- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Рішення
КИЇВСЬКА МІСЬКА РАДА
РІШЕННЯ
N 79/1513 від 8 листопада 2001 року
Про Програму земельної реформи
у місті Києві
на 2001-2005 роки
( Із змінами, внесеними згідно з Рішенням Київміськради
N 126/126
( ra0126023-02 ) від 11.07.2002 )
З метою визначення основних засад реформування земельних
відносин на основі раціонального та ефективного використання
землі, гарантування громадянам та юридичним особам права власності
на землю, права користування землею та відповідно до пункту 3
Указу Президента України "Про Основні напрями земельної реформи в
Україні на 2001 - 2005 роки" від 30.05.2001 N 372/2001
( 372/2001 ) Київська міська рада
В И Р І Ш И Л А:
1. Затвердити Програму земельної реформи у м. Києві на 2001 -
2005 роки (далі - Програма земельної реформи) згідно з додатком.
2. Головному управлінню земельних ресурсів Київської міської
державної адміністрації:
2.1. Щорічно розробляти План заходів щодо реалізації Програми
земельної реформи.
2.2. При зміні чинного законодавства вносити уточнення і
доповнення до Плану заходів щодо реалізації Програми земельної
реформи.
( Пункт 2 із змінами, внесеними згідно з Рішенням Київміськради
N 126/126
( ra0126023-02 ) від 11.07.2002 )
3. Обсяги витрат на проведення заходів щодо реалізації
Програми земельної реформи передбачати щорічно при затвердженні
бюджетів м. Києва на 2002 - 2005 роки.
4. Контроль за виконанням цього рішення покласти на постійні
комісії Київради з питань містобудування та землекористування та з
питань бюджету, фінансів та соціально-економічного розвитку.
Київський міський голова О.Омельченко
Додаток
Програма
земельної реформи у місті Києві
на 2001 - 2005 роки
Вступ
Метою земельної реформи в 2001 - 2005 роках є забезпечення
ефективного використання та підвищення цінності земельних
ресурсів, створення оптимальних умов для суттєвого збільшення
соціального, інвестиційного і виробничого потенціалів землі,
перетворення її у самостійний фактор економічного зростання.
Формування земельних відносин у найближчі роки має базуватися
на принципах:
непорушності права приватної власності на землю;
включення землі у ринковий обіг;
соціальної справедливості у перерозподілі земель;
поєднання високої економічної ефективності та екологічної
безпеки використання земель;
можливості здійснення майнових угод із землею і платний
характер землекористування.
Центральне місце в реформуванні земельних відносин в місті
належить реалізації конституційного права приватної власності на
землю громадян і юридичних осіб. Саме власність на землю зумовлює
в сучасних умовах зміст інтересів суб'єктів земельних відносин,
суть та характер організації управління землекористуванням в
цілому. Земельна власність в місті не носить абсолютного характеру
і пов'язана із необхідністю розміщення виробничих, інших об'єктів
та житла в певних місцях, спрямована на забезпечення вільного
обігу земель, свободи відчуження, визначеного законом; зниження
рівня конфліктності, пов'язаного із суперечливістю інтересів
суб'єктів земельної власності.
Саме через власність на землю набувається можливість найбільш
повної реалізації інтересів громадян та міста. Лише власники
землі, намагаючись максимально збільшити свій прибуток,
використовують землю якомога ретельніше, здійснюють значні
капіталовкладення як у земельні удосконалення, так і у розвиток
міської інфраструктури, що тісно пов'язано із зростанням вартості
приватних земельних ділянок.
Одночасно розвиток приватного землеволодіння в містах має
свої межі. У комунальній власності повинні залишатись резервні
території для розвитку міста, земельні ділянки під об'єктами
історико-культурної спадщини та природно-заповідного фонду, землі
загального користування тощо. Через землі, що знаходяться у
комунальній власності, місто не лише розвиває
інженерно-транспортну, соціальну та природоохоронну
інфраструктуру, а і виступає на земельному ринку як рівноправний
партнер, який використовує землі комунальної власності як
фінансово-економічну основу місцевого самоврядування. Для
територіальної громади міські землі є основною нерухомістю, яка
дає постійний, зростаючий прибуток. Поставляючи на ринок земельні
ділянки, територіальна громада може регулювати ціни на землю
шляхом збільшення пропозицій цих ділянок. Як учасник земельного
ринку місто здійснює цілеспрямовану політику щодо свого розвитку
шляхом примусового відчуження (викупу) для суспільних потреб
земельних ділянок, необхідних для використання у потрібних йому
видах діяльності.
Розвиток земельного ринку в містах неможливий без чітко
визначених земельних майнових прав (права власності, права
забудови, права оренди, права застави, сервітутів, права
переважного придбання тощо), які можуть легко передаватись від
продавця до покупця в порядку укладення цивільно-правових угод.
Нові земельні відносини в місті вимагають здійснення
оновлених методів управління землекористуванням.
Місто Київ, як столиця держави, має свої, специфічні умови
розвитку земельних відносин. Великий соціально-економічний
потенціал міста, його міжнародний статус обумовлюють необхідність
активно сприяти підвищенню ефективності використання земель,
невпинному зростанню їх вартості, суттєвому поповненню міського
бюджету.
Заходи у регулюванні земельних відносин у місті, здійснені у
попередні роки, створили певні передумови для їх рішучого
оновлення на ринкових засадах.
Відбуваються принципові, глибинні зміни у формах власності на
землю. Органи місцевого самоврядування в місті набули право
розпорядження - 81,5 тис. га земель.
Формуються основи земельного ринку і його інфраструктури.
Приватизували присадибні земельні ділянки 12,2 тис. громадян
і 18,1 тис. - садові земельні ділянки. Розпочались процеси
купівлі-продажу земельних ділянок несільськогосподарського
призначення для здійснення підприємницької діяльності.
У місті орендуються земельні ділянки на площі 2,12 тис. га.
Запроваджена плата за землю. Ставки земельного податку
диференціюються в залежності від місця розташування земельних
ділянок. Завершені роботи щодо визначення грошової оцінки земель
міста. З цього питання прийняте рішення Київміськради від
27.04.2000 N 104/825
( ra0104023-00 ).
Надходження в бюджет від плати за землю склали: в 1997 році -
86,0 млн. грн., в 1998 році - 96,7 млн. грн., в 1999 році - 126,5
млн. грн., в 2000 році - 205,1 млн. грн. (в цінах відповідних
років).
Проте земельні відносини в місті в основному ще не враховують
соціально-економічну значимість міських земель у формуванні
благоустроєного життєвого середовища. Не сприяють земельним
перетворенням повільні зміни в організації містобудівної
діяльності. Містобудівна документація ще не враховує в достатній
мірі економічну цінність землі, не містить необхідних
обгрунтовуючих варіантів визначення містобудівних умов
використання земельних ділянок.
Сучасна інтенсивність використання та щільність забудови
території міста в 1,4 - 1,6 рази поступається відповідним
показникам співставимих за масштабами міст розвинених країн.
Більше як 50 % території мікрорайонів існуючої багатоповерхової
забудови, загальна площа яких становить біля 4,5 тис. га, мають
щільність житлового фонду та населення менше нормативної на 30 % -
40 %. В основному, це мікрорайони 5-поверхової забудови 60-х
років, які концентруються на житлових масивах Воскресенський,
Комсомольський, Соцмістечко, Нивки, Відрадний, Сирець та інші.
Внаслідок заборони на будівництво приватних житлових
будинків, яка діяла на протязі майже 40 років, територія садибної
забудови використовується неефективно, невпорядкована, практично
не обладнана інженерними мережами.
Щільність населення в індивідуальній забудові більшості
районів становить 40 % - 70 % від нормативного показника, житлова
забезпеченість в середньому біля 16 кв. м на одного мешканця
(проти 18,5 кв. м в середньому по місту).
Відсутність зонування земель міста створює для інвесторів
правову невизначеність щодо придбання і облаштування земельних
ділянок, органи влади втрачають ефективний інструмент регулювання
соціально-економічного розвитку міста.
Саме для забезпечення цілеспрямованої, скоординованої
діяльності у галузі регулювання земельних відносин розроблена
"Програма земельної реформи у місті Києві на 2001 - 2005 роки".
Програма розроблена на доручення голови Київської міської
державної адміністрації, обговорена громадськими організаціями
міста, попередньо погоджена з відповідними центральними органами
виконавчої влади.
1. Мета, цілі, основні пріоритети розвитку
земельних відносин в місті
Метою удосконалення земельних відносин у місті є створення
ефективної системи планування використання міських земель,
територіального його розвитку, усунення юридичних перешкод на
шляху вільного обігу землі серед громадян і юридичних осіб,
гарантування прав власності на землю і землекористування,
організація використання земель на платній основі, забезпечення їх
охорони в інтересах територіальної громади, населення країни в
цілому.
