1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМНИЦТВА
Р І Ш Е Н Н Я
N 17-3/1 від 11.01.99
м.Київ
Про необхідність усунення порушень вимог Указу Президента України від 03.02.98 N 79/98 "Про усунення обмежень, що стримують розвиток підприємницької діяльності" Державним комітетом статистики України
На виконання Указу Президента України від 03.02.98 N 79/98 "Про усунення обмежень, що стримують розвиток підприємницької діяльності", здійснюючи аналіз нормативно-правових актів центральних органів виконавчої влади, з метою усунення надмірного та необгрунтованого державного втручання у підприємницьку діяльність Державний комітет України з питань розвитку підприємництва встановив:
Наказом Держкомстату України від 27.07.98 N 263 "Про затвердження типових форм первинного обліку та Інструкції про порядок їх виготовлення, зберігання і застосування" (надалі - наказ), зареєстрованого Мін'юстом України 12.08.98 N 508/2948, затверджуються типові форми первинного обліку N КО-1 "Прибутковий касовий ордер" та N М-20 "Накладна на відпуск товарно-матеріальних цінностей" як форми суворої звітності (обліку). Зазначені типові форми первинного обліку вводяться в дію з 1 березня 1999 року.
В наказі вказується, що він виданий відповідно до ст.12 Закону України "Про державну статистику" та з метою посилення контролю за дотриманням касової дисципліни, наявністю, рухом і зберіганням товарно-матеріальних цінностей і запобіганням зловживанням у фінансово-господарській діяльності підприємств, установ, організацій всіх форм власності та господарювання.
Стаття 12 Закону України "Про державну статистику" від 17.09.92 р. N 2614-12, на яку зроблено посилання в преамбулі наказу, встановлює обов'язки органів державної статистики, зокрема, "затверджувати форми, програми та інструкції державних статистичних спостережень та типові форми первинної облікової документації, необхідної для їх проведення". Проте ні в цій статті, ні в інших статтях Закону України "Про державну статистику" від 17.09.92 р. N 2614-12 не вказується, що Держкомстат може здійснювати контроль за дотриманням касової дисципліни, а тим паче посилювати його. Тому посилання на статтю 12 Закону України "Про державну статистику" є некоректним.
Відповідно до Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів від 24.05.95 N 88 "бланки суворої звітності друкуються за зразками типових або спеціалізованих форм, затверджених Міністерством статистики за погодженням з Міністерством фінансів України..." (п.2.9). Але ні наказ, ні затверджена ним Інструкція не містять вказівки на те, що вони погоджені з Мінфіном.
Аналіз змісту вимог наказу та затвердженої ним Інструкції показує таке.
Віднесення типових форм прибуткового касового ордеру та накладної на відпуск товарно-матеріальних цінностей (ТМЦ) до категорії бланків суворої звітності з обов'язковою наявністю друкованого номеру та з відповідною процедурою їх придбання, зберігання, використання та списання є необгрунтованим в сенсі "посилення контролю за дотриманням касової дисципліни" (преамбула наказу). Тому що всі операції по касі супроводжуються видачею касового чеку; у випадку здійснення торгівлі без застосування ЕККА надходження до каси підприємства, які супроводжуються оформленням прибуткових ордерів, щоденно фіксуються також у відповідно захищеній від підробок касовій книзі; відпуск товарно-матеріальних цінностей дозволено тільки за "Довіреністю", яка залишається в бухгалтерії підприємства-постачальника та згідно з чинним законодавством сама є документом суворої звітності.

................
Перейти до повного тексту