1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Указ


У К А З
ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ
Про заходи щодо захисту прав фізичних осіб - вкладників комерційних банків України
З метою забезпечення захисту інтересів фізичних осіб - вкладників комерційних банків, створення фінансових можливостей для відшкодування їм коштів у разі неможливості виконання банками вимог вкладників щодо повернення коштів та відповідно до пункту 4 розділу XV "Перехідні положення" Конституції України
постановляю:
1. Створити Фонд гарантування вкладів фізичних осіб.
2. Затвердити Положення про порядок створення Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, формування та використання його коштів (додається).
3. Національному банку України та Кабінету Міністрів України розробити та затвердити у двотижневий строк після набрання чинності цим Указом Положення про Фонд гарантування вкладів фізичних осіб.
4. Установити, що суми зборів, внесених комерційними банками до Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, включаються до складу валових витрат цих банків.
5. Установити, що в разі недоступності вкладу в комерційному банку фізичній особі гарантується відшкодування за вкладом, включаючи відсотки, у розмірі вкладу, але не більше 500 гривень.
Залежно від змін тенденцій розвитку ринку ресурсів, залучених комерційними банками від вкладників, розмір відшкодування збільшуватиметься.
6. Національному банку України у місячний строк після затвердження Положення про Фонд гарантування вкладів фізичних осіб:
перерахувати до Фонду гарантування вкладів фізичних осіб внесок держави та вжити заходів до створення адміністративної ради Фонду;
затвердити порядок відшкодування Фондом гарантування вкладів фізичних осіб коштів вкладникам.
7. Національному банку України та Кабінету Міністрів України привести свої акти у відповідність з цим Указом.
8. Цей Указ набирає чинності у порядку, передбаченому пунктом 4 розділу XV "Перехідні положення" Конституції України.
Президент України Л.КУЧМА
м. Київ, 10 вересня 1998 року
N 996/98
ЗАТВЕРДЖЕНО
Указом Президента України
від 10 вересня 1998 року N 996/98
ПОЛОЖЕННЯ
про порядок створення Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, формування та використання його коштів
Розділ 1. Загальна частина
1. Це Положення визначає порядок утворення і функціонування Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, а також регулює правові відносини із забезпечення відшкодування коштів вкладникам між вкладниками, комерційними банками, що сплачують збори до Фонду, та Фондом.
2. У цьому Положенні терміни використовуються у такому значенні:
вклад - кошти в готівковій або безготівковій формі, у валюті України або іноземній валюті, які розміщені фізичною особою на її іменних рахунках в комерційному банку, що сплачує збори до Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, на договірних засадах на визначений строк зберігання або без зазначення строку і підлягають виплаті вкладнику відповідно до чинного законодавства, умов договору. Залучення таким банком вкладів також може здійснюватися у формі випуску (емісії) іменних ощадних (депозитних) сертифікатів;
вкладник - фізична особа (резидент або нерезидент), яка має вклад у комерційному банку, що сплачує збори до Фонду гарантування вкладів фізичних осіб;
недоступність вкладів - це ситуація, за якої комерційний банк, що сплачує збори до Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, не може виконати вимог вкладників щодо повернення коштів та за рішенням арбітражного суду або Національного банку України призначено ліквідатора такого банку.
3. Фонд гарантування вкладів фізичних осіб (далі - Фонд) гарантує кожному вкладнику комерційного банку, що сплачує збори до Фонду, відшкодування за вкладом, включаючи відсотки, у розмірі вкладу, але не більше 500 гривень за станом на день, коли вклад став недоступним.
У разі розміщення вкладником в одному комерційному банку, що сплачує збори до Фонду, кількох вкладів відшкодуванню за рахунок коштів Фонду підлягає загальна сума вкладів, включаючи відсотки, незалежно від виду валюти, за станом на день, коли вклади стали недоступними, але не більше встановленого розміру відшкодування.
Залежно від змін тенденцій розвитку ринку ресурсів, залучених від вкладників комерційними банками, що сплачують збори до Фонду, розмір відшкодування за рахунок коштів Фонду може бути збільшено.
4. Фонд не відшкодовує гарантовану суму за вкладами у комерційному банку, що сплачує збори до Фонду:
а) членів наглядової ради, ради директорів і ревізійної комісії такого банку;
б) працівників незалежних аудиторських фірм (аудиторів), які здійснювали аудиторські перевірки такого банку протягом останніх трьох років;
в) акціонерів, частка яких перевищує 5 відсотків статутного фонду цього банку;
г) членів сімей вкладників, зазначених у підпунктах "а", "б", "в" цього пункту;
д) третіх осіб, які діють від імені вкладників, зазначених у підпунктах "а", "б", "в" цього пункту;
е) за якими вкладник на індивідуальній основі отримує від цього банку пільгові відсотки та має фінансові привілеї, які призвели до погіршення фінансового становища банку.
5. Фонд двічі на рік публікує у засобах масової інформації звіт про свою діяльність за станом на 1 липня та на 1 січня.
Діяльність Фонду один раз на рік перевіряється незалежною аудиторською організацією, яка визначається рішенням його адміністративної ради.
Фонд у двотижневий строк після отримання аудиторського висновку направляє його Кабінету Міністрів України, Національному банку України, Асоціації українських банків.
Річний звіт Фонду, достовірність якого повинна бути підтверджена незалежною аудиторською фірмою, підлягає опублікуванню у засобах масової інформації.
