1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Угода


МІНІСТЕРСТВО ПАЛИВА ТА ЕНЕРГЕТИКИ УКРАЇНИ
УКРАЇНСЬКИЙ СОЮЗ ПРОМИСЛОВЦІВ І ПІДПРИЄМЦІВ УКРАЇНИ
ЦК ПРОФСПІЛКИ ПРАЦІВНИКІВ ЕНЕРГЕТИКИ ТА ЕЛЕКТРОТЕХНІЧНОЇ
ПРОМИСЛОВОСТІ УКРАЇНИ
ГАЛУЗЕВА ПРОФСПІЛКА ЕНЕРГЕТИКІВ УКРАЇНИ
31.12.2001
ГАЛУЗЕВА УГОДА
між Міністерством палива та енергетики України за участю Українського союзу промисловців і підприємців України і ЦК Профспілки працівників енергетики та електротехнічної промисловості України та незалежною галузевою профспілкою енергетиків України на 2002-2003 роки (зі змінами та доповненнями від 30.12.2003 р., 30.12.2004 р.,)
Загальні положення
Міністерство палива та енергетики України (далі - Міністерство) за участю Українського союзу промисловців і підприємців України і ЦК Профспілки працівників енергетики та електротехнічної промисловості України та незалежною галузевою профспілкою енергетиків України (далі - Профспілки) уклали Галузеву угоду (далі - Угода) на підставі Закону України від 1 липня 1993 року N 3356-XII "Про колективні договори і угоди".
Ця Угода встановлює мінімальні соціальні гарантії, компенсації та пільги, є основою для укладення колективних договорів, трудових договорів, і не обмежує прав компаній та їх структурних підрозділів, підприємств, установ, організацій галузі (далі Підприємство) щодо розширення соціальних гарантій і трудових та соціально-побутових пільг за рахунок власних коштів.
Угода укладається з метою посилення соціального захисту працівників, які перебувають у сфері дії Сторін, що підписали Угоду, і включає зобов'язання Сторін, які спрямовані на створення умов для підвищення ефективності роботи Підприємств, реалізації на цій основі трудових і соціально-економічних гарантій працівників і трудових колективів.
У місячний термін після реєстрації Угоди Підприємства та профспілкові комітети укладають колективні договори або вносять зміни і доповнення до укладених колективних договорів. При укладенні колективних договорів дотримання положень цієї Угоди є обов'язковим.
У разі неукладення колективних договорів на окремих Підприємствах у зазначений термін Сторони вживають необхідних заходів до їх укладення.
Укладені на Підприємствах колективні договори після реєстрації у місцевих органах виконавчої влади підлягають повідомній реєстрації профкомами в територіальних галузевих профспілкових органах.
Умови колективних або трудових договорів, укладених на Підприємствах, що погіршують порівняно з чинним законодавством та цією Угодою становище працівників є недійсними і не повинні включатися до колективних та трудових договорів.
Розділ 1. Сфера дії Угоди
1.1. Положення Угоди діють безпосередньо і поширюються на всіх суб'єктів електроенергетики незалежно від форм власності і господарювання, які перебувають у сфері дії Сторін.
Угода поширюється на працівників галузі, які працюють за наймом на Підприємствах, а також інвалідів праці, осіб, які мають статус безробітного і останнім місцем роботи яких було Підприємство, осіб, що працюють на виборних та штатних посадах у профспілкових організаціях галузі, непрацюючих пенсіонерів, які перед виходом на пенсію працювали на Підприємствах або в профспілкових органах галузі.
Відповідно до наказу Фонду державного майна від 06.04.2000 N 695 із змінами і доповненнями внесеними наказом Фонду держмайна від 15.06.2001 N 1066 положення і норми Галузевої угоди є обов'язковими для акціонерних товариств при укладенні колективних договорів.
1.2. Умови, положення та норми Угоди враховуються зборами акціонерів та органами управління господарських товариств при вирішенні питань, що стосуються соціально-трудових гарантій найманих працівників.