Враховуючи специфічність сучасних соціально-економічних умов,
гальмування процесів удосконалення земельних відносин в місті
неприпустиме. Земельні ресурси міста є величезним його багатством.
Необхідно рішуче провести невідкладні заходи з метою максимального
ефективного їх використання, суттєвого поповнення внаслідок цього
місцевого бюджету.
Система управління землекористуванням в місті базуватиметься
виключно на чинному законодавстві, в тому числі законах і
постановах Верховної Ради України, постановах Кабінету Міністрів
України, нормативно-правових документах Держкомзему України,
міністерств і відомств в межах їх компетенції, рішеннях і
розпорядженнях міської ради і міського голови, що приймаються у
його розвиток. Будь-які дії, пов'язані із використанням земель в
місті в такий спосіб, будуть передбачуваними і стандартизованими,
забезпечать свободу вибору управлінських рішень органів влади,
юридичних осіб і громадян, а також швидке реагування на динамічну
зміну економічних і соціальних умов.
Зміна характеру використання земель, як тих, що знаходяться у
власності або користуванні, так і тих, права на яких набуваються в
порядку трансакцій, буде здійснюватись у відповідності до
ідеології генерального плану міста, на підставі планів
земельно-господарського устрою окремих районів міста та офіційно
затвердженого функціонального зонування території.
Місто пріоритетно сприятиме максимальному залученню
вітчизняних та іноземних інвестицій у сферу торгового, готельного,
транспортного, офісного будівництва, зовнішній благоустрій
території, рекреаційну діяльність, реконструкцію неефективних
виробництв у офісні центри тощо шляхом цільового надання земельних
ділянок у довгострокове користування з правом продовження термінів
землекористування на бажаний інвестору строк або викупу їх у
відповідності до закону.
Постійно надаватиметься інвесторам широкий вибір земельних
ділянок із земель державної і комунальної власності для здійснення
майбутньої підприємницької діяльності, стимулюватиметься розвиток
земельного обігу на ринку. Будуть пріоритетно визначені та
запропоновані інвесторам земельні ділянки для будівництва сучасних
комплексів складських приміщень, транспортних засобів та засобів
постачальницької мережі, в першу чергу в районі аеропорту Жуляни,
вздовж залізниць та автомагістралей з використанням їх захисних і
охоронних зон.
Одночасно поступово здійснюватимуться заходи щодо
упорядкування існуючої торговельної мережі з ліквідацією стихійних
та тимчасових відкритих "кіосків", неблагоустроєних ринків
продовольчих та інших товарів.
З метою забезпечення раціонального використання та створення
ефективного ринку землі місто буде регулювати попит на землю
шляхом:
- належного територіального планування і функціонального
зонування за напрямками можливого дозволеного використання
земельних ділянок, що пропонуються на продаж;
- створення периферійних резервних територій і розвитку
міської інфраструктури на незабудованих резервних територіях;
- знесення застарілих будівель і споруд неефективно
функціонуючих виробництв, об'єктів соціальної сфери і житла у
центральних забудованих районах;
- регулювання розміру податку на землю, а також орендної
плати на землях державної і комунальної власності в різних районах
міста;
- регулювання обсягів забудови певного функціонального
використання у відповідності із розвитком міської інфраструктури,
екологічними вимогами та вимогами щодо збереження продуктивних
сільськогосподарських угідь, лісів і лісових насаджень;
- надання містом пільгових кредитів переважно індивідуальним
житловим забудовникам, а також підприємцям, які здатні і згідні
перемістити неефективне виробництво із центральних районів міста
на периферію чи у приміську зону;
- встановлення розмірів відшкодування втрат з урахуванням
витрат на повторне освоєння земельних ділянок з незначною
щільністю забудови, застарілими і аварійними будинками з
урахуванням вартості їх знесення та відселення мешканців.
Відчуження земельних ділянок, які знаходяться у власності
юридичних осіб і громадян, матиме місце у відповідності до закону
у випадках виникнення суспільної потреби, з попередньою
компенсацією їх вартості.
Кожен власник землі матиме право на свій розсуд розпорядитись
своєю власністю у відповідності до закону та ідеології
генерального плану.
Органи влади міста будуть здійснювати постійний контроль за
функціональним використанням орендованих і приватизованих
земельних ділянок. Зміна цільового використання продуктивних угідь
буде здійснюватись виключно із застосуванням механізмів
відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського
виробництва.
Органи влади міста будуть проводити політику максимально
можливого підвищення вартості земель державної і комунальної та
приватної власності, створення належних умов для інвестування
міського будівництва, підвищення якості міського середовища шляхом
розвитку інженерної інфраструктури, благоустрою, інженерної
підготовки території.
З цією метою місто, за рахунок коштів, які надходять від
земельного податку, а також оренди земель державної і комунальної
власності, будуть виконувати відповідні будівельні програми.
Політика міста щодо регулювання забудови буде здійснюватись
переважно економічними методами, в першу чергу шляхом
диференціації ставок земельного податку, запровадженням субсидій,
пільгового кредитування тощо. За понаднормативні площі земельних
ділянок їх власники і землекористувачі сплачуватимуть підвищений
земельний податок.
В місті буде удосконалюватись система справляння плати за
землю, як важливого джерела формування прибуткової частини бюджету
та засобу раціоналізації землекористування.
Постійно проводитиметься аналіз складу пільгових категорій
платників земельного податку. Оперативно диференціюватимуться
ставки земельного податку. Розміри ставок земельного податку більш
зважено встановлюватимуться в залежності від напрямів
містобудівного використання земель, існуючих обмежень і обтяжень
земельних ділянок.
Здійснюватиметься жорсткий контроль за справлянням земельного
податку.
Закінчаться роботи щодо інвентаризації земель, удосконалиться
їх облік, запроваджуватиметься сучасна система державної
реєстрації земельних ділянок і прав на них. Зазначені дії
забезпечать повну інформаційну базу щодо суб'єктів права власності
на земельні ділянки і користування ними, що дозволить визначити
реальних платників земельного податку.
Основним засобом набуття громадянами і юридичними особами
прав на володіння і користування земельними ділянками із земель
державної і комунальної власності буде довгострокова оренда землі.
Договори оренди землі укладатимуться, як правило, через аукціони
або конкурсні тендери. Орендарям надаватиметься переважне право
продовження строків дії договорів оренди та викупу орендованих
земельних ділянок у відповідності до закону.
Орендарям будуть надані можливості застави права
довгострокової оренди землі, обміну його, передачі у спадщину.
Орендарі зможуть вільно передавати право довгострокової оренди
будь-кому, хто погодиться виконувати умови договору оренди.
Крім щорічної орендної плати, орендарі одноразово
сплачуватимуть кошти за право укладення договорів оренди.
Зазначені кошти та орендна плата будуть надходити до бюджету міста
і використовуватись на розвиток інженерної інфраструктури,
благоустрій та інженерну підготовку території.
Право постійного користування земельними ділянками буде
поширюватись, як правило, на державних і комунальних юридичних
осіб, діяльність яких фінансується за рахунок коштів державного і
місцевого бюджетів. В результаті приватизації державних і
комунальних підприємств їх власники повинні будуть викупити
земельні ділянки, на яких розташовані ці підприємства, або укласти
із органами влади міста довгострокові договори оренди.
Набуде стрімкого розвитку земельний ринок в місті, як система
юридичних, економічних і соціальних відносин, за якою права на
володіння, користування і розпорядження земельними ділянками
вільно обмінюються за цивільно-правовими угодами між громадянами і
юридичними особами без втручання в процеси обміну держави чи
органів місцевого самоврядування.
З метою забезпечення гарантій прав власності на землю і
користування нею, а також унеможливлення протиправних угод щодо
купівлі-продажу земельних ділянок, іпотечного кредитування
запровадиться сучасна державна система реєстрації прав на землю та
іншу нерухомість.
Міські органи влади здійснюватимуть контроль за діяльністю
земельного ринку лише шляхом прийняття на базі законів відповідних
інструктивно-нормативних документів і методичних матеріалів,
однаково обов'язкових для виконання усіма суб'єктами ринкових
відносин.
Як передумова функціонування ринку землі в місті, буде
стимулюватись масова первинна приватизація земельних ділянок
різного функціонального призначення. Набудуть розвитку орендні
земельні відносини. Одночасно опрацьовуватимуться і
запроваджуватимуться механізми ринкової інфраструктури,
нормативного регулювання обігу земель.
Органи влади міста будуть сприяти здійсненню на
підприємницьких засадах ліцензованими юридичними особами і
громадянами діяльності щодо оцінки вартості земельних ділянок,
брокерських і нотаріальних дій, проведення конкурсів і аукціонів,
формування земельних ділянок, проведення відповідних
землевпорядних кадастрових зйомок.
Оформлення правовстановлюючих документів на землю, внесення
змін і доповнень до них, державна реєстрація прав на землю
продовжуватиме здійснюватись державними землевпорядними
організаціями.
