1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рекомендації


РАДА ЄВРОПИ
Комітет міністрів
____________
РЕКОМЕНДАЦІЯ № R (85) 7
КОМІТЕТУ МІНІСТРІВ ДЕРЖАВАМ-ЧЛЕНАМ ЩОДО ВИКЛАДАННЯ ТА ВИВЧЕННЯ ПРАВ ЛЮДИНИ В ШКОЛАХ
(Прийнято Комітетом міністрів 14 травня 1985 року на 385 засіданні заступників Міністрів)
Комітет міністрів, відповідно до положень Статті 15.б Статуту Ради Європи,
Вважаючи, що метою Ради Європи є досягнення більшої єдності між її членами з метою збереження та реалізації ідеалів і принципів, які є їхнім спільним надбанням;
Підтверджуючи зобов’язання в галузі прав людини, викладені в Загальній декларації прав людини ООН, Конвенції про захист прав людини та основоположні свободи, а також у Європейській соціальній хартії;
Беручи до уваги зобов’язання з освіти в галузі прав людини, взяті на себе державами-членами на міжнародних та європейських конференціях протягом останнього десятиліття;
На підставі:
- власного Рішення (78) 41 про "Викладання прав людини";
- власної Декларації про "Нетерпимість: загроза демократії" від 14 травня 1981 року;
- власної Рекомендації № R (83) 13 щодо "Ролі середньої школи в підготовці молодих людей до життя";
Ураховуючи рекомендацію 963 (1983) Консультативної асамблеї Ради Європи щодо "Культурних та освітніх заходів зі зменшення насильства";
Визнаючи необхідність ствердження демократичних цінностей у контексті:
- нетерпимості, актів насильства та тероризму;
- повернення публічних проявів расистської та ксенофобської поведінки;
- розчарування багатьох молодих людей у Європі, яких торкнулася економічна рецесія та які усвідомлюють, що в світі й надалі наявна бідність і нерівність;
Отже, вважаючи, що протягом шкільного навчання всі молоді люди мають вивчати права людини як частину підготовки до життя в умовах плюралістичної демократії;
Будучи переконаними, що школи є спільнотами, які можуть та мають слугувати прикладом поваги до особистої гідності, різноманіття, терпимості та рівності можливостей,
I. Рекомендує урядам держав-членів, з урахуванням національних освітніх систем та відповідної законодавчої бази:
а) заохочувати викладання та вивчення прав людини в школах відповідно до пропозицій, що містяться у додатку до цього документа;
б) привернути увагу осіб та органів, до компетенції яких належить шкільна освіта, до тексту цієї рекомендації;
II. Доручає Генеральному секретареві передати цю рекомендацію урядам держав-учасниць Європейської культурної конвенції, які не є членами Ради Європи.
Додаток до Рекомендації № R (85) 7
Пропозиції щодо викладання та вивчення прав людини в школах
1. Права людини в шкільному навчальному плані
1.1. Розуміння та обізнаність у галузі прав людини є важливим елементом підготовки всіх молодих людей до життя в демократичному та плюралістичному суспільстві, частиною соціальної й політичної освіти та передбачає міжкультурне й міжнародне взаєморозуміння.
1.2. Концепції, що мають відношення до прав людини, діти можуть і мають засвоювати з раннього віку. Наприклад, ознайомлення з ненасильницькими методами розв’язання конфлікту та повага до інших людей можна планувати в дошкільному віці чи першому класі.
1.3. Можливості для ознайомлення молодих людей з абстрактними аспектами прав людини, наприклад, такими, що охоплюють розуміння філософських, політичних та юридичних понять, з’являться в середній школі, зокрема в межах програм таких предметів: історія, географія, соціологія, моральна та релігійна освіта, мова, література, сучасний стан справ та економіка.
1.4. Права людини невід’ємно пов’язані зі сферою політики. Відповідно у процесі викладання прав людини необхідно завжди покликатися на міжнародні угоди і пакти; учителі не повинні нав’язувати учням власні переконання та залучати їх до ідеологічних суперечок.
1. Навички
До переліку навичок, пов’язаних із розумінням і підтримкою прав людини, відносимо такі:
1) інтелектуальні навички, зокрема:
- навички, пов’язані з усним і писемним мовленням, а саме: здатність слухати, дискутувати й захищати власні думки;

................
Перейти до повного тексту