1.3. Сторонами, що уклали Угоду, виступають Міністерство в особі Міністра і ЦК профспілки працівників енергетики та електротехнічної промисловості України та ЦР Незалежної галузевої професійної спілки енергетиків України в особі їх голів.
1.4. Жодна із Сторін, у період дії Угоди, не може в односторонньому порядку припинити виконання взятих на себе зобов'язань, за винятком випадків, коли положення Угоди суперечитимуть прийнятим новим законодавчим та нормативним актам.
1.5. Під час розгляду питань, пов'язаних з діяльністю Підприємства, ця Угода використовується органами виконавчої влади України як правовий акт.
1.6. Сторони зобов'язуються не приймати в односторонньому порядку рішень з основних питань, що стосуються соціальних, економічних, культурних прав і інтересів працівників та інших верств населення, і є предметом цієї Угоди.
Сторони зобов'язуються здійснювати попереднє узгодження таких рішень шляхом переговорів та консультацій.
1.7. Для працівників підприємств, виробництв, цехів, дільниць та інших підрозділів, які виконують роботи (надають послуги), не властиві основній діяльності галузі (підгалузі), умови оплати праці встановлюються в колективному договорі з дотриманням гарантій, визначених угодами тих галузей (підгалузей), до яких ці підрозділи належать за характером виробництва, та в актах чинного законодавства.
(розділ 1 доповнено пунктом 1.7.згідно із "Змінами та доповненнями..." від 30.12.2003 р.)
Розділ II. У сфері гарантій оплати праці
2.1. Сторони проводять політику, спрямовану на збільшення доходів працівників галузі в міру зростання ефективності виробництва. Сторони вживають заходів для забезпечення своєчасної виплати заробітної плати відповідно до ст. 115 КЗпП України і ст. 24 Закону України "Про оплату праці" і притягують до відповідальності осіб, винних в її затримці.
2.2. Визначення форм і систем оплати праці і матеріального заохочення, розмірів тарифних ставок і посадових окладів, а також затвердження положень про преміювання і виплату винагороди за підсумками роботи за рік здійснюється Підприємствами самостійно за погодженням з профспілковими комітетами і відображається в колективних договорах. При цьому, адміністрація кожного Підприємства забезпечує зв'язок оплати праці з її результатами через удосконалення нормативної бази з праці.
За мінімальні гарантії беруться тарифні ставки і посадові оклади, визначені шляхом множення розрахункових коефіцієнтів, передбачених наказом Міненерго України від 04.03.96 N 18-Т "Про затвердження Порядку організації оплати праці і матеріального заохочення працівників галузі" із змінами та доповненнями до нього, на розрахункову величину заробітної плати, яка становить: - для Підприємств, які не мають заборгованості із заробітної плати та Підприємств, які мають прострочену дебіторську заборгованість за виконані роботи, а отже і заборгованість із заробітної плати - 60% законодавчо встановленого розміру прожиткового мінімуму на одну працездатну особу в розрахунку за місяць на відповідний рік; - для всіх інших Підприємств, які мають заборгованість із заробітної плати - законодавчо встановлений розмір мінімальної заробітної плати на відповідний рік.
2.4. Міністерство та Підприємство за участю профспілкової сторони вживе заходів щодо зростання протягом дії цієї Угоди реальної заробітної плати працівників.
2.5. Сторони домовилися забезпечити зростання частки основної заробітної плати у середній заробітній платі до 75 відсотків.
2.6. Працівникам галузі встановлюються доплати і надбавки до тарифних ставок і посадових окладів згідно з додатком 1 до цієї Угоди.
2.7. Умовами зростання фонду оплати праці на Підприємстві встановлюється зростання обсягів виробництва з урахуванням результатів виробничої діяльності, продуктивності праці та індексу цін в межах затвердженого тарифу на електро- і теплоенергію.
2.8. Зміни форм і систем оплати праці, преміювання, встановлення надбавок і доплат працівникам, а також зменшення їх розмірів або припинення виплат на Підприємстві здійснюються за погодженням з профспілковим комітетом після попередження працівників не пізніше як за 2 місяці до їх запровадження.
