1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Угода


( Про вихід з Угоди див. Закон N 2949-IX від 24.02.2023 )
Угода
про створення Чорноморської Групи Військово-Морського Співробітництва
( Угоду ратифіковано з заявою Законом N 948-IV від 05.06.2003, ВВР, 2003, N 39, ст.347 ) ( Щодо припинення дії міжнародного договору 1 жовтня 2023 року див. Лист Міністерства закордонних справ N 72/14-610-35958 від 30.03.2023 )
Республіка Болгарія, Грузія, Румунія, Російська Федерація, Турецька Республіка, Україна (далі "Сторони"),
підтверджуючи свою відданість цілям та принципам Статуту Організації Об'єднаних Націй,
будучи впевненими в тому, що співробітництво та діалог між причорноморськими державами мають і надалі розвиватися,
прагнучи зробити внесок у регіональну систему безпеки та стабільності та посилити добросусідські відносини,
бажаючи створити рамки співробітництва причорноморських держав,
погодились про таке:
Стаття I
Створення
Сторони створюють Чорноморську Групу Військово-Морського Співробітництва (BLACKSEAFOR).
Стаття II
Принципи
1. Сторони зобов'язуються, що діяльність BLACKSEAFOR відповідатиме цілям та принципам Статуту Організації Об'єднаних Націй.
2. Діяльність BLACKSEAFOR не спрямована проти жодної країни і не має на меті створення будь-якого військового союзу проти будь-якої держави або групи держав.
3. Діяльність BLACKSEAFOR сприятиме зусиллям, спрямованим на зміцнення співробітництва та добросусідських відносин між країнами.
4. BLACKSEAFOR являє собою регіональне, обмежене в членстві, але в той же час відкрите утворення.
5. Положення цієї Угоди жодним чином не впливатимуть на права та обов'язки Сторін, передбачені іншими договорами і угодами.
6. Усі рішення стосовно BLACKSEAFOR будуть прийматися на основі консенсусу Сторін.
7. BLACKSEAFOR є військово-морським з'єднанням "за викликом", яке буде задіюватись, як правило, не менше ніж раз на рік.
8. Сторони поважатимуть вимоги щодо захисту навколишнього середовища та вживатимуть усіх можливих заходів для захисту навколишнього середовища під час діяльності BLACKSEAFOR.
Стаття III
Визначення
Для цілей цієї Угоди вживаються певні терміни, визначення та скорочення. Перелік таких термінів, визначень та скорочень наводиться в Додатку F до цієї Угоди.
Стаття IV
Цілі та завдання
1. BLACKSEAFOR створюється з метою сприяння подальшому зміцненню дружби, добросусідських відносин та взаємної довіри між причорноморськими державами, а також для зміцнення миру та стабільності в регіоні шляхом поглиблення співробітництва та взаємодії між військово-морськими силами.
2. Завданнями BLACKSEAFOR є:
а) пошуково-рятувальні операції (SAR);
б) операції з надання гуманітарної допомоги (HA);
в) операції з розмінування (MCM);
г) захист навколишнього природнього середовища;
д) візити доброї волі;
є) будь-які інші завдання, погоджені між Сторонами.
3. BLACKSEAFOR проводитиме навчання з метою підвищення ефективності та взаємодії при виконанні вищезгаданих завдань.
Стаття V
Структура
1. BLACKSEAFOR складається виключно з підрозділів військово-морських сил, без безпосередньої участі в ньому підрозділів військово-повітряних та сухопутних сил. Однак діяльність BLACKSEAFOR може підтримуватись підрозділами інших родів військ в разі необхідності.
2. Підрозділи, виділені для потреб сил BLACKSEAFOR, залишаються в місцях своєї постійної дислокації і, згідно спільно розроблених програм, збиратимуться разом з метою формування відповідного з'єднання для проведення навчань та тренувань, а також у випадку непередбачених обставин, якщо є відповідне рішення Сторін щодо цього.
