1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


КОЛЕГІЯ МІНІСТЕРСТВА ВУГІЛЬНОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ УКРАЇНИ
ПОСТІЙНО ДІЮЧА КОМІСІЯ З ОХОРОНИ ПРАЦІ, ПРОМИСЛОВОЇ,
ЕКОЛОГІЧНОЇ БЕЗПЕКИ ТА ДЕГАЗАЦІЇ
Р І Ш Е Н Н Я
15.05.2009
Рішення засідання Постійно діючої комісії з охорони праці, промислової, екологічної безпеки та дегазації при колегії Мінвуглепрому
( Рішення затверджено Наказом Міністерства вугільної промисловості N 202 від 28.05.2009 )
Мінвуглепромом проведено аналіз результатів роботи державних підприємств з питань охорони праці та промислової безпеки за поточний період 2009 року, і в тому числі виконання інженерно-технічними працівниками державних підприємств пункту 9.23, 9.28 діючої Системи керування охороною праці у вугільній промисловості по забезпеченню рівня безпеки робіт.
За 4 місяця 2009 року на вугільних підприємствах, які відносяться до сфери управління Мінвуглепрому, сталося 1349 випадки загального виробничого травматизму, у тому числі 25 нещасних випадків із смертельними наслідками. У порівнянні з аналогічним періодом 2008 року рівень загального виробничого травматизму зменшився на 96 випадків, рівень смертельного травматизму зменшився на 4 випадки.
Коефіцієнт частоти виробничого травматизму із смертельними наслідками на 1 мільйон тонн видобутого вугілля по Мінвуглепрому знизився і склав 1,85 (1,92 - в 2008 р.).
Коефіцієнт частоти виробничого травматизму із смертельними наслідками на 1000 працюючих становить 0,11 (0,12 - в 2008 році).
Коефіцієнт частоти загального виробничого травматизму на 1 млн.т видобутого вугілля по підприємствах Мінвуглепрому склав 99,8 (96 - в 2008 р.).
Коефіцієнт частоти загального виробничого травматизму на 1000 працюючих по підприємствах Мінвуглепрому знизився і склав - 5,86 (6,19 - в 2008 р.) - 0,33.
Коефіцієнт важкості по Мінвуглепрому склав 28,06 дня непрацездатності на 1 випадок травмування (27,6 - в 2008 році).
Спостерігається зниження показників смертельного та загального травматизму.
Проаналізувавши нещасні випадки, що відбулися на підприємствах Мінвуглепрому з початку 2009 року, можна зробити висновок, що головними причинами травматизму є:
- слабкий контроль, а часом і безконтрольність, з боку інженерно-технічних працівників за безпечним веденням робіт, виконанням вимог ПБ, нормативно-правових актів по охороні праці та промислової безпеки; незадовільний рівень технологічної та виробничої дисципліни інженерно-технічних працівників і робочих шахт.
Однак, зроблений Мінвуглепромом аналіз профілактичної роботи, яка виконується працівниками підприємств, показує, що якість проведеної в цьому напрямку роботи на деяких підприємствах дуже низька.
Після обов'язкових, згідно п. 9.28 діючої Системи керування охороною праці у вугільній промисловості, профілактичних відвідувань підземних вироблень, інженерно-технічні працівники не завжди видають письмові приписи, обов'язкові для видачі, після кожного відвідування шахти. При 99251 відвідувань в I кварталі 2009 року, видано 52170 приписів або 52%.
Окремо необхідно відзначити саму негативну якість профілактики керівним складом ІТП підприємств.
По ВАТ "Лисичанськвугілля":
Шахта ім. Мельникова - директор відвідувань - 19, видано приписань - 0, гірничі майстри ВТБ відвідувань - 642, видано приписань - 0.
Шахта "Привільнянська" - директор відвідувань - 42, приписань - 7, головний інженер відвідувань - 26, приписань - 9, зам. директори по виробництву - відвідувань - 33, приписань - 10, головний механік відвідувань - 20, приписань - 5, гірничі майстри ВТБ відвідувань - 590, приписань - 0.
Така ж ситуація спостерігається на шахтах ім. Капустіна та "Новодружеська".
- ДП "Дзержинськвугілля" - шахта "Північна";
- ДП "Волиньвугілля" - шахта N 1 "Нововолинська", шахта N 9 "Нововолинська";
Шахти "Первомайська", "Ломоватська" та "Гірська" ДП "Первомайськвугілля".
