1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Регламент


ПЛЕНУМ ВЕРХОВНОГО СУДУ УКРАЇНИ
ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова Пленуму
Верховного Суду України
10.06.2002 N 7
( Регламент втратив чинність на підставі Постанови Верховного Суду N 6 від 23.12.2011 )
РЕГЛАМЕНТ
Пленуму Верховного Суду України
Загальні положення
Пленум Верховного Суду України (далі - Пленум) є колегіальним органом. До складу Пленуму входять усі судді Верховного Суду України, голови вищих спеціалізованих судів та їх перші заступники, голови Касаційного й Апеляційного судів України, обрані на посаду відповідно до закону (далі - склад Пленуму).
Правові засади, організація і порядок діяльності Пленуму визначаються Конституцією України, Законом України "Про судоустрій України", іншими правовими актами та цим Регламентом.
До повноважень Пленуму належить:
1) обрання на посаду та звільнення з посади Голови Верховного Суду України;
2) визначення кількісного складу заступників Голови Верховного Суду України;
3) призначення на посаду та звільнення з посади першого заступника, заступників Голови Верховного Суду України, секретаря Пленуму;
4) утворення судових палат і військової судової колегії Верховного Суду України, визначення їх кількісного складу, призначення на посади та звільнення з посад голів судових палат, їх заступників, голови військової судової колегії;
5) визначення у складі президії Верховного Суду України кількості суддів, які не входять до неї за посадою, та їх обрання;
6) надання роз'яснень судам загальної юрисдикції з питань застосування законодавства, а також визнання нечинними роз'яснень вищих спеціалізованих судів;
7) заслуховування інформації Голови Верховного Суду України, першого заступника та заступників Голови Верховного Суду України, голів судових палат і голови військової судової колегії Верховного Суду України, голів вищих спеціалізованих судів, Касаційного суду України та апеляційних судів щодо організації роботи судових палат та діяльності відповідних судів;
8) прийняття рішень про звернення до Конституційного Суду України з питань конституційності законів, інших правових актів, а також щодо офіційного тлумачення Конституції України та законів;
9) надання висновку щодо наявності чи відсутності в діяннях, у яких звинувачується Президент України, ознак державної зради або іншого злочину;
10) ухвалення письмового подання Верховного Суду України до Верховної Ради України (за її зверненням) про неможливість виконання Президентом України своїх повноважень за станом здоров'я;
11) затвердження Регламенту Пленуму Верховного Суду України та внесення до нього змін і доповнень;
12) здійснення інших повноважень, передбачених законом.
Стаття 1. Скликання Пленуму Верховного Суду України
1. Пленум скликається за необхідністю, але не рідше ніж один раз на три місяці. Скликає Пленум Голова Верховного Суду України, який вносить на його розгляд відповідні питання і головує на його засіданні. У разі відсутності Голови Верховного Суду України Пленум скликає і веде перший заступник чи один із заступників Голови Верховного Суду України, старший за віком. Пленум має бути скликаний також за рішенням президії Верховного Суду України чи на вимогу однієї третини суддів Верховного Суду України за їх підписами.
2. Засідання Пленуму є повноваженим за умови присутності на ньому не менш ніж двох третин загального складу Пленуму. У роботі Пленуму беруть участь Генеральний прокурор України, Міністр юстиції України та Голова Вищої ради юстиції.
Про час скликання Пленуму та питання, що виносяться на його розгляд, судді, що входять до складу Пленуму, та особи, які беруть участь у його роботі, повідомляються не пізніше ніж за десять днів до засідання. Неявка Генерального прокурора України, Міністра юстиції України чи Голови Вищої ради юстиції на засідання Пленуму не є перепоною для його проведення.
3. На засідання Пленуму, на якому обговорюються питання про надання роз'яснень судам загальної юрисдикції щодо застосування законодавства чи про визнання нечинними роз'яснень вищого спеціалізованого суду, можуть бути запрошені судді інших судів, члени Науково-консультативної ради при Верховному Суді України, інші фахівці у відповідних галузях права.
4. Проекти постанов Пленуму, в яких роз'яснюються питання застосування судами законодавства чи якими визнаються нечинними роз'яснення вищого спеціалізованого суду, надаються (надсилаються) суддям, що входять до складу Пленуму, Генеральному прокурору України, Міністру юстиції України, Голові Вищої ради юстиції та іншим особам, які беруть участь у засіданні Пленуму, не пізніше ніж за десять днів.
5. Пленум приймає з розглянутих питань постанови, які підписуються головуючим на засіданні та секретарем Пленуму (у разі відсутності секретаря Пленуму - суддею, якого Пленум визначив за секретаря Пленуму) і публікуються в офіційному друкованому органі - журналі "Вісник Верховного Суду України".