Будуть напрацьовані юридичні стандарти, технічні форми та
чіткі процедури щодо відповідних цивільно-правових угод,
посвідчення права власності на землю і користування нею,
гарантування державою і міською владою дійсності цих прав. Покупці
і продавці земельних ділянок, а також орендарі і орендодавці
внаслідок цього матимуть повні можливості без втручання органів
влади спілкуватись між собою, укладати відповідні цивільно-правові
угоди, однакові (стандартизовані) для усіх за правами та
обов'язками сторін. При цьому необхідні адміністративні процеси
здійснюватимуться без зволікань та зазіхань чиновників на
втручання у визначений процедурами процес.
В місті відпаде необхідність контролювати коло осіб, які
можуть згідно закону набути право власності на землю або право
користування нею, а також конкретні договори купівлі-продажу чи
оренди землі та ціни на землю (крім земель державної і комунальної
власності).
Місто Київ має унікальні пам'ятки історії, культури, які
мають загальносвітове значення
Використання земель міста і його забудова відбуватимуться в
тісній ув'язці із завданнями щодо охорони навколишнього
середовища.
Використання земель міста буде визначатись і здійснюватись з
урахуванням історичної спадщини держави на терені земель сучасного
Києва. В місті буде здійснено зонування його території щодо
виявлення знаходження осередків давньої культури з метою
попередження їх пошкодження під час здійснення
земельно-господарського устрою та внаслідок господарської
реалізації запланованих заходів.
В межах історичної забудови міста здійснюватимуться
регулювання використання земельних ділянок, прилеглих до
історико-архітектурних пам'яток. Провадитиметься охорона земельних
ділянок, зруйнованих та втрачених пам'яток.
Територіальний розвиток міста відбуватиметься шляхом
укладення органами влади міста відповідних договорів
купівлі-продажу прилеглих до міста земельних ділянок, у яких
виникла потреба, з їх власниками.
Передача місту земельних ділянок із земель державної і
комунальної власності, які знаходяться у віданні відповідних
приміських та інших органів місцевого самоврядування і відповідних
місцевих органів виконавчої влади, здійснюватиметься з урахуванням
взаємних інтересів сторін.
У засобах масової інформації проводитиметься систематична
робота по інформуванню населення щодо сутності, напрямків та
здійснення заходів з удосконалення земельних відносин, правах і
обов'язках громадян і юридичних осіб, механізмах захисту прав на
землю.
З цією метою буде організовано видання популярних брошур,
систематична публікація в періодичних виданнях правових актів,
інструктивно-методичних матеріалів із земельних питань, а також
коментарів спеціалістів до них. На місцевому радіо і телебаченні
будуть створені спеціальні передачі.
Передбачено створення самостійного спеціалізованого
інформаційно-консультативного центру з частковим фінансуванням
його діяльності за рахунок коштів місцевого бюджету. Завданнями
центру повинно бути проведення консультацій і надання практичної
організаційної і правової допомоги громадянам та юридичним особам
в реалізації їх прав на земельні ділянки, виборі найбільш
доцільного варіанту розпорядження земельною власністю, а також
документальному оформленні договірних відносин між користувачами і
власниками землі, здійсненні інших операцій із землею.
2. Засоби досягнення політичних цілей
розвитку земельних відносин в місті
2.1. Формування раціональної межі міста, визначення
та юридичне оформлення прав міста на земельні ділянки,
що знаходяться у віданні міста поза його межами
Існуючі межі міста не відповідають вимогам його
територіального розвитку та поточним змінам, які відбулися в
процесі реалізації Генерального плану.
Передбачається здійснити аналіз меж міста, обгрунтувати та
узгодити із суміжними територіальними громадами їх оптимальне
розміщення, у встановленому порядку затвердити межі міста та
здійснити перенесення їх в натуру (на місцевість).
Одночасно передбачено визначення правового режиму земель
міста, які знаходяться поза його межами, зокрема земельних ділянок
під цвинтарями, водозабірними та очисними спорудами, об'єктами
утилізації побутових та промислових відходів та відходів
біологічного походження.
Основні заходи щодо формування межі міста, обсяги робіт та
потреба у фінансуванні визначені в таблиці 2.1.
Таблиця 2.1.
----------------------------------------------------------------------------------
| Заходи | Одиниця |Обсяги та| Роки |
| | виміру | вартість|----------------------------------------|
| | | роботи |2001|2002 - 2005| в тому числі |
| | | | | всього |-----------------------|
| | | | | |2002 |2003 |2004 |2005 |
|-------------------+---------+---------+----+-----------+-----+-----+-----+-----|
|1. Аналіз стану меж|млн. грн.| 0,025 | | |0,025| | | |
|міста та земельних | | | | | | | | |
|ділянок, що | | | | | | | | |
|знаходяться поза | | | | | | | | |
|його межами | | | | | | | | |
|-------------------+---------+---------+----+-----------+-----+-----+-----+-----|
|2. Складання та |млн. грн.| 0,150 | | 0,150 |0,125|0,025| | |
|узгодження проектів| | | | | | | | |
|встановлення меж | | | | | | | | |
|міста та меж | | | | | | | | |
|земельних ділянок, | | | | | | | | |
|що знаходяться поза| | | | | | | | |
|його межами | | | | | | | | |
|-------------------+---------+---------+----+-----------+-----+-----+-----+-----|
|3. Перенесення меж |млн. грн.| 0,275 | | 0,275 | |0,125|0,125|0,025|
|міста в натуру (на | | | | | | | | |
|місцевість) | | | | | | | | |
|-------------------+---------+---------+----+-----------+-----+-----+-----+-----|
|4. Виготовлення |млн. грн.| 0,050 | | 0,050 | | | |0,050|
|державних актів | | | | | | | | |
|-------------------+---------+---------+----+-----------+-----+-----+-----+-----|
|Всього |млн. грн.| 0,500 | | 0,500 |0,150|0,150|0,125|0,075|
----------------------------------------------------------------------------------
2.2. Земельно-кадастрова інвентаризація території
міста та ділянок, що знаходяться у
віданні міста поза його межами
В місті допущено певне затягування робіт з проведення
земельно-кадастрової інвентаризації. За вісім років виконані
роботи лише на третині (35,0 %) території міста, внаслідок чого
значні суми від плати за землю не надходять до міського бюджету.
Передбачається до 2005 року завершити земельно-кадастрову
інвентаризацію території міста. Обсяги її проведення визначені в
таблиці 2.2.
Таблиця 2.2.
-------------------------------------------------------------------------------------
| Заходи | Одиниця | Обсяги |Передбачувані| Роки |
| | виміру |виконаних| обсяги та |-------------------------------|
| | | робіт | вартість |2001|2002 -| в тому числі |
| | | | робіт | |2005 |-------------------|
| | | | | |всього|2002|2003|2004|2005|
|-----------------+---------+---------+-------------+----+------+----+----+----+----|
|1. Проведення | тис. га | 28,6 | 55,0 |10,4| 44,6 |13,0|10,5|10,5|10,6|
|робіт з земельно-|---------+---------+-------------+----+------+----+----+----+----|
|кадастрової |млн. грн.| | 5,00 | 1,0| 4,0 |1,2 | 0,9|0,9 |1,0 |
|інвентаризації - | | | | | | | | | |
|-----------------+-----------------------------------------------------------------|
|у тому числі: | |
|-----------------+-----------------------------------------------------------------|
|1.1. земель | тис. га | 24,6 | 7,3 | 1,4| 5,9 |1,4 | 1,5|1,5 |1,5 |
|підприємств, |---------+---------+-------------+----+------+----+----+----+----|
|організацій та |млн. грн.| | 2,00 | 0,4| 1,6 |0,4 | 0,4|0,4 |0,4 |
|установ | | | | | | | | | |
|-----------------+---------+---------+-------------+----+------+----+----+----+----|
|1.2. земель | тис. га | | 5,2 | 1,0| 4,2 |1,2 | 1,0|1,0 |1,0 |
|багатоповерхової |---------+---------+-------------+----+------+----+----+----+----|
|житлової забудови|млн. грн.| | 1,10 | 0,2| 0,9 |0,3 | 0,2|0,2 |0,2 |
|-----------------+---------+---------+-------------+----+------+----+----+----+----|
|1.3. присадибних | тис. га | 4,0 | 1,2 | | 1,2 |1,2 | | | |
|земельних ділянок|---------+---------+-------------+----+------+----+----+----+----|
|та ділянок |млн. грн.| | 0,10 | | 0,10 |0,10| | | |
|садівницьких | | | | | | | | | |
|товариств | | | | | | | | | |
|-----------------+---------+---------+-------------+----+------+----+----+----+----|
|1.4. | тис. га | | 34,6 | 6,9| 27,7 |6,9 | 6,9|6,9 |7,0 |
|лісогосподарських|---------+---------+-------------+----+------+----+----+----+----|
|підприємств |млн. грн.| | 1,20 | 0,3| 0,9 |6,2 | 0,2|0,2 |0,3 |
|-----------------+---------+---------+-------------+----+------+----+----+----+----|
|1.5. | тис. га | | 6,7 | 1,1| 5,6 |2,3 | 1,1|1,1 |1,1 |
|водогосподарських|---------+---------+-------------+----+------+----+----+----+----|
|підприємств |млн. грн.| | 0,60 | 0,1| 0,5 |0,2 | 0,1|0,1 |0,1 |
-------------------------------------------------------------------------------------
За результатами земельно-кадастрової інвентаризації території
міста і буде створена сучасна інформаційна база для здійснення
ефективного і певного справляння плати за землю, підтвердження
права на землю суб'єктів земельних відносин, виявлення можливостей
підвищення вартості земельних ділянок, одержання достовірних даних
для ведення державного земельного кадастру.
