1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ПРАВЛІННЯ ФОНДУ СОЦІАЛЬНОГО СТРАХУВАННЯ ВІД НЕЩАСНИХ ВИПАДКІВ
НА ВИРОБНИЦТВІ ТА ПРОФЕСІЙНИХ ЗАХВОРЮВАНЬ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
19.04.2011 N 2
Про затвердження Програми робіт Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України на 2011 рік
Відповідно до абзацу сьомого частини сьомої статті 17 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності", підпункту 8 "е" пункту 12 Статуту Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України (далі - Фонд), затвердженого постановою правління Фонду від 18.04.2000 N 4 (зі змінами), правління Фонду
ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Затвердити Програму робіт Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України на 2011 рік (додається).
2. Контроль за виконанням постанови покласти на виконавчу дирекцію Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України.
Голова правління Б.Райков
Додаток
ПРОГРАМА
робіт Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України на 2011 рік
Розділ I. Загальна частина
Програма робіт Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України (далі - Фонд) розробляється та затверджується правлінням Фонду відповідно до абзацу сьомого пункту 7 частини сьомої статті 17 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності" (далі - базовий Закон) та підпункту 8 "е" пункту 12 Статуту Фонду.
Метою цієї Програми є підвищення ефективності роботи Фонду та робочих органів виконавчої дирекції Фонду щодо реалізації завдань загальнообов'язкового державного соціального страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності (далі страхування від нещасного випадку) та основних статутних завдань Фонду.
Програма містить аналіз проблемних питань, визначає пріоритетні завдання діяльності Фонду та заходи щодо їх реалізації згідно з додатком.
Розділ II. Пріоритетні напрями, завдання та механізми їх реалізації
1. Профілактика нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань
а) аналіз проблемних питань за напрямом
Загальні принципи державної політики у галузі охорони праці, які визначено законодавством України, спрямовані на створення належних, безпечних і здорових умов праці, запобігання нещасним випадкам та професійним захворюванням, адаптацію трудових процесів до спроможностей працівника з урахуванням стану його здоров'я і психологічного стану, що узгоджується з принципами захисту здоров'я працівників, які визначено у Конвенціях Міжнародної організації праці, директивах Європейського Союзу.
Одним з основних показників стану охорони праці є рівень виробничого травматизму та профзахворюваності.
Відповідно до проведеного аналізу стану виробничого травматизму протягом останніх років намітилась тенденція до зниження виробничого травматизму (щорічно від 6 до 12%).
Так, у 2002 р. травмовано 28105 осіб (з них 1130 смертельно), у 2003 р. - 26209 осіб (з них 1061 смертельно), у 2004 р. - 23583 особи (з них 994 смертельно), у 2005 р. - 21843 особи (з них 900 смертельно), у 2006 р. - 20065 осіб (з них 892 смертельно), у 2007 р. - 18984 особи (з них 925 смертельно), 2008 р. - 16672 особи (з них 855 смертельно), у 2009 р. - 12705 осіб (з них 552 смертельно), у 2010 році - 12242 особи (з них 535 смертельно).
Переважна більшість нещасних випадків (понад 70%) сталася через організаційні причини, усунення яких не потребує ніяких матеріальних затрат, а тільки підвищення технологічної і трудової дисципліни, приведення у відповідність до вимог нормативних актів умов праці, належної організації виконання робіт та контролю з боку безпосередніх керівників робіт, а також вжиття дієвих заходів щодо підвищення рівня професійної підготовки працівників та їх навчання з питань організації та безпечного виконання робіт.
В Україні ще досить високий рівень професійної захворюваності, який безпосередньо пов'язаний з важкими та шкідливими умовами праці на виробництві, роботою в умовах, що не відповідають санітарно-гігієнічним правилам і нормам за рівнями або концентраціями небезпечних і шкідливих виробничих факторів. Так, у 2002 р. зареєстровано 6447 випадків профзахворювання, у 2003 р. - 6537 випадків, у 2004 р. - 6589 випадків, у 2005 р. - 5931 випадок, у 2006 р. - 6138 випадків, у 2007 р. - 5947 випадків, у 2008 р. - 6793 випадки, у 2009 р. - 6046 випадків, у 2010 році - 4965 випадків.
Незважаючи на заходи, що вживаються роботодавцями по створенню безпечних та нешкідливих умов праці на кожному робочому місці, робочими органами виконавчої дирекції Фонду, центральними та місцевими органами виконавчої влади, які здійснюють контроль та нагляд за станом охорони праці в різних галузях економіки, рівень виробничого травматизму та профзахворюваності залишається ще досить високим.
