1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


Рішення
про Пріоритетні напрями співробітництва держав-учасниць СНД у сфері транспорту на період до 2020 року
( Рішення затверджено із застереженням Постановою КМ N 1293 від 02.12.2009 )
Дата підписання: 14.11.2008 р.
Дата затвердження Україною: 02.12.2009 р. (із застереженням)
Офіційний переклад
Рада глав урядів Співдружності Незалежних Держав
вирішила:
1. Затвердити Пріоритетні напрями співробітництва держав-учасниць СНД у сфері транспорту на період до 2020 року (додаються).
2. Заінтересованим міністерствам і відомствам держав-учасниць СНД, Координаційній транспортній нараді держав-учасниць Співдружності Незалежних Держав, Раді із залізничного транспорту держав-учасниць Співдружності, Міжурядовій раді шляховиків, Раді з авіації та використання повітряного простору та Міждержавному авіаційному комітетові вжити заходів з реалізації зазначених Пріоритетних напрямів.
3. Це Рішення набирає чинності з дати його підписання, а для держав, законодавство яких вимагає виконання внутрішньодержавних процедур, необхідних для набрання ним чинності, - з дати здачі відповідних документів депозитарієві.
Учинено в місті Кишинів 14 листопада 2008 року в одному оригінальному примірнику російською мовою. Оригінальний примірник зберігається у Виконавчому комітеті Співдружності Незалежних Держав, який надішле кожній державі, яка підписала це Рішення, його засвідчену копію.
За Уряд За Уряд
Азербайджанської Республіки Республіки Молдова
(Підпис із особливою думкою) (Підпис із застереженням)
За Уряд За Уряд
Республіки Білорусь Російської Федерації
(Підпис) (Підпис)
За Уряд За Уряд
Республіки Вірменія Республіки Таджикистан
(Підпис із особливою думкою) (Підпис)
За Уряд Грузії За Уряд Туркменістану
- -
За Уряд За Уряд
Республіки Казахстан Республіки Узбекистан
(Підпис) (Підпис)
За Уряд За Уряд
Киргизької Республіки України
(Підпис) (Підпис із застереженням)
ЗАТВЕРДЖЕНО
Рішенням Ради глав урядів
Співдружності Незалежних
Держав про Пріоритетні
напрями співробітництва
держав-учасниць СНД у сфері
транспорту на період
до 2020 року
від 14 листопада 2008 року
ПРІОРИТЕТНІ НАПРЯМИ
співробітництва держав-учасниць СНД у сфері транспорту на період до 2020 року
Концепцією дальшого розвитку Співдружності Незалежних Держав, схваленою Рішенням Ради глав держав СНД від 5 жовтня 2007 року, визначено, що однією з основних цілей Співдружності Незалежних Держав є формування в довгостроковій перспективі інтегрованого економічного об'єднання заінтересованих держав, що забезпечує ефективний розвиток кожного його учасника.
Як необхідні умови стратегічної взаємодії у сфері транспорту слід розглядати системне й послідовне вдосконалення (з урахуванням досягнутого рівня), погодженої транспортної політики, що проводиться державами-учасницями СНД, яка є ключовим механізмом економічної інтеграції, шляхом виділення пріоритетних напрямів взаємодії на період до 2020 року, виявлення нових актуальних аспектів співробітництва в галузі транспорту й розробки комплексу заходів, спрямованих на досягнення поставлених цілей.
* * *
Вихідними під час вироблення цих пропозицій є такі положення.
Транспорт разом з іншими інфраструктурними галузями забезпечує базові умови життєдіяльності суспільства, виступає як важливий інструмент досягнення соціальних, економічних, зовнішньополітичних цілей. Його стійкий розвиток у Співдружності сприяє просторовій доступності національних територій, вільному переміщенню товарів і послуг, конкуренції та свободі економічної діяльності, поліпшенню умов та якості життя населення.
Функціонування й розвиток транспорту в державах-учасницях СНД здійснюється відповідно до їхнього національного законодавства, а також стратегій (концепцій, основним напрямам і т.д.) у транспортній сфері та взаємопов'язане із загальними напрямами (прогнозами) їхнього соціально-економічного розвитку, що визначають потреби в транспортних послугах.
Погодженість регіональної транспортної політики забезпечується шляхом координації державами-учасницями СНД систем державного регулювання й реалізації програм її розвитку, удосконалення законодавства в галузі транспорту, а також погодженим використанням транспортно-транзитного потенціалу. При цьому реалізація погодженої транспортної політики враховує відмінності в сучасному стані транспортних систем держав-учасниць СНД і спрямована, у тому числі, на їхнє вирівнювання.
Необхідність розвитку економічних відносин держав-учасниць СНД зумовлена насамперед розвитком транспортних систем держав, а також можливістю забезпечення їхніх національних інтересів на світовому ринку транспортних послуг, і в першу чергу за рахунок розвитку регіональної співробітництва в галузі транспорту.