Очікується, що за період здійснення Програми лише за рахунок
уточнення бази оподаткування внаслідок завершення
земельно-кадастрової інвентаризації до місцевого бюджету від плати
за землю надходження збільшаться на 3,7 млн. гривень та від
корегувань показників грошової оцінки земель - 27,6 млн. грн.
2.3. Оформлення права власності на землю та права
користування землею, у тому числі на умовах оренди
У відповідності до пункту 6 Постанови Верховної Ради України
"Про земельну реформу"
( 563-12 ) від 18.12.90 громадяни,
підприємства, установи й організації, які мали у користуванні
земельні ділянки, надані їм у попередні роки, повинні були до 15
березня 1994 року оформити право власності або користування
землею. Дія пункту 6 цієї Постанови
( 563-12 ) продовжувалась на
декілька років. Після закінчення строку продовження суб'єкти
земельних відносин мають оформити право використання земельних
ділянок на умовах оренди або викупити ці ділянки.
Передбачається продаж біля 200 земельних ділянок юридичним
особам міста орієнтовною площею 70 гектарів, що буде складати біля
шести відсотків від загальної кількості земельних ділянок, якими
користуються юридичні особи.
Обсяги робіт щодо оформлення права власності на землю та
права користування нею визначені у таблиці 2.3.
Таблиця 2.3.
--------------------------------------------------------------------------------------
| Заходи |Фактичний| Передбачені | Роки |
| | обсяг | обсяги та |---------------------------------------|
| |виконаних|вартість робіт|2001|2002 - 2005| в тому числі |
| | робіт | | | всього |----------------------|
| | | | | |2002|2003 |2004 | 2005|
|-------------------+---------+--------------+----+-----------+----+-----+-----+-----|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
|------------------------------------------------------------------------------------|
|1. Громадяни |
|------------------------------------------------------------------------------------|
|1. Оформлення права| | | | | | | | |
|власності на: | | | | | | | | |
|-------------------+---------+--------------+----+-----------+----+-----+-----+-----|
|1.1. Присадибні | | | | | | | | |
|ділянки | | | | | | | | |
|-------------------+---------+--------------+----+-----------+----+-----+-----+-----|
|одиниця виміру: | 12178 | 10000 |2000| 8000 |2600|2700 | 2700| - |
|ділянка | | | | | | | | |
|-------------------+---------+--------------+----+-----------+----+-----+-----+-----|
| млн. грн.| - | 5,00 |1,00| 4,00 |1,30|1,35 | 1,35| - |
|-------------------+---------+--------------+----+-----------+----+-----+-----+-----|
|1.2. Садові ділянки| | | | | | | | |
|-------------------+---------+--------------+----+-----------+----+-----+-----+-----|
|одиниця виміру: | 18088 | 4200 | 840| 3360 |1120|1120 | 1120| - |
|ділянка | | | | | | | | |
|-------------------+---------+--------------+----+-----------+----+-----+-----+-----|
| млн. грн.| - | 0,80 |0,16| 0,64 |0,21|0,21 | 0,22| - |
|-------------------+---------+--------------+----+-----------+----+-----+-----+-----|
|Разом: млн. грн. | | 5,80 |1,16| 4,64 |1,51|1,56 | 1,57| |
|------------------------------------------------------------------------------------|
|2. Юридичні особи |
|------------------------------------------------------------------------------------|
|2.1. Оформлення | | | | | | | | |
|права власності | | | | | | | | |
|(викуп) | | | | | | | | |
|-------------------+---------+--------------+----+-----------+----+-----+-----+-----|
|одиниця виміру: | 9 | 198 | 28 | 170 | 33 | 39 | 46 | 52 |
|ділянка | | | | | | | | |
|-------------------+---------+--------------+----+-----------+----+-----+-----+-----|
| тис. га| 4 | 67 | 9 | 58 | 11 | 13 | 15 | 19 |
|-------------------+---------+--------------+----+-----------+----+-----+-----+-----|
|2.2. Оформлення | | | | | | | | |
|права користування | | | | | | | | |
|- всього | | | | | | | | |
|-------------------+---------+--------------+----+-----------+----+-----+-----+-----|
|одиниця виміру: | 2080 | 3856 | 550| 3306 |900 | 800 | 800 | 806 |
|ділянка | | | | | | | | |
|-------------------+---------+--------------+----+-----------+----+-----+-----+-----|
| тис. га| 4,4 | 56,42 |8,00| 48,42 |3,20|11,70|11,70|11,82|
|-------------------+---------+--------------+----+-----------+----+-----+-----+-----|
|в тому числі: | | | | | | | | |
|-------------------+---------+--------------+----+-----------+----+-----+-----+-----|
|- на умовах оренди | | | | | | | | |
|-------------------+---------+--------------+----+-----------+----+-----+-----+-----|
|одиниця виміру: | 1002 | 2700 | 450| 2250 |550 | 550 | 550 | 600 |
|ділянка | | | | | | | | |
|-------------------+---------+--------------+----+-----------+----+-----+-----+-----|
| тис. га| 2,12 | 3,25 |0,42| 2,83 |0,66|0,66 | 0,66| 0,85|
--------------------------------------------------------------------------------------
2.4. Визначення фондів та розмежування земель державної
і комунальної власності. Визначення меж прибудинкових
територій у зоні житлової забудови
Розмежування земель державної і комунальної власності буде
проведено шляхом встановлення в натурі (на місцевості) меж
земельних ділянок, що залишаються у державній власності та таких,
що передаються до комунальної власності.
В державній власності в межах міста залишаються землі:
- збройних сил України та інших військових формувань,
створених відповідно до законодавства України, крім земельних
ділянок цих структур під об'єктами культурного, виробничого та
житлового призначення;
- під судноплавною частиною водних об'єктів
загальнодержавного значення;
- земельні ділянки, які використовуються для забезпечення
діяльності Президента України, Верховної Ради України, Кабінету
Міністрів України.
На підставі прогнозного розрахунку визначено, що в межах
міста землі державної власності будуть складати біля 11,5 тис. га
(13,7 % загальної площі міста), комунальної - 70,5 тис. га (84,3
%). Для проведення робіт з розмежування земель державної та
комунальної власності потребується фінансування в розмірі біля 1,3
млрд. гривень, у тому числі в 2002 - 2005 рр. - 18,0 млн. грн., по
4,5 млн. щорічно. Вказані роботи в основному будуть завершені до
2010 року.
Визначення меж прибудинкових територій у зоні житлової
забудови буде проводитись за проектами поділу території
мікрорайонів (кварталів) та проектами забудови земельних ділянок
багатоквартирної несадибної житлової забудови.
Встановлення та закріплення меж прибудинкових територій
існуючого житлового фонду та надання у спільне користування або
спільну сумісну власність земельних ділянок буде сприяти належному
утриманню цих територій, визначенню додаткових площ, придатних для
нового будівництва, та встановленню відповідної плати за
користування землею.
Встановлення меж прибудинкових територій дасть можливість за
рахунок виділення об'єктів нежитлового призначення радикально
зменшити пільги щодо плати за землю під об'єктами багатоповерхової
житлової забудови, які в 1999 році склали 8,0 млн. гривень.
Для проведення робіт по визначенню меж прибудинкових
територій в 2002 - 2005 рр. потребується фінансування в розмірі
8,0 млн., по 2,0 млн. грн. щорічно.
Затрати на проведення вказаних робіт практично окупляться за
період здійснення Програми і до бюджету міста додатково надійде
біля 15 млн. гривень.
Одночасно з визначенням прибудинкових територій буде
проведено інвентаризацією земельних ділянок, на яких розміщені
індивідуальні гаражі, за дозволами районних органів влади та
самовільно встановлені. Враховуючи складність процедури знесення
(відсутність правого механізму, невизначеність органів, які
здійснюють знесення та економічні витрати), доцільно прийняти
рішення міської ради з цього питання і запровадити надання
тимчасового дозволу на користування вказаними земельними ділянками
на умовах оренди. Орендна плата за користування ними складе біля
0,5 млн. гривень на рік.
2.5. Функціональне зонування території міста.
