуг відповідно до цього Положення є банки України.
5. Національний банк здійснює нагляд за додержанням банком законодавства про захист прав споживачів фінансових послуг у таких формах:
1) безвиїзний нагляд;
2) інспекційна перевірка.
6. Нагляд за додержанням законодавства про захист прав споживачів фінансових послуг шляхом проведення інспекційної перевірки здійснюється відповідно до нормативно-правового акта Національного банку, який регламентує організацію та проведення Національним банком інспекційних перевірок.
7. Безвиїзний нагляд банку здійснюється не частіше одного разу на місяць. Порядок здійснення оцінки ризику порушення прав споживачів фінансових послуг банку визначається розпорядчими актами Національного банку.
II. Загальні засади нагляду за додержанням законодавства про захист прав споживачів фінансових послуг
8. Нагляд за додержанням банком законодавства про захист прав споживачів фінансових послуг здійснюється Національним банком з метою:
1) сприяння відповідальній діловій поведінці банку та справедливому ставленню до споживачів фінансових послуг, підвищення довіри до фінансового сектору;
2) забезпечення надання споживачам фінансових послуг повної, точної та достовірної інформації про фінансові послуги, що надаються банком, уключаючи інформацію про умови та порядок діяльності банку, про банківські та інші фінансові послуги, договори про надання банківських та інших фінансових послуг, іншої інформації/документів, надання/подання якої/яких передбачено законодавством, розміщеної/розміщених на вебсайтах банку та в місцях надання послуг, а також поширеної/поширених шляхом розміщення реклами банківських та інших фінансових послуг у будь-якій формі або в будь-який інший спосіб;
3) визначення рівня ризику порушення прав споживачів фінансових послуг, притаманного діяльності банку;
4) забезпечення дотримання банком єдиних норм та правил відповідно до законодавства про захист прав споживачів фінансових послуг;
5) сприяння захисту прав та інтересів споживачів фінансових послуг від шахрайства та зловживань;
6) сприяння просвітницькій роботі щодо обізнаності споживачів фінансових послуг про можливості, відповідальність та ризики, пов'язані із користуванням банківськими та іншими фінансовими послугами;
7) сприяння конкуренції у сфері надання банківських та інших фінансових послуг;
8) забезпечення дотримання банком законодавства про рекламу (у частині реклами у сфері фінансових послуг).
Національний банк під час здійснення нагляду за додержанням законодавства про захист прав споживачів фінансових послуг керується принципами, визначеними в частині першій статті 3-1 Закону про фінпослуги.
9. Національний банк та його уповноважені посадові особи в межах компетенції, визначеної законодавством України, здійснюють нагляд за додержанням банком законодавства про захист прав споживачів фінансових послуг шляхом:
1) аналізу звернень споживачів фінансових послуг, фізичних осіб, поданих особисто або через уповноважену на це іншу особу, звернень юридичних осіб, об'єднань громадян без статусу юридичної особи, а також скарг та заяв (клопотань) адвокатів в інтересах фізичних та юридичних осіб щодо додержання законодавства про захист прав споживачів фінансових послуг;
2) аналізу договорів про надання банківських та інших фінансових послуг й інших документів (їх копій), укладених між банком та споживачами фінансових послуг або складених/підписаних банком, щодо виявлення фактів недотримання вимог законодавства про захист прав споживачів фінансових послуг, уключаючи наявність умов, що обмежують та/або порушують права споживачів фінансових послуг;
3) аналізу вебсайтів банку та внутрішньобанківських документів щодо додержання законодавства про захист прав споживачів фінансових послуг та законодавства про рекламу;
4) надання роз'яснень щодо законодавства про захист прав споживачів фінансових послуг;
5) здійснення контролю за дотриманням банком законодавства України про рекламу (у частині реклами у сфері фінансових послуг);
6) здійснення перевірок банку (у формі безвиїзного нагляду та шляхом проведення інспекційних перевірок) з питань додержання ними правил та умов надання банківських та інших фінансових послуг і дотримання законодавства про захист прав споживачів фінансових послуг, за результатами яких складаються документи, у яких фіксуються порушення законодавства про захист прав споживачів фінансових послуг, що є підставою для застосування адміністративних стягнень та/або заходів впливу, штрафних санкцій до банку;
7) узагальнення практики застосування законодавства про захист прав споживачів фінансових послуг та публікування на сторінках офіційного Інтернет-представництва Національного банку щоквартальних та щорічних оглядів;
8) надання рекомендацій щодо додержання банками законодавства про захист прав споживачів фінансових послуг;
9) здійснення контролю за усуненням виявлених порушень та моніторингу врахування наданих рекомендацій за результатами проведеного нагляду за додержанням законодавства про захист прав споживачів фінансових послуг;
10) співпраці з іншими органами в межах своєї компетенції для забезпечення захисту прав споживачів фінансових послуг та додержання законодавства про захист прав споживачів фінансових послуг, обміну та аналізу статистичною інформацією щодо звернень споживачів фінансових послуг, правопорушень на ринку банківських та фінансових послуг.