При цьому здійснення транспортної інтеграції в рамках Європейського Союзу, Азіатсько-тихоокеанського економічного союзу, Шанхайської організації співробітництва та інших регіональних об'єднань спрямоване перш за все на створення необхідних передумов для диверсифікації транспортної діяльності, заснованої, зокрема, на розвитку міжнародних транспортних коридорів (далі - МТК), усуненні бар'єрів на шляху міжнародного транзитного процесу, проведенні погодженої тарифної політики.
За минулі 16 років співробітництва в транспортній сфері:
- закладено основи міжнародної правової бази функціонування транспорту (у 1991-2007 роках прийнято близько 45 документів), що відповідає новим соціально-економічним і ринковим умовам, забезпечує міждержавне регулювання транспортної діяльності;
- сформовано та функціонують органи галузевого співробітництва, держави-учасниці СНД входять до регіональних організацій за видами транспорту;
- проводиться погоджена транспортна політика, спрямована на вирішення (відповідно до наявного ресурсного забезпечення на національному й міждержавному рівнях) окремих завдань загальнотранспортного характеру, а також розвитку окремих видів транспорту;
- у галузі залізничного транспорту - провідній транспортній галузі збережено й розвивається організаційна, тарифно-економічна, техніко-технологічна, інформаційна єдність;
- проводиться погоджена тарифна політика в міжнародному вантажному залізничному сполученні;
- вирішуються завдання, спрямовані на розвиток міжнародних автомобільних перевезень;
- реалізуються заходи з розвитку цивільної авіації та забезпечення безпеки польотів, гармонізації національних систем організації повітряного руху;
- розробляються й реалізуються міжнародні проекти у сфері морського та річкового транспорту;
- закладено основи співробітництва у сфері міжнародних транспортних коридорів.
Водночас, незважаючи на загальну адаптацію транспорту до ринкових умов, а також наведені вище позитивні фактори співробітництва, рівень транспортної взаємодії в Співдружності зараз не можна вважати оптимальним.
Частка транспортних витрат у собівартості продукції під час перевезень вантажів у міжнародному сполученні між державам-учасницями Співдружності відносно висока й складає 20-25%. Поряд з такими об'єктивними факторами, як велика відстань перевезень і складні природні умови, це пов'язано з недостатнім рівнем розвитку технологій організації руху товарів.
Забезпечення зростаючого попиту на якісні послуги, перш за все на міжнародні перевезення вантажів залізничним й автомобільним видами транспорту, відбувається на фоні недостатнього технічного рівня національних транспортних систем, слабкої організації взаємодії видів транспорту на міждержавному рівні, високої зношеності рухомого складу, недостатніх темпів розвитку мереж залізниць й автомобільних доріг СНД, а також накопиченого відставання в галузі впровадження транспортно-логістичних технологій.
Проблеми в розвитку транспорту в СНД загострюються через існуючі інфраструктурні обмеження, а також різноманітні фіскально-адміністративні й технічні бар'єри (зокрема, у міжнародному автомобільному сполученні виявлено 15 основних бар'єрів), що не дозволяє ефективно реалізувати транзитний потенціал регіону СНД з використанням міжнародних транспортних коридорів, а також забезпечувати достатню транспортну доступність національних територій.
У розвитку регіонального співробітництва в галузі транспорту під час реалізації багатосторонніх транспортно-економічних проектів не використовується програмно-цільовий підхід для створення міждержавного механізму вирішення питань взаємопов'язання ресурсів, визначення виконавців і строків виконання заходів.
Дотепер у Співдружності не сформовано системи, що забезпечує міжнародні перевезення багатостороннього формату у сфері водного (річкового (морського)) транспорту.
У цьому зв'язку в стратегічному плані залишаються актуальними для реалізації такі напрями погодженої транспортної політики держав-учасниць СНД:
- забезпечення ефективного розвитку економіки держав за рахунок поліпшення використання та розвитку їхнього транспортного потенціалу;
- розвитку конкурентного середовища на ринку транспортних послуг СНД;
- створення умов для економічно вигідного використання та розвитку мереж МТК;
- підвищення ефективності використання транспортної інфраструктури та інвестиційної привабливості проектів її розвитку;
- забезпечення інтеграції транспортних систем держав-учасниць СНД до європейської та азіатської транспортних систем;
- удосконалення системи нормативно-правового забезпечення співробітництва в галузі транспорту;
- дальшого розвитку погодженої тарифної політики в міжнародному вантажному залізничному сполученні;
- розвитку видів транспорту, а також забезпечення їхньої взаємодії на основі використання нових ефективних транспортно-логістичних технологій;
- розвитку кооперації та розробки спільних програм у галузі транспортного машинобудування;
- спільного використання та розвитку наукового й кадрового потенціалу в транспортній сфері;
- погодженого розвитку та впровадження сучасних інформаційних технологій на транспорті.