Земельно-господарський устрій
території адміністративних районів
Активізація інвестиційної діяльності в місті, спрощення
дозвільної системи в галузі будівництва, і, як наслідок,
підвищення ефективності використання міських земель неможливі без
розробки системи зонування міської території ("Зонінгу"),
доведеної до окремих елементів планувально-функціональної
структури, а згодом і до кожного землекористувача.
"Зонінг" встановлює комплексний перелік передумов та обмежень
для використання кожної земельної ділянки в місті і є запорукою
практично повного викорінення суб'єктивізму при прийнятті рішень
щодо характеру та інтенсивності використання окремих ділянок, в
декілька разів прискорює процес одержання дозвільної документації
на будівництво.
Для обгрунтування, розробки і подальшої реалізації на землях
міста необхідного обсягу організаційних та інженерно-технічних
заходів щодо удосконалення територіальної структури міста,
освоєння земель, здійснення земельного обігу, поліпшення системи
справляння плати за землю, організації управління землями міста
передбачено складання планів земельно-господарського устрою в
розрізі адміністративних районів.
Напрацювання відповідної методичної бази виконання вказаних
робіт передбачено на території Шевченківського району міста.
Обсяги робіт щодо функціонального зонування території міста
та земельно-господарського устрою, запровадження порядку
економічного стимулювання раціонального використання земельних
ресурсів, визначення меж прибудинкових територій, запровадження
системи державного моніторингу земельних ресурсів і
землекористування, наведені в таблиці 2.4.
Таблиця 2.4.
-------------------------------------------------------------------------------
| Заходи | Одиниця |Передбачувані| Роки |
| | виміру | обсяги та |-------------------------------|
| | | вартість |2001|2002 -| в тому числі |
| | | робіт | | 2005 |-------------------|
| | | | |всього|2002|2003|2004|2005|
|---------------------+---------+-------------+----+------+----+----+----+----|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | | 9 |
|---------------------+---------+-------------+----+------+----+----+----+----|
|1. Розробка проекту | тис. га | 83,6 | | 9,0 | 1,7| 3,3| 2,0| 2,0|
|зонування території |---------+-------------+----+------+----+----+----+----|
|міста всього, в тому |млн. грн.| 9,0 | | | | | | |
|числі | | | | | | | | |
|---------------------+---------+-------------+----+------+----+----+----+----|
|1.1. Розробка |млн. грн.| 0,3 | | | 0,3| | | |
|правового та науково-| | | | | | | | |
|методичного | | | | | | | | |
|забезпечення | | | | | | | | |
|---------------------+---------+-------------+----+------+----+----+----+----|
|1.2. Розробка | тис. га | 83,6 | | 2,7 | 1,4| 1,3| | |
|концепції розвитку |---------+-------------+----+------+----+----+----+----|
|зонінгу |млн. грн.| 2,7 | | | | | | |
|---------------------+---------+-------------+----+------+----+----+----+----|
|1.3. Розробка | тис. га | 5,4 | | 1,0 | | 1,0| | |
|пілотного проекту на |---------+-------------+----+------+----+----+----+----|
|центральну |млн. грн.| 1,0 | | | | | | |
|планувальну зону | | | | | | | | |
|міста | | | | | | | | |
|---------------------+---------+-------------+----+------+----+----+----+----|
|1.4. Зонінг по | тис. га | 78,2 | | 5,0 | | 1,0| 2,0| 2,0|
|адміністративних |---------+-------------+----+------+----+----+----+----|
|районах |млн. грн.| 5,0 | | | | | | |
|---------------------+---------+-------------+----+------+----+----+----+----|
|2. Розробка планів | тис. га | 83,6 | | | | | | |
|земельно- |---------+-------------+----+------+----+----+----+----|
|господарського устрою|млн. грн.| 4,7 | - | 4,7 | 1,2| 1,2| 1,2| 1,1|
|території міста: | | | | | | | | |
|---------------------+---------+-------------+----+------+----+----+----+----|
|2.1. Комплексна | тис. га | 2,7 | | 0,7 | 0,5| 0,2| | |
|програма виконання |---------+-------------+----+------+----+----+----+----|
|робіт пілотного плану|млн. грн.| 0,7 | | | | | | |
|земельно- | | | | | | | | |
|господарського устрою| | | | | | | | |
|на території | | | | | | | | |
|Шевченківського | | | | | | | | |
|району з планово- | | | | | | | | |
|методичним | | | | | | | | |
|обгрунтуванням | | | | | | | | |
|---------------------+---------+-------------+----+------+----+----+----+----|
|2.2. Розробка планів | тис. га | 80,9 | | 4,0 | 1,0| 1,0| 1,0| 1,0|
|земельно- |---------+-------------+----+------+----+----+----+----|
|господарського устрою|млн. грн.| 4,0 | | | | | | |
|на територію інших | | | | | | | | |
|районів | | | | | | | | |
|---------------------+---------+-------------+----+------+----+----+----+----|
|3. Запровадження |млн. грн.| 1,0 | | 1,0 |0,25|0,25|0,25|0,25|
|порядку економічного | | | | | | | | |
|стимулювання | | | | | | | | |
|раціонального | | | | | | | | |
|використання | | | | | | | | |
|земельних ресурсів, а| | | | | | | | |
|також застосування | | | | | | | | |
|відповідних санкцій | | | | | | | | |
|---------------------+---------+-------------+----+------+----+----+----+----|
|4. Здійснення |млн. грн.| 18,0 | | 18,0 | 4,5| 4,5| 4,5| 4,5|
|розмежування земель | | | | | | | | |
|державної і | | | | | | | | |
|комунальної | | | | | | | | |
|власності | | | | | | | | |
|---------------------+---------+-------------+----+------+----+----+----+----|
|5. Визначення меж |млн. грн.| 8,0 | | 8,0 | 2,0| 2,0| 2,0| 2,0|
|прибудинкових | | | | | | | | |
|територій | | | | | | | | |
|---------------------+---------+-------------+----+------+----+----+----+----|
|6. Запровадження |млн. грн.| 0,5 | | 0,5 | | 0,1| 0,2| 0,2|
|системи державного | | | | | | | | |
|моніторингу земельних| | | | | | | | |
|ресурсів і | | | | | | | | |
|землекористування | | | | | | | | |
-------------------------------------------------------------------------------
2.6. Удосконалення структури землекористування в місті
В період реалізації Генерального плану відбулися зміни в
законодавстві та директивних документах, які регулюють розміщення
та типи житлової забудови в населених пунктах, що відповідно
позначилося на місткості та призначенні територіальних ресурсів
міста.
Обмеження на реконструкцію районів існуючої садибної
забудови, що займає в м. Києві 3,2 тис. га, прийняті рішенням
Київради від 05.03.92 N 35, призвели до виключення з зазначених
вище районів територій, освоєння яких для інтенсивної
багатоповерхової забудови пов'язано із знесенням житлових будинків
садибного типу, загальною площею близько 2,2 тис. га.
Відміна заборони на будівництво приватних житлових будинків з
присадибними ділянками та адміністративних обмежень на мало- та
середньоповерхове будівництво в найкрупніших містах дозволила
провести пошук територіальних ресурсів для розміщення цих типів
житлового будівництва.
Внаслідок цього в межах міста визначені вільні від забудови
ділянки, які передбачено використати для розміщення малоповерхових
житлових будинків садибного типу та секційних багатоквартирних
будинків від 2-х до 5-ти поверхів без знесення існуючого житлового
фонду. Це дозволило збільшити територіальні ресурси для забудови
ще приблизно на 600 га.
Крім того, як показують розрахунки, територіальні резерви є
також в кварталах існуючої садибної забудови.
Укрупнені розрахунки територіальних ресурсів кварталів
садибної забудови, за даними управління "Генплан" АТ "Київпроект",
свідчать, що тут може бути вишукано ще 300 - 400 га території для
нової забудови.
Внаслідок цього, у разі збільшення попиту на земельні ділянки
для будівництва приватних малоповерхових житлових будинків,
організації товариства забудовників вимагатимуть виходу на райони,
придатні для масової забудови, які передбачені в основному на
резервних територіях.
Одночасно необхідно розробити проекти детального планування
цих районів, які враховують нові тенденції в житловому
будівництві, скасувати плани червоних ліній, встановлені на
підставі діючого та попереднього Генеральних планів, які не
відповідають рішенням, спрямованим на збереження районів
індивідуальної забудови.
Все це дасть змогу вишукати нові територіальні ресурси і
підвищити ефективність використання забудованої території міста.
З урахуванням територій, освоєних в період реалізації
Генерального плану, а також включених в міську межу в цей період
земель області територіальні ресурси для розміщення комплексної
міської забудови становлять понад 3,0 тис. га, з яких 45 відсотків
розташовані в правобережній частині міста, 55 - в лівобережній.