3. BLACKSEAFOR складається щонайменше з 4-6 кораблів Сторін, включаючи один корабель управління.
4. Основними класами військових кораблів, які можуть виділятись для потреб BLACKSEAFOR, є:
а) фрегат/есмінець;
б) корвет/патрульний катер;
в) мінний тральщик;
г) амфібійні кораблі;
д) допоміжні кораблі та судна.
5. Для цілей цієї Угоди, засновується прапор та логотип BLACKSEAFOR. Опис та малюнки прапора і логотипу BLACKSEAFOR містяться в Додатку E до цієї Угоди.
Стаття VI
Політичні та військові консультації, прийняття рішень
1. Прийняття рішень з політичних питань здійснюється на зустрічах міністрів закордонних справ або міністрів оборони, або їх повноважних представників.
2. На зустрічах міністрів закордонних справ або міністрів оборони, або їхніх повноважних представників розглядатимуться, в основному, політичні аспекти діяльності BLACKSEAFOR, а також визначатимуться керівні політичні принципи діяльності Комітету Командувачів ВМС на Чорному морі (BSNC). На зустрічах міністрів закордонних справ або міністрів оборони на основі принципу консенсусу можуть розглядатись прохання інших країн, які можуть і бажають стати учасниками BLACKSEAFOR. У разі необхідності, міністри можуть створювати на тимчасовій основі підпорядковані їм групи з числа експертів високого рівня міністерств закордонних справ та міністерств оборони для опрацювання окремих питань.
3. Політичні консультації здійснюються належним чином уповноваженими представниками урядів Сторін. Військові консультації на найвищому рівні здійснюються начальниками генеральних штабів або їхніми представниками.
4. Зустрічі міністрів, начальників генеральних штабів або їхніх представників відбуваються, як правило, щорічно та/чи у відповідь на запрошення однієї з Сторін.
5. BSNC створюється як виконавчий орган для управління та загального керівництва розміщенням, застосуванням та іншою діяльностю BLACKSEAFOR. Коло повноважень (TOR) діяльності BSNC визначене в Додатку A до цієї Угоди.
Стаття VII
Розміщення та застосування
1. Передбачається, що BLACKSEAFOR використовуватиметься в Чорному морі, але в разі потреби може бути розміщений в іншому місці, якщо Сторони приймуть таке рішення шляхом консенсусу.
2. Програма діяльності на черговий рік затверджується міністрами закордонних справ або міністрами оборони, або їх повноважними представниками на їх зустрічах або, у разі відсутності таких зустрічей, шляхом мовчазної згоди.
3. Кожна Сторона може подавати запит щодо незапланованої діяльності BLACKSEAFOR. Для таких випадків для задіяння BLACKSEAFOR потрібне рішення Сторін, прийняте консенсусом. Після прийняття Сторонами рішення про задіяння BLACKSEAFOR Сторони повинні у період, запропонований Командувачем BLACKSEAFOR (COMBLACKSEAFOR) або Оперативним Управлінням BLACKSEAFOR (OPBLACKSEAFOR), зробити внесок до складу з'єднання. Участь окремим підрозділом у виконанні окремого незапланованого завдання вирішується кожною із Сторін самостійно.
4. BLACKSEAFOR може також використовуватись в операціях за мандатом ООН або ОБСЄ. BLACKSEAFOR також може брати участь у іншій міжнародній діяльності, відповідно до своїх цілей та завдань. Сторони підтверджують свою участь в рамках BLACKSEAFOR у такій діяльності відповідно до національного законодавства.
5. Сторони, котрі вирішили взяти участь в рамках BLACKSEAFOR в операціях за мандатом ООН або ОБСЄ, виконуватимуть всі необхідні офіційні процедури, які вимагаються правилами ООН або ОБСЄ.
6. Кожна Сторона в будь-який момент має право відкликати свої сили та/або особовий склад під час задіяння сил BLACKSEAFOR. В такому разі Сторона, яка має намір відкликати свої сили та/або особовий склад, повинна завчасно поінформувати про це інші Сторони.