* * *
З урахуванням положень Концепції дальшого розвитку Співдружності Незалежних Держав, схваленої Рішенням Ради глав держав СНД від 5 жовтня 2007 року, пріоритетними напрямами співробітництва держав-учасниць СНД у сфері транспорту є:
- формування мережі МТК на просторі СНД;
- підвищення ефективності тарифної політики;
- розробка концепції стратегічного розвитку залізничного транспорту держав-учасниць СНД;
- усунення негативного впливу фіскально-адміністративних бар'єрів під час здійснення міжнародних автомобільних вантажних перевезень;
- співробітництво в галузі організації повітряного руху держав-учасниць СНД, створення умов для ефективного розвитку авіаційних перевезень;
- підвищення рівня взаємодії між різними видами транспорту під час здійснення міжнародних перевезень;
- удосконалення нормативно-правового забезпечення співробітництва в галузі транспорту;
- формування погодженої політики в галузі транспортної безпеки та захисту навколишнього середовища.
Реалізація зазначених пріоритетних напрямів передбачає конкретизацію напрямів співробітництва в кожному з видів транспорту й наступність у використанні галузевих міждержавних зв'язків, які склалися, що створює умови для підвищення результативності під час вирішення завдання формування ринку транспортних послуг СНД.
Заходи, що плануються та реалізовуються в рамках вирішення кожного завдання, ураховують їхній взаємозв'язок і ґрунтуються на прийнятті в установленому порядку дво- й багатосторонніх міжнародних правових актів, міждержавних програм і проектів, а також рекомендацій для урядів держав-учасниць СНД або суб'єктів господарської діяльності в транспортній сфері.
1. Формування мережі міжнародних транспортних коридорів на просторі СНД
Мета формування та розвитку МТК, що проходить територіями держав-учасниць СНД, полягає в підвищенні ефективності зовнішньоторговельних, у тому числі транзитних, перевезень із забезпеченням гарантії їхнього здійснення на підставі міжнародних угод і домовленостей і в розвитку транспортної інфраструктури, що має погоджені технічні параметри й технології перевезень.
Як основні завдання в цій галузі доцільно розглядати:
- розробку та реалізацію комплексу заходів з погодженого та збалансованого розвитку ділянок системи МТК, що склалася, на території держав-учасниць СНД;
- формування нових транзитних транспортних магістралей континентального значення, транс- і євроазіатських транспортних коридорів;
- підготовку проекту міжурядової угоди про погоджений розвиток МТК на просторі СНД;
- розробку пропозицій про взаємний доступ на ринки транспортних послуг на внутрішніх водних шляхах;
- розробку та впровадження механізмів спільного (внутрішньо- та позарегіонального) інвестування в розвиток вузлових об'єктів інфраструктури МТК, що проходять територією держав-учасниць СНД, які передбачають їхню модернізацію, технічне оснащення, а також будівництво основних і допоміжних елементів інфраструктури;
- проведення заходів з удосконалення перевезень вантажів МТК, підвищення ефективності використання транспортної інфраструктури та інвестиційної привабливості транспортних проектів;
- створення в державах-учасницях СНД (відповідно до пропозицій держав) транспортно-логістичних консолідувальних центрів на ділянках МТК;
- розробку та реалізацію комплексу заходів зі створення загальної системи технологічного, митного, інформаційно-логістичного та сервісного забезпечення перевезень вантажів на ділянках МТК;
- створення координувального органу з розробки пропозицій стосовно комплексного розвитку МТК на просторі СНД.
2. Підвищення ефективності тарифної політики
Для цілей вироблення погодженої політики в галузі транспортних тарифів у міжнародному сполученні з державами-учасницями СНД передбачається вирішення таких основних завдань:
- створення умов для рівноправної конкуренції видів транспорту;
- розробки комплексу заходів з регулювання погодженої тарифної політики;
- формування нормативно-правової бази, що регулює принципи ціноутворення на послуги транспорту в міжнародному сполученні між державами-учасницями СНД;
- виділення тарифних коридорів для транспортування окремих вантажів;
- ширшого застосування наскрізних тарифних ставок під час здійснення комбінованих і мультимодальних перевезень вантажів у міжнародному сполучені.
Формування тарифної політики на залізницях держав-учасниць СНД у міжнародному сполученні на перспективу ґрунтується на положеннях Концепції встановлення погодженої тарифної політики на залізничному транспорті держав-учасниць СНД, затвердженої Рішенням Ради глав урядів СНД від 18 жовтня 1996 року, в якій визначено основні принципи формування та встановлення тарифних ставок під час перевезення вантажів у міжнародному сполученні, а також Тарифної політики залізниць держав-учасниць Співдружності.
3. Розробка концепції стратегічного розвитку залізничного транспорту держав-учасниць СНД
Для цілей розробки концепції стратегічного розвитку залізничного транспорту держав-учасниць СНД передбачається вирішення таких основних завдань:
- продовження роботи з актуалізації "Схеми транспортних сполучень на період до 2020 року" з урахуванням міжнародних транспортних систем у частині залізничного транспорту, що формуються;
- вивчення можливості створення швидкісного пасажирського сполучення між державами-учасницями СНД та країнами ЄС;
- удосконалення системи управління перевізним процесом з урахуванням економічних критеріїв;
- формування погодженої політики в галузі транспортної безпеки, безпеки руху та захисту навколишнього середовища;

................
Перейти до повного тексту