Динаміка зниження рівня виробничого травматизму та професійної захворюваності не в повній мірі висвітлює фактичний стан промислової безпеки. Адже, кількість робочих місць, що не відповідають санітарно-гігієнічним нормам, залишається значною.
За даними Держкомстату України кількість працюючих в основних галузях економіки в умовах, що не відповідають санітарним нормам, складає 27,8% від облікової кількості штатних працівників. Тобто, кожен четвертий працює в умовах дії шкідливих виробничих факторів, рівень яких перевищує граничнодопустимі. Найгірші умови праці у видобувній промисловості (вугільна - 77,2%, нафтопереробній - 61,8%, металургійній - 51,7%, хімічній - 41,1%).
Аналіз засвідчує, що системи управління охороною праці на більшості підприємств не впроваджені, або впроваджені формально, і тому вони фактично є недієздатними.
Відповідно до Закону України "Про охорону праці" обов'язок забезпечити належний стан безпеки праці покладено на роботодавців і витрати на ці цілі мають становити не менше 0,5% від суми реалізованої продукції. Однак, як правило, більшість роботодавців ці вимоги не виконують. Головна причина - економічна незацікавленість у створенні безпечних умов праці. Фактично власник не несе фінансової відповідальності за стан безпеки та рівень травматизму на підприємстві.
В умовах недостачі оборотних коштів багато роботодавців розглядають витрати на охорону праці як резерв для зниження виробничих витрат, тому заходи щодо забезпечення здорових і безпечних умов праці фінансуються за залишковим принципом, внаслідок чого значна частина працюючих навіть не забезпечена самими необхідними засобами індивідуального захисту.
Плани заходів з охорони праці, що розробляються роботодавцями, спрямовані на вирішення локальних, здебільшого технічних завдань, і не вирішують корінні причини незадовільних умов та безпеки виробництва.
Основою системи управління охороною праці є нормативна база. Але нормативна база з охорони праці, не дивлячись на її значний обсяг, не є досконалою й не вирішує питання, що виникають у зв'язку з розвитком нових економічних відносин, появою нових форм власності. Значна частина державних нормативних актів з охорони праці застаріла та потребує перегляду.
Системи управління охороною праці на виробничому, регіональному, галузевому та державному рівнях можуть бути ефективні лише в тому випадку, якщо вони передбачають комплексне вирішення актуальних завдань наукового, технічного, технологічного, нормативно-правового та інформаційного забезпечення охорони праці, першочергове усунення найбільш поширених технічних, організаційних та психофізіологічних причин нещасних випадків і професійних захворювань.
Для диференційованого підходу в організації профілактичної роботи необхідний оперативний достовірний звіт про всі нещасні випадки та профзахворювання, глибокий автоматизований аналіз їх причин.
Є нагальна необхідність розроблення та реалізації пріоритетних профілактичних заходів, спрямованих на усунення шкідливих і небезпечних виробничих факторів, запобігання нещасним випадкам на виробництві, професійним захворюванням та іншим випадкам загрози здоров'ю застрахованих, пов'язаних з умовами праці.
Планування профілактичних заходів на довго- та короткотривалі перспективи, розробка та реалізація оперативних заходів для оцінки рівня професійного ризику, його пріоритетного зниження та усунення потребують подальшого створення єдиної інформаційно-аналітичної системи Фонду, автоматизації комплексу робіт, пов'язаних з охороною життя та здоров'я людей, доступу до цієї системи спеціалістів органів державної влади, органів нагляду, робочих органів Фонду, профспілок, роботодавців, науково-дослідних установ та навчальних закладів.
В роботі страхових експертів з охорони праці робочих органів виконавчої дирекції Фонду виникло ряд проблем, що потребують додаткового нормативно-правового врегулювання. Зокрема, потребує вдосконалення Положення про службу страхових експертів з охорони праці, профілактики нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань.
б) пріоритетні завдання:
1) здійснити аналіз причин нещасних випадків та розробити заходи, спрямовані на усунення небезпечних виробничих факторів, що сприяють виникненню нещасних випадків;
2) здійснити аналіз причин професійних захворювань та розробити заходи щодо їх зменшення;
3) забезпечити організацію проведення навчання та підвищення рівня знань страхових експертів з охорони праці робочих органів виконавчої дирекції Фонду;
4) забезпечити організацію проведення та фінансування навчання спеціалістів з питань охорони праці підприємств, установ і організацій;
5) удосконалити нормативно-правову базу з питань профілактики виробничого травматизму та професійних захворювань;
6) здійснити заходи з пропаганди безпечних та нешкідливих умов праці;
7) забезпечити участь у подальшому розвитку Єдиного міжгалузевого банку даних безпеки та гігієни праці на робочих місцях травмонебезпечних підприємств та його актуалізації;
8) забезпечити участь у подальшому розвитку Єдиного міжгалузевого банку даних безпеки та гігієни праці на робочих місцях травмо небезпечних підприємств та його актуалізації.