Стаття VIII
Командування та управління
1. Сторони зберігають у повному обсязі командування над своїми кораблями, виділеними для потреб BLACKSEAFOR. З огляду на це кораблі в будь-який момент можуть бути відкликані зі складу BLACKSEAFOR для національних потреб, за умови інформування про це інших Сторін.
2. BLACKSEAFOR знаходиться під оперативним командуванням (OPCOM) BSNC, який відповідає за загальне планування діяльності BLACKSEAFOR.
3. BSNC делегує оперативне управління (OPCON) старшому офіцеру Оперативного Управління BLACKSEAFOR, призначеному державою, громадянином якої є Командувач BLACKSEAFOR.
4. У разі, коли COMBLACKSEAFOR з якихось причин відкликаний своєю державою з будь-якої операції BLACKSEAFOR, включаючи операції за мандатом ООН чи ОБСЄ, оперативне управління BLACKSEAFOR буде передане в порядку ротації представнику наступної Сторони.
5. Тактичне командування (TACOM) BLACKSEAFOR здійснюється Командувачем BLACKSEAFOR.
6. Командна структура та ілюстрована щорічна робоча програма діяльності BLACKSEAFOR визначені у Додатку D до цієї Угоди.
Стаття IX
Командувач BLACKSEAFOR та штаб
1. Командувач BLACKSEAFOR - це військово-морський офіцер в ранзі контр-адмірала чи капітана першого рангу з визначеної країни, кандидатуру якого схвалить BSNC. Для забезпечення безперервності командування при плануванні та проведенні операцій Командувач BLACKSEAFOR призначається, за звичай, строком на один рік. Цю посаду обійматимуть по черзі в алфавітному порядку, починаючи з депозитарія, представники тих Сторін, які надають свої кораблі для потреб сил BLACKSEAFOR. COMBLACKSEAFOR безпосередньо підпорядкований Оперативному Управлінню BLACKSEAFOR.
2. Командувач BLACKSEAFOR має багатонаціональний штаб. В роботі йому допомагає військово-морський офіцер - Начальник штабу BLACKSEAFOR (COS). Начальником штабу BLACKSEAFOR, за звичай, призначається представник держави, яка іде слідом за державою Командувача BLACKSEAFOR, якщо інше не погоджено між Сторонами. Начальник штабу BLACKSEAFOR призначається на посаду строком на один рік. Як правило, на решту посад штабних офіцерів призначаються по одному представнику від кожної Сторони.
Стаття X
Мова та документація
1. Англійська мова є робочою мовою BLACKSEAFOR.
2. Усі Кола повноважень, окрім Кола повноважень BSNC та Групи планування, в разі потреби розробляються Групою планування та схвалюються BSNC.
3. Для планування та проведення навчань, тренувальної діяльності та операцій використовуються інструкції, підготовлені Групою планування та схвалені BSNC. Коло повноважень (TOR) для Групи планування наводиться у Додатку B.
Стаття XI
Безпека інформації
1. Інформація обмеженого характеру передаватиметься лише дипломатичними каналами або іншими каналами, визначеними компетентними органами Сторін. Рівень обмеження такої інформації визначається країною її надання.
2. Уся інформація обмеженого характеру, якою обмінюються або яка вироблена Сторонами на виконання положень цієї Угоди, буде використовуватися, передаватися, накопичуватися, зберігатися та охоронятися згідно з чинним національним законодавством Сторони, яка отримала таку інформацію, та з урахуванням рівня обмеження, визначеного країною її надання.
3. Сторони не передаватимуть інформацію обмеженого характеру, якою вони обмінювалися та/або яка була вироблена на виконання положень цієї Угоди, будь-якій третій стороні без письмової згоди всіх Сторін.
4. Уся інформація обмеженого характеру, якою Сторони обмінювалися та/або яка була вироблена на виконання положень цієї Угоди, після виходу з Угоди будь-якої Сторони або припинення дії самої Угоди буде підлягати подальшому захисту на період, визначений країною походження такої інформації, та у спосіб, визначений національним законодавством кожної Сторони.