Такі приклади можна приводити і по інших державних підприємствах.
За 3 місяці 2009 року на підприємствах Мінвуглепрому виявлено 209536 порушень вимог нормативних актів, з них:
- 159563 виявлено інженерно-технічними працівниками шахт;
- 49973 виявлено працівниками ДВГРС.
ДП "Первомайськвугілля" шахта "Ломоватська" інженерно-технічними працівниками шахти виявлено 56 порушень, працівниками ДВГРС виявлено 332 порушення (всього 14% від загальної кількості порушень виявлено ІТП шахти).
ДП "Волиньвугілля" шахта N 1 "Нововолинська" інженерно-технічними працівниками шахти виявлено 57 порушень, працівниками ДВГРС виявлене 181 порушення (всього 24% від загальної кількості порушень виявлено ІТП шахти).
ДП "Антрацит" шахта "Партизанська" інженерно-технічними працівниками шахти виявлено 117 порушень, працівниками ДВГРС виявлено 394 порушення (всього 23% від загальної кількості порушень виявлено ІТП шахти), і цей перелік можна продовжувати.
Зроблено 8310 зупинок ведення робіт, з них:
- 7534 інженерно-технічними працівниками шахт;
- 776 працівниками ДВГРС.
Тобто, загалом, по підприємствах Мінвуглепрому пропорція 10 до 1 (90% від загальної кількості зупинок ведення робіт призводять ІТП шахти). Але на окремих підприємствах не зроблено ні єдиної зупинки ведення робіт ІТП шахт, так ДП "Лисичанськвугілля" на шахті "Привільнянська" - при виявлених 576 порушеннях ПБ зроблено всього 5 заборон ведення робіт, шахті ім. Капустіна при виявлених 1410 порушеннях ПБ зроблено всього 24 заборони.
За результатами виявлених порушень видано 4654 накази про залучення до дисциплінарної відповідальності:
1) оголошено доган:
- 3501 інженерно-технічним працівникам;
- 5659 робітником;
2) звільнено:
- 29 інженерно-технічних працівників;
- 266 робітників.
Аналіз дисциплінарної практики показує що на деяких підприємствах вона виробляється формально, так наприклад:
ДП "Орджонікідзевугілля" шахта "Вуглегірська" виявлено 1084 порушень вимог нормативних актів, за результатами яких видано всього 11 наказів (притягнуто до відповідальності 11 чоловік, звільнено 0 чоловік, оголошена догана 0).
Всі вищевказані приклади показують нам якість проведеної профілактичної роботи інженерно-технічними працівниками підприємств при відвідуванні гірничих виробок.
З початку 2009 року підрозділами ДВГРС ліквідовано 20 аварій (у 2008 році - 15 аварій), у тому числі 7 екзогенних пожеж, 1 ендогенна пожежа, 3 вибухи газу та вугільного пилу, 7 обвалень порід, 2 аварії на поверхні шахти. За цей час було ліквідовано 9 (11 - у 2008 р.) аварійних ситуацій, в тому числі пов'язані: 4 - з нещасним випадком, 1 - з загальним відключенням електроенергії, 3 - з зупинкою вентилятора головного провітрювання, 1 пов'язана із страйком шахтарів.
Загальна тривалість ліквідації аварій і аварійних ситуацій з початку 2009 року склала 1193 годин, що складає 78% цього показника 2008 року, загальний економічний збиток підприємств від аварій і аварійних ситуацій склав 3596 тис.грн. Трудомісткість робіт з ліквідації аварій, у порівнянні з аналогічним періодом 2008 року зменшилась на 46% і склала 18864 люд./год., у тому числі з використанням респіраторів - 1500 люд./год.
За цей період 2009 року кількість людей виведених та евакуйованих при аваріях і аварійних ситуаціях відділеннями ДВГРС та членами ДГК склала 2671 людину, у тому числі: виведено із зони ураження 1068 людей, евакуйовано без ознак життя 27 людей. Кількість потерпілих, яким надавалась медична допомога робітниками ДВГРС 555 людей, у тому числі, у підземних умовах 125 людей, при аваріях і аварійних ситуаціях 35 людей.