в) механізми реалізації:
1) підготувати та внести на розгляд правління Фонду проект постанови "Про затвердження заходів з профілактики нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань на 2011-2012 роки Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України";
2) підготувати та внести на розгляд правління Фонду проект постанови "Про затвердження Положення про службу страхових експертів з охорони праці Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України";
3) підготувати та внести на розгляд правління Фонду проект постанови "Про затвердження Положення про профілактику нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань, яка проводиться страховими експертами з охорони праці Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України";
4) підготувати та внести на розгляд правління Фонду проект постанови "Про внесення змін до Порядку розроблення та затвердження заходів з профілактики нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань, що здійснюються Фондом соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України", затвердженого постановою правління Фонду від 25.04.2005 N 10";
6) організувати та провести навчання і перевірку знань страхових експертів з охорони праці робочих органів виконавчої дирекції Фонду;
7) організувати проведення та фінансування навчання спеціалістів з питань охорони праці підприємств, установ і організацій;
8) забезпечити участь у реалізації рекомендацій парламентських слухань від 17 листопада 2010 року на тему: "Про стан промислової безпеки та охорони праці".
2. Розвиток сфери медико-соціальних послуг і страхових виплат потерпілим на виробництві
2.1 Надання медико-соціальних послуг потерпілим на виробництві
а) аналіз проблемних питань за напрямом
На даному етапі розвитку Фонду потребують додаткового нормативно - правового врегулювання питання щодо надання медико-соціальних послуг потерпілим на виробництві. Зокрема, забезпечення потерпілих внаслідок нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання спеціальним медичним, постійним стороннім доглядом, побутовим обслуговуванням, додатковим харчуванням, а також професійною реабілітацією. Практика застосування базового Закону обумовила необхідність коригування окремих норм щодо більш чіткого формулювання або розширення деяких понять, а також включення до нього нових положень.
б) пріоритетні завдання:
1) впорядкувати забезпечення інвалідів внаслідок нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання спеціальним медичним, постійним стороннім доглядом, побутовим обслуговуванням, додатковим харчуванням, посилити їх соціальний захист і здійснювати контроль за використанням коштів на зазначені цілі;
2) впорядкувати надання послуг з професійної реабілітації потерпілих внаслідок нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, посилити соціальний захист потерпілих, здійснювати контроль за використанням коштів на зазначені цілі.
в) механізми реалізації:
1) підготувати та внести на розгляд правління Фонду проект постанови "Про затвердження Положення про організацію, забезпечення та фінансування необхідних видів догляду за інвалідами внаслідок нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання";
2) підготувати та внести на розгляд правління Фонду проект постанови "Про затвердження Положення про професійну реабілітацію потерпілих внаслідок нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання";
3) підготувати та внести на розгляд правління Фонду проект постанови "Про затвердження Положення про забезпечення додатковим харчуванням інвалідів внаслідок нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання".
2.2 Забезпечення страхових виплат потерпілим на виробництві
а) аналіз проблемних питань за напрямом
Відсутність чіткого визначення Законом України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності", який коефіцієнт повинен застосовуватися при проведенні перерахування сум щомісячних страхових виплат потерпілим та членам їх сімей з 1 березня наступного року.
Врегулювання цього питання дозволить провести перерахунок щомісячних страхових виплат потерпілим та членам їх сімей з 1 березня 2011 року на коефіцієнт росту середньої заробітної плати в Україні, затверджений правлінням Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України.
б) пріоритетні завдання:
1) врегулювати нормативну базу щодо перерахунку щомісячних страхових виплат потерпілим та членам їх сімей з 1 березня шляхом внесення доповнень до Порядку призначення, перерахування та проведення страхових виплат, затвердженого постановою правління Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 27.04.2007 N 24 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 21.06.2007 N 715/13982.
в) механізми реалізації:
1) підготувати та внести на розгляд правління Фонду проект постанови "Про внесення доповнень до Порядку призначення, перерахування та проведення страхових виплат, затвердженого постановою правління Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 27.04.2007 N 24" та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 21.06.2007 N 715/13982.
3. Забезпечення надходження доходів
3.1 Тарифна політика
а) аналіз проблемних питань за напрямом
Потребує вдосконалення законодавча база з питань диференціації страхових тарифів на загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання України в умовах єдиного соціального внеску.