Стаття XII
Матеріально-технічне забезпечення
За матеріально-технічне забезпечення, як правило, відповідальність несе кожна Сторона окремо. Кожна Сторона відповідає за матеріально-технічне забезпечення своєї складової. Сторони організовують матеріально-технічне забезпечення та облаштування своєї складової таким чином, щоб досягти взаємосумісності.
Стаття XIII
Правові питання
1. Статус сил BLACKSEAFOR визначений у Додатку C до цієї Угоди.
2. У разі використання BLACKSEAFOR поза зоною Чорного моря статус сил BLACKSEAFOR в кожному випадку визначатиметься шляхом укладення спеціальних угод.
Стаття XIV
Фінансові питання
1. Усі витрати, пов'язані з діяльністю BLACKSEAFOR, покриваються самостійно кожною Стороною, окрім витрат, зазначених у параграфах 3-6 цієї статті.
2. Витрати на паливо, воду, мастильні матеріали, продовольство та зв'язок оплачуються самостійно кожною Стороною, відповідно до існуючих двосторонніх угод, якщо такі є, або до окремих домовленостей між Сторонами.
3. Витрати на проживання та харчування офіцерів зв'язку - за звичай по одному від кожної держави, - які працюють у Штабі OPBLACKSEAFOR під час задіяння з'єднання, покриватимуться державою OPBLACKSEAFOR.
4. Проживання та харчування для помічників Командувача BLACKSEAFOR під час їхнього перебування на борту флагманського корабля забезпечуються безкоштовно.
5. Витрати на соціальні заходи COMBLACKSEAFOR та офісне обладнання покриваються державою, яка на цей час здійснює командування BLACKSEAFOR.
6. Під час візитів у порти приймаюча сторона покриватиме витрати на:
а) швартування, огородження чи висадку,
б) лоцманське проведення, буксирування та пов'язані з цим послуги,
в) збір сміття,
г) використання пірсів, послуги портових кранів.
7. Умови проведення оплати, пов'язаної з діяльністю BLACKSEAFOR, визначаються Групою планування.
Стаття XV
Вирішення спорів
1. Спори, що виникають у зв'язку з тлумаченням чи застосуванням цієї Угоди, вирішуватимуться шляхом переговорів між Сторонами, без звернення до зовнішньої юрисдикції.
2. У разі, коли одна із Сторін вважає, що інша Сторона не дотримується положень цієї Угоди, вона має право порушити це питання перед BSNC або через BSNC передати це питання на розгляд до відповідних органів, визначених у Статті VI цієї Угоди. Консультації Сторін розпочнуться через 30 днів з моменту отримання офіційного письмового повідомлення про це.
Стаття XVI
Ратифікація, депозитарій, набрання чинності та тимчасове застосування
1. Ця Угода підлягає ратифікації всіма Державами, що її підписали, відповідно до національного законодавства кожної з них.
2. По закінченні 30 діб після того, як чотири держави-учасниці передали ратифікаційні документи на зберігання, ця Угода набуває для них чинності.
3. Для решти Держав, які підписали Угоду, вона набуде чинності через 30 діб після передачі ними документів про ратифікацію на зберігання.
4. З метою сприяння застосуванню цієї Угоди, вона застосовуватиметься тимчасово для цілей виконання положень параграфа 2 (а-е) Статті IV цієї Угоди. Без шкоди для положень параграфа 1 цієї статті кожна Сторона буде тимчасово застосовувати дану Угоду в тій мірі, в якій таке застосування не суперечитиме внутрішньому законодавству країни.
5. Документи про ратифікацію передаються для зберігання Уряду Турецької Республіки, який є депозитарієм Угоди.
6. Депозитарій повідомляє кожну Державу, що підписала Угоду, про отримання ним кожного ратифікаційного документа та про набуття чинності цією Угодою.