Стаття 2. Підготовка і порядок проведення засідань Пленуму Верховного Суду України
1. Порядок денний засідання Пленуму формується секретаріатом Пленуму на підставі подання Голови Верховного Суду України, голів судових палат і військової судової колегії, президії Верховного Суду України чи вимоги передбаченої цим Регламентом кількості суддів Верховного Суду України за їх підписами і надається (розсилається) суддям, які входять до складу Пленуму, та учасникам засідання із переліком документів, що розглядатимуться, і проектами постанов Пленуму, які готуються ініціатором його скликання.
2. Повідомлення запрошених на засідання Пленуму осіб і представників засобів масової інформації про час його проведення та їх розміщення в залі покладається на розпорядника Пленуму і прес-службу Верховного Суду України.
В окремих випадках за рішенням Пленуму представники засобів масової інформації можуть не допускатися до участі в його засіданні.
3. Засідання Пленуму відкривається Головою Верховного Суду України (головуючим), який відповідно до вимог, зазначених у ч. 2 ст. 1 цього Регламенту, вирішує питання про можливість роботи Пленуму. Реєстрація суддів, які входять до складу Пленуму, може проводитись як за допомогою електронних засобів, так і шляхом відкритого голосування. Якщо відкриття засідання Пленуму неможливе у зв'язку з відсутністю за даними реєстрації необхідної кількості його складу (двох третин), засідання переноситься на іншу дату.
4. Після відкриття засідання Голова Верховного Суду України (головуючий) повідомляє про участь у роботі Пленуму Генерального прокурора України, Міністра юстиції України, Голови Вищої ради юстиції та осіб, запрошених на засідання Пленуму, а також про присутність представників засобів масової інформації, оголошує питання, які включені до порядку денного.
5. Порядок денний засідання Пленуму затверджується шляхом відкритого голосування. До порядку денного за більшістю голосів суддів, присутніх на засіданні Пленуму, можуть бути включені й інші питання, які в ньому не зазначені. Розгляд цих питань можливий за умови, що вони відповідним чином підготовлені.
6. Після затвердження порядку денного надається слово особам, визначеним для доповіді, співдоповіді. По їх закінченні доповідачу (співдоповідачу) можуть бути поставлені усні чи письмові запитання. Час, який надається для доповіді, співдоповіді та виступу в дебатах, визначається шляхом відкритого голосування.
7. Генеральний прокурор України, Міністр юстиції України та Голова Вищої ради юстиції висловлюють свою думку з питань, які обговорюються (окрім питань про обрання, призначення суддів Верховного Суду України на адміністративні посади та звільнення їх із цих посад).
8. Після доповіді, співдоповіді та висловлення думки Генеральним прокурором України, Міністром юстиції України, Головою Вищої ради юстиції учасникам засідання надається слово для обговорення доповіді, співдоповіді. Головуючий веде засідання неупереджено, створюючи суддям та іншим особам рівні можливості для обговорення питань порядку денного, не обмежуючи їх у можливості ставити і знімати запитання та не коментуючи їх висловлювань. Обговорення може бути припинено лише за пропозицією суддів шляхом відкритого голосування.
9. Після обговорення питання, яке розглядається, головуючий оголошує і ставить на голосування проект постанови Пленуму в цілому чи окремо кожен його пункт. Ніхто не вправі утриматися від голосування. Постанова чи її пункт вважаються прийнятими, якщо за них подано більшість голосів суддів, присутніх на засіданні Пленуму. При рівності голосів "за" і "проти" постанова Пленуму вважається неприйнятою. У разі необхідності доопрацювання постанови чи деяких її положень вона може бути прийнята у першому читанні. У цьому випадку може бути створена робоча група для доопрацювання постанови, після чого визначається дата її наступного розгляду і дата, до якої учасниками Пленуму можуть бути подані зауваження та пропозиції. До другого й наступних читань виготовляється таблиця, де наводяться текст проекту постанови, подані на нього зауваження і пропозиції, рішення робочої групи та остаточна редакція проекту.
10. Ведення протоколу, в якому письмово фіксується перебіг засідання Пленуму, і фіксування засідання технічними засобами покладаються на секретаріат Пленуму.
11. Протокол підписується головуючим на засіданні Пленуму та секретарем Пленуму. До нього додається відповідний носій інформації з даними фіксування засідання технічними засобами (касета, дискета тощо), а в разі необхідності і повна чи часткова його письмова розшифровка.
12. Засідання Пленуму проводиться державною мовою. У разі, коли запрошена на засідання особа не володіє державною мовою, вона має право виступати й давати пояснення рідною або іншою мовою, якою володіє, та користуватися послугами перекладача. Про свій намір висловлюватись іншою мовою, користуватись послугами перекладача особа повинна завчасно повідомити секретаря Пленуму. Забезпечення перекладу її виступу покладається на управління міжнародно-правового співробітництва Верховного Суду України.