2.9. Працівникам галузі встановлюється надбавка за безперервний стаж роботи в електроенергетиці (надбавка за стаж роботи в галузі) згідно з чинним законодавством.
2.10. Окремим висококваліфікованим працівникам, зайнятим експлуатацією і ремонтом найбільш складного енергетичного устаткування, за погодженням з профспілковими комітетами тарифні ставки підвищуються до 20% з віднесенням на витрати виробництва.
2.11. Тарифні ставки і посадові оклади працівникам Підприємств, розташованих та території населених пунктів, яким надано статус гірських, підвищуються на 25%.
2.12. Заступникам керівників, крім першого керівника, головним бухгалтерам і заступникам головних інженерів посадові оклади встановлюються на 5-15%, а помічникам керівників - на 30-40% нижче посадового окладу відповідного керівника.
2.13. Посадові оклади майстрів (старших майстрів), яким присвоєно почесне звання "Майстер II класу" і "Майстер I класу", підвищуються відповідно на 10% і 20%.
2.14. При перевищенні показників по встановленій групі з оплати праці керівних працівників більш ніж у два рази їх посадові оклади (залежно від групи з оплати праці) підвищуються на 15%.
2.15. Працівникам електричних мереж, у разі виробничої необхідності, може встановлюватися надбавка за роз'їздний характер роботи у розмірах, передбачених колективними договорами згідно з чинним законодавством.
2.16. За прийняття зміни оперативному персоналу проводиться доплата виходячи з тарифної ставки (окладу, посадового окладу) за фактично відпрацьований час згідно з чинними посадовими інструкціями та з урахуванням стану обладнання.
2.17. Працівникам, попередженим про звільнення за п. 1 ст. 40 КЗпП України у разі перегляду на Підприємстві розмірів оплати праці, тарифні ставки (оклади, посадові оклади) підвищуються в порядку, встановленому на Підприємстві, але не нижче за рівень, передбачений цією Угодою.
2.18. Заробітна плата керівнику Підприємства за відпрацьований час виплачується разом з виплатою заробітної плати усім іншим категоріям працівників Підприємства за відповідний період.
2.19. Підприємства не допускають заборгованості із заробітної плати.
2.20. Міністерство аналізує виникнення боргів на електростанціях за виконані роботи підрядними організаціями та сприяє проведенню своєчасних розрахунків з ними.
2.21. Міністерство контролює виконання заходів, спрямованих на повне погашення наявної заборгованості із заробітної плати на Підприємствах, що входять до його складу, до кінця I кварталу 2002 року. У разі затримки виплати заробітної плати надавати профспілковим комітетам оперативну інформацію про наявність коштів на рахунках Підприємств.
2.22. Підприємства складають графіки повного погашення заборгованості із заробітної плати згідно з Указом Президента України від 7 травня 2001 року N 292/2001 "Про невідкладні заходи щодо прискорення погашення заборгованості із заробітної плати" та включають їх у колективні договори, як обов'язкові додатки.
2.23. Міністерство розглядає подання профспілкових організацій щодо розірвання контрактів з керівниками державних підприємств, які не забезпечують своєчасну виплату заробітної плати.
2.24. Сторони домовилися забезпечувати ефективний контроль за дотриманням законодавства та норм цієї Угоди з питань оплати праці і щокварталу обмінюватись інформацією про здійснювані з цією метою заходи.
Керівники Підприємств надаватимуть інформацію про фінансове становище суб'єктів господарювання профспілковим комітетам на їх вимогу.
2.25. Сторони домовились розглядати питання про стан та основні завдання з нормування праці на нарадах (семінарах), засіданнях колегій з прийняттям відповідних рішень та щороку до 15 липня інформувати Мінпраці України з цього питання.
Розділ III. Забезпечення соціальних гарантій, компенсацій, та пільг у сфері праці і зайнятості
3.1. Компенсація працівникам втрати частини заробітної плати та сум відшкодування шкоди, заподіяної працівникам на виробництві у зв'язку із порушенням строків їх виплати та індексація грошових доходів працівників провадиться відповідно до чинного законодавства.