7. Депозитарій повідомить Генерального секретаря ООН про підписання цієї Угоди та подасть запит на реєстрацію її відповідно до статті 102 Статуту ООН.
Стаття XVII
Поправки
1. Будь-яка Сторона у будь-який час може запропонувати у письмовій формі поправки до цієї Угоди. Текст кожної поправки надається депозитарію, який розсилає його всім Сторонам для розгляду.
2. Будь-яка поправка до цієї Угоди підлягає схваленню всіма Сторонами або шляхом письмового повідомлення про схвалення, яке направляється депозитарію протягом 90 днів після отримання запропонованої поправки, або шляхом висловлення згоди під час зустрічей, зазначених в параграфі 1 Статті VI.
3. Будь-яка поправка, схвалена відповідно до параграфа 2 цієї статті, підлягає ратифікації Сторонами та набуває чинності через 30 днів після отримання всіх документів про її ратифікацію Сторонами.
Стаття XVIII
Строк дії, пролонгація та вихід з Угоди
1. Ця Угода діє протягом 10 років за умови, що мінімальною кількістю Сторін Угоди є чотири причорноморські держави. Строк дії Угоди автоматично продовжуватиметься на наступний десятирічний період, якщо інше не вирішено Сторонами.
2. Кожна Сторона може у будь-який час вийти з цієї Угоди.
3. Рішення Сторони про вихід з цієї Угоди у письмовій формі доводиться до відома депозитарія щонайменше за шість місяців до дати передбачуваного виходу. Депозитарій негайно проінформує про це інші Сторони.
4. Рішення про вихід набуває чинності з дати, зазначеної Стороною, що виходить з Угоди. Після закінчення цього строку Угода припиняє дію відносно Сторони, яка вийшла з неї, але продовжує свою дію по відношенню до решти Сторін, відповідно до положень параграфа 1 цієї статті.
5. У разі, коли на дату виходу з Угоди, відповідно до її положень, залишились неврегульовані фінансові зобов'язання або позови, які стосуються Сторони, що виходить з Угоди, відповідні положення Угоди залишаються в силі для неї до того часу, коли такі зобов'язання або позови будуть вирішені остаточно.
6. У разі припинення дії цієї Угоди, положення Додатка C залишатимуться в силі для всіх заінтересованих Сторін до того часу, коли усі питання або позови, пов'язані з цими положеннями, будуть вирішені остаточно.
Стаття XIX
Участь третіх держав у діяльності BLACKSEAFOR
1. BLACKSEAFOR залишається відкритим для участі в його діяльності третіх держав, які здатні та бажають зробити конструктивний внесок у виконання завдань BLACKSEAFOR.
2. Після направлення заявки конкретної держави щодо участі у будь-якій діяльності BLACKSEAFOR це питання виноситься на розгляд відповідних органів Сторін.
3. Рішення про участь третіх держав приймається відповідно до положень параграфа 6 Статті II цієї Угоди.
4. BSNC може розглядати на основі консенсусу запити інших держав стосовно співробітництва з BLACKSEAFOR, а також може просити треті держави взяти участь в будь-якій діяльності BLACKSEAFOR.
5. Умови такої участі визначатимуться та погоджуватимуться між Сторонами цієї Угоди та державами, які бажають взяти участь в діяльності BLACKSEAFOR.
Стаття XX
Додатки
Наступні додатки становлять невід'ємну частину цієї Угоди.
Додаток A: Коло повноважень BSNC
Додаток B: Коло повноважень Групи планування
Додаток C: Статус сил
Додаток D: Схема командної структури та ілюстрована щорічна робоча програма
Додаток E: Опис та ескіз прапора та логотипу BLACKSEAFOR
Додаток F: Визначення та скорочення
Стаття XXI
Текст
Ця Угода укладена в одному примірнику болгарською, грузинською, румунською, російською, турецькою, українською і англійською мовами, причому всі тексти є автентичними, та підписана у м.Стамбул 2 квітня 2001 року, зберігатиметься в архіві депозитарію. Належним чином завірені копії Угоди будуть передані депозитарієм всім Сторонам. У разі розбіжностей перевага надається тексту англійською мовою.