На підставі проведеного аналізу за перший квартал 2009 року відзначається незадовільне забезпечення державних підприємств вугільної промисловості засобами індивідуального захисту, що сталося через тривалу підготовку та узгодження проекту постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку використання у 2009 році коштів, передбачених у державному бюджеті для здійснення заходів із забезпечення охорони праці та підвищення техніки безпеки на вугледобувних та шахтобудівних підприємствах", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.03.2009 N 195, та тривалого терміну здійснення тендерних процедур закупівель, відсутність коштів від реалізації вугільної продукції на державних підприємствах з причин низького обсягу держзамовлення на вугільну продукцію. При плані 128299,1 тис.грн. використано за 4 місяці 2009 року 52936,8 тис.грн., що складає 1,4% від реалізації вугільної продукції. Так, за перший квартал 2009 року придбано за кошти від реалізації вугільної продукції каски шахтарські у кількості 3902 на суму 111,5 тис.грн.; спецодяг шахтарський у кількості 7178 компл. на суму 917,1 тис.грн.; чоботи гумові у кількості 8044 пар на суму 420,48 тис.грн.; саморятівники ізолюючі 3077 од. на суму 2381,9 тис.грн.; респіратори протипилові у кількості 9295 од. на суму 367,42 тис.грн.; світильники шахтні головні акумуляторні 1290 од. на суму 891 тис.грн. На підставі цього необхідно внесення змін до п. 6 пп. 6.5 наказу Мінвуглепрому від 05.03.2009 N 88 "Про підсумки роботи підприємств вугільної промисловості у 2008 році та завдання на 2009 рік" в частині перерозподілу придбання засобів індивідуального захисту у 2009 році з першого та другого кварталу на третій та четвертий квартал поточного року за рахунок коштів бюджетної програми "Охорона праці", які викладено у додатку N 21.
У результаті виконання робіт, на підставі рекомендацій виданих службами ДВГРС, по скороченню наднормативних зовнішніх підсмоктувань і внутрішніх витоків повітря, зупинці, ремонтах, заміні ВГП, зменшенню довжини гірничих виробок, які можна виключити з вентиляційної мережі, проведенню нових виробок, перекріпленню виробок із метою зменшення аеродинамічного опору, зведення нових вентиляційних споруд, виконані роботи по Мінвуглепрому дозволять заощадити електроенергії більше 25000 кВт/рік на суму більше 12 млн.грн. Обсяги робіт, за підсумками роботи за 4 місяці 2009 року виконані в цілому по Мінвуглепрому:
- по ДП на 76%;
- по самостійних шахтах 77%.
Аналіз розроблених програм, показує, що деякі ДП і шахти склали антикризові програми так, що основні заходи заплановані на 2010 і 2011 роки.
Відповідно до п. 3 наказу Мінвуглепрому від 04.12.2008 року N 628 "Про мінімізацію впливу світової фінансової кризи на вугільну галузь України" необхідно переглянути п. 34 Плану невідкладних антикризових мір ..., з метою одержання максимального позитивного ефекту при виконанні цих робіт з економії електроенергії, а в остаточному підсумку економії державних коштів уже до кінця 2009 року.
У засіданні Постійно діючої комісії з охорони праці прийняли участь: генеральні директори державних підприємств, ДВАТ, директори самостійних шахт, заступники генеральних директорів та директорів самостійних шахт з охорони праці, директори відокремлених підрозділів, керівники галузевих профспілок, працівники Держгірпромнагляду, ВД ФССНВВ та ПЗ у Донецькій області, керівники науково-дослідних інститутів, Центрального штабу та загонів ДВГРС і їх заступники з профілактичної роботи.
На засіданні Постійно діючої комісії з охорони праці було розглянуто наступні питання:
1. Обставини, причини виникнення, хід ліквідації та результати розслідування аварії "обвалення", що сталася на ДП "Шахта "Новодзержинська" 4 травня 2009 року.
2. Обставини, причини виникнення, хід ліквідації та результати розслідування аварії "обвалення", що сталася на ВП "Шахта "Южнодонбаська N 3" ГП "ДВЭК" 25.04.2009.
3. Обставини, причини виникнення, хід ліквідації та результати розслідування аварії "обвалення", що сталася на шахті Полтавська ДП "Орджонікідзевугілля" 11.04.2009.