Виходячи в вищевикладеного будівельна місткість територій,
які функціональним зонуванням Генерального плану міста визначені
як території житлової забудови (територіальні ресурси), становлять
в цілому 13,2 млн. кв. м загальної площі. Зазначене не вичерпує
потенціальних територіальних ресурсів міста. Потенційним
територіальним резервом для розміщення 5 - 10 - 16-поверхових
житлових будинків є мікрорайони забудови 60-х років. Конкретні
обсяги територіальних ресурсів в зазначених мікрорайонах можуть
бути визначені при розробці проектів розподілу територій
мікрорайонів, як це передбачено відповідними директивними
документами.
Використання територіальних ресурсів міста на період до 2005
р. і за його межами визначено обсягами житлового будівництва,
передбаченими Державною програмою соціально-економічного розвитку
м. Києва до 2010 року
( 1409-97-п ): на 2001 - 2005 рр. - 4,6 млн.
кв. м; на 2006 - 2010 рр. - 6,0 млн. кв. м.
Співставлення потужності територіальних ресурсів та
передбачених обсягів житлового будівництва виявляє їх достатність
на період до 2010 року.
При збільшенні обсягів житлового будівництва в найближчі роки
до рівня 1990 - 1994 рр. (1,0 - 1,1 млн. кв. м), вже в період 2001
- 2005 рр. виникне необхідність в проведенні підготовчих робіт по
територіальному розвитку міста та облаштуванню резервних територій
за його межами для масової забудови після 2005 року (Ходосівський
та Вишгородський майданчики).
Основними принципами розміщення житлового будівництва в 2001
- 2005 роках є:
- завершення забудови житлових масивів та мікрорайонів з
метою формування повного комплексу об'єктів обслуговування та
ефективного використання коштів за рахунок концентрації їх
будівництва;
- забудова нових районів, розташованих в зонах дії існуючих
та таких, що будуються, магістральних інженерних та транспортних
мереж, джерел енергопостачання.
Виходячи з цих принципів, передбачається:
- завершити забудову житлових масивів Вигурівщина-Троєщина,
Оболонь, Біличі, вул. Народного ополчення, Позняки,
Осокорки-Північні.
- здійснити забудову переважно багатоповерховими житловими
будинками нових районів: вул. Ломоносова, Кібцентр-2, просп. Науки
(1, 2 м/р), вул. Кіквідзе - Підвисоцького, пров. Моторний,
Лівобережний, 9 м/р та житловий квартал Лівобережного центру, а
також районів котеджного та малоповерхового будівництва, серед
яких найбільшими є - ур. Оболонь, Бортничі, Чапаєвка,
Петропавлівська Борщагівка та інші.
Важливим потенційним територіальним резервом міста є
промислово-складські території, військові містечка, а також
території науково-дослідних та конструкторських закладів. Їх
загальна площа перевищує 4 тис. га. Фактична щільність забудови та
концентрація основних фондів на ряді промислових територій в 4 - 5
і більше разів менша світових стандартів. Значна кількість
вказаних територій розташована вздовж головних міських магістралей
з високим рівнем транспортної доступності.
Сьогодні, коли значна кількість підприємств не працює, ці
території часто використовуються не за встановленим призначенням:
для складів та баз комерційних структур, влаштування автозаправних
станцій, підприємств торгівлі, тощо.
В зв'язку з цим, на основі аналізу сучасного використання
промислових територій та можливостей вилучення ділянок, які
використовуються нераціонально, не за функціональним призначенням
буде прискорено виконання робіт щодо визначення концепції
реструктуризації виробничого комплексу міста.
В межах міста є біля 1500 гектарів земель, що потребують
проведення інженерної підготовки. Для здійснення цих робіт (намив
території, рекультивація порушених земель, протизсувні заходи,
осушення, інші роботи) необхідна пайова участь інвесторів в сумі
біля 111,0 млн. грн., в тому числі: в 2001 році - 5,4 млн. грн.,
2002 - 25,4 млн. грн., 2003 році - 25,4 млн. грн., 2004 році -
26,8 млн. грн., 2005 році - 28 млн. грн. Освоєні території будуть
використовуватися для містобудівних та рекреаційних цілей.
Передбачається збільшення площі забудованих земель (житлова
забудова, землі комерційного використання) на 2,6 тис. га в
основному за рахунок земель сільськогосподарського призначення.
Внаслідок такого удосконалення структури землекористування
збільшаться надходження до бюджету міста на розрахунковий період
Програми в обсязі до 250 млн. гривень.
Динаміка земель міста на період реалізації заходів програми
наведена в таблиці 2.5.
Таблиця 2.5.
------------------------------------------------------------------
| |Наявність на|За Програмою| + |
| |час розробки|на 2005 рік | - |
| | Програми |(тис. га) | до |
| | (тис. га) | | вихідної|
|----------------------------+------------+------------+---------|
| 1 | 2 | 3 | 4 |
|----------------------------+------------+------------+---------|
|Загальна площа | 83,6 | 83,6 | - |
|----------------------------+------------+------------+---------|
|1. Сільськогосподарські | 5,7 | 4,0 | -1,7 |
|землі - всього | | | |
|----------------------------+------------+------------+---------|
|у тому числі | 5,6 | 3,9 | -1,7 |
|сільськогосподарські | | | |
|угіддя: | | | |
|----------------------------+------------+------------+---------|
|2. Ліси та інші лісовкриті | 36,1 | 36,1 | - |
|площі | | | |
|----------------------------+------------+------------+---------|
|3. Забудовані землі - всього| 33,9 | 36,5 | +2,6 |
|у тому числі: | | | |
|----------------------------+------------+------------+---------|
|- під житловою забудовою | 6,0 | 6,7 | +0,7 |
|----------------------------+------------+------------+---------|
|- землі промисловості | 5,9 | 5,9 | - |
|----------------------------+------------+------------+---------|
|- землі під відкритими | 0,1 | 0,1 | - |
|розробками | | | |
|----------------------------+------------+------------+---------|
|- землі, які | 2,0 | 2,8 | +0,8 |
|використовуються в | | | |
|комерційних цілях | | | |
|----------------------------+------------+------------+---------|
|- землі громадського | 5,1 | 5,5 | +0,4 |
|призначення | | | |
|----------------------------+------------+------------+---------|
|- землі змішаного | 0,1 | 0,5 | +0,4 |
|використання | | | |
|----------------------------+------------+------------+---------|
|- землі транспорту та | 2,1 | 2,5 | +0,4 |
|зв'язку | | | |
|----------------------------+------------+------------+---------|
|- землі, що використовуються| 12,6 | 12,5 | -0,1 |
|для відпочинку та інші | | | |
|відкриті землі - всього | | | |
|----------------------------+------------+------------+---------|
|у тому числі: | | | |
|- зелені насадження | 7,0 | 7,0 | - |
|загального користування | | | |
|----------------------------+------------+------------+---------|
|4. Відкриті заболочені землі| 0,3 | 0,3 | - |
|(болота) | | | |
|----------------------------+------------+------------+---------|
|5. Відкриті землі без | 0,9 | 0,1 | -0,8 |
|рослинного покрову - всього | | | |
|----------------------------+------------+------------+---------|
|в тому числі яри | 0,1 | 0,1 | - |
|----------------------------+------------+------------+---------|
|6. Води - всього | 6,7 | 6,7 | - |
------------------------------------------------------------------
Стан земель міста Києва по власниках та
землекористувачах на 01.01.2001
Зображення має графічний характер. Не наводиться.
Стан земель міста Києва за формами
власності на землю на 01.01.2001
Зображення має графічний характер. Не наводиться.
Стан земель по угіддях та видах економічної
діяльності на 01.01.2001
Зображення має графічний характер. Не наводиться.
Забудовані землі в межах м. Києва
за станом на 01.01.2001
Зображення має графічний характер. Не наводиться.
Сільськогосподарські землі в межах
м. Києва за станом на 01.01.2001
Зображення має графічний характер. Не наводиться.
Забудовані землі в межах м. Києва
за станом на 01.01.2001
Зображення має графічний характер. Не наводиться.
2.7. Земельний обіг в місті
Розвиток легалізованого земельного ринку в місті буде
залежати від обсягів первинної приватизації земельних ділянок
громадянами і юридичними особами, а також від забезпечення
належного розвитку ринкової інфраструктури та стабільності системи
прав на землю. Останні фактори будуть еволюційно розвиватись в
процесі функціонування обігу прав на земельні ділянки шляхом
укладення цивільно-правових угод.
Органи влади міста регулюють лише використання землі за
певним функціональним призначенням, а не процеси її придбання,
володіння та відчуження.
Первинний ринок земель під промисловими об'єктами очікується
у кількості, що не перевищуватиме 2 % їх загальної площі, оскільки
значна кількість промислових підприємств міста згідно
законодавства не може бути приватизована. В зв'язку з цим
очікується, що і вторинний ринок землі промислових підприємств
розвиватиметься повільно і складатиме площу в межах 100 гектарів.