3.2. За погодженням з трудовим колективом і профспілковим комітетом пенсіонерам і інвалідам, які працювали на Підприємстві до виходу на пенсію, надається право користування нарівні з його працівниками соціальними пільгами, що надаються за рахунок коштів Підприємства, а саме: медичне обслуговування, забезпечення житлом, путівками до оздоровчих і профілактичних установ, виплата щомісячної матеріальної допомоги.
3.3. При виході на пенсію за віком або у зв'язку з інвалідністю працівникам Підприємства надається одноразова грошова допомога в розмірі, передбаченому колективним договором за рахунок коштів Підприємства з урахуванням його фінансових можливостей.
Якщо на одному Підприємстві працює два або більше членів сім'ї, зазначена компенсація надається лише одному з них.
3.4. У зв'язку з наданням щорічних відпусток працівникам рекомендувати виплачувати матеріальну допомогу на оздоровлення у розмірі, що не перевищує середньомісячної заробітної плати працівника, за рахунок коштів Підприємства згідно з колективним договором.
3.5. Працівникам підприємства, а також працівникам, які обслуговують трудовий колектив, але не входять до його складу, за погодженням з трудовим колективом надаються компенсації за користування електричною і тепловою енергією в побуті відповідно до Інструкції про порядок ведення грошової компенсації за споживану електричну та теплову енергію для працівників підприємств, об'єднань і організацій Мінпаливенерго України за рахунок коштів Підприємства.
Якщо на одному підприємстві працює два або більше членів сім'ї, зазначена компенсація надається лише одному з них.
3.6. Згідно з колективними договорами Підприємства і їх профспілкові комітети можуть надавати енергетичним технікумам, профучилищам, розташованим у їх регіоні, матеріально-технічну та фінансову допомогу за рахунок коштів Підприємства.
3.7. Надання працівникам (на їх прохання), які попереджені в установленому порядку про звільнення на підставах, передбачених п. 1 ст. 40 КЗпП України, можливості здійснювати в робочий час протягом не менше 2-х годин на тиждень пошук роботи із збереженням заробітної плати.
Встановлення, при наявності власних коштів, додаткових компенсацій працівникам галузі, які стали безробітними внаслідок скорочення штатів.
3.8. Організувати професійну підготовку, перепідготовку та підвищення кваліфікації працівників, а також перепідготовку тих, хто підлягає вивільненню з виробництва.
3.9. За сімейними обставинами (в тому числі і у випадках, передбачених Законом України "Про відпустки", коли надання такої відпустки є обов'язковим), працівникам Підприємства може надаватися оплачувана відпустка за рахунок коштів Підприємства. Умови і порядок надання такої відпустки визначається в колективному договорі.
3.10. Під час відпустки без збереження заробітної плати, працівники можуть отримувати матеріальну допомогу у зв'язку із захворюванням на умовах, передбачених колективним договором за рахунок коштів Підприємства.
3.11. У разі смерті працівника або пенсіонера, останнім місцем роботи якого було Підприємство, всі витрати, пов'язані з похованням, здійснюються за рахунок коштів Підприємства на умовах і в порядку, визначених колективним договором.
Сім'ї померлого виплачується допомога у розмірі одного середньомісячного заробітку померлого за рахунок коштів Підприємства. Умови і порядок надання такої допомоги визначаються колективними договорами.
3.11. Вжити заходів для погашення заборгованості з виплати сум відшкодування шкоди потерпілим на виробництві, а також сім'ям і утриманцям загиблих на виробництві.
3.12. Вжити заходів для погашення заборгованості з виплат сум відшкодування шкоди потерпілим на виробництві, а також сім'ям і утриманцям загиблих на виробництві.
Розділ IV. Міністерство та Підприємство
4.1. Забезпечують збереження та фінансування санаторіїв-профілакторіїв, відомчих закладів (установ), охорони здоров'я, дитячих оздоровчих таборів, баз відпочинку, спортивних закладів, закладів культури, відомчих дитячих садків за рахунок коштів Підприємства.