4. Обставини, причини виникнення, хід ліквідації та результати розслідування аварії "прорив пульпи", що сталася на шахті "1-3 Новогродівка" ДП "Селидіввугілля" 13.05.2009.
5. Аналіз виконання на підприємствах вугільної промисловості Програми підвищення безпеки праці на вуглевидобувних і шахтобудівних підприємствах на 2006-2010 рр., затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 29.03.2006 N 374 та "Плану першочергових заходів з підвищення рівня техніки безпеки та охорони праці на вугледобувних та шахтобудівельних підприємствах", затвердженого наказом Мінвуглепрому від 30.07.2008 N 384, розроблених на виконання розпорядження КМУ від 11.06.2008 N 858-р "Про затвердження плану першочергових заходів з підвищення рівня техніки безпеки та охорони праці на вугледобувних та шахтобудівних підприємствах", за підсумками роботи 4-х місяців 2009 року.
5.1. Виконання інженерно-технічними працівниками державних підприємств вимог пунктів 9.23, 9.28 діючої Системи керування охороною праці у вугільній промисловості по забезпеченню рівня безпеки робіт на шахтах.
5.2. Аналіз виконання п. 34 Плану невідкладних антикризових заходів у вугільній промисловості, затвердженого наказом Мінвуглепрому України від 04.12.2008 N 628, стосовно забезпечення реалізації заходів щодо усунення зовнішніх і внутрішніх витоків повітря в надшахтних комплексах і гірничих виробках, з метою істотного зменшення енергоспоживання стаціонарного обладнання.
6. Підведення підсумків проведення на державних підприємствах вугільної промисловості України заходів з нагоди Всесвітнього Дня охорони праці.
Під час проведення засідання було заслухано доповіді та виступи керівників, фахівців Мінвуглепрому, науково-дослідних інститутів, звіти керівників державних підприємств та директорів самостійних шахт, їх заступників з охорони праці, директорів відокремлених підрозділів та прийнято відповідне рішення.
Рішення Постійно діючої комісії з охорони праці:
З метою попередження виробничого травматизму, запобігання аваріям, зміцнення технологічної та трудової дисципліни, посилення контролю за виконанням вимог законодавства, інших нормативно-правових актів з охорони праці:
Постійно діюча комісія вирішила, що певна робота з поліпшення забезпечення та створення сприятливих умов для безпечної роботи шахтарів, їх соціального захисту, поліпшення стану техніки безпеки та охорони праці на підприємствах Мінвуглепрому проводилась, та запропонувала:
1. Мінвуглепрому та керівникам підприємств вугільної промисловості:
1.1. Признати роботу державних підприємств, підпорядкованих Мінвуглепрому у сфері управління охороні праці, за підсумками роботи 4-х місяців недостатньою.
1.2. Пріоритетним напрямком у своїй діяльності вважати забезпечення конституційного права громадян на належні безпечні і здорові умови праці та вирішення питань, які направлені на попередження травматизму, професійної захворюваності і аварійності, укріплення дисципліни, організованості та підвищення відповідальності за виконану роботу.
1.3. У своїй повсякденній діяльності з забезпечення безпечних умов праці керуватися нормами законодавства: Законом України "Про охорону праці", Гірничого закону, указами Президента України, розпорядженнями та постановами Кабінету Міністрів України, іншими нормативними актами з охорони праці.
2. Генеральним директорам державних підприємств, директорам відокремлених підрозділів:
2.1. Роботу державних підприємств галузі з навчання інженерно-технічних працівників питанням охорони праці та підвищення кваліфікації вважати незадовільною.
2.2. Вжити необхідних заходів щодо виконання планів навчання спеціалістів питанням охорони праці та підвищення кваліфікації. Державним підприємствам, що мають заборгованість перед МакНДІ за проведене навчання, сплатити борги.
Термін: до 01.07.2009
2.3. Забезпечити у відповідності з планами якісне та своєчасне навчання керівників і працівників, підготовку відповідного персоналу для керування комплексами протиаварійного захисту, професійну підготовку та перепідготовку робочих кадрів, спеціалістів у відповідності до сучасних вимог виробництва.
Термін - постійно
2.4. Функції працівників шахт в управлінні виробництвом і охороною праці привести в повну відповідність до вимог діючої Системи управління охороною праці у вугільній промисловості.

................
Перейти до повного тексту