Необхідність запровадження протягом 2011 року нового Національного класифікатора "Класифікація видів економічної діяльності" ( ДК 009:2010) .
б) пріоритетні завдання:
1) розробка проектів нормативно-правових документів щодо вдосконалення законодавчої бази з питань диференціації страхових тарифів на рівні видів економічної діяльності та на рівні страхувальників;
2) підготовка пропозицій щодо розміру страхового внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання в складі єдиного соціального внеску на 2012 рік;
3) проведення аналізу та підготовка пропозицій для затвердження Класифікації видів економічної діяльності за професійним ризиком виробництва на базі ДК 009:2010;
4) розвиток та підтримка в актуальному стані інформаційної (доказової) бази звітних та персоніфікованих даних про страхову діяльність Фонду (на базі ПК "Тариф") в умовах впровадження інтегрованої інформаційно-аналітичної системи Фонду.
в) механізми реалізації:
1) підготувати та внести на розгляд правління Фонду проект постанови "Про затвердження Порядку віднесення страхувальника до іншого класу професійного ризику у разі систематичного порушення нормативно-правових актів з охорони праці";
2) підготувати пропозиції щодо розміру соціального внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання в складі єдиного соціального внеску на 2012 рік;
3) підготувати проект постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку визначення класів професійного ризику виробництва за видами економічної діяльності.
3.2 Робота із страхувальниками
а) аналіз проблемних питань за напрямом
В умовах дії Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування" є актуальною проблема стягнення заборгованості із сплати страхових внесків та сум штрафних санкцій, нарахованих та/або не сплачених у період до 1 січня 2011 року, та контроль за правильністю нарахування, своєчасністю сплати страхових внесків страхувальниками до повного погашення заборгованості, що утворилась до 1 січня 2011 року, а також проблема організації роботи робочих органів виконавчої дирекції Фонду в умовах дії Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування".
б) пріоритетні завдання:
1) удосконалення законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання та нормативно-правової бази Фонду в умовах дії Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування";
2) проведення списання заборгованості зі сплати фінансових санкцій (пені) у разі погашення до 1 січня 2011 року заборгованості зі сплати страхових внесків на загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань, що виникла до 1 липня 2010 року;
3) забезпечення стягнення заборгованості із сплати страхових внесків та сум штрафних санкцій, нарахованих та/або не сплачених у період до 1 січня 2011 року, та контроль за своєчасністю сплати страхових внесків страхувальниками до повного погашення заборгованості, що утворилась до 1 січня 2011 року.
в) механізми реалізації:
1) підготувати пропозицій щодо внесення змін до Законів України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності" та "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування";
2) удосконалити методологію проведення перевірки достовірності поданих страхувальником відомостей про види економічної діяльності (у тому числі основний) підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання;
3) модернізувати корпоративну інформаційно-аналітичну систему обліку страхувальників для визначення класу професійного ризику виробництва (КІАС ОСВ), надходження доходів від частини єдиного соціального внеску, розробка нових форм звітності для забезпечення стягнення заборгованості зі сплати страхових внесків, сум штрафних санкцій та мінімізації трудовитрат та часу працівників Фонду;
4) провести інформаційно-роз'яснювальну роботу серед роботодавців щодо їх обов'язків по сплаті заборгованості зі сплати страхових внесків до Фонду та можливості брати добровільну участь у системі загальнообов'язкового державного соціального страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, а також їх прав та обов'язків, як суб'єктів страхування від нещасних випадків на виробництві.
4. Удосконалення управління Фондом
4.1 Кадрова політика Фонду
а) аналіз проблемних питань за напрямом
Потребує проведення оптимізації структури робочих органів виконавчої дирекції Фонду та чисельності їх працівників.
б) пріоритетні завдання:
1) проведення аналізу існуючої структури робочих органів виконавчої дирекції Фонду та чисельності їх працівників.
в) механізми реалізації:
1) підготувати проект постанови правління Фонду щодо затвердження Типових структури управлінь виконавчої дирекції Фонду в АР Крим, областях, містах Києві та Севастополі; структури відділень виконавчої дирекції Фонду в районах та містах обласного значення та граничної чисельності працівників робочих органів виконавчої дирекції Фонду.
4.2 Управління фінансами і ресурсами
а) аналіз проблемних питань за напрямом
Необхідність своєчасного планування фінансових ресурсів Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України, затвердження бюджету Фонду на плановий рік, здійснення контролю за його виконанням.
б) пріоритетні завдання:
1) формування бюджету Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України на 2011 рік для забезпечення виконання основних завдань страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності.

................
Перейти до повного тексту