Оскільки у значної кількості промислових підприємств, установ
і організацій науки, культури, освіти тощо знаходяться у
користуванні надлишкові площі земельних ділянок, місто
переглядатиме потребу цих землекористувачів у земельних ділянках і
запропонує надлишкові площі для продажу або оренди. Щорічно місто
пропонуватиме на ринку такі земельні ділянки площею до 30 га як на
периферії, так і в центральних районах.
Для будівництва сучасних складських потужностей, у тому числі
під зберігання транспортних засобів у найближчі роки місто
запропонує земельні ділянки площею біля 50 га, які розміщені
переважно вздовж основних автомобільних магістралей, залізниць та
в районі аеропорту Жуляни.
Передбачається активний розвиток ринку земельних ділянок для
будівництва офісних приміщень та приміщень для бізнес-послуг,
оскільки задоволення попиту в таких приміщеннях шляхом
реконструкції існуючих адміністративних приміщень в основному уже
вичерпано. Щорічно під забудову для зазначених цілей місто
пропонуватиме земельні ділянки на площі 10 - 15 гектарів.
На підставі проведеного аналізу прогнозується стабільним
ринок земельних ділянок під індивідуальними житловими будинками та
садовими ділянками. Він може бути на рівні до 3 % загальної
кількості земельних ділянок цієї категорії щорічно, тобто на площі
100 га.
Ринок земель під багатоквартирними житловими будинками в
найближчі роки великого розвитку не матиме. Поступово розпочнеться
ринок земель під будинками - кондомінімумами, де в першу чергу
будуть визначені прибудинкові території та ідеальні долі землі на
кожну квартиру.
Основні обсяги земельного обігу в місті наведені в таблиці
2.6.
Таблиця 2.6.
-------------------------------------------------------------------------------
| Заходи | Одиниця | Обсяги | Роки |
| | виміру |надходжень|-------------------------------|
| | | |2001|2002 -| в тому числі |
| | | | |2005 |-------------------|
| | | | |всього|2002|2003|2004|2005|
|------------------------+---------+----------+----+------+----+----+----+----|
|1. Розробка документів | га | 67 | 9 | 58 | 11 | 13 | 15 | 19 |
|на земельні ділянки |---------+----------+----+------+----+----+----+----|
|несільськогосподарського|млн. грн.| 15,1 | 2,1| 13,0 | 2,5| 3,0|3,5 |4,0 |
|призначення для продажу | | | | | | | | |
|суб'єктам | | | | | | | | |
|підприємницької | | | | | | | | |
|діяльності | | | | | | | | |
|------------------------+---------+----------+----+------+----+----+----+----|
|2. Продаж земельних |млн. грн.| 151,2 |21,2| 130,0|25,0|30,0|35,0|40,0|
|ділянок | | | | | | | | |
|несільськогосподарського| | | | | | | | |
|призначення | | | | | | | | |
|------------------------+---------+----------+----+------+----+----+----+----|
|3. Оренда земельних | тис. га | - |1,17| - |1,69|2,29|2,97|3,65|
|ділянок (нарост. |---------+----------+----+------+----+----+----+----|
|підсумок) |млн. грн.| 149,7 |15,2| 134,5|18,6|29,8|38,6|47,5|
-------------------------------------------------------------------------------
2.8. Державний земельний кадастр. Впровадження
сучасної державної системи реєстрації прав на землю
Державний земельний кадастр є сукупністю необхідних даних і
документів про правовий режим земель і інших об'єктів державного
кадастрового обліку, їх вартість і розподіл за власниками землі,
землекористувачами, орендаторами і категоріями земель.
Державний земельний кадастр включає такі складові частини:
реєстрацію земельних ділянок та права власності на них; облік
кількості земель та земельних ділянок; облік якості земель;
бонітування грунтів; зонування територій; економічну оцінку
земель; грошову оцінку земель і земельних ділянок.
В порядку ведення державного земельного кадастру
передбачається оновлення планово-картографічних матеріалів
масштабу 1:2000 та 1:10000; ведення чергового кадастрового плану
міських земель та їх державної статистичної звітності; визначення
та коригування грошової і експертної оцінки земель; проведення
робіт з бонітування грунтів (оцінки якості грунтів).
Державна система реєстрації прав на землю в м. Києві включає
створення та впровадження єдиної системи державної реєстрації
міських земель (державний реєстр земель), банку даних розпорядчих
і нормативно-методичних документів Київської міської ради і
Київської міської державної адміністрації в галузі земельних
відносин "Документ - земля", індексної карти міських земель.
Впровадження державної системи реєстрації міських земель в
сучасних умовах забезпечить гарантії прав власності на землю;
покращить і підвищить ефективність оподаткування земель; сприятиме
розвитку і контролю ринкових земельних відносин, зменшенню
земельних спорів, спрощенню землевпорядних робіт, забезпеченню
достовірності і оперативності надання владним структурам та
замовникам статистичних даних щодо власників землі і
землекористувачів, обігу прав на землю.
Державна система реєстрації прав на землю в місті Києві буде
працювати на самоокупній основі і не вимагатиме виділення
додаткових коштів із бюджету на поточні витрати.
Розрахунки показують, що для забезпечення ведення державного
земельного кадастру та на впровадження державної системи
реєстрації прав в 2000 - 2005 роках необхідне фінансування у
розмірі 9,2 млн. грн., у тому числі по видах робіт:
Таблиця 2.7.
----------------------------------------------------------------------------------
| Заходи | Одиниця |Передбачувані| Роки |
| | виміру | обсяги та |-------------------------------|
| | | вартість |2001|2002 -| в тому числі |
| | | робіт | |2005 |-------------------|
| | | | |всього|2002|2003|2004|2005|
|------------------------+---------+-------------+----+------+----+----+----+----|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
|------------------------+---------+-------------+----+------+----+----+----+----|
|1. Впровадження |млн. грн.| 1,4 |0,2 | 1,2 | 0,6|0,2 |0,2 | 0,2|
|державної системи | | | | | | | | |
|реєстрації прав на землю| | | | | | | | |
|- всього | | | | | | | | |
|------------------------+---------+-------------+----+------+----+----+----+----|
|Створення індексної | тис. га | 83,6 |83,6| | | | | |
|карти міських земель |млн. грн.| 0,1 |0,1 | | | | | |
|------------------------+---------+-------------+----+------+----+----+----+----|
|1.2. Створення банку |млн. грн.| 0,5 |0,1 | 0,4 | 0,1|0,1 |0,1 | 0,1|
|даних розпорядчих та | | | | | | | | |
|нормативно-методичних | | | | | | | | |
|документів КМДА та КР в | | | | | | | | |
|галузі земельних | | | | | | | | |
|відносин "Документ - | | | | | | | | |
|земля" | | | | | | | | |
|------------------------+---------+-------------+----+------+----+----+----+----|
|1.3. Створення та |млн. грн.| 0,8 | | 0,8 | 0,5|0,1 |0,1 | 0,1|
|впровадження єдиної | | | | | | | | |
|державної системи | | | | | | | | |
|реєстрації міських | | | | | | | | |
|земель (державний реєстр| | | | | | | | |
|земель) | | | | | | | | |
|------------------------+---------+-------------+----+------+----+----+----+----|
|2. Ведення державного |млн. грн.| 8,20 |1,55| 6,65 |2,90|1,95|0,90|0,90|
|земельного кадастру | | | | | | | | |
|(ДЗК) - всього | | | | | | | | |
|------------------------+---------+-------------+----+------+----+----+----+----|
|2.1. Створення єдиної |млн. грн.| 2,5 |0,8 | 1,7 | 1,1|0,2 |0,2 | 0,2|
|автоматизованої системи | | | | | | | | |
|управління базами даних | | | | | | | | |
|ДЗК та її впровадження | | | | | | | | |
|------------------------+---------+-------------+----+------+----+----+----+----|
|Програмне забезпечення |млн. грн.| 1,3 |0,2 | 1,1 | 0,2|0,3 |0,3 | 0,3|
|та придбання технічного | | | | | | | | |
|обладнання для | | | | | | | | |
|автоматизації ДЗК | | | | | | | | |
|------------------------+---------+-------------+----+------+----+----+----+----|
|2.3. Створення Web |млн. грн.| 0,5 | - | 0,5 |0,25|0,25| - | - |
|сайта, присвяченого | | | | | | | | |
|питанням земельних | | | | | | | | |
|відносин. Підтримка | | | | | | | | |
|сайта | | | | | | | | |
|------------------------+---------+-------------+----+------+----+----+----+----|
|2.4. Створення відкритої|млн. грн.| 0,6 |0,2 | 0,4 | 0,2|0,2 | | |
|для міських служб | | | | | | | | |
|інформаційної | | | | | | | | |
|автоматизованої системи | | | | | | | | |
|ДЗК. Прямий | | | | | | | | |
|інформаційний зв'язок з | | | | | | | | |
|Головархітектурою, | | | | | | | | |
|податковими | | | | | | | | |
|адміністраціями, тощо | | | | | | | | |
|------------------------+---------+-------------+----+------+----+----+----+----|
|2.5. Забезпечення ДЗК |млн. грн.| 0,9 | - | 0,9 | 0,3|0,2 |0,2 | 0,2|