За Республіку Болгарія (підпис)
За Грузію (підпис)
За Румунію (підпис)
За Російську Федерацію (підпис)
За Турецьку Республіку (підпис)
За Україну (підпис)
Додаток A
Коло повноважень
Комітету Командувачів ВМС на Чорному морі
Стаття I
Вступ
1. Комітет Командувачів ВМС на Чорному морі (BSNC) складається з командувачів військово-морських сил/флотів Сторін на Чорному морі. Членам штабів командувачів дозволяється брати участь у їхніх зустрічах.
2. Створюється Секретаріат BSNC для виконання адміністративних функцій, пов'язаних із зустрічами BSNC.
Стаття II
Завдання
Завданням BSNC є забезпечення Групи планування та COMBLACKSEAFOR керівними вказівками та нагляд за плануванням і здійсненням діяльності BLACKSEAFOR в межах цієї Угоди, обговорення та прийняття рішень щодо загального планування, координації та здійснення діяльності BLACKSEAFOR.
Стаття III
Повноваження
1. BSNC розробляє загальні керівні вказівки для належного функціонування BLACKSEAFOR, відповідно до положень цієї Угоди.
2. BSNC:
а) затверджує кандидатури COMBLACKSEAFOR, Начальника штабу BLACKSEAFOR та членів штабу, що призначені Сторонами;
б) схвалює програму діяльності BLACKSEAFOR на поточний рік;
в) забезпечує все необхідне керівництво процесом планування, координації та виконання діяльності BLACKSEAFOR на наступний рік;
г) координує та організовує необхідну тренувальну підготовку команд BLACKSEAFOR з метою досягнення бажаного рівня взаємодії між ними;
д) відстежує стан співробітництва Сторін та дає рекомендації щодо можливих сфер вдосконалення BLACKSEAFOR, а також змін у програмі, механізмі, діяльності та структурі BLACKSEAFOR;
є) сприяє діалогові з цивільними владами та організаціями Сторін, коли це доцільно, з метою збільшення інтересу до BLACKSEAFOR та його суспільної підтримки.
3. Окрім цього, BSNC уповноважений:
а) схвалювати всі плани та оперативні документи стосовно діяльності BLACKSEAFOR, підготовлені Групою планування;
б) розробляти стандарти навчань BLACKSEAFOR;
в) схвалювати та, в разі необхідності, переглядати Коло повноважень COMBLACKSEAFOR та COS;
г) здійснювати нагляд за виконанням доручень, комплектуванням та забезпеченням BLACKSEAFOR.
4. BSNC подає щорічно або у разі потреби доповіді міністрам закордонних справ/міністрам оборони та начальникам генеральних штабів Сторін. BSNC подає додаткові доповіді відповідним владним органам Сторін у разі необхідності.
5. Адміністративні витрати та витрати, пов'язані з організацією засідань BSNC, окрім витрат на проживання та переїзд, будуть, в принципі, покриватись приймаючою державою.
Стаття IV
Процедурні правила
1. Приймаюча Сторона здійснює головування в BSNC протягом року.
2. BSNC збирається принаймі раз на рік на основі принципу ротації, в алфавітному порядку. Приймаюча Сторона координує погодження іншими сторонами порядку денного, а також дату та місце проведення засідання. Перше засідання BSNC відбудеться в країні-депозитарії.
3. Послуги Секретаріату BSNC будуть забезпечуватися приймаючою Стороною із залученням представників інших Сторін, якщо це необхідно.
4. Секретаріат BSNC буде збиратися у визначені терміни для аналізу досягнутих результатів та, при необхідності, для узгодження порядку денного наступної зустрічі.
5. Відповідне обслуговування Секретаріату BSNC та самих зустрічей BSNC забезпечуватиметься приймаючою Стороною.

................
Перейти до повного тексту