10. Безвиїзний нагляд за додержанням банком законодавства про захист прав споживачів фінансових послуг проводиться Національним банком постійно.
11. Національний банк за порушення законодавства про захист прав споживачів фінансових послуг накладає на посадових осіб банку адміністративні стягнення, застосовує до банку штрафні санкції, а також має право застосовувати до банку заходи впливу в порядку, визначеному нормативно-правовими актами Національного банку з питань застосування заходів впливу та накладення адміністративних штрафів.
III. Порядок організації, проведення та оформлення результатів безвиїзного нагляду
12. Проведення безвиїзного нагляду передбачає виконання в межах компетенції Національного банку таких дій:
1) проведення моніторингу за додержанням банком законодавства про захист прав споживачів фінансових послуг та оцінювання рівня ризику порушення прав споживачів фінансових послуг;
2) надсилання запиту та одержання від банку додаткової інформації/документів (та їх копій)/письмових пояснень (у разі потреби);
3) складання Довідки про результати здійснення безвиїзного нагляду за додержанням законодавства про захист прав споживачів фінансових послуг в разі виявлення в діяльності банку порушень законодавства про захист прав споживачів фінансових послуг за формою, наведеною в додатку до цього Положення;
4) надання рекомендацій банку та моніторинг їх урахування (за потреби).
13. Моніторинг здійснюється з метою:
1) недопущення порушень банком законодавства про захист прав споживачів фінансових послуг та виявлення ознак його порушення;
2) визначення рівня ризику порушення прав споживачів фінансових послуг.
14. Підрозділ нагляду за додержанням законодавства про захист прав споживачів фінансових послуг здійснює моніторинг на підставі:
1) інформації щодо діяльності банку, уключаючи інформацію та документи/копії документів про умови та порядок діяльності банку щодо захисту прав споживачів фінансових послуг, про банківські та інші фінансові послуги, договори про надання банківських та інших фінансових послуг, іншої інформації/документів (їх копій), надання/подання якої/яких передбачено законодавством України, розміщеної/розміщених на вебсайтах банку та в місцях надання послуг, а також поширеної/поширених шляхом розміщення реклами банківських та інших фінансових послуг у будь-якій формі або в будь-який інший спосіб;
2) звернень споживачів фінансових послуг, фізичних осіб, поданих особисто або через уповноважену на це іншу особу, звернень юридичних осіб, об'єднань громадян без статусу юридичної особи, а також скарг та заяв (клопотань) адвокатів в інтересах фізичних та юридичних осіб до Національного банку щодо порушення банком законодавства про захист прав споживачів фінансових послуг;
3) внутрішньобанківських документів щодо захисту прав споживачів фінансових послуг та законодавства про рекламу;

................
Перейти до повного тексту