|планово-картографічними | | | | | | | | |
|матеріалами та їх | | | | | | | | |
|обновлення | | | | | | | | |
|------------------------+---------+-------------+----+------+----+----+----+----|
|2.6. Бонітування грунтів| тис. га | 5,6 | | | | | | |
|(оцінка якості грунтів) |млн. грн.| 0,3 | | 0,3 | 0,2|0,1 | | |
|------------------------+---------+-------------+----+------+----+----+----+----|
|2.7. Вилучення із |млн. грн.| 0,45 | - | 0,45 |0,15|0,10|0,10|0,10|
|інтенсивного обробітку | | | | | | | | |
|малопродуктивних земель | | | | | | | | |
|з наступним їх | | | | | | | | |
|використанням як | | | | | | | | |
|природних кормових | | | | | | | | |
|угідь, під заліснення | | | | | | | | |
|для будівництва житла | | | | | | | | |
|------------------------+---------+-------------+----+------+----+----+----+----|
|2.8. Проведення |млн. грн.| 0,30 | - | 0,30 | 0,1|0,2 | | |
|комплексного обстеження | | | | | | | | |
|сільськогосподарських | | | | | | | | |
|угідь на забрудненість | | | | | | | | |
|важкими металами, | | | | | | | | |
|нітратами, пестицидами | | | | | | | | |
|------------------------+---------+-------------+----+------+----+----+----+----|
|2.9. Впровадження |млн. грн.| 0,6 | - | 0,6 | 0,3|0,3 | | |
|відкритої | | | | | | | | |
|автоматизованої системи | | | | | | | | |
|розрахунків плати за | | | | | | | | |
|землю | | | | | | | | |
|------------------------+---------+-------------+----+------+----+----+----+----|
|2.10. Грошова та |млн. грн.| 0,7 |0,3 | 0,4 | 0,1|0,1 |0,1 | 0,1|
|експертна оцінка земель | | | | | | | | |
|------------------------+---------+-------------+----+------+----+----+----+----|
|2.11. Запровадження |млн. грн.| 0,05 |0,05| - | - | - | - | - |
|порядку визначення | | | | | | | | |
|орендної плати на землях| | | | | | | | |
|державної власності | | | | | | | | |
|різного функціонального | | | | | | | | |
|призначення | | | | | | | | |
|------------------------+---------+-------------+----+------+----+----+----+----|
|Всього |млн. грн.| 9,20 |1,75| 7,45 |3,40|2,05|1,00|1,00|
----------------------------------------------------------------------------------
2.9. Основні напрямки охорони земель міста
Охорона землі, як компонента біосфери, просторової бази
життєдіяльності людини і засобу виробництва є пріоритетним
напрямком земельної реформи, державного регулювання
природокористування.
Державне регулювання охорони земель міста здійснюється шляхом
визначення цільового призначення земель, проведення зонування
території міста з визначенням меж зон з особливим режимом
використання земель природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного
та історико-культурного призначення, встановлення єдиних вимог до
власників землі та землекористувачів і забезпечення їх виконання.
Виходячи із загальнонародних інтересів запроваджуються
містобудівні, екологічні обмеження у використанні земель
власниками і землекористувачами. Обмеження та обсяги можливого
економічного регулювання їх дотримання встановлюються міською
радою при наданні земельних ділянок у власність або користування.
Усі землі міста підлягають захисту від ерозійних процесів і
зсувних явищ, від забруднення хімічними, біологічними,
радіоактивними та іншими шкідливими речовинами і сполуками.
Підприємства, установи, організації та громадяни, діяльність
яких призвела до забруднення і погіршення екологічного стану
земель, відшкодовують в установленому порядку заподіяні збитки в
повному обсязі і за свій рахунок здійснюють заходи щодо ліквідації
негативних наслідків своїх дій.
За рахунок бюджетних асигнувань, коштів від продажу,
резервування та плати за землю, коштів, що надходять в порядку
відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського
виробництва, на землях міста передбачається здійснення заходів
щодо захисту грунтів від ерозії і зсувних явищ, лісомеліоративні
заходи та протирадіаційний обробіток забруднених земель,
рекультивація порушених земель, які перебували у користуванні
ліквідованих підприємств, установ і організацій.
Передбачається пріоритетний розвиток поліфункціональних
територій, де гармонійно поєднується природне та
історико-культурне середовище, обмежується господарська
діяльність. Виконуються роботи з метою підтримки та розвитку на
необхідному естетичному рівні різноманітних природних компонентів
у ландшафтах.
Землі природоохоронного призначення в межах міста займають
7,8 тис. га (таблиця 2.8.1).
У відповідності до рішення Київської міської ради від
17.02.94 N 14 зарезервовано для наступного заповідання з
включенням до складу земель природоохоронного призначення в межах
м. Києва територія загальною площею 1,8 тис. гектарів (таблиця
2.8.2) і загальна площа вказаних земель до території міста буде
складати 11,5 відсотків, що значно вище рівня в цілому по Україні.
Ліси та інші лісопокриті площі займають 36,1 тис. га, що
становить 43,2 % від загальної площі міста (таблиця - 2.8.3).
Переважна більшість лісовкритих площ (34,3 тис. га) входить до
складу трьох лісопаркових господарств - Дарницького,
Святошинського, Конча-Заспа. Крім того на забудованих землях в
сельбищній зоні налічується 7 тис. га зелених насаджень загального
користування, які представлені парками, скверами, бульварами,
набережними, газонами, квітниками тощо. В цілому забезпеченість
міста зеленими насадженнями складає 166 кв. м на одного жителя, в
тому числі зеленими насадженнями загального користування - 27 кв.
м і лісовими насадженнями - 139 кв. м. Сучасний екологічний стан
зелених насаджень зумовлюється як рівнем та інтенсивністю
антропогенного впливу, так і зростаючим техногенним навантаженням,
що порушує природну стійкість і середовище, - формуючі функції
лісопаркових систем.
Передбачається проведення лісокультурних робіт лісопарковими
господарствами ДКО "Київзеленбуд" та іншими лісокористувачами
щорічно на площі до 60 гектарів (таблиця 2.8.4).
При забудові та реконструкції міста мають місце значне
погіршення або абсолютне знищення природних грунтів внаслідок
порушення технічних вимог вертикального планування. При цьому
знімається родючий шар грунту з поверхні і переноситься у понижені
елементи. При намиві грунту під забудову допускається захоронення
верхнього шару лучних заплавних грунтів. Внаслідок посипання
взимку хлоридами автомагістралей і вулиць підвищується лужність
грунтів, зростає їх щільність, погіршуються умови зростання
зелених насаджень.
Викликає занепокоєння стан територій на крутосхилах Дніпра та
інших схилах міста, особливо в районі Сирецького та Реп'яхового
ярів, Совської балки тощо. Внаслідок дії поверхневих та грунтових
вод, антропогенного впливу на схили проходить поступове поширення
ерозії, що призведе до зсуву грунту та інших негативних процесів.
Для попередження ерозії грунту на вказаних територіях потребує
проведення комплексу невідкладних заходів по будівництву нових та
реконструкції старих протизсувних споруд з влаштуванням пластового
дренажу, організації поверхневого стоку, благоустрою та
озеленення. Для прогнозування та попередження можливих зсувів
необхідно розробити карту-схему зсувних процесів міста з
виділенням найбільш небезпечних ділянок, яка дасть можливість
здійснювати першочергові та профілактичні заходи щодо інженерного
захисту територій (заходи визначено Програмою охорони
навколишнього природного середовища на 1999 - 2002 роки).
Інженерну підготовку території для містобудівних та
рекреаційних цілей необхідно провести на площі біля 1,5 тис. га.
Загальна вартість робіт з інженерної підготовки території міста
розрахунково буде складати біля 111 млн. гривень.
Відходи виробництва та споживання є джерелом суттєвого
погіршення екологічного стану земель міста. В проблемі утворення,
накопичення, збирання та утилізації відходів в м. Києві можна
виділити три аспекти: проблема побутових відходів; проблема
відходів біологічного походження; проблема промислових відходів.
Побутові відходи. В Києві щорічно утворюється близько 1,2
млн. твердих побутових відходів. Видалення та захоронення відходів
відбувається за межами Києва на полігоні N 5 (до 80 % загального
обсягу) в с. В. Дмитровичі Обухівського району Київської області і
спеціалізованому полігоні будівельних відходів N 6. Побутове
сміття, крім того, утилізується на сміттєспалювальному заводі
"Енергія" (365 тис. тонн/рік) (до 20 % обсягу). Оскільки
сміттєспалювальний завод не обладнаний устаткуванням для повної
очистки димових газів, землі на значній території прилеглих до
заводу районів міста забруднюються шкідливими продуктами
спалювання сміття.
................Перейти до повного тексту