1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


ДЕРЖАВНА РЕГУЛЯТОРНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
02.08.2017 № 10
Про необхідність усунення Міністерством охорони здоров'я України порушень принципів державної регуляторної політики згідно з вимогами Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності"
Відповідно до статті 30 Закону України від 11.09.2003 № 1160-ІV "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" (далі - Закон) та на підставі звернення суб'єкта господарювання, Державна регуляторна служба України здійснила експертизу наказу Міністерства охорони здоров'я України від 28.11.1997 № 339 "Про вдосконалення системи профілактичних "протиалкогольних та протинаркотичних заходів та обов'язкових профілактичних наркологічних оглядів" (далі - Наказ № 339), зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 11 грудня 1997 року за № 586/2390, та встановила наступне.
Статтею 31 Основ законодавства України про охорону здоров'я визначено, що з метою охорони здоров'я населення організуються профілактичні медичні огляди неповнолітніх, вагітних жінок, працівників підприємств, установ і організацій з шкідливими і небезпечними умовами праці, військовослужбовців та осіб, професійна чи інша діяльність яких пов'язана з обслуговуванням населення або підвищеною небезпекою для оточуючих.
Перелік категорій населення, які повинні проходити обов'язкові медичні огляди, періодичність, джерела фінансування та порядок цих оглядів визначаються Кабінетом Міністрів України.
Так, постановою Кабінету Міністрів України від 06.11.1997 № 1238 "Про обов'язковий профілактичний наркологічний огляд і порядок його проведення" (далі - Постанова № 1238) затверджено перелік професій та видів діяльності, для яких є обов'язковим первинний і періодичний профілактичний наркологічний огляд, а також порядок проведення обов'язкового профілактичного наркологічного огляду громадян та зразок сертифіката про проходження профілактичного наркологічного огляду.
Пунктом 2 Постанови № 1238 передбачено розробку інструкції про профілактичний наркологічний огляд, визначення його обов'язкових обсягів і затвердження форм відповідної медичної звітної документації.
В той же час, Наказом № 339, серед іншого, затверджено Інструкцію про профілактичний наркологічний огляд та його обов'язкові обсяги (далі - Інструкція).
Однак, деякі положення Наказу № 339 суперечать чинному законодавству та є протиправними, оскільки передбачають проведення профілактичних наркологічних оглядів виключно у закладах охорони здоров'я державної та комунальної форм власності, що позбавляє права здійснення таких медичних оглядів суб'єктами господарювання інших форм власності.
Зокрема, пунктом 2 Інструкції , передбачено, що:
"Профілактичний наркологічний огляд громадян проводиться в наркологічному закладі за місцем постійного їх проживання, працівників МВС та Служби безпеки України, співробітників Служби зовнішньої розвідки України та особового складу Державної прикордонної служби України у відомчих лікувально-профілактичних закладах. Перелік наркологічних закладів державної форми власності, які проводять профілактичні наркологічні огляди, визначається наказами Міністерства охорони здоров'я України. Перелік наркологічних закладів комунальної форми власності, які проводять профілактичні наркологічні огляди, визначається наказами Міністерства охорони здоров'я Автономної Республіки Крим, управлінь охорони здоров'я місцевих державних адміністрацій. Профілактичні наркологічні огляди громадян, проведені в інших медичних закладах, уважаються недійсними."
Проте, законодавством не передбачено жодних обмежень в частині проведення профілактичних наркологічних оглядів, наркологічними закладами будь-якої іншої форми власності.
Натомість, відповідно до статті 3 Закону України "Основи законодавства України про охорону здоров'я" заклад охорони здоров'я - юридична особа будь-якої форми власності та організаційно-правової форми або її відокремлений підрозділ, що забезпечує медичне обслуговування населення на основі відповідної ліцензії та професійної діяльності медичних (фармацевтичних) працівників.
При цьому, статтею 16 вказаного закону визначено, що держава сприяє розвитку закладів охорони здоров'я усіх форм власності.
Крім того, підпунктом 2.1 пункту 2 Наказу № 339 передбачено, що до 1 січня 1998 р. Міністру охорони здоров'я Автономної Республіки Крим, начальникам управлінь охорони здоров'я обласних, Київської і Севастопольської міських держадміністрацій необхідно визначити перелік закладів, що мають право на проведення обов'язкових профілактичних наркологічних оглядів і погодити його з МОЗ України (далі - Перелік).
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України , органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише па підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
В свою чергу, статтею 42 Конституції України передбачається, що кожен має право на підприємницьку діяльність, яка не заборонена законом. Держава забезпечує захист конкуренції у підприємницькій діяльності. Не допускаються зловживання монопольним становищем на ринку, неправомірне обмеження конкуренції та недобросовісна конкуренція.
Частиною другою статті 25 Господарського кодексу України встановлено, що органам державної влади і органам місцевого самоврядування, що регулюють відносини у сфері господарювання, забороняється приймати акти або вчиняти дії, що визначають привілейоване становище суб'єктів господарювання тієї чи іншої форми власності, або ставлять у нерівне становище окремі категорії суб'єктів господарювання чи іншим способом порушують правила конкуренції.

................
Перейти до повного тексту