4.2. Розглядають питання про зміну форм власності, передачу соціально-культурних закладів (санаторіїв-профілакторіїв, відомчих закладів (установ) охорони здоров'я, дитячих оздоровчих таборів, баз відпочинку, спортивних закладів, закладів культури, відомчих дитячих садків), які перебувають на балансі Підприємства, за участю профспілкових комітетів та трудових колективів згідно з чинними нормативними актами.
4.3. За участю профспілкових комітетів Підприємства вживають додаткових заходів щодо організації та фінансового забезпечення системи профілактичних оглядів та обстежень дітей, особливо тих, які постраждали від радіації або проживають у зоні радіоактивного забруднення, та поліпшення роботи з оздоровлення дітей, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та урахування у відповідних кошторисах коштів на часткову компенсацію вартості путівок для оздоровлення дітей із соціально незахищених сімей за рахунок коштів Підприємства.
4.4. Інформують профспілкові органи відповідного рівня про призначення або звільнення керівника Підприємства.
4.5. За наявності необхідних власних коштів Підприємства установлюють доплати працівникам Підприємства у розмірі 20% середньомісячного заробітку понад установлені суми для відшкодування шкоди, заподіяної їх здоров'ю з вини Підприємства. Умови таких доплат визначаються в колективному договорі.
4.6. За наявності фінансових можливостей разом з відповідними профспілковими комітетами надають безкоштовно путівки до літніх дитячих оздоровчих закладів сім'ям, які мають більше двох дітей, а також дітей-інвалідів за рахунок коштів Підприємства.
4.7. Вносять пропозиції до відповідних органів виконавчої влади України стосовно зміни та доповнення списків виробництв, цехів, професій і посад, робота на яких дає право на призначення пільгової пенсії.
4.8. Міністерство координує, а Підприємство проводить роботу з підготовки спеціалістів і підвищення кваліфікації працівників, в т.ч. представників профспілкових органів за рахунок коштів Підприємства.
4.9. Разом з відповідними профспілковими органами розглядають колективні трудові спори соціально-економічного характеру між керівництвом та профспілковим комітетом.
4.10. Керівники Підприємств залучають до розробки Статутів Підприємств представників профспілкових комітетів або інших органів, уповноважених трудовими колективами.
Не допускають масових звільнень працівників Підприємств з ініціативи адміністрації більше 10 відсотків чисельності працівників протягом календарного року та запроваджують запобіжні заходи.
В разі виникнення об'єктивних причин, через які неминучі масові звільнення працівників з ініціативи власника, проводять лише за умови попереднього (не пізніше ніж за 3 місяці) письмового повідомлення відповідного профоргану про причини і обсяги скорочень, терміни вивільнення спеціальності та кваліфікації працівників, що підлягають скороченню, та проведення спільних консультацій щодо заходів, спрямованих на сприяння працевлаштуванню працівників, що вивільняються.
4.12. Разом Профспілками аналізують причини затримання виплати заробітної плати. Підприємства надають Сторонам оперативну інформацію з цього питання.
4.13. Міністерство проводить ліквідацію і реорганізацію (злиття, приєднання, поділ, виділення, перетворення) Підприємств за участю трудового колективу з дотриманням вимог антимонопольного законодавства.
4.14. Завершують створення галузевого об'єднання роботодавців.
4.15. Разом з відповідними профорганами забезпечують контроль в межах своїх повноважень за додержанням умов договорів купівлі-продажу об'єктів приватизації щодо збереження та створення робочих місць.
4.16. Не допускають звільнень працівників за скороченням чисельності або штату на Підприємствах, що приватизуються, та протягом 6 місяців після завершення приватизації.
4.17. У разі затримки виплати заробітної плати, надають профспілковим комітетам оперативну інформацію про наявність та використання коштів на рахунках Підприємств.
4.18. Не надають, до повного погашення заборгованості із заробітної плати, позик працівникам без погодження з профспілковим комітетом крім випадків, передбачених колективним договором.

................
Перейти до повного тексту