13. Засідання Пленуму проводиться в діловій конструктивній обстановці. Судді та інші учасники засідання виступають, дають пояснення, ставлять запитання та відповідають на них лише після надання їм слова головуючим.
14. Учасники засідання Пленуму повинні бути взаємоввічливими й додержуватись затвердженого порядку денного та цього Регламенту. Формами звернення до Пленуму чи до суддів є відповідно "Високий Суд", "Ваша честь". Присутні в залі особи зобов'язані шанобливо ставитись до Пленуму та учасників засідання, виконувати розпорядження головуючого щодо додержання порядку.
15. Помічник секретаря Пленуму та судовий розпорядник у ході засідання Пленуму сприяють додержанню в залі встановленого порядку, виконують розпорядження головуючого і секретаря Пленуму. Судовий розпорядник має право робити зауваження присутнім у залі особам, які не є учасниками засідання, вимагати від них додержання встановленого порядку та вживати заходів до усунення порушень. Його вимоги щодо додержання порядку є обов'язковими. У разі необхідності судовий розпорядник також здійснює контроль за видаленням із залу засідання Пленуму осіб, які порушують установлений порядок.
Стаття 3. Прийняття рішень про надання роз'яснень судам загальної юрисдикції з питань застосування законодавства та про визнання нечинними роз'яснень вищих спеціалізованих судів
1. Надання роз'яснень судам загальної юрисдикції з питань застосування законодавства та визнання нечинними роз'яснень вищих спеціалізованих судів здійснюється за правилами ст. 2 цього Регламенту.
2. Роз'яснення вищих спеціалізованих судів визнаються нечинними за поданням Голови Верховного Суду України або за пропозицією судових палат Верховного Суду України, які й готують відповідні документи та проекти постанов Пленуму.
Стаття 4. Вибори Голови Верховного Суду України
1. Голова Верховного Суду України згідно зі ст. 128 Конституції України та ч. 1 ст. 51 Закону України "Про судоустрій України" обирається Пленумом строком на п'ять років шляхом таємного голосування. Вибори Голови Верховного Суду України проводяться не пізніше трьох місяців із дня закінчення його повноважень чи відкриття вакансії з інших підстав. Голова Верховного Суду України обирається з числа суддів Верховного Суду України за їх пропозицією (усною або письмовою), висловленою на засіданні Пленуму. Кандидатура на посаду Голови Верховного Суду України може бути запропонована і шляхом самовисунення.
2. При обранні Голови Верховного Суду України на засіданні Пленуму головує перший заступник Голови Верховного Суду України чи один із заступників, старший за віком. Не може бути головуючим суддя, кандидатура якого включена до списку кандидатів на посаду Голови Верховного Суду України. Якщо кандидатами на цю посаду є перший заступник і всі заступники Голови Верховного Суду України, то на засіданні головує інший суддя Верховного Суду України, найстарший за віком.
3. На засіданні Пленуму відкритим голосуванням затверджуються форма бюлетеня для таємного голосування по виборах Голови Верховного Суду України та форма протоколу голосування, проекти яких готуються секретаріатом Пленуму.
4. Головуючий на засіданні Пленуму вносить пропозицію про створення комісії по організації та проведенню виборів Голови Верховного Суду України (далі - лічильна комісія). До неї обираються по два судді від кожної судової палати і один суддя від військової судової колегії. Комісія обирає зі свого складу відкритим голосуванням голову комісії, про що складається протокол.
5. До списку кандидатів на посаду Голови Верховного Суду України може включатися будь-яка кількість суддів Верховного Суду України, які дали згоду балотуватися на цю посаду. Кандидати на посаду Голови Верховного Суду України заслуховуються на засіданні Пленуму. Судді, що входять до складу Пленуму, можуть ставити їм запитання та брати участь в обговоренні їхніх кандидатур.
6. Список кандидатів на посаду Голови Верховного Суду України затверджується на засіданні Пленуму відкритим голосуванням, про що робиться запис у протоколі, який підписується головуючим і передається до лічильної комісії.
7. Лічильна комісія забезпечує виготовлення бюлетенів для таємного голосування за кількістю суддів, присутніх на засіданні Пленуму, вносить до них в алфавітному порядку прізвища, імена та по батькові кандидатів на посаду Голови Верховного Суду України. Головуючий на засіданні Пленуму розписується на звороті кожного бюлетеня, ставить відтиск печатки Верховного Суду України і передає бюлетені голові лічильної комісії. Бюлетені без підпису головуючого та відтиску печатки є недійсними.

................
Перейти до повного тексту