6. Комерційні банки, що сплачують збори до Фонду:
надають вкладникам за їх зверненнями всю інформацію про порядок та розмір відшкодування Фондом коштів за вкладами;
розміщують у всіх приміщеннях, до яких мають доступ вкладники, відповідну інформацію.
Комерційні банки, що не сплачують збори до Фонду, не можуть декларувати гарантування відшкодування вкладникам залучених банками коштів у разі настання недоступності вкладу.
7. Фонд може отримувати від Національного банку України інформацію, необхідну для виконання ним функцій щодо забезпечення відшкодування коштів вкладникам.
Фонд може вимагати від комерційних банків, що сплачують збори до Фонду, інформацію, яка необхідна для виконання ним функцій щодо забезпечення відшкодування коштів вкладникам та якою не володіє Національний банк України.
Фонд отримує інформацію та відповідні документи від ліквідатора комерційного банку, що сплачує збори до Фонду, для виконання своїх функцій щодо забезпечення відшкодування коштів вкладникам.
Фонд додержує вимог законодавства про збереження банківської таємниці щодо інформації, отриманої із зазначених джерел.
8. Фонд надає інформацію Національному банку України про невиконання комерційним банком, що сплачує збори до Фонду, обов'язку щодо внесення зборів.
Національний банк України вживає заходів впливу до такого банку відповідно до чинного законодавства.
Розділ II. Створення Фонду та його керівних органів
9. Фонд створюється і функціонує як державна, економічно самостійна, спеціалізована організація, яка не має на меті отримання прибутку. Фонд має самостійний баланс, розрахунковий та інші рахунки в Національному банку України, печатку із своїм найменуванням, веде облік і звітність відповідно до чинного законодавства.
Фонд є юридичною особою від дня затвердження Кабінетом Міністрів України та Національним банком України Положення про Фонд. У Положенні визначаються його завдання, організаційна структура та принципи діяльності Фонду.
Фонд розпочинає здійснення своїх функцій через 30 календарних днів після повного перерахування комерційними банками, визначеними у пункті 22 цього Положення, початкового збору та внеску держави.
Місцезнаходженням Фонду є м.Київ.
10. Керівними органами Фонду є адміністративна рада та виконавча дирекція.
11. Загальне керівництво Фондом здійснює адміністративна рада у складі п'яти осіб, які мають вищу фінансово-економічну чи юридичну освіту, стаж роботи за фахом не менше ніж 5 років.
Адміністративна рада формується шляхом делегування до її складу двох представників Кабінету Міністрів України, двох представників Національного банку України, одного представника Асоціації українських банків протягом місяця після набрання чинності цим Указом.
Представник Асоціації українських банків не може бути членом органів управління будь-якого комерційного банку, що сплачує збори до Фонду.
Строк повноважень членів адміністративної ради становить 4 роки і може бути продовжений на наступний строк.
Очолює адміністративну раду голова, який призначається з числа її членів строком на 4 роки спільним рішенням Кабінету Міністрів України та Національного банку України. Голова адміністративної ради може призначатися не більше ніж на два строки підряд.
Достроково повноваження членів адміністративної ради припиняються за рішенням органів, які їх делегували, у разі:
подання письмової заяви про припинення повноважень за власним бажанням;
неможливості виконання обов'язків (у тому числі за станом здоров'я);
вчинення злочину, встановленого вироком суду, що набрав законної сили;
прийняття рішення про це органами, які делегували їх до складу адміністративної ради.
12. Метою діяльності адміністративної ради є організація та координація роботи Фонду щодо захисту інтересів вкладників комерційних банків, що сплачують збори до Фонду, та здійснення контролю з питань своєчасного нарахування і сплати такими банками зборів до Фонду.
13. Адміністративна рада має такі повноваження:
затверджує регламент своєї роботи;
затверджує кошторис витрат Фонду;
призначає виконавчого директора і членів виконавчої дирекції та приймає рішення про їх звільнення;
затверджує положення про виконавчу дирекцію та порядок оплати праці її членів;
встановлює форми оплати праці інших працівників Фонду;
здійснює нагляд за діяльністю виконавчої дирекції;
розглядає і затверджує звіти виконавчої дирекції не менше ніж два рази на рік;
визначає щорічно незалежну аудиторську фірму, що проводить аудит діяльності Фонду;
призначає у разі необхідності позачергові аудиторські перевірки і визначає аудиторську фірму;
делегує окремі свої повноваження виконавчій дирекції;
вносить пропозиції Національному банку України щодо запобігання негативним явищам, які можуть загрожувати інтересам вкладників комерційних банків, що сплачують збори до Фонду;
встановлює за погодженням з Національним банком України форми звітності та порядок її подання до Фонду комерційними банками, що сплачують до нього збори;
приймає за попереднім погодженням з Національним банком України та Кабінетом Міністрів України рішення щодо збільшення розміру відшкодування за рахунок коштів Фонду;
приймає за погодженням з Національним банком України рішення щодо запровадження внесення спеціального збору комерційними банками, що сплачують збори до Фонду;
приймає рішення з інших питань, що належать до її компетенції.
14. Рішення адміністративної ради приймаються на засіданнях простою більшістю голосів за умови участі в засіданні не менше ніж чотирьох її членів. У разі рівного розподілу голосів голос голови адміністративної ради є вирішальним.

................
Перейти до повного тексту